superonbetrouwbare merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bloemetjes

superonbetrouwbare merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 14:21

Hallo bokkers,

Ik heb vandaag weer voor het eerst sinds 3 maanden gereden met mijn merrie. Ik wou het rustig aanpakken en heb haar dus eerst wat gelongeert met het zadel op haar rug.
Hierna ben ik rustig opgestapt en hebben we gewoon wat gestapt, de eerste keer dat ik haar in draf zette voelde ik dat ze wou aanspringen in galop en dat ze ietwat 'wild' werd dus ik ben meteen weer in stap overgegaan. Toen ik na een tijdje zag dat ze heel ontspannen was, wou ik nog eens een poging doen tot draven maar deze keer liep het mis.. Ze galoppeerde rond met me en ik kon haar niet meer houden of sturen, ze ging echt in rengalop met als gevolg dat ik er natuurlijk aftuimelde.
Nu wou ik weer opstappen toen ze wat gekalmeerd was, maar ik voelde meteen dat ze weer wou beginnen rondcrossen dus ik ben gelijk weer afgestapt en heb haar weer wat gelongeert.

Ik weet niet wat te doen met deze merrie, ze heeft écht zo'n rotmomenten. In het begin dat ik haar had ging alles prima maar nadat ze ongeveer 4 maanden hier was, werd het erger en erger.
Ik kan haar gewoon NIET vertrouwen, als ik op wandeling ga hoop ik altijd dat ik zonder kleerscheuren terug thuiskom.
Als dit zo verder gaat, zie ik me genoodzaakt haar terug te verkopen alhoewel ik dit liever niet zou doen.

kan iemand me aub helpen?

kehdra

Re: superonbetrouwbare merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:24

waarom heb je 3 maanden niet gereden?
nu is de link rennen=rust natuurlijk wel erg makkelijk gelegt voor haar...

Jenny_S

begeleiding zoeken, sommige dingen moet je gewoon niet alleen doen

succes

canela

dus ze was braaf voor die 3 maanden rijden of deed ze toen ook onvoorspelbaar?
Want als ze toen braaf was zal ze nu waarschijnlijk veel energie hebben en willen rennen :)
Als ze al langer zo was kun je mischien aan iemand met goede ervaring vragen om hulp :j

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:26

Mijn vragen,
Heeft ze drie maanden stil gestaan?
Wat voor voer en hoeveel krijgt ze?
Niveau van de merrie? En leeftijd...
Een paard is na wat streek in mijn ogen niet direct onbetrouwbaar.Het is en blijft een dier,,

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:31

Waarom ga je terug stappen als ze aanspant?

bloemetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 14:35

Ik heb 3 maanden niet gereden door de strenge winter. Ik heb niet de mogelijkheid om dan te rijden doordat de piste open is en ik geen trailer heb om ergens op een manege te gaan rijden.
Ze is altijd wel al onvoorspelbaar geweest, ze kon op buitenrit ineens uit het niks beginnen rennen of zich ineens omdraaien terwijl ze ook heel erg braaf kan zijn en ook echt genieten van een buitenritje.
Ze is 9 jaar en krijgt gewoon recreatievoeder en hooi 1x per dag en staat 24/7 op de weide. Ze wordt vooral recreatief gereden.. in de zomer (bijna) dagelijkse buitenritten.
Zelf volg ik lessen western maar met een lespaard omdat ik niet de intentie heb ooit wedstrijden te rijden.

bloemetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 14:37

Doubtless schreef:
Waarom ga je terug stappen als ze aanspant?

Omdat ik voelde dat ze wou aanspringen in galop zonder dat ik het vroeg. Ze begon ook steeds harder te draven en ze liet zich niet meer sturen. Ik ging terug over in stap om ongelukken te voorkomen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:39

Het beste zou zijn om begeleiding te zoeken met je eigen paard. Les hebben met je eigen paard heeft niks met wedstrijden te maken, het leert je om op de juiste manier met je paard om te gaan en problemen op te lossen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:40

Behalve dan dat het niet gelukt is om die te voorkomen... Een paard met veel energie zal niet veel rustiger worden wanneer je de tijd neemt om te stappen en vervolgens weer aan te draven. Ik zou haar, als ze aangeeft dat ze zoveel energie heeft, flink aan het werk zetten. Door haar op dat moment terug te nemen naar de draf waar je om vroeg en vervolgens aan te springen en vanuit daar verder te gaan met tempowisselingen en/of overgangen te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:40

Waarom geen les met dit paard?Ze neemt gewoon een loopje met je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:42

Doubtless schreef:
Behalve dan dat het niet gelukt is om die te voorkomen... Een paard met veel energie zal niet veel rustiger worden wanneer je de tijd neemt om te stappen en vervolgens weer aan te draven. Ik zou haar, als ze aangeeft dat ze zoveel energie heeft, flink aan het werk zetten. Door haar op dat moment terug te nemen naar de draf waar je om vroeg en vervolgens aan te springen en vanuit daar verder te gaan met tempowisselingen en/of overgangen te rijden.

Ik betwijfel of het gaat om energie teveel gaat. Voor het paard is het simpel, als ik ga rennen stapt ze af.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:43

Ook in dat geval blijf ik bij mijn tip Cim :j Zo gauw ze gaat rennen wordt ze dan aan het werk gezet...

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:49

Ik zou proberen je probleem voorwaarts op te lossen. Je paard gaat nu hard lopen om onder zijn werk uit te komen, omdat ze weet dat ze dan niet meer hoeft.
Misschien is het handig veel figuren en overgangen te rijden, gewoon omdat ze dan geen tijd heeft om dingen te verzinnen.
Ze moet op jou letten, en ik denk dat je met heel veel figuren en oefeningen hier wel komt.

Heb je misschien ook les? Kan de instructeur je niet verder helpen?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:52

les nemen en haar flink aan het werk zetten
zijn mijn tips zag ze hierboven ok al staan

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:02

Haar eerst een week iedere dag een half uur lang longeren, daarna er weer op aan de longeerlijn?

bloemetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 15:02

ik wil jullie alvast bedanken voor de tips!

Ik ben weer opgestapt nadat ik eraf gedonderd was maar ze begon gewoon weer te spurten waardoor ik toch wel bang werd dat het wel eens heel erg mis zou aflopen, daarom ben ik weer afgestapt.

@ Adisja: ik heb inderdaad les ja, maar niet met mijn eigen paard. Ik ga inderdaad hulp zoeken om misschien meer vertrouwen op de bouwen onder het zadel. Aan de hand is ze nochtans heel erg braaf en zou ze ook nooit een stap verkeerd zetten. Ze heeft heel erg veel moeite om iemand te vertrouwen, ik ben zowat de enige waarvan ze vrijwel alles toelaat. Om deze reden heb ik de eerste maanden ook veel grondwerk gedaan wat duidelijk wel zijn effect heeft gehad. Alleen onder het zadel is er nog best veel werk aan, zowel voor mij als voor het paard.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:05

Gaat het om de pinto-merrie....pfff is gewoon nog heel stijf in het lichaam....is draf het zwaarst ,galop moeilijk en stappen en doorstappen om te beginnen een must om los te komen.
Hoe beoefent ben jijzelf met het rijden (ervaring !)
Heb je les ?
Rengalop is vaak vanuit het niet gedragen gaan, gaan vluchten vanuit ongemak in dit geval ...bewust rijden en vragen om los te komen is denk ik de oplossing !
Heb je les met dit paard ?
Besef wel dat een pinto vanuit het type paard vaak de western sport MOET doen i.v.m bespiering en vast komen te zitten....zou handig zijn als je je hierin gaat verdiepen !
Het verschil in manier van lopen ...optoming...spiergebruik !
Laat iemand meekijken die deze beide kanten op kan denken , die jouw leert dit paard goed los te rijden !
Hoe werd ze beleerd ? Western of ...?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:06

net als hierboven al een paar keer gezegd.. aan het werk zetten en proberen haar een stap voor te blijven, heb hier in het begin zelf ook heel veel moeite mee gehad veel overgangen slangevoltes en andere figuren rijden helpt vaak wel, en als je voelt dat ze onder je vandaan wil gaan op een volte zetten en probeer dan zelf wat langzamer te gaan lichtrijden in draf vaak willen ze dan ook wel op jou tempo mee gaan.. maar voor haar is het nu duidelijk hard gaan betekent dat jij er wel klaar mee bent.. en als ze dat eenmaal door hebben dan krijg je dat er ook niet makkelijk meer uit.. denk dat de merrie eerder slim is als onbetrouwbaar..
zelf heb ik in het begin aldoor iemand meegenomen omdat les ook niet altijd mogelijk was dat had ik 1x in de week en verder iemand erbij die mij figuren ging opdragen zodat ik zelf wel bij de les bleef en niet te vaak hetzelfde deed omdat dat dan ineens goed ging en vertrouwd aan voelde..
succes!
Laatst bijgewerkt door Hettieheks op 01-04-13 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:08

Ook al eens gedacht om het zadel te laten checken, als er de eerste drie maanden niets aan de hand was kan het ook zo zijn dat ze pijn heeft van het zadel en daarom gaat rennen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:10

Neem nou les op je eigen paard!
Dan heb je er ook altijd iemand bij, die er desnoods een longe aan hangt, en kan ingrijpen als het gerace weer dreigt te beginnen. En voel jij wel waarschijnlijk zekerder.
Dit wordt op deze manier al snel bij het paard een ingesleten patroon (herhaling) waar des te moeilijker wat aan te doen is, naarmate het langer duurt.
Ook bij jou als ruiter slijt de angst en tegenzin er in, waardoor je liever niet dan wel opstapt, en dat op je eigen paard, dat kan toch niet de bedoeling zijn!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:16

Les nemen, veel figuren rijden, tempo wisselingen/ overgangen rijden, dus zwaar aan het werk zetten, eerst maar aan de longeerlijn dan erop.. succes!

bloemetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 15:18

@broadway: ja idd, het gaat om de pinto-merrie. Ik rij nu bijna 5 jaar.. Ik heb iets meer als een jaar op een manege gereden, hierna thuis een jaar privéles gehad (dit was nog met mijn vorige paardje) en sindsdien volg ik western (basis) les. Diana is altijd met westerntuig gereden maar ook eerder échte basis (stap, draf, galop). Ze kan natuurlijk ook figuren rijden in de bak.
Waarom zou ze gaan lopen vanuit ongemak? ik heb nooit echt problemen ervaren in draf/galop, ze is meestal ontspannen. Ze heeft alleen af en toe zo haar dagen (zoals vandaag dus) dat ze echt onvoorspelbaar is.

@terpentijn: er is niets wat ik liever zou willen dan les nemen op m'n eigen paard maar dat is niet zo vanzelfsprekend (vervoer,..) Ik zou natuurlijk wel iemand kunnen zoeken die aan huis lesgeeft.. Het idee met de longe lijkt me inderdaad wel een goede oplossing.
bedankt!

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:20

Bij paarden werkt het vaak door mee te gaan in wat zij willen, maar dan wel op jouw manier. Dus wil zij draven, dan gaat ze ook draven (hard dus en aan het werk zetten). Wil ze galopperen, dan gaat ze galopperen (ook weer harder dan zij zou willen en flink aan het werk houden). Als ze terug wil nemen dan neem je haar juist niet terug, maar laat je haar nog een rondje extra draven of galopperen. Doet ze dat braaf, dan mag je haar terugnemen.

Verder zoals hierboven ook gezegd werd idd veel figuren rijden en dressuurmatig aan het werk houden. Zorg dat ze zich op jou gaat concentreren door bijvoorbeeld stelling naar binnen te vragen wanneer ze iets anders wil gaan doen dan wat jij wilt. Ze neemt nu echt een loopje met je en weet op welke manier ze onder het werk uit kan komen. Je kunt dit alleen oplossen door zelf consequent en oplettend te zijn. Hulp is hierbij altijd handig!

Wat bij mijn paard ook nog hielp (die wilde in het bos meteen draven en dacht dat hij niet kon stappen) is om gewoon te doen alsof je niet goed kunt rijden. Gewoon lekker gaan stuiteren in het zadel als ze gaat draven of galoperen. Voor paarden is dit natuurlijk niet fijn, waardoor mijn paard meestal wel weer terug ging naar stap.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 15:21

Zou ook eerst gaan lessen op je eigen paard en niet aan gaan lopen klungelen. Begin desnoods eerst met het les nemen aan de longeerlijn. En als dat goed gaat los van de lijn en de merrie dan aan het werk zetten met rijden van veel figuren en overgangen van stap-draf en draf-stap. Probeer haar voor te zijn, maar ga niet in je uppie aan lopen klunzen. Is niet goed voor jou en je paard.