stijf paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 14:28

Mijn paard is op de linkerhand erg stijf. Het lukt me niet om stelling op de linkerhand te krijgen, ze blijft maar naar buiten kijken. Op de rechterhand gaat het wel goed.
Als ik op de linkerhand rijd lukt het mij niet om haar achterhand naar buiten te drukken met mijn binnenbeen, terwijl haar hoofd en achterhand naar rechts gebogen is.

Zijn er oefeningen om mijn paard op de linkerhand losser te krijgen?
Ik rijd veel (slangenvoltes), 10 meter voltes waarbij ik haar achterhand met mijn zweep een beetje aantik zodat ie naar buiten gaat, dit lukt meestal wel, maar zonder zweepje krijg ik haar met mijn binnenbeen dus niet naar buiten gedrukt....

PowerReiner

Re: stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:29

Misschien even een osteopaat laten komen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:38

Dat deed mijn paard ook. Ik heb haar een paar keer door een paardenfysio laten masseren. Die zei dat ze probleemloos beide kanten op kon buigen.
Ik denk dat het goed is om je paard te gaan rechtrichten. Je paard zal denk ik rechtsgebogen zijn als ik het zo lees. Dat is de mijne ook.
Je paard gooit denk ik de linkerschouder naar binnen en draait de achterhand naar buiten. Je kan linksom proberen je voltes te vergroten en te verkleinen. Ook schoudervoor oefenen linksom.
Heb je les?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 14:45

ze gooit juist de binnenschouder (als ik op de linkerhand rijd) naar buiten en haar achterhand blijft op hetzelfde spoor, als je begrijpt wat ik bedoel. Ze blijft hierbij met haar hoofd naar de buitenkant gedraaid (i.p.v. naar binnen)
Ze gaat enorm naar binnenvallen hierdoor. Ik probeer haar dus met mijn binnenbeen naar buiten te duwen (wat niet lukt, maar met zweepje wel).

Osteo o.i.d. kan ik misschien doen, maar ik wil graag rijtechnische tips om er zelf (ook) aan te werken en haar losser te krijgen.

Mijn instructrice is helaas de laatste tijd noga druk (verhuizing enzo) waardoor zij een tijd niet geweest is. Ik zit dus al een tijdje zonder...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:51

Ik zou in ieder geval beginnen met de voorhand voor de achterhand te zetten in plaats van de achterhand achter de voorhand.

Verder inderdaad gaan letten op rechtrichten. Veel voltes rijden maar ook zijwaartse gangen werken hier erg goed voor. Mocht je eigen instructie steeds niet kunnen zou ik toch eens gaan kijken naar andere instructie. Een extra stel ogen en tips tijdens het rijden zijn bijna onmisbaar. Daarnaast moet je misschien ook eens heel goed kijken naar je eigen houding. Als jij zelf niet recht zit (en dat kan al zo subtiel zijn als een schouder die iets lager zit als de ander) werkt dit door op je paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 16:11

ik ben ook op zoek naar een andere instructeur. Ik heb nog wel iemand (van BOKT) die me af en toe een lesje geeft hoor....

Dat is ook mijn vraag: hoe krijg ik die achterhand naar buiten en stelling naar binnen?

Met wijken voor het linkerbeen gaat het prima, maar wijken voor het rechterbeen niet, dan valt ze enorm over haar buitenschouder weg

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:17

Bij jou in de buurt zit Karmie Stroeve: www.stalkarmie.nl. Ik heb erg goede ervaringen met haar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:19

Hoe kan ze nou de binnenschouder naar buiten gooien? Daar zit de buitenschouder toch, paard kan toch niet smaller worden? Ik snap even niet hoe ik dit voor me moet zien...Vaak is of het hoofd te ver naar binnen en vallen ze over de schouder, of het hoofd naar buiten en het lijf te recht. Combinatie van beiden klinkt meer als een volledig naar buiten gesteld en gebogen paard. Maar in de OP zeg je eerst dat hij rechtsgebogen is (= achterhand ook naar rechts) maar vervolgens dat je de achterhand niet naar buiten krijgt...Sorry, ik probeer mee te denken maar raak echt een beetje in de war.

Kun je misschien eens heel duidelijk uitleggen wat er precies gebeurt op de linkerhand?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:21

de kant waar ze niet op vastpakt aanleuning houden, en de andere teugel elke keer kneedjes maken. idd gaan rechtrichten (waarvan ik van mening ben dat dat een gewone dagelijkse training is, maar iedereen ziet het als een los ding ) veel volte's. probeer vooral NIET vast te pakken waar zij heen moet kijken

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:22

femo schreef:
de kant waar ze niet op vastpakt aanleuning houden, en de andere teugel elke keer kneedjes maken. idd gaan rechtrichten (waarvan ik van mening ben dat dat een gewone dagelijkse training is, maar iedereen ziet het als een los ding ) veel volte's. probeer vooral NIET vast te pakken waar zij heen moet kijken

En wat is daar het doel van?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:23

femo schreef:

Je hebt rechtrichten en rechtrichten. Wat jij beschrijft is zeker niet de klassieke/AdB manier.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:28

Laat eens een GOEDE ostheopaat erbij komen en ga dan op zoek naar een GOEDE instructeur die zich bezig houdt met rechtrichten..Dan ben je al een heel eind, ga niet zelf lopen rommelen dan maak je het alleen maar erger..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 16:59

@fcsa: je bedoelt goede ervaringen met instructie? De stal zit in De Bilt zie ik, ik woon vlakbij Arnhem, niet echt in de buurt dus (zo'n 70 km)....

@ Ester: ik vind het ook lastig uit te leggen.... Kijk, als ik op de linkerhand op een volte zit dan wil ik graag dat ze inbuigt naar links, met lichte stelling naar links.
De situatie is zoals jij zegt, dus hoofd (en voorhand)is naar buiten gesteld terwijl het lijf recht is.

Wat ik dus probeer is haar achterhand naar buiten te drukken met mijn linkerbeen, maar dit lukt dus niet (met zweepje aantikken op de achterhand wel). ALS ik dan (m.b.v. zweepje) haar achterhand naar buiten heb, dan blijft ze nog steeds met haar hoofd naar buiten kijken, i.p.v. naar binnen....

Ik hoop dat het zo duidelijker is?

En rechtrichten? Daar ben ik juist altijd mee bezig! Maar nu loop ik dus tegen dit probleem aan.... (ze heeft sowieso altijd meer moeite met buiging en stelling op de linkerhand gehad hoor, dus dit probleem is niet helemaal nieuw).

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:01

max66 schreef:
@fcsa: je bedoelt goede ervaringen met instructie? De stal zit in De Bilt zie ik, ik woon vlakbij Arnhem, niet echt in de buurt dus (zo'n 70 km)....

Ah, als Amsterdammer is dat voor mij allemaal 'midden NL' haha - schaam! Maar Karmie komt soms ook aan huis, dus je zou haar even kunnen mailen. In Lienden zit ook Stal Mireille.

Succes!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:07

Bedankt voor het meedenken, maar zoek liever iemand bij mij in de buurt. Moet lukken!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:08

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:17

max66 schreef:

@ Ester: ik vind het ook lastig uit te leggen.... Kijk, als ik op de linkerhand op een volte zit dan wil ik graag dat ze inbuigt naar links, met lichte stelling naar links.
De situatie is zoals jij zegt, dus hoofd (en voorhand)is naar buiten gesteld terwijl het lijf recht is.

Wat ik dus probeer is haar achterhand naar buiten te drukken met mijn linkerbeen, maar dit lukt dus niet (met zweepje aantikken op de achterhand wel). ALS ik dan (m.b.v. zweepje) haar achterhand naar buiten heb, dan blijft ze nog steeds met haar hoofd naar buiten kijken, i.p.v. naar binnen...
.

Ik hoop dat het zo duidelijker is?

En rechtrichten? Daar ben ik juist altijd mee bezig! Maar nu loop ik dus tegen dit probleem aan.... (ze heeft sowieso altijd meer moeite met buiging en stelling op de linkerhand gehad hoor, dus dit probleem is niet helemaal nieuw).

Je moet niet proberen de achterhand naar buiten te drukken, maar de schouders naar binnen te zetten..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:22

max66 schreef:

Wat ik dus probeer is haar achterhand naar buiten te drukken met mijn linkerbeen, maar dit lukt dus niet (met zweepje aantikken op de achterhand wel). ALS ik dan (m.b.v. zweepje) haar achterhand naar buiten heb, dan blijft ze nog steeds met haar hoofd naar buiten kijken, i.p.v. naar binnen....

Ik begrijp wat je bedoelt nu ja. Ik begrijp alleen niet waarom je de achterhand naar buiten wil hebben? Dat is toch helemaal niet nodig?

Ik kan niet veel nuttigs zeggen helaas zonder beeld erbij, maar wat in het algemeen vaak wel helpt, is het eens om te draaien. Vraag die linkerstelling nou eens niet op de linkerhand, maar op de rechter. Je paard is op de rechterhand waarschijnlijk beter in balans waardoor hij gemakkelijker recht te maken is. Van daaruit werk je door naar het loslaten van de linkerkaak en het stellen van de hele hals naar links. Heel belangrijk is rustige bewegingen maken (werveltje voor werveltje laten inbuigen zegt de fysio altijd) en vooral ook niet te lang. Gewoon op de rechterhand je paard eens een pas of 3, 4 recht proberen te stellen en van daaruit ga je verder.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:58

het klinkt wel als een goed tip, bedankt!
Idd heb ik de laatste keer met de instructrice gewerkt aan contra-stelling. Toen lukte het prima om linkerstelling op de rechterhand te vragen.

Ik moet waarschijnlijk idd niet proberen de achterhand naar buiten te duwen met mijn linkerbeen (op de volte op de linkerhand), maar juist proberen de voorhand/hals.hoofd naar binnen te krijgen.
Ik probeer dit eigenlijk ook wel door mijn linkerhand heel overdreven opzij en naar voren te doen en met de buitenteugel te begrenzen, maar dit lukte vandaag in ieder geval niet....

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:40

Ik zou zelf voltes op links gaan openen en sluiten. Zeker niet je binnenbeen naar achteren leggen, maar op zijn plek houden, je wilt dat hij om je binnenbeen 'krult'. Je zegt ook dat je je binnenhand overdreven naar binnen houd, dit kan juist het tegenovergestelde resultaat geven. Je paard probeert dan er onderuit te komen door naar buiten te kijken. Dus kneepjes op de binnenhand en niet verstarren op de buitenhand.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:54

Mijati schreef:
Ik zou zelf voltes op links gaan openen en sluiten. Zeker niet je binnenbeen naar achteren leggen, maar op zijn plek houden, je wilt dat hij om je binnenbeen 'krult'. Je zegt ook dat je je binnenhand overdreven naar binnen houd, dit kan juist het tegenovergestelde resultaat geven. Je paard probeert dan er onderuit te komen door naar buiten te kijken. Dus kneepjes op de binnenhand en niet verstarren op de buitenhand.

-O- Wat is dat toch met die kneepjes? Dat is al de tweede keer in één topic....Jammer.

Kneepjes is niets meer en niets minder dan je paard leren je teugelhulp stelselmatig te negeren. Immers, je geeft een hulp en zonder dat er enige reactie komt vanuit je paard, laat je weer los. Herhaal dat tig keer en geen enkel paard snapt nog de bedoeling van dat kneepje.

Voltes sluiten vind ik in deze situatie ook niet het beste idee. Paard kan namelijk al niet buigen naar links, om nou als reactie daarop de volte nog kleiner te maken en het dus nog een stuk moeilijker te maken...Tja, ik vind dat niet netjes naar je paard toe maar dat is uiteraard mijn mening. In stap zou het eventueel nog kunnen, maar dan is het denk ik gemakkelijker om kleine voltes te maken in de hoeken, dan kun je tussendoor steeds een stukje rechtuit. Aanspanning vragen en dan weer ontspanning bieden.

Binnenbeen naar achter is imo inderdaad niet nuttig, dat hoort de hulp te zijn voor het omzetten van de achterhand en dat is juist wat je niet wilt bij buigen. Buigen doet een paard om het op de plek liggende binnenbeen. Ook dat moeten ze echter wel eerst begrijpen en ook hier heeft het weinig zin om te gaan knijpen met je binnenbeen zolang paard het niet begrijpt. Om dit aan te leren zijn hoeken vaak goed bruikbaar. Met buitenteugel en binnenbeen de hoek insturen. Niet te veel stelling nemen in die hoek zodat je paard weer netjes recht de korte of lange zijde opkomt. Wederom, kleine stukjes, stap voor stap.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 18:00

het gekke is al ik mijn paard bv na het rijden een snoepje geef terwijl ik erop zit, kan ze heel goed naar links buigen!
Vandaag lukte het weer niet. Het is zelfs zo erg dat ik haar op de linkerhand niet eens op de hoefslag krijg. Ze loopt dan zo ongeveer met haar voorhand op de hoefslag en met haar achterhand er vanaf, onderwijl naar buiten kijkend!

Ik laat mijn binnenbeen nu wel op de plek liggen. Ik laat de buitenteugel iets losser om mogelijk te maken dat ze inbuigt naar binnen. Als ik mijn binnenhand iets naar binnen doe dan valt ze helemaal naar binnen en dit kan ik niet corrigeren door mijn binnenbeen aan te leggen......

Ik moet binnenkort echt een les nemen (hoop een goede instructrice te vinden), maar ondertussen graag wat tips...?!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:14

Ik hoor graag als jij een fijne instructice hebt gevonden: ben voor hetzelfde probleem ook op zoek naar instructie aan huis!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 18:31

waar woon je dan (mag ook per pb)? Ik had namelijk een fijne instructrice, woonde bij mij in de buurt, maar is nu (helaas) verhuist naar Ulft, wellicht is dit bij jou in de buurt?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:24

max66 schreef:
het gekke is al ik mijn paard bv na het rijden een snoepje geef terwijl ik erop zit, kan ze heel goed naar links buigen!
Vandaag lukte het weer niet. Het is zelfs zo erg dat ik haar op de linkerhand niet eens op de hoefslag krijg. Ze loopt dan zo ongeveer met haar voorhand op de hoefslag en met haar achterhand er vanaf, onderwijl naar buiten kijkend!

Ik laat mijn binnenbeen nu wel op de plek liggen. Ik laat de buitenteugel iets losser om mogelijk te maken dat ze inbuigt naar binnen. Als ik mijn binnenhand iets naar binnen doe dan valt ze helemaal naar binnen en dit kan ik niet corrigeren door mijn binnenbeen aan te leggen......

Ik moet binnenkort echt een les nemen (hoop een goede instructrice te vinden), maar ondertussen graag wat tips...?!

Mijn paard vind het nu juist moeilijk om naar rechts te buigen. Betekend gewoon dat mijn paard scheef is en de hals spieren aan een kant verlengd moeten worden. Ik heb gisteren geleerd dit door middel van contra galop te doen. Dit is heel goed om een paard "recht" te krijgen.