gek van dat geslaan op het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spekenham

gek van dat geslaan op het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 17:22

Hoi hier even een vraag,

kort samengevat; 5 jarige merrie sinds september onder het zadel
paard was heel braaf met inrijden, tot na 3 maanden ze steeds meer begon te slaan op het been ( vaak met een bokje)
Ook in stap dreigt ze steeds om te gaan slaan op het been, een keer flink vooruit stampen om dus te laten merken dat ze niet aan het been mag gaan "plakken" en dreigen te slaan of bokken geeft eigenlijk alleen een gemene bok erna en vervolgens gaat ze leuk weer verder.
reden ?
rijden? ik denk het niet , omdat ze het ook in stap doet en ook er nu dus al 2 keer een andere ruiter op gezeten heeft ze doet het bij iedereen tot nu toe,
Gezondheid? misschien is een merrie dus kan wel gevoeliger op de buik zijn ,maar ja wat doe je eraan?

karakter? ja dat denk ik wel, als ze een goede dag heeft ( heel soms gebeurt dan zomaar spontaan) dan is het probleem er bijna niet dus daarom denk ik ook dat gezondheid niet echt een probleem geeft.
de merrie heeft wel redelijk looplust dus we rijden zonder iets , dus heel veel been hoeven we niet te geven maar ze slaat al op een stil been, je voelt haar dan inhouden en dan pets een flinke knal er achter aan, je kunt haar op dat moment ook niet zomaar voorwaarts rijden want zodra ze inhoudt meteen volgt de stamp naar achter dus je kunt het niet voorblijven.

Komende week komt de zadel maker om he tzadel te bekijken maar wie herkent dit probleem want ik wordt er moedeloos van waarom......................... kost zoveel energie en na die sporadische goede dag denkt ik steeds zal ze nu toch er vanf zijn maar nee,........ de volgende dag begint de ellende dan alweer.
overigens wordt de merrie ondanks dit probleem gewoon gereden dus we zijn er niet bang voor maar ja hoe ga je nu verder? op wedstrijden zie ik me zo niet komen!

Zou het helpen om er iemand op te zetten die haar flink straft ( met zweep) als ze het doet dus zij slaat en krijgt een koekje van eigen deeg terug!!
Ikzelf ben redelijk ruiter maar dat zou ik dan zelf niet doen maar bijv. gert vh Hof ofzo, dus iemand die ook aan kan voelen hoe te handelen.

( ik ben moeder en wil dus enige voorzichtigheid gezien haar soms gemene bokken op he tbeen)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:28

Al een dierenarts bij gehad? Wellicht goed om het dier na te kijken. Ze kan ook elders last hebben waardoor ze slaat of inhoud? Bijv botwoekeringen ed?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 17:34

Nee dat nog niet gaan we wel doen maar zoals gezegd is het niet alle dagen, dus mijns inziens als ze pijn heeft zou ze het alle keren met rijden moeten hebben. Nu is het van de 4 keer rijden 2 keer slecht en 2 keer beter.

Ik denk zelf dat het een beetje rottigheid van haar is maar daarom eerst het zadel laten kijken ( zadel is al erg oud)
Da is de volgende stap

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:35

Hoe deed ze het met zadelmak maken ?
En wie heeft paard zadelmak gemaakt.
Het kan een uiting van pijn zijn, maar veel merries zijn wel gevoelig op het been, en dan kan het goed een ruiterfout zijn.

Is er medisch niets aan de hand, dan zou ik een prof inschakelen en paard laten doorrijden, en daarna zelf weer aan de slag met goede begeleiding.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 17:40

Paard is professioneel aangereden en bij ons de 1e 3 maanden geen problemen maar we hebben toen ook heel rustig aan gedaan tijdens de wintertijd, nu we haar meer aan het werk willen hebben lijkt ze dit niet te accepteren.

Overigens ben ik ook semi professioneel geweest maar sinds de kids niet meer maar eerlijk gezegd heeft nog nooit mij een paard zoveel problemen gegeven als zij nu doet. Ik overweeg wel om haar eens bij een goede correctiestal te zetten ( waar ze bekend zijn met lastigere paarden)

Ruiterfout kan altijd maar tja ze doet het ook in een simpel stapje dus ik geloof niet dat daar zulke heftige reactie van hoeven te komen.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:43

Als mijn paard zoiets zou doen zou ik idd de zweep erbij pakken ;)
Hij had een tijdje dat hij elke keer in een vrolijke bui steeds begon te bokken, iets wat ik zwaar ergerlijk vind. Dus toen een tijdje met zweep gereden, en het is over! En nee, ik sloeg hem niet, maar een tikje met de zweep voelt ook voor een paard niet prettig. Het is niet zo dat het niet mag omdat ik bang ben dat ik eraf val, maar gewoon wanneer ik andere kinderen op hem zet wil ik niet dat hij zoiets probeert.
Dus ik zou zeggen, aanpakken en niet aanstellen! Als je gewoon normaal been geeft (dus niet schopt) dan hoort er geen probleem te zijn. Geef je been met je hak of de binnenkant van je kuit?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 17:45

gewoon een normaal aansluitend been dus niet eens echt een drijvend been dus echt met de kuit zo ik zo zeggen. ze doet het al als ze voelt dat je ook maar aan wilt draven, je krijg tnog nie teens de kans om haar er naar toe te rijden .

Ik vergeet te zeggen dat het niet uit maakt of je lang of kort rijd als ze het doet dan blijft ze het ook doen. Dus al rijd je 1 uur dan blijft ze dit doen.

heeft iemand dit ook ooit meegemaakt en een oplossing gevonden?
Laatst bijgewerkt door spekenham op 20-04-13 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Friso_lover

Re: gek van dat geslaan op het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:47

Hmm, eerst maar horen wat ze zeggen over het zadel.

Steigert ze ook wel bij het aansporen?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 17:48

nooit niet steigeren, gelukkig niet dan was ze allang opgeruimd

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:57

Helpt het dan niet als je het hoofd van het paard omhoog houdt? Dan is het moeilijker voor een paard om te bokken nl.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:03

in welk plaats woon je. ik ken een proffessionele stal die vooral zo'n probleempaarden oplossen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:25

Gezien ze het van de winter niet deed en nu wel kan het ook nog hormonaal zijn...Zou zeker niet de enige merrie zijn die dat op deze manier uit.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:29

Ik denk ook aan hormonaal, last van haar buik (eierstokken) of misschien ern gevoelige maag (maagzweer). Mijn merrie heeft van beiden last gehad en ik kon dat altijd duidelijk merken met rijden.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 19:18

ja ben ook bang voor hormonaal, gekke is afgelopen woensdag liep ze echt voor de allereerste keer zonder ook maar 1 keer problemen. later met buiten zetten was ze harststikke hengstig, toch gek ik dacht altijd dat juist met hengstigheid het erger zou worden.

helaas ging het vrijdag weer helemaal mis, dus mijn goed gevoel was maar van korte duur.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:22

Ik zou het verser trouwens niet oplossen met een zweep, ik zelf zal d'r een goeie trap geven zodat je d'r raakt zegt maar(als ze je gewoon missch aan het uittesten is) , dat je door d'r heen prikt.. Poeh hoe leg ik dit uit haha. Dat E weet dat jij er niet van gediend bent dat ze steeds bokt. Ik hoop dat je het een beetje snapt :')
Laatst bijgewerkt door Legoblokje op 20-04-13 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:22

Past je tuig nog goed? Wieweet heeft ze bespiering bijgekregen waardoor het zadel begint te knellen?
Misschien heeft ze pijn? Laat ze eens onderzoeken zou ik zeggen! :)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:30

Lastig hoor. Jouw merrie toont dominant gedrag, als je het zelf niet goed op durft te lossen zal ze daar misbruik van maken. Dit treedt vaker op een poosje nadat een paard aangereden is, wat vaak wel goed ging omdat ze als het ware overdonderd of nog niet sterk genoeg zijn. Zodra ze het allemaal een beetje snappen en sterker worden krijg je weleens een fase zoals jij omschrijft. Voordat zadel, tanden, rug, en wat al niet meer als excuus gebruikt wordt zou ik toch eerst een rijkunstige opvoeding toepassen. Misschien kan een ervaren, consequente ruiter haar even rijden en haar 'manieren' bijbrengen, waarna jij het over neemt? Dan nog zul je consequent op moeten treden wanneer ze naar jouw been slaat, oftewel: een flinke tik terug geven. Wanneer je dat niet overtuigend doet of durft denk ik niet dat jullie een goede 'match' vormen...Heel veel succes!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 23:31

mijn merrie doet dit als ze hengstig moet worden en reageert dan echt geiriteerd op het been (slaan, staken)
als ze hengstig is doet ze dit namelijk helemaal niet.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 07:01

Die van mij deed het ook bij het inrijden, gewoon negeren en een klein tikje met je zweep kan helpen.

Maar ze kan ook pijn hebben natuurlijk..

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 09:29

tikje met de zweep is allemaal al geprobeerd ook al meteen na het aandraven flink in de versnelling gooien immers een voorwaarts paard zal minder snel rug kunnen bollen om te slaan maar dan wordt ze erg loperig en wil dan alleen maar galloperen zodra je tempo terug legt gaat ze meteen dreigen met meppen een tik met de zweep erbij om wederom voorwaarts te gaan resulteert in een flinke bok

Overigens zoals al vermeld komen ze woensdag naar het zadel kijken maar dan nog.......... het ligt er nu niet echt slecht op, zadel is wel oud maar eigenlijk niet zo slecht. en we rijden met een zadelbontje.

Ik heb vorige week voor mij gevoel echt mijn grenzen verlegd, en echt haar goed aangepakt ( iedere bok was van mij een tik met de zweep) dit koste me wel bijna me nek en 1,5 uur rijden maar daarna was ze echt wel wat beter maar de volgende dag ging ze doodleuk weer verder met het geslaan en ik ga niet iedere dag me nek riskeren voor een paard.

Heeft iemand ervaring van merries met cystes op de eierstokken, hoe uit zich dat tijdens het rijden?

komiekbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:36

IK volg dit even, onze ruin doet namelijk hetzelfde. Daar zal het dus niet aan de eierstokken liggen. :o

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 14:36

ik kan jullie wel helpen maar dan moet ik wel weten in welk plaatsen jullie wonen.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 14:55

ik woon tussen eindhoven en den bosch.

komiekbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:03

Bij ons is grote zus (zeer ervaren) er redelijk succesvol mee bezig, dus het komt wel goed. Maar ik vind het interessant om te volgen hoe anderen dit oplossen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:05

dat ligt in mijn regio. kom zelf uit schijndel. kan je ook stal verhoeven aanraden die zitten in st oedenrode. kan ook bij je langs komen om te kijken wat ik kan doen.