mijn grootste angst.. wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

mijn grootste angst.. wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 07:40

Hallo
Sinds deze week zit ik ergens enorm mee.

In oktober ben ik gaan wandelen met mijn vzpony, pony schrok en trok mij de drukke weg op.gelukkig kwam er op dat moment geen verkeer aan Ik hield hem niet meer en liet hem los (inmiddels trok hij mij een laantje in). Hij rende in volle galop het laandje in met zijn halster touw achter zich aan. Ik kon het niet aaaaaan zien gewoon! Maar ik wist dat het laandje dood liep dus dat gaf mij wat rust. Thank god reedt er geen auto of vrachtwagen.
Toen ik het laandje uit liep stond meneer vrolijk te grazen alsof er niks was gebeurt.

De laatste tijd is mijn vzpony erg druk in het bos of strand.alleen maar bokken bokken bokken.
Mijn grootste angst is dan ook dat ik er vanaf val en mijn vzpony weg rent.. Van stal naar het bos is ca een kwartier rijden. Langs een drukke weg met veel fietsers autos en vrachtauto's.
Ik ben zeker geen angstige ruiter en val ook echt niet snel..
Ik ben zo bang dat het een keer mis gaat en hij onder een auto of vrachtwagen komt.

Wat moet ik hier aan doen?
En hebben er mensen hier ervaringen mee?
Ik durf bijna niet meer naar het bos toe nu.
En wandelen doe ik sinds oktober alleen nog maar op het laandje van stal zelf.

troi

Re: mijn grootste angst.. wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:47

Tja, als je pony doorheeft dat hij sterker is dan jou heb je idd een gigantisch probleem! Erg gevaarlijk dit en ik zou echt niet meer naar buiten gaan op deze manier. Eventueel wandelen met hengstenketting en rijden met een rijmaatje? Anders vind ik eigenlijk dat je anderen in gevaar brengt..

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:04

troi schreef:
Tja, als je pony doorheeft dat hij sterker is dan jou heb je idd een gigantisch probleem! Erg gevaarlijk dit en ik zou echt niet meer naar buiten gaan op deze manier. Eventueel wandelen met hengstenketting en rijden met een rijmaatje? Anders vind ik eigenlijk dat je anderen in gevaar brengt..

-O-

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:31

Heb je al een touwhalster geprobeerd?Daar heb je meer overwicht mee met het aan de hand wandelen.
Bokte hij voorheen niet?
Heeft hij last van zijn rug of(en?) een slecht passend zadel?

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:38

Oei herkenbaar. Niet om je te ontmoedigen maar ik heb mijn paard weg moeten doen zo erg werd het. Ik zou als ik jou was veel grondwerk en oefeningen met hem gaan doen en hem opnieuw leren wie de baas is. Achteraf had ik dat ook moeten doen in plaats van hem te verkopen (heb er nog enorme spijt van). Maarja ik wist toen niet beter. Voorlopig niet meer naar buiten in ieder geval! Veel te gevaarlijk -O-

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 09:42

Ik rij hem maar 1 keer in de week. Hij heeft ongeveer 1/2 dagen vrij.. Word dan losgegooit, mee gewandeld of gelongeerd. De rest vd dagen word die gereden voornamelijk in de bak met kleine kindjees op zijn rug. Ik verzorg hem pas sinds eind september dus een echte zomer heb ik nog niet mee gemaakt met hem. Dus het bokken en vandoor kan ook frisheid zijn. In de bak doet die geen stap verkeerd. Schrikt vaak van bewegende bosjes of onzin dingen. maar naast een tractor die aanstaat, een vrachtwagen, hardlopers, rennende kinderen, doet hem allemaal niks.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 09:45

Ik heb op de gekste en drukste paarden gereden maar op de 1 of andere manier neemt die OF een loopje met me of is het gewoon gekheid/frisheid.

Hij vertrouwt me wel.
Tijd terug langs allerlij bouwvoertuigen moeten rijden.
Vond die op t begin heel eng en hij ging in de staak en wilde er echt niet langs.
Na 5 minuutjes hem gerust testellen ging die er met knikkende knieen erlangs. Wauw wat was ik trots op hem!

Tips zijn altijd welkom

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:45

Niet te veel krachtvoer?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 09:53

jodi schreef:
Niet te veel krachtvoer?

Hm dat zou ik niet weten, daar hou ik me niet mee bezig want ik hoef nooit te voeren. Hij is vroeger altijd erg streng gereden en nu bij ons word die eigenlijk best verwend. Hij heeft wel een buikje maar dit is ook wel een beetje zijn bouw.
Het is trouwens Le matsjo B kruising welsh x arabische volbloed.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:59

Mijn paard is super braaf buiten, maar ook ik heb die angst. Wat als ik er af val en paard alleen verder gaat? Ik zorg in ieder geval dat ik altijd mijn telefoon bij me heb en wat nummers van stal medewerkers/manegehouder.

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:02

Oei, dit ken ik.. Ik was een keer met mijn verzorgpaardje aan het wandelen toen die er ook vandoor ging, hij rende een drukke weg op. Sindsdien ben ik niet meer naar buiten geweest met hem of een ander paard, ik durf het gewoon niet meer..

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:07

Ja en verleden week ook nog nieuws gelezen over een paardje dat was doodgereden door een vrachtwagen :( en het is ook niet mijn eigen paard maar mijn vzpony.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:16

Misschien is het sowieso handig om aan je hoofdstel, halster en zadel een naamkaartje te hangen met adres stal, telefoonnummer enz. Mocht hij er dan vandoor gaan en hij word gevangen, kan die persoon in ieder geval bellen dat hun hem hebben gevonden. Voor de rest, trainen trainen en nog eens trainen. Met veel geduld en de juiste training kan dit probleem opgelost worden. Hoe oud is je vz paard?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:21

Kermis schreef:
Misschien is het sowieso handig om aan je hoofdstel, halster en zadel een naamkaartje te hangen met adres stal, telefoonnummer enz. Mocht hij er dan vandoor gaan en hij word gevangen, kan die persoon in ieder geval bellen dat hun hem hebben gevonden. Voor de rest, trainen trainen en nog eens trainen. Met veel geduld en de juiste training kan dit probleem opgelost worden. Hoe oud is je vz paard?

In maart is hij 11 geworden ;)
En wat bedoel je met de juiste training? Wat moet ik daaronder verstaan?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:26

Ik ben als de doooooood om buiten te rijden! Heb eens een slechte ervaring gehad met een aanval van een hond met mijn vorig paard, alweer vijf jaar geleden... Maar sindsdien was hij steeds zoooo druk... Dan heeft hij twee jaar geleden zijn pezen gescheurd toen we buiten waren gaan reden doordat hij op hol sloeg en in een omgeploegd veld was aan het rengalopperen... Niet goed voor de pezen... En sindsdien vermijd ik alles wat verder is dan blokje om of naar de weides lopen met mijn paard. Erop of eraf.. zou erg graag weer buiten durven rijden :(
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 03-04-13 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:26

Hallo,

Ik zou idd veel grondwerk / vrijwerken met begeleiding van iemand anders met hem doen... Duidelijke grenzen aangeven, duidelijk leiderschap.
Voorlopig even niet naar buiten.
Jij hebt angst, pony voelt / merkt dat, pony gaat er vandoor / gaat zijn eigen gang en dan heb je de poppen aan het dansen..

Uit welke omgeveing kom je?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:33

BiHB schreef:
Hallo,

Ik zou idd veel grondwerk / vrijwerken met begeleiding van iemand anders met hem doen... Duidelijke grenzen aangeven, duidelijk leiderschap.
Voorlopig even niet naar buiten.
Jij hebt angst, pony voelt / merkt dat, pony gaat er vandoor / gaat zijn eigen gang en dan heb je de poppen aan het dansen..

Uit welke omgeveing kom je?

Ik ben absoluut niet bang voor hem.. Hij kan rennen bokken en stijgeren wat die wilt.. Maar daar trek ik me niks van aan.
Waar ik wel bang voor ben is, dat als ik eraf val buiten hij weg rent terug naar stal.. En dat moet over de weg etc etc. De gevolgen zouden niet te overzien zijn.

Ik kom uit het westland ;) nabij den haag

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:45

Ik geloof ook niet dat je angst voor hem hebt... Maar wel angst voor wat er kan gebeuren...

Ben je bekend met grondwerk??

Ik pb je even!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:47

Nee geen idee. Ik kom maar 1/2 x per week om hem te rijden/verzorgen en te vertroetelen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:33

ED --> RT-P

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:12

Niet meer met hem naar buiten.
Jij hebt er geen vertrouwen in (wat heel logisch is, als ik je verhaal lees) en dat voelt de pony aan.
Als de pony eerst heel intensief werd gereden en nu niet meer (zoals je zegt vaak door kleine kinderen) en dan 1 of 2 keer in de week door jou, dan is hij natuurlijk ook wat drukker.
De pony is wel bekend met buiten rijden?
Je kunt natuurlijk ook anderen vragen om met je mee te gaan.
Maar eerst zou ik lekker in de bak blijven en de pony duidelijk maken dat jij de baas bent en dat hij naar je moet luisteren.
Grondwerk is hier inderdaad een goede tip voor, maar daar moet je ook niet zomaar aan beginnen.
Zorg ervoor dat jij en je verzorgpony plezier houden in wat jullie doen en ga pas weer naar buiten, als jij het echt aandurft.
Met een pony die jou als leider accepteert, hoort het gewoon goed te gaan.
Veel succes!

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:35

Ik heb geen idee
Mischien gaan wandelen met een hoofdstel met bit

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 17:38

Afgelopen zaterdag wilde ik naar het srtand.. Maar odw naar het strand hoorde ik dat ze met het zand bezig waren. Toen ben ik rechtsaf gegaan richting het bos.
Ik dacht toch maar even proberen..

En wauwwww wat was die lief!!!
Ik was echt trots op hem!
Enzijn bruggen fobie heeft die ook overwonnen.
De 1e brug ging die met knikkende knieen overheen. De 2e brug wilde die echt niet overheen. Toen afgestapt hem gekalmeerd en over de brug laten lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:43

Heb je het tegen de eigenaar verteld?
Neem aan dat die er ook van schok en dat een volgende x wil voorkomen.
Eigenaar is wel (meestal) verantwoordelijk, dus kan ook financieel heel belangrijk zijn.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 17:50

Jaa de eigenaar weet dat die op buitenrit (vooral) in de winter lekker drukkie kan zijn hihi.

Ik wandel alleen met hem op onze laan.
En niet meer langs de weg en verder dan het laandje etc etc.
Opbjecten heeft die geen problemen mee (behalve een brug :D)
Het zijn vooral de kleine (onverwachte) geluidjes waar die van schrikt en ervandoor sjeest als ik rij.
Nou heb ik hem na 1 of 2 passen wel gelijk weer terug. :)