Mijn pony stopt en loopt niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

givette

Mijn pony stopt en loopt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 18:57

Hey!"

Ik heb een fjorden pony wauke ze is 11 jaar. En bijna overal waar ik ben (vooral over de weg) gaat ze stil staan en helemaal niet meer lopen dan moet ik super boos worden en met een zweep slaan tot ze weer loopt. Dat vind ik echt niet fijn want ze loopt dan gewoon kei hard achter uit wat er ook is laats stond ze midden op de weg en ook vaak valt ze bijna in de sloot.
Heeft iemand misschieen een tip iets van hulpteugels, hulpen, grondwerken.

Alvst bedanktt
Rochelle :*

Babbelaar20

Re: Mijn pony stopt en loopt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:59

weetje je zeker dat de pony nergens last van heeft? de mijne deed dit ook toen ze last had van haar rug.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:01

Een pony die niet wil lopen kan ook bevangen zijn!

Ik zou eerst eens je DA raadplegen om uit te sluiten dat het niks lichamelijks is!

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:08

Ja dat dacht ik eerst ook toen had ze altijd veel meer lastige tikken. Dus heb ik een nieuw zadel, maar het is meer aanstellen heb ik zo'n idee ze gaat eigelijk vaak stil staan als ze wit ziet witte huize stenen enzo

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:09

simodi schreef:
Een pony die niet wil lopen kan ook bevangen zijn!

Ik zou eerst eens je DA raadplegen om uit te sluiten dat het niks lichamelijks is!

Nee nee mijn pony is heel goed op gewicht en laatst s ze op controle geweest bij de dierenarts

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:12

Is er wel eens een dierenarts geweest?
Is je pony niet gewoon bang?

Ik vind dit niet heel vriendelijk, dat je met een zweep moet slaan, als je pony achteruit loopt is ze bang voor je.
Daar wordt je band echt niet beter op hoor. :n

Misschien zit er een oorzaak achter, een pony stelt zich niet zomaar aan.
En een DA die er laatst is geweest, hoeft niet uit te maken, je pony kan ook bevangen zijn geraakt na je dierenarts bezoekje.

Hoe is haar verdere gedrag?

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:18

Caitlin_K schreef:
Is er wel eens een dierenarts geweest?
Is je pony niet gewoon bang?

Ik vind dit niet heel vriendelijk, dat je met een zweep moet slaan, als je pony achteruit loopt is ze bang voor je.
Daar wordt je band echt niet beter op hoor. :n

Misschien zit er een oorzaak achter, een pony stelt zich niet zomaar aan.
En een DA die er laatst is geweest, hoeft niet uit te maken, je pony kan ook bevangen zijn geraakt na je dierenarts bezoekje.

Hoe is haar verdere gedrag?

Het is niet dat ze bang is ik voel precies wanneer ze echt bang is. Ik weet echt niet waarom ze het doet maar ze blijft het ook doen ik ben al een paar keer langs het zelde poortje geweest en nog gaat ze stil dtaan. En tuurlijk wil ik haar niet slaan daarom zoek ik nu een oplossing! ;D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:21

Als je niet rechtstreeks vooruit kunt dan laat je haar gewoon achterwaarts lopen in de richting waar je heen wilt. Paarden gaan van nature niet graag achterwaarts dus zal ze er misschien wel heel snel genoeg van hebben, met meppen los je idd niets op.

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:23

Ja maar ik ken mijn pony en dat gaat echt niet. En ik kan ook echt nie achteruit midden op een drukke weg gaan lopen

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:24

als je al eerder aangeeft dat je een niet goed passend zadel had lijkt me een keer een osteopaat laten checken geen overbodige luxe :j

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:25

Hoi Rochelle,

Veel paarden hebben moeite om hun vriendjes achter te laten. Misschien helpt het als je met nog een ander paardje naar buiten gaat?

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:26

Dat heb ik ook ik volg even :D

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:27

CarolineCF schreef:
Hoi Rochelle,

Veel paarden hebben moeite om hun vriendjes achter te laten. Misschien helpt het als je met nog een ander paardje naar buiten gaat?

Hey

Hihih nou dat deed ik dus en dat paardje deed wauke dus gewoonn na

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:27

sennag schreef:
Dat heb ik ook ik volg even :D

Hahah ook een fjord ?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:28

anders even afstappen en erlangs lopen met je pony?

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:29

littlesannie schreef:
anders even afstappen en erlangs lopen met je pony?

Ookal geprobeert dan doet ze het nog steeds niet

Nobodyshere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:30

Een paard van mijn vriendin het dat ook je kon alles doen, maar ze liep toch niet, bloedonderzoek laten doen. Ik weet niet precies wat er uit is gekomen iets met de spieren, misschien kun je dat ook laten doen

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:32

MaudW schreef:
Een paard van mijn vriendin het dat ook je kon alles doen, maar ze liep toch niet, bloedonderzoek laten doen. Ik weet niet precies wat er uit is gekomen iets met de spieren, misschien kun je dat ook laten doen

Jaa dat zou ik wel kunnen doen. Maar ze doet het nooit in de bak alleen buiten als ze iets wit ziets ofzo

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:38

Ik denk toch dat wit voor haar angst of in ieder geval gevaar oproept.
Werk eerst in de bak aan vertrouwen, want door slaan zal dat vertrouwen beschaamd zijn.
Leer hem ook stemcommando's aan, dan hoef je niet te slaan of schoppen, maar je leid hem dan met je stem.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:41

Als ze stopt, zou ik gewoon m'n trots inslikken en afstappen en haar naar voren helpen.
Afgaande dat het angst is!

Blijven meppen met een zweep lost niet zoveel op ....

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:50

Mensen jullie gaan echt hard door met het onderwerp vanslaan met de zweep !

Maar het is echt niet dat ik kei hard sla!

givette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:50

En ik zou zeker gaan oefenen jaa dankjewel

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:53

Ook ik heb hier last van en heeul toevallig ook een fjord.. ik kijk lees ook even mee.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:53

Ik heb het ook gehad met een Fries! Eerst werd ik erg boos, hielp geen zier en ze werd er zelfs beetje gevaarlijk van (omhoog komen en om willen draaien, ook op straat). Het leek namelijk bij mij er ook op dat ze niets eng vond. Later bleek dat wel zo te zijn, het is best een bangig paard ben ik achter gekomen (maar reageert wel anders op dingen die ECHT eng zijn).
Wat heel goed werkt is zachtjes aan blijven dringen. Gewoon stom verveeld met een zweepje op de schouder blijven tikken in combinatie met aan blijven drijven. Niet aaien, maar ook niet zo hard dat het kletst. Eigenlijk dus in zo'n intensiteit dat het voelt als druk, maar niet als tikken met de zweep en schoppen met de benen. En volhouden, ook al duurt het 10 minuten, wat voelt als een uur. Als ze dan een stap vooruit doen, direct stoppen en belonen met je stem. Staat ze dan weer stil, proces weer herhalen.
Was voor mij echt een gouden formule, maar dacht er gewoon de eerste keren niet aan omdat ik vond dat ze gewoon door moest lopen en niet aanstellen -O- . Dus, ik zou zeggen, gewoon proberen en volhouden!

Btw, afstappen hielp bij mij niet. Ik stapte af, liep stukje door, ging weer zitten en paard was weer bevroren. Of dat nou echt angst of uitproberen was, ben ik nog niet over uit. Met bovenstaande methode ben ik daar nu in ieder geval doorheen. Ze staat niet meer stil!

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:55

Maar als je je paard slaat, en ze gaat daarvan achteruit lopen, is ze wel degelijk bang.
Een paard loopt niet van nature graag achteruit, en zal het ook echt niet doen omdat ze het leuk vind.
Ik vind dit heel jammer. :n
Ook omdat je er van uit gaat dat je pony overdrijft,
misschien is er wel degelijk iets, en loop jij lekker je paardje te slaan omdat ze niet wilt lopen.

Misschien kan je eerst in de bak oefenen, en als ze niet wilt, stoppen met slaan alsjeblieft! Los je niks mee op, alleen maar een slechte band.

En als er niks mee is, heeft ze misschien de vertrouwen niet , of is er iets op de plek waar ze bang voor is?
En als jullie er bijde voor klaar zijn, sterk in je schoenen staan, en belonen bij iedere stap die ze meer doet.

Jullie komen er van zelf wel!