Ik durf niet naar buiten maar wil het erg graag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Ik durf niet naar buiten maar wil het erg graag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 16:45

Hoi,

ik zit met een erg vervelend probleem. Ik heb sinds 8maanden een nieuw paard ([RIJ-ITP] Trainen in de zon!) en binnenkort is er een wandeling georganiseerd door de manege. In kleine groepjes met begeleiding en voor de mensen die wat angstig zijn is er een groep waar enkel gestapt of gedraafd wordt. Met mijn vorig paard heb ik de eerste keer proberen buiten rijden (stond toen nog op een privestal) in 2010, resultaat; hond tegengekomen die niet aan de les hing met alle gevolgen vandien. Paard helemaal doorgeslagen en zelf angst gekregen. De volgende keer was in 2011, buitenrit met meisjes van de manege, resultaat; paard maakt een misstap en scheurt zijn pees. Na deze buitenrit ben ik nooit meer verder dan 1km gegaan. Mijn paard moest maanden herstellen en heb dus echt nare ervaringen gehad met buiten rijden... Ik zou erg graag meegaan met de volgende wandeling, in de hoop dat mijn huidig paard braaf zal zijn en niet teveel zal schrikken. Ik ben vooral erg bang dat ik haar niet kan houden.

Wie kan me helpen?

linda_arnold

Re: Ik durf niet naar buiten maar wil het erg graag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:48

Is het niet mogelijk eerst een aantal keer mee naar buiten te gaan op een paard wat vaker op buitenrit is geweest en bomproof is? Zo kunnen je werken aan je vertrouwen.

Als jou basis niet goed is, zul je dit ook overbrengen op je paard.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 17:01

Rijtechnisch is het volgens iedereen geen probleem, het is echt de angst dat er iets fout loopt... Ik denk dat ik ipv mijn les zaterdag maar vraag of we eens een buitenrit kunnen maken.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:04

Het enige wat je kunt doen is oefenen. Vraag iemand mee die te voet ( of op de fiets) meegaat die je dan kan vast houden op de momenten dat je het eng/ spannend vindt. Ik heb zo ook een vriendin geholpen met op buitenrit gaan. Zij vond vooral de weg eng. Dus ik ben eerst meegelopen en daarna met mijn eigen pony. Nu kunnen we vrolijk buitenrijden en is ze veel zelfverzekerder geworden buiten :)

fleur79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:36

Ik zou idd iemand mee vragen op een fiets of iemand die naast je wil lopen en hem ook vast houd. Maar als je zo onzeker bent is het misschien ook een idee om eerst op een paard een buitenrit te rijden die bomproof is en al veel ervaring heeft. Je paard voelt namelijk ook dat jij heel bang bent.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:39

Is het een optie dat iemand zonder die angst jouw paard een keer mee naar buiten neemt?

zeker omdat je met dit paard nog niet naar buiten bent geweest (tenminste dat begrijp ik eruit?)
lijkt het me wijs dat dit paard een goede ervaring meemaakt.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:42

Ik heb een angst om buiten te rijden met mijn paard omdat zij in het verleden een paar keer met mij aan de kletter is geslagen.
Wat ik nu doen is steeds een stukje naar buiten en steeds iets verder proberen.
Ik begon met een meter buiten het erf en ga nu steeds iets verder.
Zodra ik angst begin te voelen draai ik om en ga de keer daarna vanaf dat punt weer verder.
Mijn paard doet niets en dat weet ik het zit namelijk tussen mijn oren maar breng het dan over naar haar.
Zodra ik merk dat ze kijkerig word (dan begint bij mij de angst zo wie zo) dan draai ik om beloon haar omdat ze braaf is en rij relaxed terug naar de stal.
Voel ik onverwachts een angst opkomen(zonder enige reden) dan draai ik ook om en beloon haar puur omdat ze niet reageert op mijn angst.
Dit gaat steeds beter maar ben er nog lang niet overheen.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:44

Ik had na ongeluk van me vriendin me nooit buitengereden meer,
Vriendin van me is de eerste paar x op gegaan en dat ging goed kreeg zelf dus meer vetrouwen bij haar was die braaf dus eerst alleen buiten uit stappen *blokje om *
en vaak aan de hand buiten lopen/grazen enz,
en nu rij ik hele buite ritten galopeer ook gewoon en op strand bitloos enzo..

Waar een wil is een weg

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 16:57

Ik was voor ik haar kocht wel eens met haar naar buiten geweest ens ze was erg braaf... dus aan haar licht het zeker niet hoor.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:03

Heleennn schreef:
Ik was voor ik haar kocht wel eens met haar naar buiten geweest ens ze was erg braaf... dus aan haar licht het zeker niet hoor.

Komt goed zelf langzaam vetrouwen terug winnen je wilt het dus komt wel goed

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:09

idd, gewoon veel oefenen, vragen of er iemand mee wil te voet. de eerste keer anders alleen stappen, tot je je daar zeker bij voelt, dan draven... gewoon rustig opbouwen op je eigen tempo, en je vertrouwen komt wel terug :)

tyvar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:54

je kan ook iemand op jouw paard laten gaan en jij op een rustig paard zo kan je zelf weer wennen en zie je hoe je paard buiten is.
als je dan weer vertrouwen hebt dan kun je met meer zelfvertrouwen op je eigen paard.

en als je dan op je eigen paard gaat zou ik met iemand meegaan die een rustig paard heeft.

ik heb zelf ook drukke paarden buiten gereden en dan ging ik mee met rustige paarden. dat ging altijd wel goed.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:05

Probeer gewoon zelf relaxed te zijn. Ik zou aanraden de eerste keer een klein rondje te rijden met een stalgenoot na je les bijv. omdat je paard dan al moe is. Ik ben zelf van het motto vertrouwen geven is vertrouwen krijgen wanneer jij je paard vertrouwd zal het stukken beter gaan buiten. Ik ben niet zo voor sloffen (hulpteugels) ofzo maar als het jou mentaal helpt gewoon doen. ik zou wel een rondje doen niet omkeren als een paard of jij iets eng vind wat ik ergens in de vorige posts las want dan krijg je alleen maar moeilijkheden (stoute draaiende paarden).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:09

Ik ben ook geen held buiten. Als mijn paard kijkerig wordt, word ik er ook zenuwachtig van, waardoor mijn paard ook zenuwachtig wordt. We versterken elkaar dus meteen en als ik blijf zitten, wordt het alleen maar erger. Niet iedereen is er fan van, maar ik stap dan af, loop een stukje met haar totdat we allebei weer rustig zijn en dan stap ik er weer op. Op deze manier heb ik eind vorig jaar mijn eerste rondje van een uur alleen gemaakt, terwijl ik mijn paard toen al drie jaar had. Ik ben toen drie keer afgestapt, omdat ik helemaal zenuwachtig werd, maar we hebben de ronde vol gemaakt.
Een paar weken geleden heb ik voor het eerst deze ronde gemaakt zonder af te stappen. Ik was trots op mezelf.
Mijn tip is ook dat je niet te snel moet willen. Neem rustig de tijd, je hoeft niet van vandaag op morgen een hele buitenrit zonder angst te kunnen maken. Schaam je er niet voor en vraag anderen om mee te lopen/fietsen/paardrijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:13

Gooi er een halster omheen en ga gewoon regelmatig lekker samen met je paard een rondje buiten wandelen.

Is gezellig, je staat op de grond, bent samen met je paard buiten en als je zo een paar keer een rondje gewandeld hebt dan weet je de route, je weet hoe je paard reageert en dan ga je gewoon een keer na het rijden samen met een stalgenoot datzelfde rondje uitstappen onder het zadel.

Dan is het allemaal niet meer zo spannend voor jou omdat je dat rondje al een paar keer samen met je paard gelopen hebt :)

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:05

Paar stukken wandelen aan de hand, kijkt je paard nergens van op kan iemand er na les of training even mee aan de hand en zo langzaam met iemand met paard. Jij zelf moet vooral rustig blijven, hoe lastig het ook is. Jij miet natuurlijk het voorbeeld van je paard zijn. Hoe lastig het ook is. Rustig opbouwen enpas verder gaan wanneer jij je er goed bij voelt :)

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:11

_Natasja_ schreef:
Is het een optie dat iemand zonder die angst jouw paard een keer mee naar buiten neemt?

zeker omdat je met dit paard nog niet naar buiten bent geweest (tenminste dat begrijp ik eruit?)

Lijkt me ook een hele wijze aanpak. Wat mij ook goed lijkt is om met een groepje op buitenrit te gaan en dan met allemaal paarden die rustig zijn of niet snel onder de indruk.
Paarden zijn kudde-dieren en als de rest rustig is, blijft jou paard het ook. Plus dat jij kan ontspannen doordat je (hopelijk)afleiding hebt doordat je kan kletsen met andere( wel op je paard blijven letten natuurlijk :D ). En wat misschien daarna helpt als je wat meer vertrouwen hebt gekregen, is een aantal keer dezelfde route rijden. Tis niet leuk voor je paard maar dan krijg je een soort structuur, in je hoofd waardoor de rust terug komt. Bij mij heeft het laatste erg geholpen.

Succces *\o/* !

moonspeedy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:19

Doe het eerst een keer aan de hand. Dat heb ik ook gedaan met mijn pony! Ik ben er achter gekomen waar hij bang voor is en op welke stukjes hij onrustig is! Daarna deed ik het op hem en toen ging het super!

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:48

Je zou eventueel ook eerst kunnen oefenen met iemand naast je die je begeleidt, dus nog zonder groepje, zodat je kunt leren ontspannen op een buitenrit. Als dat goed gaat, kun je lekker met de groep mee naar buiten!
Je schrijft dat je paard bij de vorige keren dat je met haar naar buiten bent geweest gewoon braaf en rustig was, dus het komt vast goed als jij ook lekker ontspannen buiten kunt zijn!

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:23

Of je ruilt evt met een stalgenoot. Dus zij/hij op jouw paard en jij op die van hem/haar. Kun je halverwege altijd nog ruilen als je het dan aandurft. Je paard heeft dan in ieder geval een positieve ervaring buiten...

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:32

hoe ik het meestal aanpakte is dat ik het rondje waar ik wilde rijden dan van te voren al eens een aantal keer aan de hand had gelopen.
Dit heeft bij mij toen wel geholpen dat t paard wist wat er op de weg was. En hierdoor omdat ik op de grond naast m stond was ik niet bang als er iemand ineens om de hoek kwam of een hond langs raasde (noem wat kleine voorbeelden.)
Als die dan niks deed dacht ik bij mezelf "zie je wel" er gebeurt niks anders had hij er nu ook naar moeten kijken.
De keren daarna ben ik toen met hem en een ander mak paard naar buiten gegaan.Een die van zichzelf erg rustig is. of met iemand ernaast.
En uiteindelijk was ik zo ver gekomen dat ik het pad (500meter) aan stal zelf op en neer durfde uit te stappen met lange teugel na t rijden in de bak. Uiteindelijk zelfs een galopje.

Toch moet ik t met ieder paard/keer weer even doorslikken en tegen mezelf zeggen dat er niks aan de hand is.
Maar je moet jezelf rustig kunnen houden en goed in en uit ademen, paard belonen of gesprekken voeren met je paard om jezelf rustig te houden en te overtuigen. En "ontspannen".(helpt bij mij namelijk wel)
Lastige opgave maar stukje bij beetje lukt t je wel ;) volhouden!

Olympico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:08

vraag gewoon of er iemand mee wil lopen, die je paard vasthoud :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 14:24

Ik ben woensdag gewoon opgestapt en weggereden, eropuit met mijn instructrice :+ we zijn anderhalf uur weggeweest, kwartier over een drukke baan, toeterende auto, verdwaald, wegenwerken, meecrossende trekpaardren tijdens de galop,... Niets kon haar wat maken :') Stoer paard heb ik toch... Maar toen ze op een plastic zak ging staan op het pad sprong ze met vier benen in de lucht 8)7

We hebben lekker gedraafd en gegaloppeerd op een lange dreef, echt super :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:34

Desireetje89 schreef:
_Natasja_ schreef:

Lijkt me ook een hele wijze aanpak. Wat mij ook goed lijkt is om met een groepje op buitenrit te gaan en dan met allemaal paarden die rustig zijn of niet snel onder de indruk.
Paarden zijn kudde-dieren en als de rest rustig is, blijft jou paard het ook. Plus dat jij kan ontspannen doordat je (hopelijk)afleiding hebt doordat je kan kletsen met andere( wel op je paard blijven letten natuurlijk :D )

Succces *\o/* !

Sorry maar dit geldt niet voor ieder paard hoor. Ik heb er ook 1 met extreem vluchtgedrag, vaak mee op de kletter gegaan. En met groepjes paarden gaat hij er alsnog vandoor, hij vlucht zelfs bij de groep weg in volle galop.

Ik zou ook aanraden om lekker met je paardje veel te gaan wandelen (of fietsen aan de hand) Is hij braaf en gehoorzaam aan de hand? Anders moet je dit eerst oefenen in de bak. Zo kun je je paardje goed aanvoelen en raakt hij ook meer gewend buiten de bak.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:37

Heleennn schreef:
Ik ben woensdag gewoon opgestapt en weggereden, eropuit met mijn instructrice :+ we zijn anderhalf uur weggeweest, kwartier over een drukke baan, toeterende auto, verdwaald, wegenwerken, meecrossende trekpaardren tijdens de galop,... Niets kon haar wat maken :') Stoer paard heb ik toch... Maar toen ze op een plastic zak ging staan op het pad sprong ze met vier benen in de lucht 8)7

We hebben lekker gedraafd en gegaloppeerd op een lange dreef, echt super :)

Wat fijn zeg!