Hij is zo druk.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Hij is zo druk.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 11:19

Hoi,

Mijn pony is 8 jaar, en heel druk. Ik doe elke dag bijna wel iets met hem. En hij heeft natuurlijk ook vrije dagen.
Vandaag ging ik met hem naar buiten toe over een zandoad. Hij wad al een beetje druk dus ik ging naast hem lopen. Toen zat er een eend in de sloot en ik hield hem niet meer. Hij gallopeerde weg. Gelukkig konden ze hem vangen.
Maar hij is zo druk, in vergelijking met anderen al helemaal. Vriendinnen met ponys van vier hebben ze rustiger. Zelf geef ik niet veel,been, of tik ik hem met de zweep.
Maar als hij ergens ook niet langs wil dan staat hij stil, en als je hem wat been geeft geeft en hem omdraait dan gaat hij steigeren. Dit is heel erg lastig want dan kan je hem niet even gezellig uitstappen met vriemdinnen. Het word nu echt te erg. Het is ook heel erg lastig met wedstrijden, hij weigert altijd de eerste hindernis en dan ecgt wel drie keer en dam de rest niet. Wat moet ik doen om dit op te lossen?

Allle tios zijn welkom!

Eat moet ik doen?

Nayomie

Re: Hij is zo druk.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:21

Misschien voelt hij aan dat het lente is, dan kunnen ze wat drukker worden :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:24

net als mensen hebben paarden verschillende karakters.
je hebt dus rustige paarden en drukke paarden, dat is normaal :)

als jij een druk paard niet aan kan, moet je mischien kijken naar een ander type paard wat beter bij jou past?

om hem rustiger te krijgen zou je kunnen kijken ofje het voer wat kunt aanpassen, zodat er minder suikers in voorkomen.
wat voer je hem op een dag?

het kan ook door de lente komen en het gestage groei van het fructaan in het gras :)

weigeren voor een hindernis heeft niks te maken met zijn energie, maar wel met zijn gehoorzaamheid (btw, als hij 3 keer weigert voor een hindernis is het logisch dat hij het bij de rest niet meer doet, je bent dan uitgebeld en mag niet meer verder :+)

zoals ik al zei, je kunt kijken of hij niet te veel voer krijgt, maar verder zul je er mee moeten leren leven of verkopen, een drukke pony is nu eenmaal druk :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:25

ik denk dat ja in ieder geval voorlopig niet meer op buitenrit moet gaan, dat is te gevaarlijk als je hem niet de baas kan.
eens met je instructeur overleggen, en vragen om hulp. zo vanachter een pc is het niet mogelijk om je DE tip te geven.

probeer in ieder geval altijd rustig te blijven, als je paard in paniek raakt moet je nooit boos worden. probeer om zijn gedrag en grapjes te lachen en ontspannen te blijven.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:26

Wat krijgt jouw paard te eten?
Hoe veel komt hij buiten op een dag?

Rij je elke dag?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:26

Wat voer je hem?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 11:30

Toen hij de eerste hindernis had geweigerd drie keer mocht ik het nog even afmaken, dat sprong hij gewoon foutloos. Tweede parcoura alles foutloos.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:30

Vertel nou eerst even wat je hem voert op een dag ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:32

_Apple_ schreef:
Toen hij de eerste hindernis had geweigerd drie keer mocht ik het nog even afmaken, dat sprong hij gewoon foutloos. Tweede parcoura alles foutloos.

Probeer eerst eens in te gaan op de vragen die je gesteld worden waardoor je mischien geholpen kunt worden :)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 11:33

Hij krijgt elke dag pavo cerevit en sportsfit, en hooi. En dan een strandemmertje (zon kleinw) . Krijgt hij twee keer per dag.

Sorry voor wat irritante reactie enzv.. Maar ik doe via telefoon.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 11:33

En hij staat elke dag buiten.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:38

Het eerste wat bij mij opkomt is ook, voorlopig niet meer op buitenrit maar gewoon in de bak totdat je je pony de baas bent.

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:39

Hoelang staat hij per dag buiten? Dat is icm met het voer toch echt wel een van de belangrijkste elementen van de gemoedstoestand van je paard.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:40

_Apple_ schreef:
Hij krijgt elke dag pavo cerevit en sportsfit, en hooi. En dan een strandemmertje (zon kleinw) . Krijgt hij twee keer per dag.

Sorry voor wat irritante reactie enzv.. Maar ik doe via telefoon.

Sportbrok zit heel veel koolhydraten in omdat sportpaarden die doorgaans nodig hebben,
je kunt er in ieder geval al voor kiezen om hem op gewone simpele basisbrok te zetten (minder energie) of zelfs op eiwit arm brok( dit moet in overleg met de da)
daarnaast kun je er voor kiezen minder krachtvoer te geven, een bodempje is vaak al voldoende.

pavo cerevit is niet verkeerd, je zou er zelfs voor kunnen kiezen dit alleen te voeren en het brok weg te laten :)

Wat rij en train je met dit beestje?
en hoe vaak en hoe lang staat het diertje buiten?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:43

Ponies kunnen vrij sober leven en met flink wat hooi zou jouw pony voorlopig tevreden moeten zijn.

Ik zou eerst proberen of je voer kunt minderen. Een handje is meer dan genoeg, voer daarbij genoeg hooi en evt bakje lucerne is zat.
Hij staat hele dagen op het land dus eet ook gras.

Probeer dat eens 2 weken en kijk hoe zijn gedrag dan is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:56

Klinkt heel erg alsof het paard te weinig vertrouwen heeft in zichzelf en/of in jou TS. Sowieso moet hij met z'n aandacht niet bij die eend zijn maar bij jou.

Dit kun je met tips op bokt niet oplossen. Ga iemand zoeken die je kan helpen, die bij je langskomt, die je paard goed kan lezen en die je op weg kan helpen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:58

Dus jouw paarden schrikken nooit als er een eend uit de sloot vliegt, Koper.

@ TS Denk dat je jouw pony van al dat krachtvoer af moet halen. Dat is hoogstwaarschijnlijk de grootste boosdoener voor het druk zijn. Een pony heeft maar heel weinig krachtvoer nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:00

Zeker wel. Alleen neemt hij het ook van mij aan als ik aangeef dat hij gewoon rustig kan blijven. Aangezien ik geleerd heb om zijn spanning aan te voelen en zijn aandacht weer bij mij te krijgen als hij ergens wat onverwachts ziet.

Het is niet erg als een paard alert is en dingen/eenden in z'n omgeving waarneemt en erop reageert. Het is wel erg als hij dan zelf bepaalt wat hij doet en niet meer bereikbaar is. Als ik met 'm op stap ben bepaal ik wat er gebeurt, waar hij heen loopt en hoe hard en of hij wel of niet stil mag staan. Niet hij.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 12:03

Ik ga ook een keertje freestye doen met iemand die ik ken met hem, die heeft een curses van Emile Voest gedaan.
En met welke kan ik dan beter minderen? Cerevit of Sportsfit?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:04

Daar heb je gelijk in, Koper. Maar als ze al helemaal op scherp staan, door het vele krachtvoer wat ze krijgen. Dan wordt de reactie wel 10 keer erger.

Sportsfit zou ik weglaten, TS.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:05

De sportsfit ;)

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:11

Sportfit zou ik weglaten en de cerefit alleen nog voeren als hij gewerkt heeft,zoals al eerder aangegeven kan een pony heel goed op voldoende hooi en gras kunnen leven.
Ik zou dit echt even een paar weken proberen en evt kun je nog dagelijks een summerfit( koek) van pavo voeren om zo toch zn dagelijkse vitamientjes en mineralen te geven.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:11

Ik verbaas me over de weinige nuttige reacties die iedereen geeft (m.u.v. Koper) Dit paard vertrouwt jou niet volledig, overduidelijk. Stap van je paard, ga voorlopig niet buitenrijden en ga grondwerken, grondwerken, grondwerken. Voest is idd een goede, er zijn uiteraard ook vele anderen. Geloof me, ik weet waar ik het over heb,heb het zelf ook meegemaakt, vandaar mijn reactie, de basis begint echt op de grond. Ik kan je garanderen wanneer je fanatiek met grondwerk bezig gaat, en je daar eerst volledig op gaat concentreren, je een heel ander paard ervoor terug krijgt. Uiteraard kan het geen kwaad om wat te minderen met het sport voer, maar daar haal je dit probleem niet mee weg. Als je tips wil hoe te beginnen, PB je maar ff.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:15

@ nadine_yvana Wat geef jij een vreemde reactie. Dit gedrag kan heel goed voortkomen uit het voeren van teveel krachtvoer. Als hij met minder krachtvoer, en dit duurt eventjes voordat het allemaal uit het systeem is, dan nog dit gedrag vertoont. Dan kun je verder gaan kijken.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 12:18

Dankjewel allemaal, mijn moeder voert ze altijd. Ik heb al zeker lang het idee dat ze te veel krijgen, maar volgens mijn moeder is dit niet zo.

Maar ik zal die man zeker even vragen voor een afspraak, heb ze laatsy bezig gezien met hun eigen paard en dat was echt heel mooi om te zien. Ik denk dat dit zeker goed is voor mijn pony.