(Be)Sturen van pony door dochter van 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

(Be)Sturen van pony door dochter van 8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 16:38

Voor dochter hebben we een pony: lief, braaf, slim, maar eigenwijs, super eerlijk, maar wel pittig. Dochter (8) en pony hebben een goede klik. Na anderhalf jaar zijn ze zo ver dat ze zelfstandig alle 4 de hoeven kan krabben, ze kan haar helemaal zelf poetsen, dekje opdoen gaat al goed (zadel is mevrouw iets venijniger (singelnijd) maar gaat al beter maar dat doe ik voornamelijk nog). Kroelen, kriebelen, knuffelen... alles gaat prima. Inclusief grondwerk, voor mij gewoon een goede basis voor kind-pony relatyie (en sowieso elk mens-paard combi :D )

Dan het rijden. Ze bestuurt haar pony mbt tempo zo'n beetje met haar gedachten. Aansporen hoeft bijna niet, want ze denkt draf of galop en ze zitten erin. Galoperen doen ze samen het liefst (wat ze dus tijdens de lesjes graag vaak doen, ook als ik zeg draven :+ maar dat komt dus echt door dochter die gewoon aan pony galop aangeeft en dan er hard vandoor stuift). Haar zit is goed, ze valt zelden eraf en dan eigenlijk met name in galop als ze wat moe wordt haha. Pony staat dan accuut stil _/-\o_ . Oja... moet je wel even erbij bedenken dat ze op een schapenvachtzadel rijdt, zonder beugels... en dan toch lichtrijden. :wow: Ik kan dat niet hoor. Terugnemen gaat ook steeds beter op de zit. We oefenen vooralsnog steeds aan de longe.

Want het probleem: Sturen gaat an sich goed in stap, als pony het ermee eens is en dochter geconcentreerd rijdt. Echter als die pony het in haar kop heeft gezet: Als dochter links wil en pony wil rechts... gaan ze rechts. Nu had ik een martingaal bij een hoop spullen gekregen, ben er geen voorstander van maar toch eens eraan gedaan. Martingaal is ruim, pony loopt totaal niet in de krul getrokken ofzo. Kan ook gewoon haar neusje lekker lang maken etc. Maar als dochter links wil en pony rechts is de uitkomst MET martingaal dat ze toch links gaan, want het geeft dochter net even meer overredingskracht, omdat als zij links aangeeft de martingaal haar dat stukje helpt. (ze stuurt met een combi van benen/zit en teugeldruk naar buiten toe, dus links = hand naar links, heupen draaien etc) Voor de rest doet dat ding niks.

Maar als ze draaft heeft ze toch net te weinig hieraan. Ze is dan natuurlijk bezig met EN lichtrijden EN evenwicht EN sturen EN tempo bepalen... (Overigens gebeurt dit OOK als ze met beugels rijdt hoor, maar het liefst rijdt ze dus zonder) Dat is dus gewoon heel veel. En komt pony als zij dat wil naar me toe. Ik heb zelf even een keer op pony gezeten en ze is op die momenten echt sterk. Zelfs voor mij en ik ben 650 kilo Fries zwaargewicht gewend. Dat sturen gaat dan dus op zo'n moment echt om kracht en dan wint pony van dochter.

Nu las ik over de Thiedemann-hulpteugel en heb deze eens in de winkel bekeken. Nu heb ik hier 0 ervaring mee, dus krijg graag eerlijk advies. Zou de Thiedemann haar hierbij kunnen helpen?
Of zijn er andere manieren/tips etc om te zorgen dat dat sturen steeds beter gaat zoals dochter het wil? Op deze manier is los lopen/les krijgen nml niet zo leuk want pony draait zich om wanneer zij dat wil en loopt gewoon rechtstreeks naar het hek.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:48

Oef, dat is lastig, ik wou eerst zeggen, volhouden, volhouden en nog eens volhouden, maar de pony is aardig groot in vergelijking met haar en sterk dus. Ik heb geen idee, of een thiedemann goed zal helpen. Maar krijgt ze de pony echt helemaal niet meer gestuurd dan? Ik heb ook zo'n pony dat links ging, terwijl ik rechts wou, en dan moest ik wel naar rechts blijven sturen totdat hij de goede kant opging, dat heeft bij hem erg goed geholpen en is nu erg makkelijk te sturen. Het is alleen lastig omdat ze de kracht en handigheid nog mist.

Erg leuke pony trouwens! (Ik neem aan dat het over Kato gaat?)
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 18-04-13 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:51

Ik zou niet snel een thiedeman aanhangen. In de handen van een ruiter die hier geen ervaring mee heeft richt vaak meer schade aan dan je lief is.
Denk dat je dit toch rijtechnisch op moet lossen. Een goede begrenzing aan de buitenzijde eventueel zweepje in de buitenhand en met een klein bijtikje op het juiste moment kom je denk ik verder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:11

Ik zou bij dat soort ponytjes eerder een zweepje nemen en een tikje op de schouder geven. Vooral ook omdat ik denk dat het dan na een paar keer wel klaar is. Gewoon een keer brutaal zijn naar de pony toe en niet opgeven. (De pony weet immers prima wat de bedoeling is maar kiest ervoor om er niet naar te luisteren.)

Het werkt vaak ook heel verhelderend om bij wijze van compromis op de bakrand te botsen (pony links, ruiter rechts, compromis rechtdoor), vooral omdat de pony als eerste z'n neus stoot :+
(/heeft heel wat gestoeid met pony's die de andere kant opgaan, leuk :j )

lailapri

Re: (Be)Sturen van pony door dochter van 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:35

Draait de pony het hoofd wel in de gestuurde richting of blijft hij recht in de hals. (oftewel valt het over de schouder of trekt het tegen de teugelhulp. Bij het eerste buitenhand erbij en van achter uit blijven rijden. Bij het tweede, zelf met de pony gaan oefenen zodat die weer wijkt voor druk ipv erin trekt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:46

Pony kijkt braaf in de gegeven richting maar pootjes gaan een andere kant op. Echt eigenwijs dus. We proberen t ook zeker rijtechnisch op te lossen, dus blijven sturen, juiste beenhulp etc erbij en dan lukt het uiteindelijk wel. Dochter wordt er alleen zo moe, tikkie gefrustreerd en beetje verdrietig van. Want de rest gaat zo goed. Ze heeft nu een nieuw woord bedacht voor paardrijden: drakentemmen :)

Ga haar toch eens vertellen dat er meer mensen ern zweepje adviseren. Dochter is echt wars van zwepen, slaan etc (goede instelling die ik op zich toejuich) maar om dit te winnen wellicht gewoon eventjes nodig. In elk geval dank voor alle input. Weet nu dus dat hoe ik het rijtechnisch met hun aanpak eigenlijk juist is en dat dichter misschien toch even over de drempel rondom zweepgebruik moet stappen. Pony weet nml idd dondersgoed wat de bedoeling is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:50

buitenteugel erbij terwijl je de buiging van de hals in de juiste richting houdt, na een paar keer ze op die manier sturen gaan ze hier toch wel weer graag gewoon de bocht op. Ze moeten dan namelijk wel om met de achterhand, plus krijgen druk in hun mond omdat ze door duwen. Wel ontspannen als ze alleen maar denken aan de bocht nemen. Het is geen correct sturen, maar werkt in dit geval wel heel handig, mijn fjord probeerde dit stug bij iedereen dus dan probeer je eens wat.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:52

Vaak is een klein tikje al voldoende, misschien niet eens. Een zweepje vasthouden doet vaak al wonderen. Heb drie van die draken op stal staan. Zonder zweepje doen ze hun best niet, lopen te sloffen, kantjes er vanaf lopen. Zweepje erbij en het is klaar en dan hebben we nog niet eens een tikje hoeven te geven.
Of te wel het placebo effect.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:53

Kan idd ook werken, heb er alleen een aantal gehad die er of harder door gingen of de lucht in gingen dus dat is even testen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:59

Ik weet het wel, maar hoe leg ik simpel aan dochter van 8 uit wat we bedoelen met buitenteugel erbij? Ik bedoel, ik snap gewoon wat je bedoelt, wat ik "effectief moet doen". Maar euhm... Iemand een tip voor uitleg in kindertaal?

Ik heb dat vaker hoor. Ik zei bijv in de galop dat ze meer moest meegeven met haar handen, toen zette ze in 1 keer d'r pony stil (vanuit galop, zo goed luistert pony dus regelmatig wel...), keek me aan met grote ogen en zei "WAT moet ik geven?" Ja euhm, sorry meis. Dat is paardrijtaal. Nou kon ik die wel uitleggen trouwens ( handen iets naar voren doen zodat pony meer ruimte kreeg voor de galopsprongen, werkte als een trein)

Zweepje gaat deze pony echt niet van uit haar stekker hoor.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:00

Ik weet niet in welke volgorde de les gedaan wordt? Anders beginnen met sturen, inclusief zweepje en als dat goed gaat als beloning even lekker samen crossen? Als de pony zo ongeveer op gedachten te sturen is kan je dochter dit ook vantevoren met draakje afspreken: eerst werken daarna spelen. Doordat je dochter hiervan overtuigd is heeft ze wellcht net dat stukje overredingskracht extra wat ze nu mist.
Zou jammer zijn als je dochter het minder leuk gaat vinden, het is zo'n leuk stel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 22:07

We hebben niet echt een vaste les opbouw. Behalve dan eerst instappen, daarna draven en pas op het eind de galop idd als beloning voor beiden. Maar figuren of welk element trainen dat is echt "waar hebben we zin in vandaag". Daardoor missen we misschien alle 3 wel een doel en werkt dat ook tegen. Ik denk dat ik samen met dochter maar eens wat doelen ga vaststellen en een trainschema ga maken met daarin wat ZIJ wil leren en wat we Kato willen leren. Dan kunnen we dat sturen idd erin meenemen. Dan weet dochter ook beter wat het plan is en zich daarop richten ipv afhankelijk zijn van mijn idee voor die dag. Ga dat meteen met zoon dan ook doen voor zijn opbouw om weer te gaan rijden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:15

Zweepje geven.
Voor het begrenzen gebruik ik de 'muurtje-uitleg'. Je buitenteugel en je buitenbeen zijn een muurtje waar je pony niet doorheen kan. Maar om dat muurtje te maken, moet je buitenbeen en buitenteugel stil tegen de pony aan. Je kan daar heel gemakkelijk het zweepje bij betrekken, als een pony dit nog lastig vind maak je het muurtje wat groter/breder door ook het zweepje tegen de schouder te leggen. Duidelijker voor de pony. Loopt je pony echter tegen het muurtje aan (= verkeerde kant op) dan maakt ze een botsing en kan je een klein tikje geven met het zweepje (op de schouder).

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:25

Mijn opbouw van lessen zijn vaak
Instappen
Dressuren dmv manegefiguren en als extra ondersteuning slalommen tussen pionen, of tussen balken stappen ivm recht richten. Maak vaak combinatie figuren die je eerst oefend in stap, één van mijn combinatie is een kleine volte in een gebroken lijn. Door figuren te combineren moet je vaak omstellen / in wenden.
Galop doe ik vaak halverwege en het laatste kwartier laat ik de ruiter kiezen. Bij mij kunnen ze uit verschillende dingen kiezen zoals: springen, dressuur, balkjes draven, pionnetjes rijden, gymnastiek op paard en de favoriet een rondje naar buiten.
Zoals je ziet zit er een duidelijke opbouw in een les. Ik bedenk van te voren wat ik wil doen en bereiken in een les.
Dit is belangrijk, omdat je dan gerichter gaat lesgeven en rijden.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:31

Toen mijn dochter die leeftijd had was zei ik altijd: als je ernaast loopt en je zou hem moeten duwen waar hij naar toe moet, aan welke kant ga je dan staan duwen? Dat kon ze altijd prima vertellen. Nou, als je erop zit, duw je hem dus met het been aan die kant naar de goede kant. Dat snapte ze direct!
Lastig hoor, om alles te vertalen in Jip en Janneke taal.
Later idd dat muurtje. Ze moeten er letterlijk een beeld van kunnen vormen in hun koppie.
Het zweep zielig verhaal ken ik haha! Dat noemde ik het verlengstuk van haar korte armpjes en beentjes. Die zijn gewoon te kort dus we maken ze wat langer dmv het zweepje.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:35

Mocht het erg moeilijk blijven ondanks alle tips dan kan het helpen de pony een paar keer te laten rijden door een betere ruiter die het stuur iets beter bevestigd.
Dan wordt het voor je dochter ook makkelijker.

Succes ermee

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 22:35

Yep dat zie ik nu ook idd. We hebben pony nu anderhalf jaar en tot nu toe was voor mij de focus echt op elkaar leren kennen en vertrouwen. Die basis is nu gewoon goed gelegd. Tijd voor gerichtere lesjes! Maar ga zeker dochter hierbij betrekken. Onze kids gaan naar montessori onderwijs en wij hechten grote waarde aan hun inbreng. Wat wil zij leren, wat wil zij bereiken. Dan is zij ook gemotiveerder en heeft ze een focus. Het zal heel anders zijn om te werken met haar pony met het idee: vandaag ga ik werken aan sturen en dat doen we met pionen en figuren... Dan alleen "vandaag ga ik op mijn pony rijden." De gegeven tips van zweepje en muurtje gaan we zeker meenemen.

Mamamier: dat van het duwen is een goede tip!

Natasha: pony is al 9 en is prima ingereden, stuur zit erop. Hoeft niet bevestigt te worden, het is echt eigenwijsheid en uitproberen. Als ik erop zit probeert ze het ook, maar ik ben sterker dan dochter en heb 30 jaar meer ervaring. :Y) ik weet nu wel wat dochter voelt en snap dat t voor haar wel lastig is.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:42

Dus je dochter zal toch wat strenger en consequenter moeten worden. En af en toe betekend dat ook dat je de pony duidelijk laat weten wat de bedoeling is en dat er niet van afgeweken wordt.
Dit door middel van begrenzen van de buitenkant en eventueel een tikje met zweepje

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:52

Hihi, hier ook Montessorianen! "Leer mij het zelf te doen" aldus Maria Montessori.
Mijn oudste heeft ADD (de dochter die dus een pony heeft). Dat wisten we toen nog niet maar dat beelddenken werkt echt goed.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 22:55

Hmmm is die jouwe ook zo van "laat dat leren maar achterwege, ik doe het gewoon meteen zelluf" ?

Dochter wel nml (zoon minder, maar ja die heeft dan ook de nodige uitdagingen hihi)

Levert soms wel extra uitdagingen bij dochter op, want ze wil dus pony zelluf leren sturen, maar is ook perfectionistisch en baalt dan als het niet meteen lukt. Hoe vaak ik tegen haar al niet heb gezegd (met school, tekenen, turnen, zwemmen, drakentemmen...) Het heet niet voor niets LES!!!!
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 18-04-13 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:55

Zilfstar schreef:
Yep dat zie ik nu ook idd. We hebben pony nu anderhalf jaar en tot nu toe was voor mij de focus echt op elkaar leren kennen en vertrouwen. Die basis is nu gewoon goed gelegd. Tijd voor gerichtere lesjes! Maar ga zeker dochter hierbij betrekken. Onze kids gaan naar montessori onderwijs en wij hechten grote waarde aan hun inbreng. Wat wil zij leren, wat wil zij bereiken. Dan is zij ook gemotiveerder en heeft ze een focus. Het zal heel anders zijn om te werken met haar pony met het idee: vandaag ga ik werken aan sturen en dat doen we met pionen en figuren... Dan alleen "vandaag ga ik op mijn pony rijden." De gegeven tips van zweepje en muurtje gaan we zeker meenemen.

Mamamier: dat van het duwen is een goede tip!

Natasha: pony is al 9 en is prima ingereden, stuur zit erop. Hoeft niet bevestigt te worden, het is echt eigenwijsheid en uitproberen. Als ik erop zit probeert ze het ook, maar ik ben sterker dan dochter en heb 30 jaar meer ervaring. :Y) ik weet nu wel wat dochter voelt en snap dat t voor haar wel lastig is.

Ook bij een oudere pony kan het helpen om het stuur opnieuw te bevestigen.
Dit zodat de pony weet dat als er doorgezet wordt het ook gemeend is.
Hierdoor wordt t makkelijker voor je dochter.
Ik heb persoonlijk ervaring met dit soort problemen gehad. Dus vandaar m'n tip. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:04

Hoe ontzettend herkenbaar! Ik denk aan mezelf toen ik 8 was en op mijn pony ging zitten. Meneer wou links, ik wou rechts. Nooit geen martingaal aangehad, thiedeman evenmin. Op een gegeven moment was ik gewoon sterk genoeg om 'm de goede kant op te sturen, en een boel doorzettingsvermogen. Ondertussen is meneer 23 jaar, net als ikzelf en hij loopt nog steeds graag 'zijn' kant op. Hulpteugels, tja, ik heb gewoon altijd doorgezet en nóóit toegeven van 'oke, vooruit, loop dan maar naar rechts'. Ik heb mijn nichtjes ook leren paardrijden en ik stamp ze nu ook in hun hoofd dat ze nóóit moeten toegeven als de pony een andere kant op wil als zij willen, zelfs al is het om bijv. om te keren, als zíj rechts willen omkeren en pony links, dan gaan ze alsnog rechts (ook al zou links makkelijker zijn). Ik ga het hen (m'n nichtjes dus) niet makkelijker maken, ze moeten zélf maar hun best doen.

Overigens, denk ik zelf dat de thiedeman geen extra functie zal hebben, dat de martingaal dat wel heeft, dat snap ik door dat het anders bevestigt is. Maar ik denk dat de thiedeman helemaal niks extra's daarin zal toevoegen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:12

Precies Maartje, zo'n kindje van 8 jaar heeft ook nog geen "natuurlijk overwicht" meestal. Dat moeten ze leren. En om dat overwicht een handje te helpen is een zweepje soms wel nuttig vind ik zelf. Voor het laatste duwtje in de goede richting. Wel is het zo dat als kindje in kwestie op een eigenwijsje goed leert rijden, ze gelijk ook een voorsprong heeft voor later. Die laten zich dan niet zomaar meer overdonderen door een pony/paard met een eigen willetje!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:15

Ohja, dat zweepje, ik geef m'n nichtjes wel een zweepje. En als ik ze in de wei laat rijden, heeft hij altijd de neiging om naar buiten te draaien, dus ik laat ze het zweepje wel in de buitenhand nemen, ook al hoort die in de binnenhand.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 23:16

Loe_Loe: haha ja dat klopt idd. En ik geef toe: Dochter is al net zo eigenwijs als pony, geeft dus echt niet toe aan die draak.. Ze passen goed bij elkaar. een heerlijk combi als ze beiden hetzelfde willen, maar als hun ideeen recht tegen over elkaar staan, ja dan heeft dochter dus een uitdaging.

(Heb het wel eens gevraagd... maar ze zou ook niet anders willen hoor. Op ponykamp heeft ze eerst op rustige brave pony's gereden maar hoorde van de kampleiding dat ze al snel de rakkers onder haar kont schoven zodat ze tenminste iets te doen had. Anders was het maar saai... Dus dit past ook wel bij haar hoor. Ze moet alleen leren dat het dus ook tijd kost zoiets. En doorzettingsvermogen. dankzij jullie ben ik wel weer helemaal op focus haha en weer tips erbij. gaat gewoon lukken!)