oefeningen om haflinger soepeler te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xjewillemijn

oefeningen om haflinger soepeler te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 20:45

hoi,

mijn verzorg maflinger *kuch haflinger* is heel stijf als
ze een tijdje stil heeft gestaan en ik de enige ben die haar
rijd, bijvoorbeeld:

ik kom op vrijdag, zaterdag en soms zondag
dan loopt ze vrijdag heel stijf en zaterdag alweer iets minder
maar zondag loopt ze dan pas echt goed.

ik wilde vragen of er meer mensen zijn met dit probleem
of dat dit vooral door de winter komt.

In de (zomer) vakantie loopt ze altijd goed omdat ze dan
zo'n 4 a 5 x per week gereden word.

als ze stijf loopt voelt het ook heel raar, het voelt alsof
ze kreupel loopt maar na 20 minuutjes draven en
een klein drafje loopt ze alweer wat beter.

en nee, ik zou haar niet gaan rijden als ik echt zou
merken dat ze pijn heeft.

alvast bedankt

maj0

Re: oefeningen om haflinger soepeler te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:47

Kan het niet komen omdat je maandag t/m donderdag niets doet.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 20:51

maj0 schreef:
Kan het niet komen omdat je maandag t/m donderdag niets doet.

daardoor komt het ook, maar omdat ik helaas niet vaker kan komen ivm school wil ik
graag weten of er oefeningen zijn om haar rug soepeler te krijgen zodat ik niet eerst
2 dagen alleen maar hoef te stappen en een klein stukje te draven want ik vind het
ook wel leuk om op het strand een (heel klein) galopje mee te pakken

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 21:07

ze draag trouwens (goed passende) peesjes
maar die had ze eerst ook niet die heb ik zelf
voor haar aangeschaft maar ik zag meteen dat
ze ze voor achter wel nodig heeft want na een
half uur zag je op de achterpeesjes al aardig
wat krassen zitten

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:11

Waarom wordt ze doordeweeks niet gereden dan? Staat ze dan enkel op stal? Denk niet dat je dan hoeft te verwachten, op bijna geen enkele manier, dat ze vrijdags al loopt zoals jij verwacht.

Heb toevallig zelf vandaag weer na een week, wegens de griep, op mijn voorheen 'goed soepele' paard gereden en ze was behoorlijk stijf. Maargoed, zo gek ook niet natuurlijk ;)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:15

Hoi
Is het je paardje uit je profiel. Dan speelt haar hoge leeftijd natuurlijk ook een rol.
Een paard van 22 kun je er vanuit gaan de gewrichten niet altijd meewerken. Het koude weer heeft daar zeker invloed op.
Hoe wordt ze verder gehouden. Staat ze lekker in de wei of paddock? Dan kan ze zelf haar beweging pakken en voorkom je dat ze stijf wordt. Glucosamine kan ook goed helpen om de gewrichten te smeren. Maar het belangrijkste is vrij kunnen bewegen.
Succes!

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 21:17

TinePine schreef:
Hoi
Is het je paardje uit je profiel. Dan speelt haar hoge leeftijd natuurlijk ook een rol.
Een paard van 22 kun je er vanuit gaan de gewrichten niet altijd meewerken. Het koude weer heeft daar zeker invloed op.
Hoe wordt ze verder gehouden. Staat ze lekker in de wei of paddock? Dan kan ze zelf haar beweging pakken en voorkom je dat ze stijf wordt. Glucosamine kan ook goed helpen om de gewrichten te smeren. Maar het belangrijkste is vrij kunnen bewegen.
Succes!

nee, die reed ik eerst maar mijn profiel is niet meer echt up to date

ze staan 's winters van 10:00 tot 18:00 in de paddock en 's zomers overdag op de weide en 's nachts in de paddock

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 21:18

Leffroi schreef:
Waarom wordt ze doordeweeks niet gereden dan? Staat ze dan enkel op stal? Denk niet dat je dan hoeft te verwachten, op bijna geen enkele manier, dat ze vrijdags al loopt zoals jij verwacht.

Heb toevallig zelf vandaag weer na een week, wegens de griep, op mijn voorheen 'goed soepele' paard gereden en ze was behoorlijk stijf. Maargoed, zo gek ook niet natuurlijk ;)

omdat het meisje van wie ze was een ander paard kreeg waarmee ze de sport in ging maar ze Zina niet wilde verkopen

ze staat van 10:00 tot 18:00 buiten

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 21:33

liefpaardjee schreef:
ze draag trouwens (goed passende) peesjes
maar die had ze eerst ook niet die heb ik zelf
voor haar aangeschaft maar ik zag meteen dat
ze ze voor achter wel nodig heeft want na een
half uur zag je op de achterpeesjes al aardig
wat krassen zitten

foto's

voor:(bijna geen beschadigingen)
Afbeelding

achter:(best veel beschadigingen)
Afbeelding

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:00

Tja oefeningen. Volte vergroten en verkleinen en toch wat meer overgangen mee pakken. Of, als dat niet werkt even goed instappen en dan wat langer met een losse teugel op een goed tempo losdraven, zodat ze eerst goed warm is. Ook tempoverschil in stap en draf. Verder is het elke keer toch weer overnieuw beginnen en pakken wat je pakken kan. Je kan nu eenmaal niet verwachten dat wanneer je een weekend 'intensief' rijdt, je na een paar dagen niets doen een even soepel paard hebt. Vind ik ook niet heel eerlijk trouwens. Het is niet anders en dan zou ik gewoon genieten van je zondag en de andere 2 dagen gewoon puur de basis mee pakken :)

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:04

Leffroi schreef:
Tja oefeningen. Volte vergroten en verkleinen en toch wat meer overgangen mee pakken. Of, als dat niet werkt even goed instappen en dan wat langer met een losse teugel op een goed tempo losdraven, zodat ze eerst goed warm is. Ook tempoverschil in stap en draf. Verder is het elke keer toch weer overnieuw beginnen en pakken wat je pakken kan. Je kan nu eenmaal niet verwachten dat wanneer je een weekend 'intensief' rijdt, je na een paar dagen niets doen een even soepel paard hebt. Vind ik ook niet heel eerlijk trouwens. Het is niet anders en dan zou ik gewoon genieten van je zondag en de andere 2 dagen gewoon puur de basis mee pakken :)

ik verwacht ook helemaal niet dat ze dan meteen perfect loopt enzo ik ben al blij als ze na de rit niet meer stijf loopt.

helaas is onze bak met dit weer niet meer te rijden, : eerst regen en nu vriezen = ijsbaan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:39

Lekker aan gaan rijden. Veel overgangen om haar op te warmen en na een minuut of twintig ook wat gaan buigen enzo. Niet overdrijven natuurlijk, 20 minuten galop zou ik niet doen. Maar een galopje pakken kan echt wel. Als je te voorzichtig bent kom je nooit ergens. Paarden zijn niet van suiker hoor!

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 17:27

troi schreef:
Lekker aan gaan rijden. Veel overgangen om haar op te warmen en na een minuut of twintig ook wat gaan buigen enzo. Niet overdrijven natuurlijk, 20 minuten galop zou ik niet doen. Maar een galopje pakken kan echt wel. Als je te voorzichtig bent kom je nooit ergens. Paarden zijn niet van suiker hoor!

weet ik maar omdat het niet mijn eigen pony is ben ik toch wat voorzichtiger

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 19:39

iemand nog meer ideeën

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 19:44

tot nu toe dus

- Volte vergroten en verkleinen en veel overgangen mee pakken
- goed instappen en draven voordat ik haar oppak

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:51

Inderdaad heel veel overgangen maken, voltes vergroten en verkleinen, veel van hand veranderen en niet alleen dmv een rechte lijn, veel slangenvoltes rijden etc etc

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:33

Is medische oorzaak van de stijfheid eigenlijk uitgesloten? Elk paard moet opwarmen, maar als het voelt alsof hij kreupel is dan is hij heel erg stijf.
Succes!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:59

mijn verzorgpaard is best wel stijf, ik heb nu twee keer in de week les en dat helpt al heer goed. mijn instructrice weet 10x beter hoe ze hem soepeler moet krijgen. dit gaat wel om een jong paard wat nog niet soepel genoeg is in zijn lijf.

Misschien kun je een paar keer een privé les nemen, of 1 keer in de 2/3 weken gaan lessen.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 15:00

PocoGaucha schreef:
mijn verzorgpaard is best wel stijf, ik heb nu twee keer in de week les en dat helpt al heer goed. mijn instructrice weet 10x beter hoe ze hem soepeler moet krijgen. dit gaat wel om een jong paard wat nog niet soepel genoeg is in zijn lijf.

Misschien kun je een paar keer een privé les nemen, of 1 keer in de 2/3 weken gaan lessen.

ik zou graag les met haar nemen maar mijn ouders vinden dit te duur omdat ze al 15 euro per les betalen
aan mijn normale lessen op de manege

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:02

dan zou ik op de manege stoppen, en dan 1 keer in de twee weken met je verzorgpaard gaan lessen. Daar leer je waarschijnlijk veel meer van, want dan kun je gericht jou niveau en het niveau van het paard omhoog werken.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 15:03

TinePine schreef:
Is medische oorzaak van de stijfheid eigenlijk uitgesloten? Elk paard moet opwarmen, maar als het voelt alsof hij kreupel is dan is hij heel erg stijf.
Succes!

laatst is de dierenarts voor een ander paard geweest en hebben we haar even laten lopen maar hij vond het niet als kreupel lopen maar
als heel erg stijf, ik merk de laatste tijd dat ze steeds beter begint te lopen, ik probeer nu ongeveer dit schema aan te houden( ik kan nu
ook een dag extra in de week)

- donderdag: longeren met pasoa
- vrijdag: half uurtje dressuren/loswerken en dan nog een half uurtje buiten uitstappen/klein ritje maken
- zaterdag: buitenrit van zo'n 1,5 uur

becca_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:04

Kan je niet een bijrijder zoeken voor de dagen dat jij niet komt?

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 15:05

PocoGaucha schreef:
dan zou ik op de manege stoppen, en dan 1 keer in de twee weken met je verzorgpaard gaan lessen. Daar leer je waarschijnlijk veel meer van, want dan kun je gericht jou niveau en het niveau van het paard omhoog werken.

We rijden bij ons op de manege in een klein groepje ( 6 a 7 personen ) en ik heb daar een instructeur die echt overal op let
alsof hij ogen in zijn nek heeft, op de manege heb ik ongeveer les op L1 a L2 niveau en Zina rijd ik op B niveau

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 15:05

becca_98 schreef:
Kan je niet een bijrijder zoeken voor de dagen dat jij niet komt?

het is niet mijn eigen paard, en de mensen waarvan ze is willen niet al te veel mensen over
het terrein hebben ( ze staat aan huis )

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:27

liefpaardjee schreef:
PocoGaucha schreef:

We rijden bij ons op de manege in een klein groepje ( 6 a 7 personen ) en ik heb daar een instructeur die echt overal op let
alsof hij ogen in zijn nek heeft, op de manege heb ik ongeveer les op L1 a L2 niveau en Zina rijd ik op B niveau

kun je het niet gewoon een keertje proberen, desnoods vraag je het aan je instructeur, of die in plaats van je manege les een keertje bij je verzorgpaard langs wilt komen, dan kun je altijd terug naar de manege als het niet bevalt