Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Je wervels (of ja de S-vorm van je wervels zeg maar) zorgen dan namelijk dat ze de schokken opvangen maar hiervoor moeten de spieren er rond de wervels wel de mogelijkheid geven om het op te vangen.Evelijn schreef:Zo lang rugklachten is vervelend. Je wordt onbewust toch wat angstig voor de pijn en doet dan juist de dingen die je juist niet zou moeten doen.
Het is dus altijd na het slapen? Hoe ligt je matras? (en je kussen) nou ja... misschien meer iets om met je fysiotherapeut te bespreken.
Qua zadels heb ik geen tips... maar paardrijden is redelijk belastend voor de rug... doe je nog andere sporten naast paardrijden?
Hoe sterk zijn je buikspieren... want die zouden buffer voor je rug moeten vormen. Iets als yoga, pilates of bodybalance om je spieren sterker te maken en je lichaamscontrole te verbeteren. Mag je dat doen van je fysio?
Bizzybijtje schreef:Doorzitten gaat waarschijnlijk ook moeilijk omdat je je rug vastzet. Daarom dat ik het vroeg hahaJe wervels (of ja de S-vorm van je wervels zeg maar) zorgen dan namelijk dat ze de schokken opvangen maar hiervoor moeten de spieren er rond de wervels wel de mogelijkheid geven om het op te vangen.
Ik vind de biomex heel fijn zitten, heb zelf gelukkig geen rugklachten maar heb wel een poos met dit zadel gereden. Het zou heel goed kunnen dat de rest van de klachten ook gewoon veroorzaakt worden door het feit dat je (misschien zelfs enkel met paardrijden) je rug zo vast zet.
Bizzybijtje schreef:Met je buikspieren duw je jezelf bij wijze van spreken in het zadel. In zowel draf als galop.
Je hebt je buikspieren namelijk nodig om je bekken naar achter te kantelen, en pas als je bekken ver genoeg gekanteld zijn (niet té ver!) kun je ook goed meeveren in je rug.
funnyhorses schreef:Ik heb ook een slappe onderrug of beter gezegd slappe buikspieren,wat zeer doet na een tijd van staan of zitten.
Ik ben nu een paar maanden bezig met BodyBalance en dat doet me aanzienlijk goed!!!!
Ik moet nog uittesten hoe het met rijden zal gaan maar voor de aldagelijkse dingen ben ik er goed op vooruit gegaan.Ook mijn hoofdpijnen zijn enorm afgenomen sinds ik BodyBalance doe.
Misschien ook iets voor jou ts?

NiKip schreef:Rijd je fanatiek of ben je een recreatie ruiter?
Wanneer je alleen recreatief rijdt zou je kunnen kijken naar een zadel dat je meer vrijheid biedt in je houding. Dressuurzadels dwingen je al snel in een "correcte" houding, maar wanneer je last hebt van je rug kan dit juist een erg nare houding zijn.
Ik ben ook een rug patiënt en ik zweer bij mijn iberica christ. Doordat hier geen wrongen in zitten heb ik meer vrijheid in mijn houding en kan ik mijn rug beter ontspannen

HBZ schreef:funnyhorses schreef:Ik heb ook een slappe onderrug of beter gezegd slappe buikspieren,wat zeer doet na een tijd van staan of zitten.
Ik ben nu een paar maanden bezig met BodyBalance en dat doet me aanzienlijk goed!!!!
Ik moet nog uittesten hoe het met rijden zal gaan maar voor de aldagelijkse dingen ben ik er goed op vooruit gegaan.Ook mijn hoofdpijnen zijn enorm afgenomen sinds ik BodyBalance doe.
Misschien ook iets voor jou ts?
WAt doe je precies met bodybalance?

Sodeletuut schreef:Wat doe je precies bij de fysio? Ik doe namelijk aan fysio-fitness, dus een uurtje fitnessen met allemaal oefeningen gericht op mijn onderrug.
En heb je al wel eens een rontgenfoto laten maken? Er kan natuurlijk ook iets aan de hand zijn in je rug, net als bij mij. Ik ben geopereerd hieraan en heb nu goede koop dat mijn pijn een stuk minder wordt..
Verder is zwemmen ook heel goed voor je spieren, niet belastend maar toch goed voor de spieropbouw, misschien is dat ook nog een overwegen waard? Kan bij ons ook van half 8 tot half 9, dus nog voor school aan.
Ik weet nu al dat hij mij gaat vertellen dat hij niets meer weet wat mij zou kunnen helpen. Seltje schreef:Ik ken helemaal je probleem: lang zitten = hel!
Ik ben nu een combinatie van cesartherapie en rijlessen aan het doen: http://www.equuspondus.nl
Dat is een fysio, die me dus begeleid naast mijn paard en op mijn paard. Voor mij was dat een enorme verademing, ik doe in de parktijk oefeningen die me op het paard helpen om mijn spieren correcter te gebruiken, en op het paard word me dan gewezen welke spieren ik wanneer en hoe moet gebruiken.
Ook hier kun je kijken, of je iemand in je buurt kunt vinden: http://www.paardensportoefentherapie.nl/joomla/