Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maj0 schreef:Kan het niet komen omdat je maandag t/m donderdag niets doet.
TinePine schreef:Hoi
Is het je paardje uit je profiel. Dan speelt haar hoge leeftijd natuurlijk ook een rol.
Een paard van 22 kun je er vanuit gaan de gewrichten niet altijd meewerken. Het koude weer heeft daar zeker invloed op.
Hoe wordt ze verder gehouden. Staat ze lekker in de wei of paddock? Dan kan ze zelf haar beweging pakken en voorkom je dat ze stijf wordt. Glucosamine kan ook goed helpen om de gewrichten te smeren. Maar het belangrijkste is vrij kunnen bewegen.
Succes!
Leffroi schreef:Waarom wordt ze doordeweeks niet gereden dan? Staat ze dan enkel op stal? Denk niet dat je dan hoeft te verwachten, op bijna geen enkele manier, dat ze vrijdags al loopt zoals jij verwacht.
Heb toevallig zelf vandaag weer na een week, wegens de griep, op mijn voorheen 'goed soepele' paard gereden en ze was behoorlijk stijf. Maargoed, zo gek ook niet natuurlijk
liefpaardjee schreef:ze draag trouwens (goed passende) peesjes
maar die had ze eerst ook niet die heb ik zelf
voor haar aangeschaft maar ik zag meteen dat
ze ze voor achter wel nodig heeft want na een
half uur zag je op de achterpeesjes al aardig
wat krassen zitten

Leffroi schreef:Tja oefeningen. Volte vergroten en verkleinen en toch wat meer overgangen mee pakken. Of, als dat niet werkt even goed instappen en dan wat langer met een losse teugel op een goed tempo losdraven, zodat ze eerst goed warm is. Ook tempoverschil in stap en draf. Verder is het elke keer toch weer overnieuw beginnen en pakken wat je pakken kan. Je kan nu eenmaal niet verwachten dat wanneer je een weekend 'intensief' rijdt, je na een paar dagen niets doen een even soepel paard hebt. Vind ik ook niet heel eerlijk trouwens. Het is niet anders en dan zou ik gewoon genieten van je zondag en de andere 2 dagen gewoon puur de basis mee pakken
troi schreef:Lekker aan gaan rijden. Veel overgangen om haar op te warmen en na een minuut of twintig ook wat gaan buigen enzo. Niet overdrijven natuurlijk, 20 minuten galop zou ik niet doen. Maar een galopje pakken kan echt wel. Als je te voorzichtig bent kom je nooit ergens. Paarden zijn niet van suiker hoor!
PocoGaucha schreef:mijn verzorgpaard is best wel stijf, ik heb nu twee keer in de week les en dat helpt al heer goed. mijn instructrice weet 10x beter hoe ze hem soepeler moet krijgen. dit gaat wel om een jong paard wat nog niet soepel genoeg is in zijn lijf.
Misschien kun je een paar keer een privé les nemen, of 1 keer in de 2/3 weken gaan lessen.
TinePine schreef:Is medische oorzaak van de stijfheid eigenlijk uitgesloten? Elk paard moet opwarmen, maar als het voelt alsof hij kreupel is dan is hij heel erg stijf.
Succes!
PocoGaucha schreef:dan zou ik op de manege stoppen, en dan 1 keer in de twee weken met je verzorgpaard gaan lessen. Daar leer je waarschijnlijk veel meer van, want dan kun je gericht jou niveau en het niveau van het paard omhoog werken.
liefpaardjee schreef:PocoGaucha schreef:dan zou ik op de manege stoppen, en dan 1 keer in de twee weken met je verzorgpaard gaan lessen. Daar leer je waarschijnlijk veel meer van, want dan kun je gericht jou niveau en het niveau van het paard omhoog werken.
We rijden bij ons op de manege in een klein groepje ( 6 a 7 personen ) en ik heb daar een instructeur die echt overal op let
alsof hij ogen in zijn nek heeft, op de manege heb ik ongeveer les op L1 a L2 niveau en Zina rijd ik op B niveau