Tijdens rijden houding lijkt te blokkeren > rugpijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Tijdens rijden houding lijkt te blokkeren > rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 14:33

Hallo allemaal,

Ik zou graag wat tips evt. informatie willen voor mijn probleem.

Ik heb ondertussen 5 a 6 jaar last van lage rugpijn, bij het opstaan s'morgens.
Bij het opstaan heb ik een stijf/pijnlijk gevoel in mijn onderrug. Door het bewegen overdag wordt het langzaam beter.
Wanneer ik lang moet staan, of zitten krijg ik ook last van mijn rug. Dus het lijkt te maken te hebben met hoelang ik in een bepaalde houding zit.

Nu heb ik al diverse onderzoeken gehad, mri en foto's laten maken, maar ze kunnen niks vinden.
De volgende therapieen heb ik geprobeerd:
- fyshiotherapie > doe ik op dit moment weer.
- chiropracter
- voetreflex
- shiatsu therapie
- sportmassage
- dorn therapie
- steunzolen aan laten meten
- menschendiek therapie

Maar tot nu toe heeft niets geholpen.
Ik ben dus eigenlijk ten einde raad.

Daarnaast heb ik een aantal zadels gehad die voor mij niet fijn zaten, nu wil ik binnenkort een nieuw zadel aan laten meten met biomex erin.

Nu begon ik een poosje terug tijdens het springen mijn rug ook te voelen ( dit heb ik nog niet eerder zo gehad)
Ik heb bij een zware training wel eens eerder last van mijn rug gehad, maar nog nooit bij een simpel hindernisje die ik thuis een paar keer sprong.
Daarom heb ik uiteindelijk met springen de knoop maar doorgehakt om dit voorlopig te laten zitten en mij meer te gaan richten op dressuur.

Nu heb ik het idee dat ik tijdens het rijden mijn spieren in de rug teveel span, maar ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen.
En daarnaast zit ik met het punt, dat het zadel wat ik nu heb. Dat ik met mijn zitbeenknobbels laast het zitvlak kom, dus deze te smal is voor mij.
Verder krijg ik in dit zadel last van mijn kruis. Er zit volgens mij te weinig lengte in het zadel.

Wie herkend zich in mijn rugproblemen, of wie weet raad met mijn houding probleem ( spieren teveel spannen)
En qua zadel waar moet ik nu op letten, moet het een ongedwongen of juist een gedwongen zit zijn?
Alle informatie tips zijn welkom, want ik weet het niet meer!

Anoniem

Re: Tijdens rijden houding lijkt te blokkeren > rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:37

Eerst en vooral zou ik je graag een zadel aanraden, namelijk de Stubben Biomex.
Heeft een speciale, zachtere zitting. Ten tweede zou ik eens kijken naar zitlessen. Het kan inderdaad zijn dat je jezelf onbewust in een houding forceert wat de rugklachten ook zou kunnen verklaren. Kun je goed doorzitten?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:44

Zo lang rugklachten is vervelend. Je wordt onbewust toch wat angstig voor de pijn en doet dan juist de dingen die je juist niet zou moeten doen.

Het is dus altijd na het slapen? Hoe ligt je matras? (en je kussen) nou ja... misschien meer iets om met je fysiotherapeut te bespreken.
Qua zadels heb ik geen tips... maar paardrijden is redelijk belastend voor de rug... doe je nog andere sporten naast paardrijden?
Hoe sterk zijn je buikspieren... want die zouden buffer voor je rug moeten vormen. Iets als yoga, pilates of bodybalance om je spieren sterker te maken en je lichaamscontrole te verbeteren. Mag je dat doen van je fysio?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 14:45

Ik rij op dit moment op een prestige paris springzadel > dat is niet het gemakkelijkste zadel om op door te zitten, omdat ik dan last krijg van mijn kruis in dit zadel.
dus doorzitten doe ik dan ook niet heel veel.

Wel weet ik dat ik niet super goed kan doorzitten, ik kan wel zitten maar merk dat ik dit niet heel lang vol kan houden, doordat mijn paard zijn rug dan aanspant, dat is dus al een duidelijk teken dat ik niet goed genoeg kan zitten > anders geeft het paard niet die reactie.

Ik ga inderdaad voor een stubben dressuurzadel en waarschijnlijk ook met biomex, maar hoe vindt jij dat zitten?
Ik lees heel veel verschillende verhalen daarover.
Dit stubben zadel wordt helemaal voor mij samengesteld, zoals op welke plek de beugelriemhaken moeten komen etc. Dus ik hoop dat ik dan eindelijk mijn zadel heb gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:48

Doorzitten gaat waarschijnlijk ook moeilijk omdat je je rug vastzet. Daarom dat ik het vroeg haha :D Je wervels (of ja de S-vorm van je wervels zeg maar) zorgen dan namelijk dat ze de schokken opvangen maar hiervoor moeten de spieren er rond de wervels wel de mogelijkheid geven om het op te vangen.

Ik vind de biomex heel fijn zitten, heb zelf gelukkig geen rugklachten maar heb wel een poos met dit zadel gereden. Het zou heel goed kunnen dat de rest van de klachten ook gewoon veroorzaakt worden door het feit dat je (misschien zelfs enkel met paardrijden) je rug zo vast zet.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 14:48

Evelijn schreef:
Zo lang rugklachten is vervelend. Je wordt onbewust toch wat angstig voor de pijn en doet dan juist de dingen die je juist niet zou moeten doen.

Het is dus altijd na het slapen? Hoe ligt je matras? (en je kussen) nou ja... misschien meer iets om met je fysiotherapeut te bespreken.
Qua zadels heb ik geen tips... maar paardrijden is redelijk belastend voor de rug... doe je nog andere sporten naast paardrijden?
Hoe sterk zijn je buikspieren... want die zouden buffer voor je rug moeten vormen. Iets als yoga, pilates of bodybalance om je spieren sterker te maken en je lichaamscontrole te verbeteren. Mag je dat doen van je fysio?

Ik heb inderdaad het matras al eens besproken, en heb ook een nieuw matras gekocht, dit gaf geen resultaat. Ook heb ik al diverse kussens geprobeerd, maakt ook niets uit.

Ik doe aan yoga, sinds een paar maanden. Dit vindt ik super, ik merk duidelijk dat ik er leniger van ben geworden.
En mijn buikspieren zijn ook al beter ontwikkeld, die waren namelijk wel een stuk minder sterk.
Ik heb ook het idee dat ik meer met mijn rugspieren doe dan de buikspieren.

Hoe zit dat met rijden, moet je dan je buikspieren ook gebruiken?
Domme vraag, waarschijnlijk zul je die wel gebruiken, alleen wanneer en hoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:49

Met je buikspieren duw je jezelf bij wijze van spreken in het zadel. In zowel draf als galop.
Je hebt je buikspieren namelijk nodig om je bekken naar achter te kantelen, en pas als je bekken ver genoeg gekanteld zijn (niet té ver!) kun je ook goed meeveren in je rug.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 14:51

Bizzybijtje schreef:
Doorzitten gaat waarschijnlijk ook moeilijk omdat je je rug vastzet. Daarom dat ik het vroeg haha :D Je wervels (of ja de S-vorm van je wervels zeg maar) zorgen dan namelijk dat ze de schokken opvangen maar hiervoor moeten de spieren er rond de wervels wel de mogelijkheid geven om het op te vangen.

Ik vind de biomex heel fijn zitten, heb zelf gelukkig geen rugklachten maar heb wel een poos met dit zadel gereden. Het zou heel goed kunnen dat de rest van de klachten ook gewoon veroorzaakt worden door het feit dat je (misschien zelfs enkel met paardrijden) je rug zo vast zet.

In dat idee begin ik zelf ook steeds meer te geloven.
Gisteravond had ik een voor het eerst triggerpoint met dryneelding.
Dat deed dus ongelovelijk zeer, en na de behandeling was ik nog veel stijver.
Nu merk ik dat die stijfheid al wat weg is, en moet ik het paardrijden even laten zitten.
Tijdens de behandeling gisteren> kwamen we erachter dat een aantal wervels gevoelig zijn. ( 4 a 5 allemaal onder elkaar)
Dat is denk ik het deel wat ik vastzet.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 14:55

Bizzybijtje schreef:
Met je buikspieren duw je jezelf bij wijze van spreken in het zadel. In zowel draf als galop.
Je hebt je buikspieren namelijk nodig om je bekken naar achter te kantelen, en pas als je bekken ver genoeg gekanteld zijn (niet té ver!) kun je ook goed meeveren in je rug.

Dat is inderdaad mijn problee, nu je het zegt weet ik dat iemand dat al eens tegen mij gezegt heeft.
Toen heb ik er een poosje op gelet en later is het weer weggezakt.

Maar kantel je je bekken dan teveel naar voren of naar achteren?
Ik heb namelijk niet het idee dat ik wat doen met mijn buikspieren op het paard, vroeger had ik altijd een super gespierde buik, maar dat is nu een minder.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:56

Met rijden moet je bekken iets kantelen, naar achteren,(zodat je rug iets rechter wordt) dat doe je door je navel (nou iets daaronder eigenlijk) beetje naar binnen te trekken. Bij paardrijden is 'core' stabiliteit heel belangrijk.
Misschien moet je eens kijken of je wat kan met Centered Riding... laatste tijd ben ik in tweede boek aan het lezen en het sluit bij mij behoorlijk aan bij wat ik leer met yoga.

Voor houding en zit.. zijn dit misschien goede
http://youtu.be/0HaA2gzu0oc
http://www.youtube.com/watch?v=XiC-SNNNDH4
http://youtu.be/74_DsBQRG3A Centered Riding maar wel in het duits.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:06

ik heb echt PRECIES hetzelfde als jij!
inprencipe gewoon alles kunnen qua bewegen e.d. (behalve zwaar tillen enzo) maar staan en zitten is voor mij echt prut(statische houdingen).
ik heb dus een dressuur zadel waar ik gedwongen door word om recht op te zitten, hiervoor altijd een veelzijdigheid zadel gehad waar ik lekker krom op kon zitten, het leek me een goed idee maar ik mis dus de spierkracht om dit vol te houden.
ik MOET recht op zitten maar mijn rug gaat per minuut meer pijn doen, vorige week schoot mijn paard 2 passen opzij, en toen schoot er een soort kramp in mn onderrug, ben dr gauw af gegaan en gaan lopen en toen ging het weer.
op dit moment rij ik dus helemaal niet meer en ik baal er ontzettend van! heb net als jij ookal ontzettend veel therapieren geprobeerd. ik ben nu opo het punt om te gaan fitnessen met een fysio.
dat is namelijk de enige conclusie die ik kan trekken uit mijn probleem.. ja ook houding natuurlijk maar als je de spierkracht mist houd je de juiste manier van staan en zitten ook niet vol.
ik wil je best op de hooogte houden hoe dit gaat verlopen, ik heb eigenlijk al mijn hoop hier op gevestigd.. zeker nadat er vandaag een vriendin van MIJN paard is gevallen en ik er dus weer heeeeel graag zelf op wil omdat ik me ontzettend schuldig voel haha!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:11

Heb ik ook last van. Wat bij mij helpt is om naar de sportschool te gaan en mijn buikspieren en rugspieren te versterken.
Verder kan ik je ook een flexchair workshop aan rijden. Deze heeft mij heel erg goed geholpen in het loslaten van mijn rugspieren.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:22

Ik heb ook een slappe onderrug of beter gezegd slappe buikspieren,wat zeer doet na een tijd van staan of zitten.
Ik ben nu een paar maanden bezig met BodyBalance en dat doet me aanzienlijk goed!!!!
Ik moet nog uittesten hoe het met rijden zal gaan maar voor de aldagelijkse dingen ben ik er goed op vooruit gegaan.Ook mijn hoofdpijnen zijn enorm afgenomen sinds ik BodyBalance doe.
Misschien ook iets voor jou ts?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 15:29

funnyhorses schreef:
Ik heb ook een slappe onderrug of beter gezegd slappe buikspieren,wat zeer doet na een tijd van staan of zitten.
Ik ben nu een paar maanden bezig met BodyBalance en dat doet me aanzienlijk goed!!!!
Ik moet nog uittesten hoe het met rijden zal gaan maar voor de aldagelijkse dingen ben ik er goed op vooruit gegaan.Ook mijn hoofdpijnen zijn enorm afgenomen sinds ik BodyBalance doe.

WAt doe je precies met bodybalance?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 15:30

Ik doe ook aan yoga, en dat helpt wel om mijn spieren verder te ontwikkelen.
Helaas moet ik hier over een maand mee stoppen, omdat ik op die tijd naar school moet en ze geen ander tijden hebben dat ze yoga geven. Dus ik ben opzoek naar wat anders.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:36

Rijd je fanatiek of ben je een recreatie ruiter?

Wanneer je alleen recreatief rijdt zou je kunnen kijken naar een zadel dat je meer vrijheid biedt in je houding. Dressuurzadels dwingen je al snel in een "correcte" houding, maar wanneer je last hebt van je rug kan dit juist een erg nare houding zijn.

Ik ben ook een rug patiënt en ik zweer bij mijn iberica christ. Doordat hier geen wrongen in zitten heb ik meer vrijheid in mijn houding en kan ik mijn rug beter ontspannen :j

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 15:46

NiKip schreef:
Rijd je fanatiek of ben je een recreatie ruiter?

Wanneer je alleen recreatief rijdt zou je kunnen kijken naar een zadel dat je meer vrijheid biedt in je houding. Dressuurzadels dwingen je al snel in een "correcte" houding, maar wanneer je last hebt van je rug kan dit juist een erg nare houding zijn.

Ik ben ook een rug patiënt en ik zweer bij mijn iberica christ. Doordat hier geen wrongen in zitten heb ik meer vrijheid in mijn houding en kan ik mijn rug beter ontspannen :j

Ik ben een fanatieke wedstrijd ruiter, dus voor mij is z'n zadel geen optie.
Mijn bedoeling is opzoek te gaan naar een zadel die mij niet in een houding dwingt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:52

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:06

HBZ schreef:
funnyhorses schreef:

WAt doe je precies met bodybalance?

Dat is een combi van ThaiChi,Pilates en Yoga dus simpel vertaald:rek en strek,balans en een stukje krachttraining voor benen,rug,buik en armen.
Heel leuk om te doen,geen wild gehops of gedans maar heel gecontroleerde bewegingen waar je echt goed van gaat zweten hahaha.
Na afloop voel ik altijd spieren waarvan ik me nooit bewust was hihi.programma van LesssMills
http://www.youtube.com/watch?v=UFm-5m94JNQ

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:21

Ik herken precies je pijn, bij mij geeft het ook uitstraling mijn benen in. Gelukkig heb ik dat lang niet iedere dag, dus is er mee te leven. Maar kan me dus goed voorstellen dat het knap vervelend is als je dat dagelijks hebt.

Ben je wel eens naar een accupunctuur geweest? Misschien kan je dat je nog helpen/verlichten?

Voor het rijden kan ik je centered riding aanraden! Heeft mij onwijs veel geholpen en ik stap nu heel regelmatig zonder rugpijn van het paard af. Het belang van een goede ademhaling en op de juiste manier balans in je lichaam en daardoor een juiste houding hebben.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:31

Wat doe je precies bij de fysio? Ik doe namelijk aan fysio-fitness, dus een uurtje fitnessen met allemaal oefeningen gericht op mijn onderrug.

En heb je al wel eens een rontgenfoto laten maken? Er kan natuurlijk ook iets aan de hand zijn in je rug, net als bij mij. Ik ben geopereerd hieraan en heb nu goede koop dat mijn pijn een stuk minder wordt..

Verder is zwemmen ook heel goed voor je spieren, niet belastend maar toch goed voor de spieropbouw, misschien is dat ook nog een overwegen waard? Kan bij ons ook van half 8 tot half 9, dus nog voor school aan. :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 11:40

Sodeletuut schreef:
Wat doe je precies bij de fysio? Ik doe namelijk aan fysio-fitness, dus een uurtje fitnessen met allemaal oefeningen gericht op mijn onderrug.

En heb je al wel eens een rontgenfoto laten maken? Er kan natuurlijk ook iets aan de hand zijn in je rug, net als bij mij. Ik ben geopereerd hieraan en heb nu goede koop dat mijn pijn een stuk minder wordt..

Verder is zwemmen ook heel goed voor je spieren, niet belastend maar toch goed voor de spieropbouw, misschien is dat ook nog een overwegen waard? Kan bij ons ook van half 8 tot half 9, dus nog voor school aan. :)

Ik heb foto's laten maken en daar kwam niets uit, geen afwijkingen.
De huisarts dacht op een gegeven moment aan de ziekte van bechtrev (reuma), in het bloedonderzoek kwam het gen wel naar voeren.
Maar op de foto en de mriscan was geen ontsteking te zien.

Omdat de huisarts het ook niet meer weet, stuurde hij mij maar naar de fysio.
Daar krijg ik oefeningen mee naar huis, en op dit moment masseren ze mijn rugspieren, die in de zij zitten, die ervoor zorgen dat je van links naar rechts kunt buigen.
Maar opdat dit allemaal nog niet helpt, ik geen verschil merk.
Moet ik toch maar weer langs de huisarts. :( Ik weet nu al dat hij mij gaat vertellen dat hij niets meer weet wat mij zou kunnen helpen.

Daarnaast heb ik vrijdag voor het eerst triggerpoint gedaan, met dryneelding.
Ik heb erg veel napijn gehad. Mij is daar verteld dat ik na 3 behandelingen verschil moet voelen, is er dan geen verschil dan helpt dit niet voor mij.

Met zemmen krijg ik snel last van een zere nek. Dat is de reden waarom ik dit nooit heb doorgezet.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:57

Ik ken helemaal je probleem: lang zitten = hel!

Ik ben nu een combinatie van cesartherapie en rijlessen aan het doen: www.equuspondus.nl
Dat is een fysio, die me dus begeleid naast mijn paard en op mijn paard. Voor mij was dat een enorme verademing, ik doe in de parktijk oefeningen die me op het paard helpen om mijn spieren correcter te gebruiken, en op het paard word me dan gewezen welke spieren ik wanneer en hoe moet gebruiken.

Ook hier kun je kijken, of je iemand in je buurt kunt vinden: http://www.paardensportoefentherapie.nl/joomla/

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 13:19

Seltje schreef:
Ik ken helemaal je probleem: lang zitten = hel!

Ik ben nu een combinatie van cesartherapie en rijlessen aan het doen: http://www.equuspondus.nl
Dat is een fysio, die me dus begeleid naast mijn paard en op mijn paard. Voor mij was dat een enorme verademing, ik doe in de parktijk oefeningen die me op het paard helpen om mijn spieren correcter te gebruiken, en op het paard word me dan gewezen welke spieren ik wanneer en hoe moet gebruiken.

Ook hier kun je kijken, of je iemand in je buurt kunt vinden: http://www.paardensportoefentherapie.nl/joomla/

De onderste site heb ik inderdaad al eerder op gekeken, want het leek mij ook wel wat.
Helaas woon ik in de provincie overijssel en is daar zoiets niet.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:15

ik heb ook dry needling gedaan, het heeft mij helaas niet geholpen..