Niet willen halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePhoto

Niet willen halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 15:57

Ik rij nu een klein jaar een toffe bwp ruin.
Enkel loop ik nu al maanden met een probleem rond.
Ik heb geen idee wanneer het eigenlijk is begonnen. Vraag me zelf af of hij het voor ik hem reed ook al deed.

Nu het probleem is, eenmaal ik op hem rij wilt hij niet meer halthouden.
Hoofd gaat naar omhoog, maakt hem hard en blijft gewoon verder lopen.
Eerst ging hij hem helemaal omdraaien maar dat doet hij nu gelukkig niet meer.
Ik moet serieus wat trekken voor ik hem goed en wel stil krijg. Dan nog probeert hij verder te lopen eenmaal hij stil staat.
Ik vind het redelijk frustrerend..

Iemand die me hierbij wat kan helpen?

Hikarii

Re: Niet willen halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:59

Zet 'm met zijn neus tegen de muur aan? :')

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:00

Eum ja handig dat ik geen muren heb in mijn piste :P

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:03

Misschien iemand die mee loopt en hem aan een halstertouw vast houd?

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:04

grondwerk. Begin met op de grond het 'ho' oefenen. Met longeren idem dito. Als hij goed luistert naar het commando, kun je dit verder oppakken op het zadel met de juiste hulpen (diep zitten, handen sluiten en belonen als hij gehoorzaamd)

Edit: geduld is een schone zaak. Als hij dit al een tijdje doet, zal het wel even kunnen duren voor hij snapt dat hij met 'ho' echt moet stoppen :j
Laatst bijgewerkt door Toralone op 13-04-13 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:04

Ja lekker handig.. :')
Dan zou ik het ook niet weten :P

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:05

Ok zal ik zeker eens proberen :) Aangezien hij op de grond wel al goed luistert naar ho

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:08

Grondwerk om te beginnen, er naast lopen en dan oefenen. Lopen,halthouden, pasje achterwaarts, paar stappen lopen, weer halthouden, paar seconden wachten, paar rondje lopen door de bak, dan weer halthouden, weer achter waarts. En veel stem erbij, touw moet je eigelijk niet nodig hebben of er geen druk op hebben.

Heeft ze geen moeite om van galop naar draf te gaan? Ontspant ze dan, of is ze dan ook gespannen?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:12

Waar stap je af in de bak? Als dit altijd op dezelfde plek is, ga dan eens ergens anders stilstaan om daar af te stappen.
Ik heb het ook met mijn bijrijdpaard hoor, stug doorlopen, of toch net dat pasje naar voren/achteren als ze eenmaal 'stilstaat'. Maar nu ik overal kan afstappen staat ze al veel beter stil.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:14

Ok zal zeker wat meer grondwerk gaan doen :) (heb het nog maar 1 keer gedaan met hem en dat ging wel goed en hij vondt het ook leuk denk ik)

En hij heeft problemen in alle overgangen (alleen die van een hoger tempo naar een lager overgaan), dan gaat ook steeds het hoofd naar omhoog en valt hij uit elkaar.
Achteraf ontspant hij wel direct. Rij ook veel aan de lange teugel en laag. Ontspannen is geen probleem, alleen overgangen.

Hij is trouwens 8 jaar

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:14

goldenarrow schreef:
Waar stap je af in de bak? Als dit altijd op dezelfde plek is, ga dan eens ergens anders stilstaan om daar af te stappen.
Ik heb het ook met mijn bijrijdpaard hoor, stug doorlopen, of toch net dat pasje naar voren/achteren als ze eenmaal 'stilstaat'. Maar nu ik overal kan afstappen staat ze al veel beter stil.

Ja ik stap toch ongeveer altijd op dezelfde plek af (juist voor de uitgang)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:16

Mag je wel aan de teugels komen van hem?
Rijd je overgangen op je zit of gebruik je je teugels ook?

Edit: dat met aan de teugels zitten bedoel ik, laat die wel gewoon alles toe, wenden enzo is geen probleem?

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:17

Ja wenden enzo doet hij wel

En ik rij eigenlijk mijn overgangen het meest met mijn teugels, maar ik ga wel met mijn zit wat tegenzitten

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:21

Probeer is een overgang naar een langzamer tempo te rijden, in een wending. Of als je stapt, door middel van een wending halthouden. Hij is er dan niet op bedacht, en hij accepteert die hulpen voor het wenden, als je dan een beetje druk geeft, moet het genoeg zijn om te halthouden.

Maar je zit is ook super belangrijk. Ik kan druk geven/hangen in mijn teugels om mijn paard te laten halthouden, doet ie het niet, loopt die dwars door me heen. Maar als ik diep ga zitten en ik adem uit, dan doet ie het wel :j
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 13-04-13 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:22

HorsePhoto schreef:
goldenarrow schreef:

Ja ik stap toch ongeveer altijd op dezelfde plek af (juist voor de uitgang)

Probeer ook eens op andere plekken af te stappen :j Ik stapte ook altijd bij de uitgang af.

Lees nu net ook dat je voornamelijk dmv je teugels overgangen rijdt. Ga eens diep in het zadel zitten, jezelf extra lang maken, en adem uit. Een kleine ophouding met de teugels en de meeste paarden gaan dan vanzelf langzamer.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:23

Ok super bedankt! Zal het zeker morgen proberen

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:24

goldenarrow schreef:
Probeer ook eens op andere plekken af te stappen :j Ik stapte ook altijd bij de uitgang af.

Lees nu net ook dat je voornamelijk dmv je teugels overgangen rijdt. Ga eens diep in het zadel zitten, jezelf extra lang maken, en adem uit. Een kleine ophouding met de teugels en de meeste paarden gaan dan vanzelf langzamer.

Zal ik zeker doen. En ja als hij weet dat het werk erop zit en hij naar de stallen mag gaan moet ik zelf niks doen om hem tot stilstand te brengen :')

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:27

:D
Als het je morgen weer moeizaam af gaat, is het misschien een idee om het te filmen, je ziet jezelf dan welke hulpen je geeft, en misschien zie je dan zelf al wat je verkeerd doet. Je zou het ook op bokt kunnen plaatsen, om andere er naar te laten kijken.

Zit is echt super belangrijk idd! Paard loopt soms onder mij uit, dan ben ik me onbewust dat ik niet goed zit, ik hoef dan maar even iets dieper te gaan zitten en heb ik hem weer :D
Die tip van goldenarrow is ook slim, overal gaan halthouden in de bak, zo went die ook niet op 1 vast punt te moeten luisteren :)

Succes!

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:29

Ok bedankt! :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:58

HorsePhoto schreef:
goldenarrow schreef:

Zal ik zeker doen. En ja als hij weet dat het werk erop zit en hij naar de stallen mag gaan moet ik zelf niks doen om hem tot stilstand te brengen :')

Ik ken het. Die van mij wendde af bij e/b en op de middellijn nog een keer en ging dan bij c stilstaan van 'zo, ik ben klaar'. Laat hem dan nog even doorlopen. Jij zegt wanneer je klaar bent en eerder niet.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 17:04

Haha, ok ga morgen alles eens uitproberen :)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:15

Probeer niet de hele tijd dat je aan het rijden bent met halthouden bezig te zijn want dan kan je paard echt kriegel/druk worden.

Probeer de dingen eens rustig uit en wat vaker aan de hand halt laten houden,dit kan zowel aan het halstertouw als met bit in.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:06

Als je paard stil gaat staan als je klaar bent, beloon hem dan en stap weer weg.
Wen eerst een vaste plek aan voor het halthouden. Als dat goed gaat kun je het ook op andere plekken oefenen. Zorg wel dat hij pas op jouw hulpen stil gaat staan, anders zal hij tijdens het rijden ook op die plek stil gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:09

Ik zou toch ook denk ik roepen wat meer grondwerk gaan doen. Al is het maar naast je paard lopen, ho zeggen en zelf stil gaan staan. Op het moment dat jij geen druk meer op het halstertouw/teugel die je vasthoudt hoeft te zetten voordat hij stopt, beloon je hem en zo ga je dat uitwerken. Naar het longeren toe, dat hij in ieder geval vanuit stap binnen 5 seconden stil moet kunnen staan als jij ho zegt. Dan kan je dat weer verder opbouwen naar ohz. Vooral veel geduld hebben, want dit soort dingetjes gaan nou eenmaal niet met een minuutje over.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 16:54

ok zal dat zeker ook proberen.

Heb vandaag wel geoefend op het halthouden en het gaat nog niet super maar het is wel verbeterd.
Hij gaat wel al sneller stilstaan zonder te veel getrek en als hij stilstaat dan wacht hij wel tot ik weer zeg dat hij mag wegstappen