Slofteugel gebruiken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Slofteugel gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 22:37

Hallo bokkers,

Ik had graag even jullie mening. Ik ben, samen met instructeur, mijn paard aan het leren ontspannen onderin lopen. In draf en stap lukt dit aardig alleen durft ze soms al eens haar hoofd omhoog gooien. Galop lukt niet, want het minst dat je met de teugel speelt valt ze uit galop.
Nu had mijn instructeur vandaag zijn slofteugel bij. Dit lukt heel goed, zelf in galop lukte het al wat. Nu raadde hij mij aan om, als ik ga rijden een half uurtje met slofteugel te rijden en deze dan uit te doen, zodat ze leert dat ze beneden mag blijven met haar hoofd.

Wat vinden jullie hiervan? Wat is jullie ervaring met de slofteugel???

Ps: Ik hoop dat dit hier goed staat, want het gaat zowel om materiaal als rijtechnisch ;-)

anneliesdj

Re: Slofteugel gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:49

Een goede aanleuning krijgen heeft tijd nodig, paard moet vertrouwen krijgen in de hand van de ruiter voor je een constante aanleuning krijgt. In galop moet je zorgen voor meer impuls dus veel actiever maken, veel overgangen rijden, snel maken op je been. Als je paard niet goed voorwaarts is mag je ook geen nette aanleuning verwachten, dus daar eerst aan werken, zal vast ook een deel van het probleem zijn in stap en draf.
Dit zou je intstucteur ook moeten weten trouwens.

Hoe oud is je paard, hoelang is hij onder het zadel, hoelang rijd je er zelf al mee, wat is jouw ervaring? Zijn ook allemaal dingen die je in gedachten moet houden voor je naar een hulpteugel grijpt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:02

debravanesch schreef:
Hallo bokkers,

Ik had graag even jullie mening. Ik ben, samen met instructeur, mijn paard aan het leren ontspannen onderin lopen. In draf en stap lukt dit aardig alleen durft ze soms al eens haar hoofd omhoog gooien. Galop lukt niet, want het minst dat je met de teugel speelt valt ze uit galop.
Nu had mijn instructeur vandaag zijn slofteugel bij. Dit lukt heel goed, zelf in galop lukte het al wat. Nu raadde hij mij aan om, als ik ga rijden een half uurtje met slofteugel te rijden en deze dan uit te doen, zodat ze leert dat ze beneden mag blijven met haar hoofd.

Wat vinden jullie hiervan? Wat is jullie ervaring met de slofteugel???

Ps: Ik hoop dat dit hier goed staat, want het gaat zowel om materiaal als rijtechnisch ;-)

Wat bedoel je precies met spelen? Een goed gereden paard doet uit zijn eigen het hoofd omlaag.
Persoonlijk zou ik voor deze reden helemaal geen slofteugel gebruiken, enkel een andere instructeur. Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je je paard in de krul trekt. Dus niet nageefelijk laat lopen. 'Aan de teugel' komt vanuit ontspanning, een goede achterhand, ontspannen ruggebruik,... Dan komt dat hoofd naar beneden. Wanneer je het hoofd naar beneden 'speelt, zaagt of trekt' is dit niet wat men noemt nageefelijk maar in de krul rijden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:16

Ik zou ook zeggen van instructeur veranderen en dan eentje zoeken die zich met name op de achterkant richt en zit van de ruiter ipv op de voorkant en handen van de ruiter.

Ook hier nog een stem tegen slofteugel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:21

Spelen met de teugel gebruik je als hulp om het een paard aan te leren, daar is niets mis mee en imo wat anders dan in de krul rijden. Maar dan heb ik het wel over iets vrijblijvends wat op een vragende manier richting het paard gebracht wordt.
Maar het is niet alleen spelen wat je die aanleuning zal geven, je begint met correct rijden, goed actief maken, impuls krijgen, achterhand gebruik, vooral veel ontspanning en als het dan nóg niet lukt is het spelen met de teugels een hulpmiddel.
Sommige paarden hebben dat echt even nodig, sommigen hebben ook een slofteugel nodig, maar dat lijkt me bij jouw paard zeker niet het geval. Daarnaast heb jij nog lang niet voldoende ervaring om met een slof aan de gang te kunnen en ik vind het dan ook dom dat je instructeur je dit adviseert, zeker aangezien je dit ook zou gaan doen als hij er niet bij is.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:22

waarom moet een paard altijd gelijk met zijn hoofd omlaag lopen? mijn pony doet het op mijn zit en heb ik alleen maar een constante lichte druk van voren! mensen zien altijd zo'n ideaalbeeld voor zich terwijl ze eerst eens op zichzelf moeten concentreren!

als mijn instructrice met hulpteugels aan komt zetten, dan zoek ik wel een ander hoor!

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:27

Als een paard uit gewoonte of door slecht aangereden altijd met zijn kop omhoog loopt kan een slofteugeltje tijdelijk een goede oplossing zijn. Echter moet zijn er wel wat voorwaarden die echt voor elkaar moeten zijn, waaronder dat het paard echt goed voorwaarts moet zijn. Spelen met je hand ben ik zelf niet gek van, daar worden ze erg onrustig van in de aanleuning en je spoelt ze alsware los van de hand ipv dat je de juiste aanleuning verkrijgt. Een stille hand die weerstand bied als je been geeft ben ik meer fan van.

Een slofteugel is een hulpteugel die soms best heel fijn is om tijdelijk eventjes om te hangen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 05:57

Wat ik bedoel met spelen met de teugel is de buitenteugel wat vast houden en kneepjes in de binnenteugel. Tegelijkertijd houd ik haar voorwaarts dat de achterhand eronderin komt.
Ze wordt 10 volgende maand, maar wordt eigenlijk pas 3 jaar zcht doorgereden, waarvan 1 jaar door mij.

Ze heeft inderdaad de gewoonte om met haar hoofd omhoog en haar neus naar voor te lopen, ze heeft namelijk lange tijd vast gezeten in haar rug en achterhand, waardoor ze niet kon ontspannen. ze is heel voorwaarts. Ook is ze zeer compact in de hals (ze heeft dan ook maar de hoogte van een grote halflinger)

De slofteugel dwingt ze niet naar beneden, maar leert ze gewoon er te blijven.

En het is inderdaad niet zo dat ze in krul moet lopen. In stap en draf is ze dan trouwens lekker ontspannen, dat voel je aan haar rug.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 07:09

Mijn instructeur heeft al vele paarden opgeleerd, dus hij weet wat hij mee bezig is hoor ;-)

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:18

Ik zou zeggen laat je trainen door je instructeur en vorm je eigen mening. Op basis van wat je geleerd hebt en wat voor resultaat er uit is gekomen.
Persoonlijk heb ik niks tegen een slofteugel. Maar het is niet voor elk 'probleem' DE oplossing. Het is een hulp middel die je op de goede manier erg kan helpen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 07:22

wel anne3000, dit dacht ik ook. Maar ik hoor graag ook eens de mening van anderen ;-)
Het zou maar voor even zijn, om haar aan te leren dat ze daar mag blijven en niet steeds met haar neus in de wind moet rijden (zo heet ik het tegenwoordig). Ik heb de teugel vanmijn instructeur geprobeerd onder zijn toezicht om het gebruik aan te leren en het was dag en nacht verschil, na een klein half uutje bleef ze in de aanleuning en dan hebben we deze afgenomen en zijn we zo verder gegaan. Voor de galop zullen we deze iets langer moeten gebruiken, maar het wordt zeker afgebouwd tot ze deze niet meer nodig heeft!!!

Het is toch ook zo dat wanneer ze correct loopt ze niets hinder ondervind van de teugel, want dan hangt deze gewoon los onder haar borst. En wanneer ze aanleuning geeft voelt ze echt ontspannen (wat ze vroeger niet kon).

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:23

Een paard dat lange tijd heeft vastgezeten in de rug moet ook weer leren om de rug los te laten en ontspannen te gaan lopen. Helaas rijden te veel ruiters alleen op de slof en hangen de teugels er een beetje bij, dus idd in de krul trekken. Daarnaast ben ik het er mee eens, dat een paard eerst van achteruit actief moet zijn, goed aan het been.

Ik ben niet per definitie tegen het rijden met een slof, mits deze als "hulpmiddel" wordt gebruikt. Zo af en toe pak ik deze er ook bij eerste 20 minuten dat ik rij, maar dan echt als een hulpmiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:30

Het paard zal niet voor niets moeite hebben met de ontspanning en daarom het neusje er wat uit drukken. Daarom is een slof in dit geval linke boel want hoe gaat ze nu haar onbalans, krachtgemis of spanning uiten? Door een valse knik te geven? De rug weg te drukken? De onderhals erop te plaatsen?

Ik zou het de tijd geven, waarschijnlijk doet je paard dit niet voor niks. Een slof is in dit geval een manier om het sneller voor elkaar te krijgen maar voor het paard niet de manier. Een paard moet leren zij hele lijf goed te gebruiken, dat kan niet in 1 dag met de slof veranderen. Dat lukt enkel met geduld en kleine stapjes.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:38

Mijn mening: géén slof eraan! Zakken van voor is geen doel, maar een gevolg van ontspanning en correct achterbeengebruik. Ik snap dat gefocus op dat 'plaatje' van rond lopen van voor helemaal niet. Het heeft geen enkele gymnastiserende waarde voor je paard. Met een slofteugel activeer je het achterbeen niet en je krijgt al zeker geen ontspanning. Je krijgt een trucje (hij loopt aan de teugel), maar je bent imo juist verder van huis. Ik zou zelf op zoek gaan naar een instructeur die je helpt met het activeren van het achterbeen en de ontspanning, dit is zowel fysiek als mentaal vele malen beter voor je paard. Op bokt is trouwens al heel veel geschreven over dit onderwerp, dat zal je dan miss ook wel interessant vinden om te lezen :)

Overigens wil het zadelmak gemaakt hebben van meerdere paarden niets zeggen over het rijtechnische kunnen van iemand, laat je niets wijsmaken op dat gebied :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:44

Klinkt alsof er teveel focus is op de voorkant van het paard en te weinig op de achterkant. Als je goed je paard van achter naar voor rijdt, wordt je aanleuning beter en komt nageeflijkheid vanzelf. Het feit dat je instructeur al veel paarden heeft opgeleid is nog geen bewijs van goed les kunnen geven. Op het moment dat mijn instructrice met een slofteugel komt aanzetten zou ik me toch eens achter de oren kruipen zeker gezien het probleem dat er mee 'verholpen' moet worden. Verder sluit ik me aan bij Jolien mbt het uiten van de onbalans

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:53

Oude gezegdes:
Een slofteugel geven aan een onervaren ruiter is als het geven van een scheermes aan een aap.
en
Als de kennis van de ruiter tekort schiet gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 08:02

Het activeren van de achterhand doen we hoor, voordien kon ze dit niet doordat ze geblokkeerd zat en liep ze op de voorhand. Nu gaat dit al prima, uiteraard loopt ze nog niet bergop, hoewel dit bij het verzamelen ook al begint te komen.

Kracht heeft ze genoeg, het is inderdaad zo dat ze opnieuw moet leren ontspannen. Ook vraag ik geen aanleuning met de slofteugel, maar wanneer ze aanleuning geeft, neem ik de slofteugel wat aan. Dus de ontspanning en aanleuning komt van haar uit, het is die ontspanning en aanleuning behouden. Ze is heel goed aan het been (daar hebben we eerst op gewerkt samen met het gebruik van de achterhand).

Uiteraard horen en zien jullie mijn lessen niet, dus dan zouden jullie zien dat het echt een goede instructeur is hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:04

debravanesch schreef:
Het activeren van de achterhand doen we hoor, voordien kon ze dit niet doordat ze geblokkeerd zat en liep ze op de voorhand. Nu gaat dit al prima, uiteraard loopt ze nog niet bergop, hoewel dit bij het verzamelen ook al begint te komen.

Kracht heeft ze genoeg, het is inderdaad zo dat ze opnieuw moet leren ontspannen. Ook vraag ik geen aanleuning met de slofteugel, maar wanneer ze aanleuning geeft, neem ik de slofteugel wat aan. Dus de ontspanning en aanleuning komt van haar uit, het is die ontspanning en aanleuning behouden. Ze is heel goed aan het been (daar hebben we eerst op gewerkt samen met het gebruik van de achterhand).

Uiteraard horen en zien jullie mijn lessen niet, dus dan zouden jullie zien dat het echt een goede instructeur is hoor.

Maar als je een goede instructeur hebt weet hij dat een paard in het begin balans nodig heeft en niet constant in die ontspanning kan blijven. EEn paard moet daar vertrouwen krijgen en dat doe je door kleine stukjes ontspanning te accepteren en te belonen en geduld te hebben, niet door hem daar als het ware te dwingen om te blijven met het hoofd.
Nogmaals een paard doet niet voor niks het hoofd weer omhoog.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 08:15

dat weten we, we doen dat dan ook geen heel uur en tussendoor geven we lange teugel. Ik rijd ook al een dik kwartier in, want inhoud stap draf en galop met lange teugel en paard lekker los maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:17

debravanesch schreef:
dat weten we, we doen dat dan ook geen heel uur en tussendoor geven we lange teugel. Ik rijd ook al een dik kwartier in, want inhoud stap draf en galop met lange teugel en paard lekker los maken.

Maar met korte stukjes bedoel ik 5 seconden he, een paard zal in het begin onrustig zijn in de aanleuning vanwege balans en vertrouwen. Dat zijn echt kleine stukjes van een paar seconden en dan komen ze weer uit de ontspanning.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 08:29

wel dan moet ik zeggen dat zij het super doet, want ze blijft toch al een aantal minuten in de ontspanning en de overgangen stap draf blijft ze er ook in (in het begin kwam ze uit de ontspanning bij het benen geven), je voelt echt dat ze ontspannen loopt.
Het is echt puur de galop dat nog niet lukt en waarvoor ik dus een extra hulpmiddeltje nodig heb

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:34

Wat voor bit gebruik je? Een paard moet ten alle tijden na gaan geven op een constant contact, nooit op frummeltjes kneepjes of whatever.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:45

debravanesch schreef:

Uhhmmm, wil niet banketstaaf doen, maar jij praat over bergop en verzamelen, terwijl je paard nog niet eens nageeft en een constante aanleuning heeft. Deze twee stappen liggen echt mijlenver uit elkaar en zitten jaren van intensieve training tussen. Dit geeft heel duidelijk aan dat jij nog geen voldoende ruitergevoel hebt ontwikkeld om uberhaupt maar aan het gebruik van een slof te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:51

debravanesch schreef:
wel dan moet ik zeggen dat zij het super doet, want ze blijft toch al een aantal minuten in de ontspanning en de overgangen stap draf blijft ze er ook in (in het begin kwam ze uit de ontspanning bij het benen geven), je voelt echt dat ze ontspannen loopt.
Het is echt puur de galop dat nog niet lukt en waarvoor ik dus een extra hulpmiddeltje nodig heb

Dat denk jij, maar waarschijnlijk compenseert je paard het op een andere manier. Kan ook bijna niet anders. En veel paarden hebben moeite met nageven in de galop vanwege balans, dat moet je gewoon de tijd geven.

Tijd tijd tijd, echt haal die slof eraf en geef het de tijd.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 08:57

wat ik bedoel met verzameling is een tempowisseling vooral in draf en niet bergop, maar je voelt dat ze haar achterhand meer onderin brengt dan (wat een eerste stap is in het bergop lopen, namelijk de achterhand gebruiken)