Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MarliesV schreef:Ik rij nooit met sporen dus ook niet buiten. Waarvoor wil je ze buiten gebruiken?
Edith; lees net je reactie. Sporen zijn er niet om je paard voorwaards te rijden, hoop dat je ze daarvoor ook niet gebruikt in de bak.
Dan maar een zweep mee. 2x aansporen en de 3e keer tikje achter je been als je geen voorwaardse reactie krijgt.
Zweep neem ik wel mee. Niet nodig voor het rijden maar wel handig om vliegen ed mee van mijn pony te jagen.
) of iets per se niét (achteruit de sloot in of zo
). Om dezelfde reden dus eigenlijk waarom je ook een zweepje mee zou willen nemen. Je hoeft hem/ze niet te gebruiken, maar ze zijn er als je het nodig hebt. Wat mij betreft is het dus maar net wat je gewend bent. Of wat het paard gewend is. 
dressageknol schreef:Nouja.. als het kan rijd ik in het bos![]()
Maar in de bak rijd ik met allebij... maar buitenrit rijd ik zonder iets maar gaat hij best sloom
Anoniem schreef:Ik lees hier zo veel dat je een zweep hebt om honden op afstand te houden. Gebeurt het echt zo veel dat honden mee rennen?