Nieuw paard kopen, maar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Nieuw paard kopen, maar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 12:43

Hallo iedereen,

Na veel ellende met mijn vorige paarden ben ik nu bezig met het kopen van een nieuw paardje. Voorheen heb ik altijd kwpn'ers en een oldenburger gehad. Ik ben nu op zoek naar iets geheel anders; een tinkertje..

Afgelopen week op een heel leuk tinkertje gereden bij de stoeterij in Oirsbeek. Super karakter, heel braaf! Ik ga nog een aantal keren kijken en rijden en laat hem ook keuren, alleen pakte hij wel erg vast op links (veel moeite met linkerbuiging). Nu ben ik geen koudbloeden gewend, maar na alle ellende met mijn vorige paarden schrok ik hier wel van (rugprobleem????). Hij is wel nog jong (4,5) en door het weer was hij weer net pas aan het werk. Maar ik merk dat ik hierdoor zo twijfel...., bang ellende op mijn nek te halen.

Wie is er bekend met het rijden van tinkers (of andere koudbloeden) en herkend dit stijve?
Wat zouden jullie doen?

Hartelijk dank voor het meedenken alvast!!!!

Babbelaar20

Re: Nieuw paard kopen, maar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:45

mijn hafje is ook moeilijk op links :j zo moeilijk dat ze met volte in galop zichzelf compleet van de volte aftrekt.. weet niet of dit hier mee te maken heeft maar ik herken het wel :j

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:47

Een tinker is ook een paard ;) Dus de redenen kunnen hetzelfde zijn als voor elk paard.
Wellicht gewoon stijf? Maar als je een keuring laat doen dan zou het toch om hoog moeten komen?

Wat zegt de huidige eigenaar erover?

wendy1987

Ook mijn haflinger is op rechts heel moeilijk. Ze heeft vast gezeten in haar rug en ook last gehad van tanden. Ook was ze gewoon erg dwars daarna toen dat allemaal opgelost was. Ze dacht er gewoon makkelijk onder uit te komen. Als tanden/rug goed zijn (Is er wel een tandarts bij geweest bijv? Ze wisselen rond deze tijd) zou het ook gewoon uitproberen kunnen zijn. Daar heeft hij de leeftijd voor :)

Love_myhorse

Idd. een paar keer kijken laten keuren..

piewie

Ik herken het het. Ik heb ook een koudbloedje.
Pakt ook vast op links. Veel rechtrichten etc. Koudbloeden zijn laatbloeiers. Die van mij gaat net 2x pw onder het zadel voor een rustige rit ivm het leeftijd (4jr).
Bij die van mij is het jeugdigheid dat vastpakken in combinatie met wisselen etc.
Geef het de tijd en veel longeren. Koudbloedjes hebben over het algemeen meer moeite met stelling etc.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:51

Nou dat is geen probleem van alleen tinkers hoor.
Dat vastpakken op links kan een groter probleem zijn, of is voornamelijk een probleem van de ruiter.
Bij twijfel zou ik het gewoon niet doen.
Mocht het geen ernstig lichamelijk probleem zijn,moet je het wel kunnen corrigeren,maar kan jij dat wel?
Ik raad je toch aan om verder te kijken eigenlijk.
Er hoeft tijdens de keuring niks bijzonders te zijn,maar kan met rijden wel een groot probleem zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:52

Niet alleen koudbloeden kunnen moeilijk zijn op rechts of links, ook gewone warmbloeden...

Ligt gewoon puur aan de manier waarop het beestje gereden is, feit is wel dat koudbloeden wat meer moeite hebben met lengtebuiging. Dat is iets om als ruiter rekening mee te houden en het paard in het rijden zo danig te gymnatiseren dat het op allebei de kanten even soepel is en zich langer wil en kan maken. Is voornamelijk rijtechnisch dus...

Wél kunnen er problemen in het lichaam zijn waardoor een paard vast zit op 1 kant, maar dit moet met een goede uitgebreide keuring (dus niet alleen klinisch) naar boven komen. :j

Verder ga ik mee met Superwoman.. ;)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 12:59

Hoi,hoi,

Bedankt voor het meedenken tot nu toe! hmmm, kan ook zijn dat ik er meer van maak dan dat het is omdat ik zoveel ellende heb gehad met mijn vorige paarden. Dan zie je soms ook problemen waar ze niet zijn of blaas je dingen op. Heb van te voren altijd soepele paarden gereden afgezien van mijn laatste merrie, die dit ook had en uiteindelijk kissing spine bleek te hebben! Vandaar de schrik
Paardje gaat, mocht hij bevallen, sowieso volledig gekeurd worden, ook de rug gaat op de foto.
Anderzijds is er dus niet veel mee gedaan de laatste tijd door het weer en is hij jong. Ik dacht idd ook aan wisselen van tanden, is volgens mij de laatste keer rond deze leeftijd dacht ik

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:06

Het is en blijft een risico. Je kan alles op de foto zetten,incl rug, maar van de spieren kunnen ze ook last hebben. Daar kun je ook hulp bij nodig hebben.
Toevallig mijn paard die alleen zadelmak is, maar waar ik de hulp nodig heb van de kliniek de vallei. Nu heb ik zelfs een aardig niveau met rijden,maar voelde dat ik dat niet kon oplossen. Foto's waren super. Hij is juist heel lenig gebouwd, wat als nadeel heeft dat hij om iets te ontlasten, hij zich makkelijk in verschillende manieren kan buigen.

Zeker gezien je voorgaande ellende,zou ik geen risico nemen.
het kan idd ook een simpel tanden-probleem zijn en kun je uitsluiten door even bitloos te rijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:16

Het blijft een gok en het blijft een kwestie van geluk hebben of je wel of niet een gezond dier koopt.

Maar dat ie al een tijdje niet is gereden is, dan zou ik wel oppassen hoor, er kan best een reden achter zitten dan enkel dat het eraan lag dat de weeromstandigheden er niet naar was, dat is ook een veel gebruikte smoes hoor.

En wat kost ie? is het vrij gunstig geprijst, dan ook beetje oppassen maar ook net zo goed bij de hogere prijsklasse. Goed opletten en vaker langsgaan en kijken en rijden en goed laten keuren maar dan nog is het geen garantie dat je er geen ellende/ problemen van krijgt.

Ik zou niet teveel laten doen zoals helemaal op de fotos doen en of gebitcontrole doen de hele mikmak, je kan ook overdrijven, en het kost je geld als het achteraf toch iets mankeert. Het moet gewoon goed aanvoelen en bij niet geheel goed aanvoelen en twijfel en gezien je veel ellende met de vorige paarden, zou ik het gewoon laten staan en verder kijken. Als jouw gevoel zegt twijfelgeval, dan niet doen.

Aan ieder paard mankeert wel iets, zoals stijf spier en of niet rechtgericht (wat op te lossen is door goed rechtgericht te rijden, het is de vraag of je dat kan) enz. enz. er zijn niet veel paarden dat 100% is en als het dat wel is dan is er weer wat met het gedrag en karakter.

Vaak moet je er nog tijd en energie insteken om het zo te hebben zoals je het wilt, elkaar leren kennen en vertrouwen en eventueel gebruiksaanwijzing zien te vinden enz. enz. er bestaat geen perfecte paard.
Succes.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:48

4,5 jaar en alleen op links wat vasthouden, ik zou even navragen wanneer de tandarts voor het laatst geweest is. Hoeft geen rugprobleem te zijn misschien heeft hij gewoon wat haken op zijn kiezen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:52

Van enkel haken op de kiezen gaat ie heus niet slecht lopen echt niet, zo simpel ligt het niet.

Als het echt last heeft van iets in het gebit dan merk je dat vooral aan hoe het eet en aan hoe het hoofdstel en bit accepteerd en of moeilijk en of hoofd raar doen en de houding van het hoofd, maar dan is er echt iets meer aan de hand dan alleen wat enkel haken op de kiezen bij de toch vrij jonge dier.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:58

Hoi,

Ik denk dat ik gewoon nog een aantal keren ga rijden en idd eens navraag wanneer de tandarts geweest is. Ragdolicat: hij loopt verder niet slecht, gewoon regelmatig, ook linksom, alleen dus vastpakken op links. Misschien dat ik het beeld wat verkeerd geschetst heb. Hij loopt dus gewoon aan beide zijdes gewoon goed regelmatig, alleen vastpakken op links en minder goed in de linkerbuiging willen.
waarom denk jij aan meer aan de hand?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:01

oh ja, verder staat deze stoeterij goed aangeschreven, en krijg je niet de indruk dat ze snel willen verkopen (er wordt geen druk gezet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:05

Tinkers gaan wel vaker pas later onder het zadel hoor. Dus dat een tinker met 4,5 net ohz is, daar kijk ik niet echt van op. Ze zwaren nog best lang uit.

Waar komt de tinker vandaan? Is hij geimporteerd, weet je enig geschiedenis?
Vraag eens rond op het tinkerforum hier op bokt, daar kent men de verkoper ook wel en misschien zelfs het paard.

Maumaux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:11

In eerste instantie denk ik, als het paard verder helemaal 'naar wens' is, en hij buigt alleen niet zo goed naar links, het perfecte paard ga je niet vinden.. Denk er gewoon nog even over na, als je het er voor over hebt om alles uit de kast te trekken om zo goed mogelijk uit te sluiten dat er iets mis is, ga er dan voor. Anders zul je verder moeten zoeken, er zijn genoeg paarden te koop, succes!

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:12

Ik ken John als een goede en eerlijke man. Hij zou je echt geen tinker verkopen als die iets mankeert. Ik snap ook wel dat hij geen rontgenogen heeft, maar hij zal zeker die tinker niet verkopen als hij/zij wat mankeert. Ik heb namelijk zelf een tinker bij hem gekocht. Top stoeterij +:)+

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:12

Ik ga iets zeggen wat niet zo aardig is naar verkopers toe, en het hoeft helemaal niet voor deze verkoper op te gaan. Maar heb nog wel eens een paard gepresenteerd zien worden als 'uit conditie' en dus 'logisch, scheef', wat op zich misschien ook wel logisch is. Alleen bij het echt aan het werk gaan, werd het euvel alleen maar erger, en bleek er een oude blessure of iets chronisch een onderliggende oorzaak te zijn. Daarom vind ik zelf een paard 'ongetraind, recht van het land' kopen altijd een tikkie riskant. Als je op safe wilt gaan, koop je een paard, dat nu volop wordt gebruikt voor het doel dat jij voor ogen hebt, en daar helemaal heel bij is. ;)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:14

Hoi,

Ik heb de stoeterij al via bokt bekeken en lees alleen maar tevreden reacties. Hij is niet net pas ohz, maar heeft in de sneeuwperiode stil gestaan omdat ze alleen een buitenbak hebben. Ze hebben eigen fok, maar deze is geimporteerd uit ierland. Hij staat bij hun sinds augustus vorig jaar. Verder weet ik nog niet zoveel over hem omdat ik pas 1 keer ben gaan kijken.
Welk tinkerforum bedoel je? Vind ik wel een goed idee.

NB; ik twijfel verder niet over de betrouwbaarheid van deze stal!

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:16

Misschien een tip: Ga op je eigen gevoel af.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:16

Kan het geen rijtechnisch probleem zijn? Is hij daar ook ingereden?
Elk paard (en ruiter) heeft een voorkeurskant. Qua bouw kan de lengtebuiging wat lastiger zijn en dan is het afhankelijk van de ruiter hoe dit zich verder ontwikkeld.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:19

Tegen mij is altijd gezegd: jij schrijft ook beter met links of rechts. Zo is dat bij een paard ook. Het heeft een goede kant en een minder goede kant, maar door flink te oefenen kun je die minder goede kant tich beter maken... -:)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:20

Waarom zou je beginnen met een nieuw paard waar je nu al een probleem bij constateert?
Of het nu lichamelijk is wat is op te lossen of niet, je hebt met dit paard toch een rijtechnisch probleem waarvan je de impact niet kent en niet kunt verzien.
Waarom niet doorzoeken naar een paard dat wel goed (doorgereden) is? Er is zoveel aanbod van lieve en leuke paarden, dan zou ik niet op deze manier een nieuwe start maken ...

Dit is heel rationeel, maar het gaat hier niet om een paard dat je bijv al langer rijdt of waamee je een band hebt opgebouwd.

Marij120462

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:21

Ach, ieder paard heeft, net als mensen, een voorkeur. Mijn tinkertje heeft veel moeite met de rechter galop. Ze is verder niet kreupel of zo. Ze loopt liever linksom. Ik zoek er niets achter. Oefening baart kunst. Succes met je keuze.