Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ingrid_92 schreef:Ik vind je tekst een beetje lastig om te lezen. Wat bedoel je met "ze staat op een boerderij dus zit ook veel per dag"?
Al met al kan ik uit je tekst opmaken dat ze niet verkeersmak is en dat je graag met haar naar buiten zou kunnen rijden, zonder dat ze overal van schrikt. Klopt dat?
Wellicht is dan een schriktraining een idee voor jullie. Heb je zelf een bak tot je beschikking? Dan kun je daar oefenen met allerlei dingen die je in het verkeer tegen kunt komen. Wapperende zeiltjes, kliko's, toeters, vlaggetjes, etc.
Ik zou vooral beginnen met een goede basis. Ze moet jou zien als leider. Als ik het zo lees, neemt zij nu de leiding en accepteert of ziet ze jou niet als leider. Dat moet wel een voorwaarde zijn om met haar naar buiten te gaan, het verkeer in. Anders krijg je gevaarlijke situaties.
Veel grondwerk dus en oefeningen om het vertrouwen in jou te versterken en jou als leider te gaan zien
Mijati schreef:Als ze je vertrouwt en goed op je stem reageert, gewoon rustig opbouwen. Eerst op dagen naar buiten als er nauwelijks (groot) verkeer is, zodat ze aan die enkele auto, vrachtauto, trekker kan wennen. Belonen met je stem en blijven praten als ze angstig word. Vooral zelf niet bang of angstig reageren, want dan bevestig je haar angst.
En als dat goed gaat, ga je op een drukkere dag langs de straat. In het begin zou ik zeker niet door een woonwijk rijden, maar als ze alle verkeer accepteert, dan is ook dat geen probleem.
Sabienhtje schreef:ze neemt de leiding van van paarden maar als je er op zit wil ze echt door lopen maar ze luister wel.
ze is al heel sterk in de achter hand en zoek voor de zekerheid tips voor het bit.
want rijd nog steets met een watertrans maar met zo bit naar buiten tegaan denk ik zelf dat niet ga reden met mijn krachten voor het in houden.
heb ook martigaal dat ze voor de zekerheid niet haar hoofd omhoog kan gaan doen.

catzkillz schreef:Sabienhtje schreef:ze neemt de leiding van van paarden maar als je er op zit wil ze echt door lopen maar ze luister wel.
ze is al heel sterk in de achter hand en zoek voor de zekerheid tips voor het bit.
want rijd nog steets met een watertrans maar met zo bit naar buiten tegaan denk ik zelf dat niet ga reden met mijn krachten voor het in houden.
heb ook martigaal dat ze voor de zekerheid niet haar hoofd omhoog kan gaan doen.
Ben bang dat je het zowiezo nooit zal redden met eigen krachten, als paardlief het wil is hij gewoon weg hoor, welk bit er ook in z'n mondje steekt. Je blijft het opnemen tegen 500kg
En ik wil niet muggenziften (maar doe het lekker toch), maar je posts zijn nogal moeilijk leesbaar, veel schrijffouten en rare zinsconstructies. Probeer altijd goed na te lezen wat je typt
Ik heb ook een tijd een paard gereden dat buiten alleen met hulpmiddelen (thiedeman) gereden mocht worden. Dat werd al 8 jaar gedaan door de eigenaar, dus het beest werd niet anders gewend gemaakt en had inderdaad daardoor ook totaal geen respect voor kleinere hulpen. Ingrid_92 schreef:Meerdere keren een schriktraining doen kan geen kwaad. 1x een schriktraining heeft wel wat effect, maar als je het vaker doet, dan heb je er pas echt wat aan. Misschien kun je nu kijken hoe je het verder uit kunt breiden (moeilijker maken).
Wat betreft het bit: tsja... ik ben altijd van mening dat je het niet met kracht moet willen oplossen. Dus ook niet met een ander bit. Als ze niet naar lichte hulpen luistert, maar zich sterk maakt waardoor jij weinig over haar te zeggen krijgt, heeft ze gewoon geen respect en heb jij geen zeggenschap over haar. Dan moet je daarmee aan de slag. Een ander bit en andere hulpmiddelen is symptoombestrijding, werken aan de oorzaak is effectiever en daar heb je op den duur veel meer plezier vanIk heb ook een tijd een paard gereden dat buiten alleen met hulpmiddelen (thiedeman) gereden mocht worden. Dat werd al 8 jaar gedaan door de eigenaar, dus het beest werd niet anders gewend gemaakt en had inderdaad daardoor ook totaal geen respect voor kleinere hulpen.
Ik weet niet of je les krijgt met haar of iets dergelijks? Anders zou dat ook te overwegen zijn. Iemand die je ook goed kan begeleiden in het grondwerk. Waar ik nu afstudeer zijn alle paarden zo getraind (vanaf de grond) dat ze al naar het minste of geringste hulpje luisteren. Zij hebben daar ook veel profijt van in het zadel. Hoooo is ook echt stilstaan, laaaaag is hoofd laag, en ze gaan alleen harder als ze daar ook echt de stemhulp voor krijgen. De paarden maken zich daar ook geen van allen sterk, omdat daar geen reden toe is. Ze zien de ruiter als leider en wachten geduldig totdat die zegt wat het paard moet doen.
Happie schreef:Ik snap er weinig van sorry. Maar waarom zou je een "buiten rij bit" willen hebben?Dus als je eerst in de bak rijd kan je wel naar buiten maar anders niet?
_sharonnn schreef:Gewoon hetzelfde bit als in de bak.
Als jij er tijdens een buitenrit ineens een ander bit in gaat hangen, dan zal je niet weten hoe het paard reageert.
Dat kan goed zijn, maar ook slecht en als je dan ook nog bezig moet zijn met opletten, wordt dat een beetje teveel allemaal.
Zoals ik al zei, gewoon hetzelfde bit gebruiken en anders eerst dan andere bit in de bak proberen en dan ermee naar buiten
_sharonnn schreef:Nou, dan zou ik voor het bit gaan waar je ook gewoon mee rijdt.
Ik neem aan dat je dat doet?
Dat bit er gewoon in laten zitten en proberen.
Als het niet bevalt gewoon afwisselen met de bitten lijkt me?
Kan nooit heel moeilijk zijn
of ik nou ga springen, buitenrijden of met dressuur bezig ga.