Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
misty16 schreef:Hallo,
Heb ik dan alles of moet ik ook iets kopen om hem aan de teugel te rijden.

misty16 schreef:Ja dat is mijn eerste paard.
@ Lara: Sorry hoor, maar ik ben wel van plan om iemand met ervaring bij te halen zodat hij mij alles kan voor tonen en helpen. En ik geef mijn paard niet af aan een professionele stal, omdat ik zelf wil bij leren en om u paard gewoon te laten op leren leer je daar niet van.
misty16 schreef:Ik woon in oost-vlaanderen Brakel.
en ik wil een goed op geleid paard hebben en omdat het mijn eerste is wil ik ook niet zomaar roekeloos beginnen.
anneliesdj schreef:misty16 schreef:Ik woon in oost-vlaanderen Brakel.
en ik wil een goed op geleid paard hebben en omdat het mijn eerste is wil ik ook niet zomaar roekeloos beginnen.
Als je een goed opgeleid paard wilt hebben moet je met jouw ervaring niet zelf gaan beginnen.
Echt meid, dat is niet vervelend tegen jou bedoeld, maar een paard zadelmak maken doe je niet zomaar. 10 jaar manege-ervaring is daar niet genoeg voor, 5 jaar een eigen paard ook niet, 2 paarden naar het M gereden ook niet.
Er is niet een 'regel' die je kunt toepassen, het belangrijkste is dat je veel gevoel hebt en je moet natuurlijk een uitgebreide basiskennis hebben.
En bij jou ontbreekt het al aan die basiskennis (aangezien je vraagt hoe je hem aan de teugel krijgt, nageeflijk noemen we dat).
Wat je wél kunt doen en wat zeker een goed idee is; iemand zoeken die hem bij jou aan huis zadelmak kan maken. Je kunt dan precies zien wat er gebeurt, je kunt al je vragen stellen en hier en daar kun je vast ook helpen of zelf proberen.
Dan loop je niet het risico dat je over een paar maanden zelf niet meer durft of wilt en weet je zeker dat het goed gebeurd.
Ik had het niet beter kunnen uitleggen eigenlijk!! wil er alleen aan toevoegen dat ook ik mijn paard niet naar een "prof" zou brengen, maar absoluut zeer ervaren hulp die bij jullie komt inhuren en dan niet voor 1 uurtje... want ieder meisje denkt na 10 jaar manegelessen dat ze alles weten en dus wel in kunnen rijden ook, ik persoonlijk dank god nog steeds op mijn blote knieen voor het feit dat ik een 20 jarige lerares als 1e paard onder mijn hoede kreeg toen ik net zo een bijdehante badaap van 16 was, heb zo vreselijk veel van dat paard geleerd en wat aan de teugel rijden/dwingen betreft; als je paard ontspant gaat die vanzelf nageefelijk lopen, hoef je dan niets meer voor te doen eigenlijk, maar zie dat eerst maar eens te bereiken, dat ie nageefelijk word...
deken singel met dekje doe ik wel vaker, vaak geef ik m ook n bitje in en laat ik m dan haver eten, neusriem er af dan he!! dan gaat hij leren dat het bit niets ergs of engs is, ook leert hij dan dat als hij het bit in heeft het bit juist heel lekker word! werkt geweldig zo doen we het al 4jaar! aangzien ze zo braaf zijn als ze dan 3 zijn kan ik er zonder zadel opzitten in het begin, tuurlijk zijn er zat die het dan nog spannend en eng vinden maar omdat ik zo lang ben kan ik mijn benen er omheen sluiten niet knijpen en dan blijf ik zitten tot ie moe is van het rennen, wel inde bak met houtenomheining dan he! mocht die van jou niet zo braaf zijn op het moment, zou ik idd gewoon lekker helpen en het niet zelf doen omdat je in je tekst en beetje onhandig overkwam niet vervelend bedoelt! ik weet dat er heen veel mensen zijn die het niet goed snappen waarom ik het zo doe en het slecht vinden, maar geloof me veel minder stres voor het paard! eerste keer zit ik er ook zonder bit op zodat mocht ik vallen en in de teugel blijf hangen of wat dan ook ik niet aan zijn mond kan komen verder zorgen dat ALLES klopt!! heb mag hem nergens pijn doen in het motto: het is tochma voor 2 weekjes