Paard wil niet meer stilstaan met opstappen na val ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobbelicious

Paard wil niet meer stilstaan met opstappen na val ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 18:45

Een week of 8 terug zou ik op mijn tinker gaan rijden. Normaal komen ze elke dag in het land, alleen met slecht weer komen ze op een stukje verharde uitloop of los in de bak. Nu was mijn paard dus een paar dagen niet in het land geweest, maar hij is normaal niet zo'n heethoofd, dus ik dacht dat het wel wat mee zou vallen en dat ik hem niet eerst los hoefde te gooien of iets. Daarnaast was een ander meisje aan het rijden in de bak en kon ik hem dus ook niet losgooien. Longeren had gekund, maar ik dacht dus dat het wel wat mee zou vallen. Ik opgezadeld en naar de bak gegaan, beugels op maat ed. Dus ik zou opstappen en hij blijft normaal altijd heel braaf staan. Maar nu hing ik nog aan de zijkant en wilde die meteen al lopen. Omdat ik er nog aanhing, werd ie wat bang en ging ie draven. Omdat ik niet echt iets anders kon, ben ik erop gekrabbeld, maar ik had mijn rechterbeugel nog niet en hij draafde op dat moment dusdanig hard dat ik behoorlijk aan het stuiteren was. Van dat stuiteren flipte hij en hij rende in volle galop recht op de draad af (onze bakomheinig is gewoon van palen en draad). Bokkend en rare sprongen makend. Ik zag ons al door die draad vliegen, dacht echt dat ie er recht doorheen zou denderen, maar op het laatste moment ging hij de bocht om en ik ging dus rechtdoor, door de draad heen, hoppa het weiland in. Op mijn rug terecht gekomen, (later bleek dat ik twee ruggewervels zwaar gekneusd had) ik zag hem toen ik daar lag nog een heel eind door rennen en bokken en ontzettend raar doen. Ben nadat ik hem gelongeerd had, wel meteen weer opgegaan, stalgenootje hield hem vast en hij was duidelijk heel bang dat ik er weer op ging. Heb nog 20 a 30 minuten gereden, hij was niet te houden, maar door mijn rug kon ik echt niet langer doorrijden.

Door mijn rug heb ik eerst twee weken niet gereden, daarna toch maar weer geprobeerd. Toen was er niemand op stal om hem vast te houden en heb ik uiteindelijk een half uur erover gedaan om erop te komen. Toen ik zat een rondje gereden, weer afgestapt, weer erop, rondje rijden, eraf, erop, rondje rijden... dat net zo lang gedaan tot het goed ging. Toen ipv er helemaal af, alleen mn rechter been erover gedaan, zodat ik aan de zijkant hing en dan er weer op, rondje rijden, weer aan de zijkant hangen, erop, rondje rijden.... dat ook gedaan totdat het goed ging. Daarna nog 20 minuten gereden, maar mijn rug heeft me de volgende dag wel teruggepakt. Toen weer week of twee niet gereden om mijn rug te sparen en daarna wel weer begonnen met regelmatig rijden. De keren daarna hield steeds een stalgenootje hem vast met opstappen of heb ik er weer een half uur of langer over gedaan om erop te komen.

Wat hij dan doet? Hij draait gewoon zijn achterlijf bij me vandaan, zodat ik er niet op kan komen. Hij is dan één brok spanning en longeren helpt niet om hem rustiger te krijgen, zodra ik mijn linkervoet optil, draait ie al weg. Nek erop en één brok spanning. Na mijn val ben ik zelf ook niet zo'n held meer en durf ik ook niet op te stappen terwijl hij wegdraait. Ik ben bang dat hij dan van me schrikt en er weer vandoor gaat.

Mijn tinker is 165cm en normaal stapte ik op met een krukje, maar hij is nu bang van het krukje en blijft gewoon niet meer staan. Ik kan mezelf niet zo snel ophijsen en ik durf dus ook niet door te pakken als ie wegdraait. Ook na minutenlang longeren blijft hij zo gespannen. Tijdens het longeren is hij hartstikke ontspannen, maar zodra ik mijn linkerbeen weer optil om in de beugel te zetten, is hij weer beton, zo strak staat ie gespannen.

Gisteren heb ik er bijna een uur over gedaan om erop te komen en ik heb er ook gewoon bij staan janken omdat hij nou niet even stil kon blijven staan. Ik heb doorgezet tot ik erop zat, maar ik ben het zo zat dat het niet lukt. Als ik eenmaal zit is er geen enkel probleem, maar ik kom er gewoon niet op.

Dit paard heeft een verleden en twee jaar terug vloog hij bij de muren op als je alleen de boxdeur opendeed, uit pure angst voor mensen. Dit is met een heleboel liefde, geduld en begrip helemaal goed gekomen. Hij was nog niet beleerd en met name omdat hij op dat gebied zo blanco was, was hij daar helemaal niet bang voor, hij wilde graag leren en vond het ontzettend leuk om te rijden. Deze val was de eerste keer dat er iemand van zijn rug gevallen is terwijl hij onder het zadel liep en het vertrouwen is nu dus beschadigd. Ik steek er veel tijd in om hem weer goede ervaringen te geven met opstappen, zodat het weer makkelijker wordt, maar ik merk bij mezelf dat ik ook angst heb gekregen en ik zelf ook gespannen ben op het moment van opstappen.

Ik zou graag tips willen hebben over hoe dit aan te pakken. Vasthouden is soms mogelijk, maar ik sta op een hele kleine pensionstal en er is vaak niemand aanwezig. Daarnaast is een tinker van 165 niet makkelijk te houden en bulldozert hij met opstappen ook gewoon over de persoon die hem vast probeert te houden heen. Hoe kan ik dit oplossen?

ps sorry als het een vaag verhaal geworden is, maar ik kan het niet anders verwoorden.

Nermal

Re: Paard wil niet meer stilstaan met opstappen na val ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:06

Ik zou als ik jou was eerst iemand anders laten oefenen met opstijgen. Je voelt je zelf nog niet helemaal lekker in je vel en dat voelt hij waarschijnlijk ook. Niemand licht en met durf op je stal die even wil een halfuurtje oefenen?

En dan: nooit opstappen als hij beweegt!! Dat is niet alleen gevaarlijk, maar zo leer je je paard ook gewoon dat het zo hoort. Uit je verhaal begrijp ik dat hij al begint te draaien als je naar de stijgbeugel gaat met je voet? Wel van zodra hij begint te draaien, laat maar draaien! Loop mee en hou druk (met je hand) op de stijgbeugel, vertraagt hij: doe hem nog maar een extra rondje draaien. Jij beslist wanneer het stopt.
En zoverder totdat hij stil blijft staan bij gewoon druk op de stijgbeugel. Lukt dit, trek dan terug (als beloning) en geef hem een aai.
Dan steeds een stapje verder: leun maar eens goed op die stijgbeugel met je handen, breng er dan je voet naartoe, wip een beetje, ... Maar tussen al deze stappen moet hij stilstaan en als hij dat goed doet, trek terug en beloon.
Oefen dan deze dingen met een krukje naast... en pas als dat allemaal goed gaat en hij er volledig ontspannen bij blijft er eens op gaan zitten. Als dit goed gaat, zou ik gewoon weer afstappen als beloning, worteltje geven en hem terug op de weide zetten.

Dus steeds nader-en-trek terug methode toepassen en terugtrekken als hij ontspant.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:13

Nermal schreef:
Ik zou als ik jou was eerst iemand anders laten oefenen met opstijgen. Je voelt je zelf nog niet helemaal lekker in je vel en dat voelt hij waarschijnlijk ook. Niemand licht en met durf op je stal die even wil een halfuurtje oefenen?

En dan: nooit opstappen als hij beweegt!! Dat is niet alleen gevaarlijk, maar zo leer je je paard ook gewoon dat het zo hoort. Uit je verhaal begrijp ik dat hij al begint te draaien als je naar de stijgbeugel gaat met je voet? Wel van zodra hij begint te draaien, laat maar draaien! Loop mee en hou druk (met je hand) op de stijgbeugel, vertraagt hij: doe hem nog maar een extra rondje draaien. Jij beslist wanneer het stopt.
En zoverder totdat hij stil blijft staan bij gewoon druk op de stijgbeugel. Lukt dit, trek dan terug (als beloning) en geef hem een aai.
Dan steeds een stapje verder: leun maar eens goed op die stijgbeugel met je handen, breng er dan je voet naartoe, wip een beetje, ... Maar tussen al deze stappen moet hij stilstaan en als hij dat goed doet, trek terug en beloon.
Oefen dan deze dingen met een krukje naast... en pas als dat allemaal goed gaat en hij er volledig ontspannen bij blijft er eens op gaan zitten. Als dit goed gaat, zou ik gewoon weer afstappen als beloning, worteltje geven en hem terug op de weide zetten.

Dus steeds nader-en-trek terug methode toepassen en terugtrekken als hij ontspant.

Wat bedoel je met terugtrekken? Als in niks meer doen? Zegmaar als bij soldaten terugtrekken? Jee, ik weet niet eens hoe ik het moet verwoorden. Zegmaar uit je hol komen en weer erin gaan? Oh wat klinkt dit stom... haha

Over iemand anders erop, ik vraag me af of ie dat durft. Hij is heel eenkennig en naast mij is er maar één meisje dat er eerder op gereden heeft, met beleren. Maar zij woont in Drenthe en ik in Friesland...

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:21

:? :wow: Wat voor voorstelling maak jij je en wat doe jij met je paard ? :)) Met mijn stukje 'wip een beetje' is het helemaal compleet :D .

Terugtrekken als in stoppen waar je mee bezig was (zoals druk geven op de beugels) als hij ontspant en hem zo belonen. Nog een extra beloning zoals een aai erbij kan geen kwaad. Maar in die volgorde hé!! Niet terugtrekken/stoppen voor hij ontspant, want anders beloon je hem daarvoor!

En dan weer "naderen" door hetzelfde te doen maar nog een stapje verder te gaan. Is het oké, weer terugtrekken. Zo steeds in stapjes verder... Afhankelijk van hoe snel hij tussendoor flipt zul je het in kleinere stapjes moeten doen.

Snap je?
Anders probeer ik het nog wel wat beter uit te leggen :P .

Je kan het zelf proberen als er niemand anders op wil, maar dan ga je wel ontspannen en zeker van jezelf moeten zijn hé. Maar je hoeft er ook niet direct op, eerst alles ervoor, dus dat kan je wel lukken toch? Succes!

Ter aanvulling: terugtrekken naar een niveau/handeling waar je zeker van bent dat hij zich comfortabel bij voelt. Deze methode is gebaseerd op hoe een paard van nature zelf op verkenning gaat bij vreemde dingen: ze gaan een beetje dichter en dan (al briesend :) ) weer achteruit, en dan weer beetje dichter als ze terug vertrouwen hebben, ...
Laatst bijgewerkt door Nermal op 04-04-13 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:25

Ja terugtrekken kan ook als in meer druk geven op de teugels, als hij trekt, terugtrekken zegmaar.

Ik zal wel eens kijken of ik een vrijwilliger kan vinden. Mijn moeder vroeg nog of het ook een idee was om in de box op te stappen, zodat ie geen kant op kan. Is dat ook een idee?

Ook nog tips om zekerder en ontspannen te zijn met opstappen dan? Als ik het wel weer zelf ga doen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:30

Opstappen in de box kan levensgevaarlijk zijn. Niet doen dus.
Mijn tip is om nu hulp te zoeken, zodat dit paard zijn gedrag niet doorontwikkelt tot een gewoonte.
Met z'n tweeën kun je door meer rust en duidelijkheid dit paard z'n vertrouwen herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:33

Ik zou zelf beginnen met weer opnieuw aanleren om netjes, ontspannen, naast het krukje stil te staan. Dat is zowel voor jou als voor je paard comfortabeler. Al sta je er een uur, net zo lang tot je paard ontspant. Zo ook verder met opstappen, al til je 100x je linkerbeen op, pas opstappen als ze stil en ontspannen staat.

In de box opstappen lijkt me niet slim, als het wel misgaat en je valt kan zowel jij als je paard nergens heen.

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:35

Dobbelicious schreef:
Jee, ik weet niet eens hoe ik het moet verwoorden. Zegmaar uit je hol komen en weer erin gaan? Oh wat klinkt dit stom... haha

Dit klonk echt fout :Y) :') .

Maar aan de teugels trekken zou ik niet doen, aangezien het van angst is en niet uit staking ofzo. Hem dwingen, in z'n mond rukken en in de box opstijgen gaan hem volgens mij alleen maar verder van je weg duwen (mentaal dan) en meer schrik doen krijgen. Dus dat zou ik niet doen, want denk je er zelf van?

Voor je eigen ontspanning: begin gewoon met het doel van hem te doen stilstaan als je druk geeft met je handen op de beugels, daar hoef je toch geen stress voor te hebben? Pas als je al die stappen hebt doorlopen en het met een krukje ernaast ook gaat, moet je proberen op te stappen, tegen dan gaat je zelfvertrouwen ook weer beter zijn :(:) .

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:38

Misschien kun je beginnen met je paard weer wat mak bij dat krukje te maken. zodat hij de nare ervaring daarmee 'vergeet'.
Misschien kun je hem poetsen vanaf het krukje. of hem gewoon in de bak zetten en er langs wandelen en halthouden etc. er op gaan staan. over zijn rug aaien en weer door. Als hij weer 'krukje-mak' is, wordt het ook makkelijker (en minder pijnlijk) om op te stappen. dus dat je hem gewoon in de bak kan zetten. krukje ernaast en hem lekker kan aaien zonder dat hij ergens heen gaat. Dan krijg je zelf ook weer vertrouwen dat er niets gebeurd.

En idd in de box niet opstappen, dat is geen goed idee. wat ik wel heb gezien was dat mensen het paard vastmaakte met het halster over het hoofdstel. opstapte, en dan vanaf de rug van het paard het halster afdeden. Maar als dat fout gaat wordt hij alleen maar banger. Omdat het mij bangigheid lijkt en geen narigheid, denk ik niet dat je het moet afdwingen.

hsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:09

Enkele jaren geleden heb ik hetzelfde probleem gehad met een paard. Ik heb dit volledig kunnen oplossen met het Parellisysteem level 1. Hier heb ik enkele maanden werk mee gehad maar het resultaat was spectaculair. Het is ook nog eens leuk om te doen. Een persoon in Nederland die daar zeer goed in is en je zeker verder kan helpen, is Eddy Modde. Je kan via google zeker meer gegevens over hem vinden. Veel succes !

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:20

Aantal jaren geleden ook een probleem daarmee gehad. Ik gebruikte een oude aardappelkist als 'krukje'. Het krat was erg gammel geworden en ik zette mijn ene voet in de stijgbeugel (had hem geleerd netjes stil te staan) en wilde me afzetten om op te stijgen, maar ging dwars door het krat heen. Dus met een voet in de beugel en de andere in het krat, kon ik geen kant op. Ik hing daar naast mijn paard met een krat aan mijn been ;P Met veel moeite toch weer op de grond beland terwijl paard er bokkend vandoor schoot. Daarna wilde hij niet meer stilstaan bij het (IKea) opstapje wat ik toen heb gekocht. Ik heb hem eerst leren stilstaan naast het opstapje en toen ben ik steeds weer op het trapje gaan staan alleen om te aaien of met iets lekkers en steeds als hij weer wegweek, doorliep of wegdraaide eraf gegaan en hem weer goed gezet en beloond.

Uiteindelijk bleef hij rustig staan (na zeker 5-6 weken, hij was pas kort beleerd). Dan eerst maar eens hangen en heel langzaam aan erop stappen. Is daarna nooit meer echt een probleem geweest. heb wel altijd net zolang geprutst tot hij stil bleef staan. De eerste tijd gaf ik hem een stukje brood vanuit het zadel als hij netjes bleef stilstaan... en daar wilde hij het wel voor doen :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:40

Ik ga met blijheid mee eerst terug de ontspanning opzoeken.
Ga longeren of grondwerken zodat paardje tog zijn energie kwijt kan en daarna kan je bijv. deze oefening doen.
Zet hem in een hoek van de bak zijn hoofd naar het hek als hij wegloopt terug op zijn plaats zetten waar jij hem wilt (iemand erbij die hem vast houd en terug zet is wel makkelijk). Wachten tot hij ontspant gewoon praten tegen hem en kriebelen en aaien. Als hij ontspanne is krukje erbij pakken (zorg dat het krukje al klaar staat bij de hoek) en alles doen in zijn zicht dus niet met je rug naar hem toe krukje pakken, maar met je gezicht naar hem toe zodat hij kan zien wat er gebeurt. Pas stoppen met de oefening als hij ontspannen naast het krukje stil blijft staan dan afsluiten. De volgende dag weer oppakken begin weer met het krukje naast hem zetten. En daarna op het krukje gaan staan weer praten en aaien tot hij ontspannen is en weer eraf steeds herhalen. Dag 3 weer beginnen van voor af aan en uiteindelijk proberen op te stappen als hij ontspannen is.

hopelijk heb je hier iets aan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:07

Als je paard het krukje al eng vindt zou ik daar beginnen. Ga dat krukje voor vanalles gebruiken. Om het hoofdstel in te doen, z'n nek te kriebelen, hoofd te poetsen, rug te poetsen. Wat je maar kunt bedenken, doe dat op het krukje.
Zo kun je het krukje opgegeven moment gewoon naast je paard zetten zonder dat dat spanning oplevert.
Krukje ook gebruiken bij het zadel erop leggen, om hem vervolgens weer er af te halen. Krukje gebruiken om de beugels op maat te maken, over het zadel te leggen etc. (Zo ben je toch met de beugels bezig + zadel + krukje, zonder dat dat iets met opstappen te maken heeft)

Verder ga ik mee met Nermal. Leer het paard dat als hij ontspant en stilstaat, de druk weggaat. Als het paard wilt lopen? Prima, maar dan wel in rondjes en nét een stukje harder dan hij in eerste instantie van plan was en nét een rondje verder.

En liever wat te kleine stapjes dan te groot.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:14

Staat al een hoop tekst, maar extra tip is: Touw om z'n nek (als een soort neckring) en hem dan naar het krukje toe laten komen/bewegen. Evt dan een beloning, dan in alle rust verder richting opstijgen.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 02:30

Je ziet vaker bij paarden waar nooit iemand van af is gevallen dat ze dat daarna reuze eng vinden! Erg sneu voor jou en voor je paard. Maar je moet nu ondanks dat hij het eng vind wel even doortastend optreden. Hij mag bang zijn, maar hij moet wel luisteren. Voorlopig even iemand die hem vasthoud met opstijgen tot hij weer goed begrijpt dat er niets aan het handje is!

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 21:35

Nermal schreef:
Dobbelicious schreef:
Jee, ik weet niet eens hoe ik het moet verwoorden. Zegmaar uit je hol komen en weer erin gaan? Oh wat klinkt dit stom... haha

Dit klonk echt fout :Y) :') .

Maar aan de teugels trekken zou ik niet doen, aangezien het van angst is en niet uit staking ofzo. Hem dwingen, in z'n mond rukken en in de box opstijgen gaan hem volgens mij alleen maar verder van je weg duwen (mentaal dan) en meer schrik doen krijgen. Dus dat zou ik niet doen, want denk je er zelf van?

Voor je eigen ontspanning: begin gewoon met het doel van hem te doen stilstaan als je druk geeft met je handen op de beugels, daar hoef je toch geen stress voor te hebben? Pas als je al die stappen hebt doorlopen en het met een krukje ernaast ook gaat, moet je proberen op te stappen, tegen dan gaat je zelfvertrouwen ook weer beter zijn :(:) .

Aanvallen en terugtrekken, dat was wat ik bedoelde :p Ik heb met een stalgenootje overlegd, zij kan momenteel door een blessure niet rijden, en ik mag met haar haflinger oefenen met opstappen. Voor mijn eigen oefening.

Een ander stalgenootje wil wel helpen met het vasthouden van mijn eigen paard en ik denk dat ze er ook niet vies van is om er eens op te rijden, maar dat heb ik nog niet gevraagd.

Daarnaast ook nog de parelli-methode bekeken, maar wat ik op de site kan vinden is dat het materiaal ontzettend duur is... Dus maar even kijken of ik dat ergens kan lenen of tweedehands kan kopen.

In de box opstappen zou kunnen werken, maar het risico dat het misgaat en we dan allebei geen kant op kunnen is inderdaad te groot. Daarin ga ik met jullie mee. :)

edit: Over het krukje, dat gebruik ik al met poetsen en allerlei andere dingen, hij geeft er niks om, pas zodra hij in de bak staat met een zadel op, krukje ernaast en dan pas als ik op het krukje ga staan, wordt ie bang.
Laatst bijgewerkt door Dobbelicious op 05-04-13 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:40

Hij heeft lichamelijk en psychisch de 'schrik te pakken' zeg maar. Dus investeer er in, om het weer op te bouwen tot een positieve ervaring. Maak het prettig/leuk voor hem. Je kan bijvoorbeeld jojoën (zoals in eerdere post beschreven) dan 'kiest' je paard er zelf/bewust voor, om naar je toe te bewegen. Je kan hem masseren vanaf het opstapje. Je kan het uitbouwen, ieder fragment de goede richting in een beloning. Enz, enz.
Even vasthouden kan helpen, maar is vaak meer symptoombestrijding dan het werkelijk oplossen van je paard zijn probleem.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:39

Je zegt zelf dat je paard een brok spanning is bij opstappen, ook als iemand hem vasthoudt. Jouw paard ervaart opstappen nu dus als iets engs. Daarom is het zo belangrijk dat je paard uit zichzelf stilstaat en ontspant, zodat hij het niet meer als iets engs ervaart.

Als het krukje spannend wordt op het moment dat je met zadel in de bak staat, zul je daar dus moeten beginnen. Ga in de bak staan met zadel en krukje, om vervolgens iets heel anders te doen. Zoals inderdaad masseren, kriebelen of zelfs poetsen.
Wiebel even aan de beugel en geef daarna een snoepje. Als je elke stap voor het opstappen iets leuks en ontspannends maakt, is dat opstappen zelf het probleem ook niet meer.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:54

Sassol schreef:
geef daarna een snoepje. Als je elke stap voor het opstappen iets leuks en ontspannends maakt, is dat opstappen zelf het probleem ook niet meer.

Als je dat nou eens niet doet! Daar krijg je heel vervelend gedrag van. Dat heet omkopen, terwijl het paard ondanks zijn angst moet luisteren. Daar moet je doorheen, dus veel doen en heel vaak doen. Bij angst niet belonen of geruststellen, maar gewoon stelselmatig negeren. Als je gaat geruststellen bevestig je zijn gedrag namelijk. Bij goed gedrag wel belonen. Dan kom je er doorheen en gaat hij leren dat het heel normaal is.

Als je dat met snoepjes gaat doen kan je straks nooit meer opstappen met snoepjes. Sowieso vind ik voer als beloning een hele slechte manier van trainen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 06:50

Een goed getimede voedselbeloning op z'n tijd kan heel goed werken hoor. Als je paard echt over een 'drempel' is gekomen, bijvoorbeeld je hebt rustig/veilig op kunnen stappen, ik noem maar wat. Geeft wel een duidelijk positief signaal als reactie op correct gedrag.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:12

Nermal schreef:

Ik sluit me echt volledig aan bij deze aanpak!!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:55

Mijn ervaring is dat voedselbeloningen een angstig paard heel snel om kan zetten naar nieuwsgierig of ontspannen. Mits juist gebruikt.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:04

missien rug van je paard na laten kijken, kan zijn dat je paard last van de rug heeft of zo en het daarom doet. je zegt zelf dat ze normaal blijft staan.
en anders idd met krukje

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:50

Brendaaaa schreef:
Nermal schreef:

Ik sluit me echt volledig aan bij deze aanpak!!

Mijn paard heeft ook angst gehad bij het opstijgen en heb het destijds precies zo aangepakt als hierboven beschreven is! Heb er in totaal 2 maanden over gedaan, maar ik kan nu zonder problemen overal waar ik wil opstijgen. Neem dus de tijd en doe het alleen zelf als je geen angst meer hebt en lekker ontspannen bent. Het belangrijkste is geduld, geduld en nog eens geduld, neem vooral alle tijd van de wereld.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:16

Helemaal met Brendaaa eens. Ik heb zelf zo 2 paarden met dat probleem op een tijd van minder dan 2 uur verdeeld over 5 dagen van dit probleem afgeholpen. Het werkt echt en het werkt goed.