Geduld verliezen, wie nog? En wie heeft tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verlies jij je geduld wel eens?

Ja, vaak
13 (8%)
Ja, soms
54 (36%)
Ja, en dan gaat het helemaal fout
12 (8%)
Nee, bijna nooit
41 (27%)
Nee, vind het niet kunnen en erg ongepast
27 (18%)

Totaal aantal stemmen: 147

Heleennn

Geduld verliezen, wie nog? En wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:02

Hoi,

Ik heb een vierjarige merrie en ze kan soms behoorlijk het zwijn uithangen... Dan zijn er zo van die momenten tijdens het rijden dat ik echt volledig mijn geduld verlies. Ik wordt dan boos op haar, wat natuurlijk volslagen onzin is, maar toch is het als ruiter niet altijd even simpel om je geduld te bewaren... Dan gaat het van de stem verheffen en een schop of tikje (wat ik doe als ik boos wordt, schaam schaam...) tot een flinke snok in de mond en een lel op de kont met de zweep (wat ik anderen soms zie doen als ze het zat zijn)... Ik vindt dit erg lastig voor zowel mijzelf als mijn paard uiteraard. Ik ben me er goed van bewust dat dit totaal niet de manier is en ben er al erg in verbeterd, maar geef nou toe... Bij sommige paarden ligt de lijn tussen een oefening niet snappen of geen zin hebben erg dicht bij elkaar, wat het soms erg verwarrend maakt. Zijn er meerdere mensen met dit probleem? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Evelijn

Re: Geduld verliezen, wie nog? En wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:08

Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat paard oefening niet begrijpt of lastig vindt. Want ook als hij geen zin heeft is de oplossing hetzelfde. Rustig blijven en consequent herhalen wat je wil... tevreden zijn met kleine verbetering maar niet opgeven. Met positieve instelling werk je altijd makkelijker naar je doel dan als je denkt dat je paard je dwars zit (want als paard dat zou kunnen denken zouden we echt niet kunnen opstappen)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:09

Ik beken :oo
Ook ik heb soms wel eens moeite mn geduld te bewaren, doe er hard mn best voor maar heel soms lukt het gewoon niet. En ja dat is niet netjes, maar niet iedereen is perfect denk ik dan maar.

En zolang er meer leuke en goede momenten zijn dan slechte momenten met mn verzorgpaarden dan is het niet erg.

Ik had het met rijden vooral als mevrouw weer eens aan het doordrammen was en persee hard wilde, of ineens besloot dat alles doodeng en paard-etend was. Nu met wandelen verlies ik zo goed als nooit meer mn geduld, ik word wel eens streng maar onnodig aanpakken gebeurt niet meer.

Ik deed zelf altijd, zodra ik het doorhad van mijzelf, even terug naar stap. Gewoon even rechtuit (op de hoefslag, maar ik reed alleen maar buiten) , even ademhalen, kriebeltje door de manen en dan weer proberen. Soms hetzelfde proberen, andere keer een totaal andere oefening doen. Lag eraan hoe paardlief op dat moment reageerde. Kwam dit vanuit vervelend doen dan deden we de oefening weer, kwam dit uit niet snappen, dan probeerde ik het vaak wel nog 1 keer maar als het dan weer mislukte dan ging ik een andere oefening doen. Wel probeerde ik dan een volgende keer die oefening nog eens :j

Je bent maar een mens hoor, en dat je het openlijk durft toe te geven is de eerste stap! :j

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:10

Als je dit voelt aankomen, Stap dan met lange teugel, tot je weer rustig bent!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:10

Ik heb het vroeger ook heel erg gehad en vond dit ook erg moeilijk (ik was me er ook erg bewust van) . Op een gegeven moment moet het muntje bij jezelf gaan vallen. Wanneer ik nu echt klaar ben met bepaald gedrag onder het zadel dan zet ik hem stil en ga ik "vogeltjes kijken". Teugels helemaal los en gewoon zitten, even helemaal terug naar jezelf. Na 2 of 3 minuten zucht ik eens en dan pak ik hem weer op en dan gaat het vaak meteen goed :). Als ik echt een rotdag heb dan ga ik er niet eens opzitten om serieus dressuur te rijden. Dan ga ik naar buiten of lekker wandelen met hem om mijn hoofd leeg te halen :).

Soms zit ik erop en dan gaat het helemaal niet, ik kan nu ook gewoon afstappen en zeggen "morgen weer een dag", vroeger was ik zo iemand die bleef zitten totdat het goed ging en dat werkt nou eenmaal bij de meeste paarden niet :').

Blijf je er bewust van en ga wanneer het gebeurd gewoon ff terug naar nul :). Komt goed hoor :j!

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:12

Vroeger als tiener in m'n pony tijd heb ik dat ook wel eens gehad.
Nu ben ik daar overheen gegroeid gelukkig. :+
Scheelt ook dat ik vroeger in de sport reed en nu niet meer.
Als het nu een keer niet zo goed gaat, pech gehad, maar wordt er niet meer koud of warm van. :)

vinnykelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:13

Ik heb het soms ook hoor! haha
maar inderdaad proberen rustig te blijven en blij zijn met een kleine verbetering... en als een oefening echt niet lukt, niet te lang doorgaan... dan wordt het soms alleen maar erger... jij wordt dan geirriteerd en je paard merkt dat ook gelijk wat zorgt voor spanning... Ik pak gewoon gelijk even een andere oefening en probeer het als ze wat ontspannen zijn gewoon nog een keertje.. en als het dan wel goed gaat, het daarbij houden en verder gaan met een andere oefening..

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:14

Ik beken ook := Ik heb van mezelf nogal een kort lontje, als is dat de afgelopen jaren wel veel minder geworden. Paardlief kan soms best wel het bloed onder mn nagels vandaan halen en dan verlies ik mn geduld. Ik probeer wel te denken dat dat niet de manier is en gelukkig is het ook niet vaak, als er iets mis gaat is het natuurlijk niet paardlief d'r schuld maar de mijne!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:17

Mis een optie: ja en dan gaat het ineens wél. Dan kliert ze al een aantal dagen, en ben ik niet zeker wanneer ze het niet begrijpt/kan en wanneer ze mij weer is in de zeik zit te nemen. Dan komt er een moment dat ze het elke keer een beetje bonter maakt en verlies ik m'n geduld. Dan scheld ik d'r 1x uit en krijgt ze een goede tik en spontaan weet ze weer precies wat ik bedoel...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:37

Dacht altijd dat paarden niet expres gaan klieren...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:40

Tja, paarden maken enkel gebruik van de ruimte die de ruiter biedt (citaat van een voormalige bokker dat de 'oude garde' wellicht bekend voorkomt ;) ), als mijn paard niet meewerkt is dat dus mijn schuld en ik heb mezelf nog nooit een lel verkocht dus nee, ik heb hier geen last van...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:57

Ik had het vroeger ook :) Inmiddels heb ik daar de oplossing voor gevonden dat zodra ik ontzettend gefrustreerd ben, ik gewoon lekker even rustig ga stappen met lange teugel, en zodra we allebei de spanning weer kwijt zijn, ik het gewoon weer opnieuw probeer. Vaak gaat het dan stukken beter.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:21

jup, ze kan heel makkelijk zijn maar ook een echte merrie. Als ik haar op deze momenten te veel ruimte geef omdat ik het gevoel heb dat ik iets niet goed doe maakt ze er dankbaar gebruik van

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:29

Simpel...als je je niet kan beheersen, hoor je niet op een paard te gaan zitten. Leer eerst maar eens de zaken anders te bekijken.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:31

Kinke schreef:
Simpel...als je je niet kan beheersen, hoor je niet op een paard te gaan zitten. Leer eerst maar eens de zaken anders te bekijken.

Dat vind ik wel een beetje overdreven eerlijk gezegd. Al doende leert men, toch? :)
Iedereen maakt fouten en niemand is perfect, dus als je het zo bekijkt zou er dan niemand op een paard mogen zitten. :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:49

Dat vind ik dan weer overdreven. Heeft helemaal niets met perfect zijn te maken, want dat bestaat niet. Maar wordt een dier de dupe van jouw boze bui, dan moet je eerst maar eens aan jezelf werken. Fouten maken ok, maar een fout die gepaard gaat met een ruk aan een bit, of een klap met een zweep oid, dat gaat in mijn ogen veel te ver.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:58

Kinke schreef:

Nou nou, dat is ook wel kort door de bocht he.
TS is ook maar een mens, en mensen zijn niet perfect.
Ik vind het juist goed dat ze het durft te zeggen en om tips vraagt hier op dit kritische bokt.
In plaats van alleen bovenstaande te antwoorden had je haar ook nuttige tips kunnen geven :)*

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:03

Vroeger had in daar ook wel eens moeite mee en ik heb wel eens spijt gehad dat ik boos werd op mijn fantastisch brave merrie die ik toen had...
Later stapte ik gewoon af als mijn grens bereikt was, uitstappen en op stal zetten morgen is er weer een dag.
Inmiddels ben ik ouder en wijzer en heb ik veel meer geduld.

Als je boos wordt gewoon stoppen en de volgende dag weer verder gaan, zeker als je onredelijk wordt tegen je paard!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:08

Als kind heb ik daar ook wel last van gehad. Ik werd van de pony getrokken en moest rennen door de bak. Pony is er nooit de dupe van geworden.
Tegenwoordig geen last meer van. Ik ga gewoon analyseren wat er mis gaat en probeer daarop een oplossing te vinden. Dat kan anders benaderen zijn van dezelfde oefening of versimpelen. Sowieso sluit ik altijd af met iets wat altijd goed gaat en beloon het paard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:08

Anoli schreef:
Kinke schreef:

Nou nou, dat is ook wel kort door de bocht he.
TS is ook maar een mens, en mensen zijn niet perfect.
Ik vind het juist goed dat ze het durft te zeggen en om tips vraagt hier op dit kritische bokt.
In plaats van alleen bovenstaande te antwoorden had je haar ook nuttige tips kunnen geven :)*

Volgens mij geef in DE tip....niet op je paard gaan zitten zolang je je niet kunt beheersen.
Ik snap niet wat hier niet logisch aan is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:46

Heel herkenbaar.. Mijn laatste eigen paard kon me echt het bloed onder mijn nagels vandaan halen, loeren en etteren op dingen waar hij al 100 keer langs was gelopen :( En altijd voelde ik me weer schuldig als ik een keer echt boos werd, want het was verder zo'n braverd.. Aan de andere kant bleef ik er wel bij dat hij zijn aandacht bij mij moest houden. Als ik bij mezelf zo'n bui op voelde komen ging ik terug naar iets heel simpels en stopte ik vrij snel als het daarna goed ging. Dan had ik toch goed afgesloten en voorkwam ik dat ik echt boos werd..
Het laatste paard dat ik reed kon ook vreselijk loeren en klieren, maar zij kon ook compleet flippen als ik heel boos zou worden. Bij haar kon ik altijd opmerkelijk rustig blijven. Was er zelf gewoon verbaasd over, begon mezelf bijna geduldig te vinden :+

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:39

Ik heb zo een echte merrie, die niet toont dat ze hengstig is, tot je er op zit en er een ander paard in de bak komt (meestal ben ik alleen, er staan hier maar 8 paarden op stal), en dan krijg ik echt een volle cross, op zo'n momenten durf ik mijn geduld verliezen en haar tegen de bakrand parkeren, gewoon omdat het voor beide gevaarlijk word, we zijn zo al 2 keer onderuit gegaan in haar volle cross. Ik heb op die momenten al alles geprobeerd maar zelfs HO wat anders altijd werkt, werkt dan niet meer. Daarna stap ik af en stap ik rustig aan de hand uit, ik weet dat tegen de bakrand parkeren niet ideaal is, maar het moet gewoon veilig blijven. Echt kwaad worden omdat een oefening niet lukt gebeurd gelukkig bijna nooit.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:57

Ja, ik verlies vaak zat mijn geduld. Maar dat komt omdat mevrouw dan ineens bedenkt dat ze er toch niet zo'n zin in heeft (dan gaat ze bokken, ineens rechtsaf met een noodvaart, één keer is ze zelfs omhoog gekomen). En dan krijgt ze een enorme trap, een schreeuw en een klap tegelijk en is ze onder de indruk en doet ze weer normaal. Maar die merrie heeft dan ook wel een kronkel in d'r kop af en toe :')

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:58

Vroeger had ik het vaak,kwam de stoom uit mijn oren.
Ik denk dat ik het kwijt ben geraakt doordat ik veel paarden opeen dag ben gaan rijden.
Dan gaat de focus van dat ene paard af en is het ook verspilde moeite.
Je komt er dan ook achter dat het echt geen nut heeft.
Nu zie ik ook pas de fouten van toen en denk ik 'arm dier'.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:03

Zoals al vaker gezegd is: stappen met lange teugel of afstappen. Met boos worden schiet je helemaal niks op!

Dan heb je wel een braaf paard hoor als hij/zij dat pikt haha. Ben vroeger 1 keer onterecht driftig en kwaad geworden op mijn pony en dat heb ik geweten ook... :')