Paard niet voorwaarts, sporen gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trippel23

Paard niet voorwaarts, sporen gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 11:54

Mijn paard is niet voorwaarts aan het been. (Onze eigen fout, niet juist ingereden en consequent geweest). Nu zijn we hard aan het oefenen voor wedstrijden en moet hij gewoon op het been reageren. Wat hij best wel goed doet maar niet goed genoeg.

Hoe leren we het paard alsnog snel op het been te reageren? Heb al sporen met wieltjes omdat ik met puntsporen steeds in z'n buik moet prikken, wat ik eigenlijk niet wil. Iemand een idee hoe we dit op een subtiele manier kunnen aanpakken? Of is het toch de hard way maar consequent?

jans1999

Re: Paard niet voorwaarts, sporen gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:57

heel actief rijden. als ie niet reageert op 2 beenhulpen = tikje met de zweep. niet zielig nee want als je dit een paar ritjes doet leert ie al snel dat hij gewoon sneller moet reageren.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:58

En heeeel veel overgangen rijden. Stap-draf-stap draf-galop-draf en versnellen en langzamer rijden :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:58

Sporen er af 1x been geven geenreactie isbeen geven entegelijk tikmetzweep geen aai. Heeft ie gauw door 1 x been is een reactie

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:59

Kun je niet achter je hiel tikken met de zweep?

Ik denk gewoon dat als je met sporen blijft rijden, je ze nooit meer afkrijgt.. Is jouw keuze natuurlijk :)
Maar ik zie in mijn omgeving héél veel paarden en pony's die enkel vooruit te krijgen zijn met sporen, en da's dan om 1 reden: ze zijn het zo gewend.. En als je zonder opstapt, vergeet maar dat ze lopen..

Ik zou het met de zweep proberen. Geef been, en als ie niet reageert tik je.

Sorry, verder weet ik niet echt wat.. Ik heb bij mijn paard vooral naar de rem moeten zoeken ipv de gaspedaal :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:00

Sporen voor het voorwaartse vind ik nooit een oplossing. Je paard went daar ook snel genoeg aan en zal vervolgens net zo doof worden voor je ben als zonder spoor.

Vanaf nu gewoon heel consequent rijden met een zweepje. Geen reactie is een tik. Als je dat heel consequent toepast wordt het vanzelf beter. Zweep absoluut niet overmatig gebruiken, want ook dat gaat op een gegeven moment in je nadeel werken.

Blackberry28

Om een paard goed aan je been te krijgen zou ik geen sporen gebruiken. Straks reageert hij daar ook niet meer op en wat moet je dan? Ik zou hem eerder een tikje met de zweep geven als hij niet snel genoeg reageert, zoals Jans 1999 ook al aan geeft.

Caira

Is hij verder in balans? Valt hij niet op de schouders? spoort hij netjes?

hetjerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:02

ik zou idd met zweep gaan rijden. en zoals ze hier boven al zeggen 2 x been gegeven en nog geen reactie met zweep op geven moment merkt die dat die gewoon goed op het been moet gaan reageren...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:03

Mee eens met de berichten hierboven, geen reactie is een tik. Hier heel consequent in zijn.
Sporen zullen in het begin wellicht verbetering geven, alleen wat als dit over gaat en je komt verder in de dressuur en je hebt sporen nodig om je hulpen te gaan verfijnen... Dan heb je een paard wat doof is voor de hulpen en kom je niet verder

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:06

Rijd je voorwaarts met voldoende ruimte van voren? Dus dat je ook echt meegeeft met je handen?
Bij sporen is het verleidelijk om te blijven prikken, dat helpt niet als je hem scherper wilt maken. Ook ik zou dit liever met een zweepje oplossen en veel overgangen rijden. Ook onder begeleiding van een goede instructeur. Probeer de dingen te doen die hij leuk vindt en waar hij alert van wordt (als die er zijn).

Trippel23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 12:07

Zweep achter het been kan ik nog wel eens proberen. Alleen reageert hij ook niet zo best op de zweep, hij is best hard voor zichzelf en mij ;).
Hopelijk komt de "gouden tip" nog. Dit zijn wel allemaal dingen die ik al heb geprobeerd. Wil mijn paard niet hard aanpakken maar dat is wel de enige manier ben ik bang. Uiteindelijk gaat ie super lopen zonder te veel druk.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:07

Nee ik zou niet kiezen om sporen te gebruiken.. Sporen is een verfijning van je hulp, niet om je paard sneller te laten gaan...
Heel veel overgangen of schijnovergangen rijden, daar zou ik mee beginnen..

Ook belangrijk is om je paard van voren ruimte te geven om naar voren te kunnen gaan..

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:11

ik heb altijd geleerd 3 sec regel..kuit stevig aandrukken na 3 sec geen reactie tik met zweep zodat hij dus wel reageert en mag best een flinke tik zijn als hij niet goed reageert op een "aai"..en opnieuw naar stap en weer proberen..na een paar keer hebben ze dat wel door..ook in draf..en galop. maar altijd wel weer terug naar het tempo wat je wilt.
Laatst bijgewerkt door mvermeulen1 op 27-03-13 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:11

Ik zou niet kiezen voor sporen, die zijn er om je hulpen te verfijnen, als je die nu voor het voorwaarts gaat gebruiken, loop je later vast als je ze wel nodig hebt voor het verfijnen.

Veel overgangen rijden, heel actief bezig houden. Been=reactie, geen reactie is klein tikje met de zweep.
Zorg dat je paard weet wat je bedoelt met het geven van je been.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:14

Trippel23 schreef:
Zweep achter het been kan ik nog wel eens proberen. Alleen reageert hij ook niet zo best op de zweep, hij is best hard voor zichzelf en mij ;).
Hopelijk komt de "gouden tip" nog. Dit zijn wel allemaal dingen die ik al heb geprobeerd. Wil mijn paard niet hard aanpakken maar dat is wel de enige manier ben ik bang. Uiteindelijk gaat ie super lopen zonder te veel druk.

Ik denk niet dat je nog veel andere dingen kunt proberen, denk dat die er gewoon niet zijn..
Of je moet een vislijn met een wortel voor z'n gezicht laten bengelen :o

Je moet gewoon consequent zijn, denk ik. Zoals ik al eerder zei, heb ik vooral naar de rem moeten zoeken.
Maar zo heel af en toe, was ze ook lui, en reageerde ze ook niet op het been. Dus tikte ik achter mijn hiel, en daar reageert ze wél op.
Ik hield ook mijn teugels te kort, net omdat ze normaal altijd zo snel is, waardoor ik haar ging tegenwerken. Op den duur zat ik zo verkrampt, dat ze stil viel onder me... Ik had gewoon bang, that's it. Lesgeefster heeft dat opgelost, en sindsdien heb ik de zweep nog amper nodig :)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:16

mvermeulen1 schreef:
ik heb altijd geleerd 3 sec regel..kuit stevig aandrukken na 3 sec geen reactie tik met zweep zodat hij dus wel reageert en mag best een flinke tik zijn als hij niet goed reageert op een "aai"..en opnieuw naar stap en weer proberen..na een paar keer hebben ze dat wel door..ook in draf..en galop. maar altijd wel weer terug naar het tempo wat je wilt.

3 seconden! Das wel lang hoor, om je paard scherper te maken. Dan blijf je dus je kuiten aandrukken op een stroperige manier, in plaats van een korte kuithulp met onmiddellijke reactie. Dat tikje met de zweep moet er vrij snel op volgen.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:17

bo0tjeee schreef:
En heeeel veel overgangen rijden. Stap-draf-stap draf-galop-draf en versnellen en langzamer rijden :)

en als hij niet optijd reageert iets strenger zijn

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:22

Ik leerde 1 keer been, 2 keer been, 3e keer met tik. En nou lopen. Ik ben niet gemeen naar m'n dieren, maar heel erg consequent. Hij's niet van suiker he

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:24

Consequent zijn in dit verhaal is misschien nog wel het allerbelangrijkste...

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:25

Jolet schreef:
Consequent zijn in dit verhaal is misschien nog wel het allerbelangrijkste...

paarden zijn net kinderen Xd 1e = liefje wil je doorlopen
2e x = loop door
3e keer = hier komen en snel!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:26

Wat ik heb geleerd van instructrice (en wat verschrikkelijk veel moeite scheelt!);

Zacht been aandrukken. Geen of twijfelende reactie? >>>
Steviger been. Nog steeds geen of twijfelende reactie? >>>
Harde tik met de zweep.

Dit begin je vanuit stilstand-stap. Daarna oefen je ook op stap-draf en draf-galop.
Mijn paard had na 10 minuten door dat na het tweede been een tik kwam, en hij is ook een beetje onverschillig naar de zweep.
Als ik een rit maak met hem moet ik hem er wel weer even aan herinneren, dus even 2 keer stoppen en been-been-tik doen.
Als we echt oefenen weet hij ook; hij staat stil, zacht been = stap. Staat hij stil, zacht been en gelijk daarna een steviger been betekent gelijk aandraven.
In stap of draf een zacht been betekent versnellen.

Wat volgens mijn instructrice belangrijk was, is dat het 1e been zacht is en het 2e been steviger, en de tik is geen aaitje maar echt een ferme mep.
Heeft hij een paar keer last van en daarna nooit meer :D

Werkt ideaal!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:00

Daancha schreef:
mvermeulen1 schreef:

3 seconden! Das wel lang hoor, om je paard scherper te maken. Dan blijf je dus je kuiten aandrukken op een stroperige manier, in plaats van een korte kuithulp met onmiddellijke reactie. Dat tikje met de zweep moet er vrij snel op volgen.

je moet een paard wel de tijd geven om erover na te denken..en op een gegeven moment is het geen 3 sec meer maar direct..het werkte bij mijn paard best goed en dat terwijl hij manegepaard is geweest..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:18

Trippel23 schreef:

Mijn Knollie wilde nog wel eens "het gordijntje dicht doen".
Die oplossing bleek minder tikken.
Hoe dan voorwaarts te houden...?

1) Spreek met jezelf af, wat je precies wil. Bijv. wat Jans zegt. Of dat je direct, bij de eerste beenhulp voluit reactie wil.
...uiteraard: consekwent zijn! (Anky vertelde ooit, dat als ze met Bonfire 1 dag minder hamerde op scherp voor het been zijn, dat ze dat dan nog 2 of 3 dagen merkte...)
2) "randomise" de reactie met de zweep, maar laat het altijd merken, als je het er niet mee eens bent.

Krijg je niet de reactie die je wilt:
altijd reageren - maar wel altijd anders.
Soms een tikje (je beweegt je pink even naar buiten en naar binnen), soms zwaai je alleen met je binnenhand, soms sla je met je zweep hard op je beugel, dat maakt herrie. Of een zwiep evenwijdig aan je paard, alleen langszij. En tja, ik sla per ongeluk ook wel eens mis = harde tik.
Daarmee voorkom je, dat het dier kan kiezen: "Oh, ik heb nu geen zin, dat tikje met die zweep negeer ik". Want de ene keer is het een tikje, de andere keer lijkt het een tikje, soms is het herrie en soms is het echt fors.

En: wees duidelijk. Dwz.: zet je paard ergens tijdens het instappen stil - geef 1 kuithulpje -
(...je hebt dan afgesproken met jezelf, hoeveel reactie je wilt binnen hoeveel seconden)
doet hij minder: tik!
Volgt reactie: "braaf!!"
En dat dan een paar keer herhalen.
(En na die paar keer verfijnen: bijv."ik wil nog it mer voorwaarts, kuithulpje - geen reactie op dat extraatje: ook tik.")
Bij deze "duidelijk zijn" dingen een tik, geen zwiep oid.

En een hele andere tip dan de zweep: "de spaanse halve ophouding".
Dat is, dat je vlak voor je bijv. wilt aandraven of aangalopperen, je 3 dingen doet.
- heel even ietsje met je navel naar binenngaat ("alsof je maagpijn hebt" roept mijn instructrice :j de leukerd) en
- ietsje druk geven met je dijbenen
- en tegelijkertijd je kuiten iets aanleggen.
(Zou je alleen je navel naar binne doen en druk geven met je dijbenen, hoort het dier stil te gaan staan.)

Je blijft (...spaans....) van de teugels af. De typische functie van de halve ophouding is, het paard waarschuwen, zo je wilt: het aankondigingscommando. Ook verzamel jeiets, waardoor het makelijker wordt.
Na 2 of 3 seconden spaanse ophouding geef je het kleine tikje met je kuit en dan hoort hij subiet aan te draven. (Je hebt het aangekondigd, dus hij weet, dat er iets aankomt.)
(Sommigen zeggen: 'aanstappen is 1 tikje met 2 kuiten - aandraven is 2 tikjes met 2 kuiten' en galop is asymmetrisch - dat valt onder het hoofdstuk "spreek af met je zelf wat je wilt".)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-03-13 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:22

Caira schreef:
Is hij verder in balans? Valt hij niet op de schouders? spoort hij netjes?

De meest nuttige reactie in het hele topic en er wordt niet eens antwoord op gegeven -O-

Jammer dat je je sportdoel boven de kwaliteit van de opleiding van je paard stelt TS. Ik dacht even toen ik de OP las dat je een grap maakte maar blijkbaar ben je serieus -O-