Paard vervelend in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxnawelxxx

Paard vervelend in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 15:32

Hoi allemaal ,
Ik heb een vraag .
Het paard waar ik altijd op rijd doet super vervelend bij de galop.
Als ik haar wil laten aanspringen bokt ze en gaat stil staan , na veel tegenstribbelen doet ze het wel alleen
gaat ze erg langzaam en valt ze soms terug ,
Ik doe het vooral op been alleen daar reageert ze niet op en als je haar een tikje met zweep geeft bokt ze
Heeft iemand tips ?!?

Steffie2012

Re: Paard vervelend in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:38

Ga met het paard lessen nemen. Blijkbaar snapt ze jou niet, geef je mogelijk een verkeerde hulp. Een instructeur kan zien wat wat je eventueel kunt doen. Als je alleen blijft aanmodderen is dat niet goed voor jou en het paard.

cremme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:42

Steffie 2012 heeft niet helemaal gelijk als je pony moelijk doet in de galop moet je hem wat meerlongeren en laten wennen aan de zweep of gebruik een martin gaal of ga voor het rijden hem even ik de bak laten galoperen en opjagen met de zweep ik heb meer dan 20 evaring en dit helpt echt hopelijk ook bij jou succes

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:44

cremme schreef:
Steffie 2012 heeft niet helemaal gelijk als je pony moelijk doet in de galop moet je hem wat meerlongeren en laten wennen aan de zweep of gebruik een martin gaal of ga voor het rijden hem even ik de bak laten galoperen en opjagen met de zweep ik heb meer dan 20 evaring en dit helpt echt hopelijk ook bij jou succes

Meer dan 20 wat?

Ik denk wel dat Steffie gelijk heeft. Een martingaal is geen optie. Absoluut niet.

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:45

Kijk eerst eens naar het zadel. Misschien past die niet.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

ts heb je les? anders zou ik je dit wel als advies geven. is er toevallig ook naar het zadel gekeken? misschien ligt dat niet helemaal lekker en komt het daar door.

shiroihebi

Ik zou er zeker niet gelijk van alles aan gaan hangen als je niet eerst andere manieren geprobeerd hebt...

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:48

gebruik stemhulpen die je ook gebruikt bij longeren + been, dan begrijpt het paard het beter.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:54

Her zou kunnen dat je paard het misschien moeilijk vindt, of pijn heeft. Is het paard in goede conditie? Kan zegoed galopperen aan de longe of vrij in de bak/wei? De bok bij het aanspringen geeft protest aan, ik denk dat ze je beenhulp wel begrijpt. Het zadel kan verkeerd liggen, te groot/te klein zijn, er kan een wervel blokkade zijn of misschien heeft ze niet genoeg kracht om onder de man te galopperen. Sommige paarden vinden het ook moeilijk om in de bocht of op de volte te galopperen doordat ze scheef zijn.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:29

Reusje0504 schreef:
Her zou kunnen dat je paard het misschien moeilijk vindt, of pijn heeft. Is het paard in goede conditie? Kan zegoed galopperen aan de longe of vrij in de bak/wei? De bok bij het aanspringen geeft protest aan, ik denk dat ze je beenhulp wel begrijpt. Het zadel kan verkeerd liggen, te groot/te klein zijn, er kan een wervel blokkade zijn of misschien heeft ze niet genoeg kracht om onder de man te galopperen. Sommige paarden vinden het ook moeilijk om in de bocht of op de volte te galopperen doordat ze scheef zijn.

In de wei gallopeert ze heel snel en vrolijk
Het zadel is verder prima en past goed daar heb ik al iemand naar laten kijken wat eerst dat ik ook dat dat de oorzaak was

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:30

Riraito schreef:
Ik zou er zeker niet gelijk van alles aan gaan hangen als je niet eerst andere manieren geprobeerd hebt...

Ik heb al heel veel geprobeerd en ik heb ook les ,

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:31

BabetSanRemo schreef:

Past wel heb ik al iemand naar laten kijken dacht eerst ook dat dat de oorzaak was :)

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:31

nicky_rilana schreef:
ts heb je les? anders zou ik je dit wel als advies geven. is er toevallig ook naar het zadel gekeken? misschien ligt dat niet helemaal lekker en komt het daar door.

Ja zekers heb ik les :)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:32

Dan zou ik een osteopaat laten komen

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:33

Steffie2012 schreef:
Ga met het paard lessen nemen. Blijkbaar snapt ze jou niet, geef je mogelijk een verkeerde hulp. Een instructeur kan zien wat wat je eventueel kunt doen. Als je alleen blijft aanmodderen is dat niet goed voor jou en het paard.

Ik heb les :)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:43

In de wei galopperen is iets anders dan onder het zadel. Daar kan een paard een voor hem makkelijke houding aannemen om te galopperen, hoeft niet in een bepaalde houding te blijven galopperen enz. (Als linksom pijn doet kan ie rechtsom gaan, heb je geen ruitergewicht dat druk erop uitoefent bijv.) Galop-protest heeft vaak een oorzaak in iets niet goed zitten in de rug/wervelkolom. (en met bokken proberen sommige paarden het een beetje te mobiliseren/los te maken) Je zou er voor de zekerheid een osteopaat naar kunnen laten kijken. Dan heb je in ieder geval uitgesloten dat het paard ergens last van heeft/ergens pijn heeft.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:46

BabetSanRemo schreef:

Ik dacht nog bokt.. wanneer komt het.. sorry hoor..

Paard is gewoon vervelend come on!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:51

Reusje0504 schreef:

Ik denk eerlijk gezegd van niet; TS zegt zelf dat ze op been niet reageerd en pas bokt bij het tikje met de zweep.

TS, is het nog een jong paard die het moet leren en hoe zet jij je paard exact in galop eigenlijk? want alleen been geven klinkt als gewoon extra drijven, maar ik heb het toch echt anders geleerd, dus ik ben nieuwsgierig?

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:54

Ja dat kan, maar als ze er al vanalles aan gedaan heeft inclusief instructie etc. dan is het toch verstandig een ongemak/pijn bij het paard uit te sluiten. Mocht er namelijk toch iets niet goed zijn dan los je dat niet op met hulpteugels, ff de zweep erover oid..

(sorry ik vergeet de quote, reactie op elan_gv's post)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:59

cremme schreef:

:D dat is waarschijnlijk een optie....maar of je daar dan ook wijzer van wordt is de vraag
Maar ik ga meer voor het nakijken van je paard, een osteopaat is geen overbodige luxe misschien? En in de wei galoperen is natuurlijk heel wat anders, dan op in een bak met een ruiter op je rug ;), heeft je paard het ook als je buiten galopeerd?

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:02

boedjang schreef:
cremme schreef:

:D dat is waarschijnlijk een optie....maar of je daar dan ook wijzer van wordt is de vraag
Maar ik ga meer voor het nakijken van je paard, een osteopaat is geen overbodige luxe misschien? En in de wei galoperen is natuurlijk heel wat anders, dan op in een bak met een ruiter op je rug ;), heeft je paard het ook als je buiten galopeerd?

Ja dat is wel waar maar ik haar rug helemaal laten nakijken en alles was goed
op buitennrit doet ze de galop ook gewoon en gaat ze ook redelijk snel
en met cross ook alleen in de bak niet

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:17

Heeft iemand nog tips ?!?!?! :):)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:18

Zit je zelf al rustig? Niet teveel druk op de teugels, netjes rechtop, en licht meebewegen met je pony?

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:24

Arc_En_Ciel schreef:
Zit je zelf al rustig? Niet teveel druk op de teugels, netjes rechtop, en licht meebewegen met je pony?

Dankjewel :-)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:05

cremme schreef:

Deze wijze raad zou ik ook niet in de hand nemen.
Het kan zijn dat je hulp net te veel of net te weinig is, misschien klem je teveel of hinder je het paard in z'n bewegingen.
Neem een keer een les en laat iemand vanaf de grond aanwijzingen geven en eventueel wat hulp vanaf de grond