Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
saartjehh schreef:misschien een bit met lepel
little_birdy schreef:toch bit aan beide kanten gaatje omhoog gedaan en probleem is weg
hij kon ook het bit omhoog kauwen zag ik vandaag vandaar dat ik hem wat hoger heb gedaan
little_birdy schreef:mijn eigen paard werk ik niet meer met een slof ,
heb een boel andere paarden gereden ermee mijn paard rijd ik niet meer met slof,
alleen met buiten rijden
ik probeer mijn paard juist zoveel mogelijk naar mijn hand toe te rijden en zeker niet in de krul te trekken ,
dat moet je met geen enkel paard willen ,
hij is het gaan doen na het longeren en niet omdat ik anders ben gaan rijden
als je even in mijn onderschrift kijkt zie je een aantal recente filmpjes van ons samen !
ik denk dat je dan je mening wel bijstelt
Rianne11_42 schreef:Het zou kunnen dat hij simpelweg meer tongvrijheid nodig heeft (door dikke tong of smalle kaak) en het beter zal doen op een bitje met een tongboog. Mijn merrie is heel onrustig met een bit zonder tongboog, maar hartstikke stil met een Myler met tongboog. Zo ook een ander paard dat ik ken; gooide constant tong over het bit en doet het nu helemaal niet meer sinds ze haar tong gewoon kwijt kan in de tongboog.
Mickael schreef:het klinkt mischien raar of niet dier vriendelijk, maar je kan ook een panty gebruiken zodat hij zijn tong niet over het bit gooit. op die manier gebruikt hij zijn tong minder en wordt de spier slapper, waardoor die later niet meer zo veel kracht heeft om zijn tong over het bit te gooien. het is niks ernstig hoor, dit doen veel ruiters, ook veel bekende ruiters