Vraagje, ligt zadel beter zo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Vraagje, ligt zadel beter zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 08:13

Met mijn vorige topic kreeg ik de raad mijn zadel een stukje naar achter te leggen, ik zoek even een foto uit dat topic..

Afbeelding

Gisteren met dat mooie weer ben ik weer in het zadel geklommen, en ik vroeg me af of het nu wél goed ligt:

Afbeelding

Ik hoef dus géén rijtechnisch commentaar, lijkt me ook heel moeilijk met maar 2 foto's haha. Ik wéét dat ik mijn tenen beter zou kunnen laten amputeren, en dat ik mijn handen eens onder een baksteen moet houden, enzoverder, maar 't gaat hier dus om de ligging van het zadel :D

upendo

Re: Vraagje, ligt zadel beter zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:13

Ik zie het verschil niet zo. :Y) Misschien door de verkeerde hoek van de foto..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 08:17

Dit geeft misschien een beter zicht:

Afbeelding

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:18

Lijkt beter te liggen inderdaad, minder op de schouders.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 08:21

Rianne11_42 schreef:
Lijkt beter te liggen inderdaad, minder op de schouders.

Ik ging er altijd van uit dat de singel vrijwel net achter de oksel hoorde.. Heb hem gisteren een handbreedte verder naar achter gelegd, dus vroeg me af of dit dat goed genoeg is :)

SylDei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:27

Meestal is een handbreedte achter de oksel voldoende. Je zadel ligt nu een stuk beter.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:35

HOI,

Ik kan je foto's niet zien maar voel waar de schouder ligt en daar moet het zadel achter liggen niet op. Je moet dus eigenlijk niet kijken waar de singel ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:51

Wat ik altijd doe is het zadel redelijk naar voren leggen. En dan het zadel naar achter schuiven tot het ineens "vast" ligt. Dan ligt hij achter de schouder.
Singel moet je niet naar kijken hoor. Bij mijn paard ligt de singel nog verder naar achter ten opzichte van de oksel als bij jou laatste foto.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:06

Is het zadel geen boommaatje te smal?
Voor mij part mag het nog ietsje naar achteren worden geplaatst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:51

Volgens mij past je zadel gewoon niet en is ie inderdaad te smal. Er is erg veel ruimte tussen de voorkant (ja, ik ben de naam even vergeten :') ) en de schoft van het paard. Dit zou ook kunnen verklaren dat je het zadel er misschien wel goed op legt, maar dat het gaat schuiven waardoor het niet meer goed ligt.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:55

waarom laat je niet even een zadelmaker komen om het na te laten kijken hij/zij kan dit veel beter beoordelen dan wij van een paar foto's

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:20

Bizzybijtje schreef:
... Er is erg veel ruimte tussen de voorkant (ja, ik ben de naam even vergeten :') ) en de schoft van het paard.. ...

Boom? :')

Ik denk ook inderdaad dat de boom te smal is. Het beste kan je even een zadelmaker laten komen denk ik. Of post hier een paar foto's van het zadel op je paard zonder dekje, en dan het liefst een foto van alle kanten, (schuin)voor, achter en zijkanten, dan kunnen we je ook wat beter helpen. :-)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:34

HAR --> RT-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:38

Ik heb geleerd dat bij de singel 1 hand ertussen moet passen. Tussen de oksel de de singel dus. En ook idd eerst zadel ver naar voren en dan naar achteren schuiven tot hij niet verder kan.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:40

oh dan ligt mijn zadel ook te ver naar voren := heb ook geleerd dat de singel tegen de oksel aan moet.. bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:44

Je moet het gewoon zo'n beetje op de schoft leggen (heel het zadel) en dan aan de achterkant naar achter trekken tot je niet meer verder kan. Dan ligt het ideaal :j

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:46

Bizzybijtje schreef:
Je moet het gewoon zo'n beetje op de schoft leggen (heel het zadel) en dan aan de achterkant naar achter trekken tot je niet meer verder kan. Dan ligt het ideaal :j

dan heb ik haar manen er helemaal onder zitten :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:48

Lijkt me stug.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:02

Ziet er veel beter uit! :j

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 20:03

Zadelpasser is al geweest hoor :)

Je ziet het op deze foto's misschien niet zo, maar ze is echt overbouwd aan haar achterhand, dus een goed (en niet te duur) zadel vinden was nog niet zo simpel! Ik had eerst een dressuurzadel, maar dat was hem toch niet..
En met dit zadel reed ik eerst met bontje, maar dat heeft de zadelpasser afgeraden.

Probleem hier ligt denk ik meer aan het dekje, is zonder strip om singel door te steken, waardoor het zadel veel meer kan gaan schuiven.. Ik hem het dekje nu al 15 maanden en heb er om die reden nog maar 3x mee gereden haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:11

Wanneer is de zadelmaker geweest

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:14

stukken beter ;)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 08:51

Bizzybijtje schreef:
Wanneer is de zadelmaker geweest

Nog geen jaar geleden. Ligt echt aan het dekje volgens mij hoor, ik vind ze vreselijk lastig om mee te rijden, ze houden het zadel absoluut niet vast.
Ik ga m'n uiterste best doen komend weekend weer te rijden (geen binnenpiste, ik moet tot 19.00u werken en geen verlichting in de buitenpiste), met een normaal dekje, ik zal in dit topic een foto posten dan :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:01

Aan de hand van de foto's in dit topic kun je eigenlijk niet goed zien hoe het zadel ligt...

Het dekje vertekent de boel, de hoek van de foto is lastig, en je bent volop aan het rijden.

Wil je goed (zover dat van foto's kan met een boomzadel) kunnen beoordelen of het zadel okee ligt, dan heb je eigenlijk een foto nodig van opzij van paard vierkant stilstaand zonder zadel, met zadel (zonder dekje) aangesingeld en klaar om te rijden, en dan nog rij-foto's met de ruiter er op in alle gangen.

Dan zie je tenminste met wat voor paardje, zadel en ruiter je te maken hebt en wat er gebeurt :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:42

Citaat:
Ik heb geleerd dat bij de singel 1 hand ertussen moet passen. Tussen de oksel de de singel dus. En ook idd eerst zadel ver naar voren en dan naar achteren schuiven tot hij niet verder kan.

Ja, dat zijn de trucjes.
Als trucje volstrekt correct.
Een goed passend zadel op een "normale" paardenrug ligt achter de schouder; vanwege het haar leg je het zadel eerst op de schoft, glijdt een stuk naar achter, etc.

Maar als je paard een moeilijke bouw heeft (dwz. waar de meeste zadelmakers fabrieken niet van uit gaan)
of als je zadel goed LAG, maar je paard is veel meer bespierd geraakt, dan...