Bang na val, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jette

Bang na val, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 19:53

Beste Bokkers,

Ten eerste, fijn dat jullie mijn topic willen lezen!

Dan het daadwerkelijke probleem;
2 weken geleden op zondag ben ik op een buitenrit door de duinen, op mijn verzorgpaard ervan af gevallen. Dit was pure overmacht omdat er een pitbull/engelse stafford kruising op ons af kwam, die niet onder controle stond, en die ondanks meerdere klappen van mijn zweep en een trap van mijn pony het niet opgaf. Hij heeft hem in zijn koot, lip en keel gebeten. bij de laatste beet was het genoeg geweest en is de pony er stijgerend op zijn achterbenen vandoor gegaan. De hond heeft hem achtervolgd. En in de draai die hij gemaakt heeft ben ik ervan af gevallen en eronder belandt.

Vooral dat laatste heb ik nog steeds nachtmerries over, jezus wat ontzettend eng is dat. Voor de rest heb ik eigelijk niets, behalve bont en blauw en een immense blauwe plek op mijn bovenarm omdat de pony er vol op is gaan staan. Pony heeft ook niets, had dus enkel 3 wondjes. En voor de rest is er wonder boven wonder ook niets gebeurd, pony moest namelijk zeker een kilometer of 4 naar huis, langs een hele drukke weg.

Alleen ik ben nu bang, had voordat ik 1,5 maand geleden met bijrijden begon eigelijk al 3 jaar niet meer gereden (ondertussen ging het weer super) en ben dus heeeel erg blij dat ik deze kans gekregen heb. Heerlijk buiten door de duinen, dat is ook de reden dat ik er de dag erna meteen weer opgekropen ben, dit is namelijk iets wat ik écht wil! Maar zodra de pony een beetje dribbelt of eigelijk al hinnikt verstijf ik en is het enige wat ik nog wil eraf eraf eraf.

Heeft iemand een tip hoe dit te voorkomen of hoe rustig te blijven?

Het betreft hier trouwens een 8 jaar oude ijslander ruin, die super lief is. In de omgang of in de paddock is er dan ook niets aan de hand, daar durf ik ook gewoon door te pakken en gaat het super goed.

Ik hoop op goede tips!
Bedankt voor het lezen, als iets niet duidelijk is, vraag het gerust.

xAnika

Re: Bang na val, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:57

Doe rustig aan.. Jezus wat erg voor je! Ik zou ook wel bang zijn :(:)
Veel succes!

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:13

oehhw, zoiets heb ik ook gehad!
Ik gallopeerde over een graspad in het bos en mijn verzogpony (haflinger) ging steeds harder, tot aan de rengalop. Nu was het al glad dus ik wilde heel graag iets zachter maar de controle was er niet meer :n
Oorzaak: 2 meisjes met zwarte shetlanders gallopeerden ook keihard vooruit over een hardere weg en mijn verzorgpony wilde daar naar toe...
Toen kwam de bocht en gleed hij hard uit in het modderige gladde gras en ik viel er natuurlijk af.
Ik had niet zo veel afgezien van wat wondjes en schrammen op mijn gezicht en een gebroken teugel, gelukkig had de pony ook niks.

Ik stap later weer op bij de weg maar wilco durfde het niet en begon eerst te bokken en daarna te stijgeren, hij gallopeerde over het astfalt weg. Ik was er weer hard afgevallen en gleed door over het astfalt met mijn rug, gevolg: grote schaafwond op mijn rug en een doodsangst dat wilco de grote weg op zou rennen.

Uiteindelijk is het gelukt vlak voor de weg zijn vertrouwen weer te krijgen en ben ik na een half-uur voorzichtig vanaf een boomstam opgestapt en naar huis gestapt.

Nu ben ik natuurlijk doodsbang dat zoiets opnieuw gebeurt maar ik ben gewoon opnieuw begonnen met aanwennen. Veel aan vrijheidsdressuur en naast hem meerennen tijdens de gallop, hij natuurlijk lekker vrolijk bokken, zo ben ik weer aangewend geraakt en vrijdag word mijn eerste buitenrit weer

Misschien helpt dit verhaal? sorry voor het lange...

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:16

Wat maken jullie mee met je vzpony's die van mij zijn we nog aant doorrijden! :o

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:16

Heb je de mogelijkheid om met meerdere personen te gaan wandelen? Eventueel als er geen ander paard ter beschikking is iemand op de fiets? Probeer kleine stukjes te doen, een 5 min van stal af en weer terug. Blijf in de omgeving en zorg dat je weer het vertrouwen opbouwt. Dan ga je altijd verder en verder.
Denk ook bij jezelf wat je doet op het moment wanneer hij begint te triepellen. Word je zelf ervan bewust wat je doet, hoe snel je verstijft, waar. Sommige mensen verstijven in het bovenlijf, sommige bij de benen, sommige over het hele lichaam. En wees jezelf daar bewust van, zorg ervoor dat je ontspant. Denk aan de momenten in de bak waar hij wel alles voor je doet en niet aan wat er met de hond gebeurde. Dat is iets wat uitzonderlijk gebeurd, en je reactie van je paard was daarop normaal. Jij zou als jij op de grond stond ook gaan lopen. Maar ga er maar vanuit dat hij niet zal gaan lopen als er niets erg is.
Op het moment dat je je op spant ga je ook alleen maar aan de erge dingen denken, op die momenten moet je dus echt proberen om aan de goede momenten te denken.

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:33

Misschien een tip, ik weet niet of andere bokkers het ook als handig beschouwen maar wellicht een idee om de 'one rein stop' met je pony te oefenen.
Dit is een soort (uiterste) noodrem die je kan toepassen wanneer een paard op hol slaat en je hem niet meer terug kan brengen. Schijnt goed te werken...
Het geeft je misschien ook wat meer vertrouwen en heb je het in praktijk nooit nodig. Deze stop zal btw niet zo goed zijn wanneer je rijdt op een gladde ondergrond.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Wat vinden andere bokkers hiervan?

Ik hoop dat je snel het vertrouwen terugkrijgt! Wel een rothond trouwens :(

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:11

Louise1990 schreef:
Misschien een tip, ik weet niet of andere bokkers het ook als handig beschouwen maar wellicht een idee om de 'one rein stop' met je pony te oefenen.
Dit is een soort (uiterste) noodrem die je kan toepassen wanneer een paard op hol slaat en je hem niet meer terug kan brengen. Schijnt goed te werken...
Het geeft je misschien ook wat meer vertrouwen en heb je het in praktijk nooit nodig. Deze stop zal btw niet zo goed zijn wanneer je rijdt op een gladde ondergrond.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Wat vinden andere bokkers hiervan?

Ik hoop dat je snel het vertrouwen terugkrijgt! Wel een rothond trouwens :(

Niet heel nuttig voor ts denk ik? De pony is heel braaf maar
werd 'aangevallen' door een hond. Konden zowel pony als ruiter niets aan doen :n

Ik ben zondag tijdens een buitenritje ook gevallen.. Op het asfalt en pony liep weg.
Was super bang dat ze werd aangereden door een auto maar gelukkig kon ik haar
snel pakken. Ik ben er na een paar minuten aan de hand kalmeren weer opgegaan
ook al vond ik het echt eng.. (ze schrok trouwens van een schaap die opeens
wegrende.. en ik was er niet op bedacht)

Kun je misschien de volgende keer samen met een stalgenoot gaan?
Dat jullie afspreken eerst alleen te stappen, later stap en draf, en later
een galopje meepakken?
En sowieso eerst even een paar keer lekker in de bak rijden om weer wat vertrouwen
op te bouwen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:24

Omdat je zelf aangeeft dat t niet vuiligheid van t paard was, denk ik in dit geval dat je zelfvertrouwen weer zal groeien naarmate je positieve ervaringen op doet. Leg de lat niet te hoog en begin met iets 'simpels'. Door succeservaringen groeit je zelfvertrouwen.

Hoop dat je snel weer lekker door de duinen kan rijden met je verzorgpaard!

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:29

Is een 'one rein stop' niet altijd prettig om onder de knie te hebben? Paarden kunnen altijd op hol slaan, ongeacht wat de oorzaak hiervan is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:52

One rein stop wordt door sommige zelf als mishandeling gezien. En dan nog maar hopen dat ie het ook echt doet. Je treft maar net de verkeerde die je figuurlijk vierkant uitlacht ;)

Elk paard kan schrikken en wegrennen. Dit is instinct, heel natuurlijk dus waarom op zo’n manier afstraffen? Dit lag niet aan de pony. En dat ts schrikt en angst heeft is logisch en niks om je voor te schamen, maar is ook niet iets waar het paard wat aan kan of kon doen. Ts zal zelf weer het vertrouwen moeten vinden en daar is maar 1 manier voor. Er weer opklimmen en er zo achterkomen dat niet elke misstap of oorbeweging betekent dat het paard weer zo op hol zal slaan. Elke keer weer proberen en de angst wordt vanzelf minder. Dat gaat niet in 1 dag en dat hoeft ook niet. Je tijd er voornemen en jezelf ook belonen dat het vandaag weer zo goed ging :)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:54

Brrr wat een eng verhaal! Ik denk dat je best rustig aan terug opbouwt en misschien in het begin altijd per 2 ofzo buiten gaat rijden? Dan weet je al dat je er niet alleen voor staat en heb je beetje steun als het nodig is.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 20:29

Bedankt voor de tips! Ik heb op dit moment niet de mogelijkheid om met 2 ponys te gaan (ze staan met zijn 2en aan huis, maar mama, waar ik normaal mee rijdt, heeft een blauwe plek op haar hoofd door een val van der fiets en kan de cap niet op) Maar ik ga nooit alleen, meestal de tweede pony, anders iemand op de fiets of lopend.

Maar ik heb vandaag weer even gereden (mam mee op de fiets). En, buiten dat ik het best spannend vond en behoorlijk spanning opbouwde tussen mijn schouderbladen, ging het eigelijk heel goed! Pony was wel wat bokkerig maar ik kon het makkelijk uitzitten. Omdat ik me ook realiseerde dat het 'eng' was en waar de spanning zat kon ik daar iets aan doen. De lol en het relaxte was zeker nog niet terug, maar dat gaat hopelijk langzaam ook weer terug komen.

Nogmaals bedankt voor de tips en als iemand er nog wat heeft, graag!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:20

Misschien iets minder op je paard letten? (natuurlijk wel een beetje, niet dat je heel onoplettend overal en nergens kijkt xD) Dat als ie BV een oortje naar achtere doet, dat je meteen gespannen van raakt? Kweet niet of het je zal lukken, maar misschien kun je het proberen :)

Wel fijn dat het al beter gaat ondertussen :)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:04

Fijn dat het ritje verder goed ging! Ik sluit me aan bij de tips van Leen_. En bedenk dat de situatie waarin je pony zo reageerde echt extreem was, geen situatie die je snel weer tegenkomt.

Trouwens echt belachelijk dat mensen zo'n hond laten lopen, ben ook een keer aangevallen door een herder in het bos, gelukkig werd mijn paard alleen boos en niet bang en liet de hond zich uiteindelijk door mij wegjagen. Ik ben afgestapt en heb als een holbewoner tegen die hond staan brullen. Dat maakte vreemd genoeg veel meer indruk dan de trappen van mijn paard.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 08:10

na een rake val van mijn merrie waar ik een gebroken neus en tal van kleine schaven en wondjes overhield was ik panisch om te rijden. Stappen draven ging nog, maar als ze begon te trekken raakte ik in paniek. Uiteindelijk was ik toch weer alleen naar buiten gegaan en tijdens het draven pakte ze het bit weer op. Even schoot het door me heen 'Die gaat weer aan de haal met mij' vervolgens heb ik m'n teugels enorm kort genomen en tegen mezelf gezegd 'waar ben ik mee bezig, ik kon haar aan voor het ongeluk...waarom zou ik het nu niet meer kunnen'ik ben gaan galoperen en voor ik het wist liet ik de teugels vieren en hebben we heel de duinen door gevlogen samen.

Sindsdien heb ik geen schrik meer voor haar of welk paard dan ook. Of welk moment dan ook. Vallen hoort helaas bij het paard rijden en zeker bij het buitenrijden. Er zijn dan zoveel externe factoren waar we geen invloed op hebben en ik denk op het moment dat daar berusting in is dat alles veel soepeler en fijner gaat

DonjaxAlla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:10

Ik ken iemand die ook van haar paard is afgevallen en toen echt niet meer durfde te rijden. Maar na 3 maanden ofzo is ze er opgekropen met iemand die ernaast loopt en heeft echt 2 / 3 maanden alleen maar gestapt zodat ze in ieder geval dat vertrouwen weer terugkreeg.
Om een lang verhaal kort te maken : wees niet te overhaast! zorg dat je er echt weer vertrouwen in krijgt :)

juulknowles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:53

Als ik van een paard val dan stap ik er meteen daarna weer op, dat voorkomt de angst, en als je het langer gaat uitstellen wordt het steeds erger, en dat wil je niet hebben.

;Als je het langzaam opbouwd kom je er vast wel overheen ;)

succes!

Imke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:47

Probeer eens met iemand anders mee op buitenrit te gaan. Als je met zijn tweeën bent ben je vaak druk met kletsen enzo. Dit kan een goede afleiding zijn. Op angstige momenten kan die persoon je dan ook weer steunen en zo kun je er misschien wel doorheen komen weer.

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:01

Heb ooit een ongeluk op paard gehad. Traumaheli politie etc. Was ook daarna bang maar altijd wel geaccepteerd dat paardrijden nu eenmaal gevaarlijk is. Wat mij erg hielp was buitenrit met bekende mensen in een grote groep. Paarden volgen dan vaak maar beetje elkaar en kan je je foccusen op ontspannen en relax ritje. succes

sisi133

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:05

Wat erg voor je
Ik hoop dat je paard nu niet al te bang is voor de honden
Als ik jou was zou ik een instructeur of begeider mee nemen
Liefst te paard op een heel rustig paard zo dat je pony zich ook wat fijner voelt...
Maar blijven doen
Ik ben ook heel snel zenuwachtig maar als ik het eenmaal gedaan heb..
Dat geeft je ook weer moed

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:57

Doen wat goed voelt, niets overhaasten. Eerst de ontspanning weer terug zien te krijgen in stap.
Pas gaan draven en galopperen als je er zelf aan toe bent. En onthouden dat het niet aan de pony lag.
Succes!

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:26

In de bak vind je het ook eng, als ze een beetje dribbelt en gaat hinniken? Misschien kun je voor het vertrouwen weer op te bouwen eerst een of meerdere keren aan de longeerlijn, vervolgens een naastloper (met halstertouw dat hij/zij vastmaakt aan het bit zodat je wel zelf de controle over het paard hebt voor het grote deel) en als dat ook goed gaat een keer los in de bak rijden. Eerste keer naar buiten zou je ook met naastloper kunnen doen, die hier weer het halstertouw vastmaakt aan het bit zodat je zelf kan sturen enzo. Als dat allemaal goed gaat kun je gaan denken om buiten te stappen en een beetje te draven, met iemand anders die dan meegaat, als dat heel goed gaat kun je misschien ook al galopperen..

Ik weet dat het best veel stappen zijn, maar je moet zeker niets overhaasten. En ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb neergezet :P

Ik hoop dat je begin vd zomer zover bent dat je gewoon weer relaxed naar buiten durft, heel veel succes!

supertukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:04

Probeer wat ontspanningsoefeningen te doen voordat je gaat rijden. Let tijdens het rijden dat je blijft ademen vanuit je buik, dit maakt ontspannen. Een te hoge ademhaling maakt al gespannen. En natuurlijk niet opgeven en blijven genieten van deze mooie hobby. /3

Vendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:32

Echte angst is heel lastig en net als de meiden hierboven schrijven, zijn 'samen doen', 'tijd' en 'positieve ervaringen' de elementen om er weer vanaf te komen. Maar ga het maar eens doen. Weet dat 'gedwongen ontspannen' het moeilijkste van paardrijden is. Je kan jezelf er op micro-niveau doorheen helpen door op je ademhaling te letten. Rustige, ritmische buikademhaling is goed. Soms helpt het op met lachen of praten spanning af te vloeien. (we kletsen niet voor niets wataf tegen ons paard) Wanneer de angst je echt beet heeft kan je ook zacht zingen of neuriën om jezelf te dwingen te ontspannen. Negeer je stalgenoten dan maar. Je imago-campagne is je volgende project. :-)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:36

Oef ik snap dat je hier echt van geschrokken bent :oo
Zo'n hond achter je aan, krijg er zo al nachtmerries van := en dan ook nog flink vallen, pony de duinen in.. brr.

Gewoon eventjes niet de duinen in gaan? Lekker rustig in de bak rijden en weer opnieuw vertrouwen op bouwen en niet weg gaan voordat jij weer 100% op je gemak bent. Nou wil ik niet rot doen, maar zoiets kan je wel vaker gebeuren, een los lopende hond etc. dus die kans heb je altijd nog dat het gebeurt..