Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iamadreamer

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:21

Ik geloof dat hier nog geen topic van is,
ik ben wel benieuwd hoe jullie over steigeren denken.
Nu heb ik het niet over paarden met rugproblemen of andere medische dingen waardoor ze het steigeren gebruiken,
maar bij paarden die hebben geleerd dat ze door te steigeren onder het werk uit kunnen komen.

Ik rijd op het moment een paard door, dat al heel vaak bij me heeft gesteigerd,
ik ben er 2x afgegleden met beugels en al en 1x afgesprongen omdat het te gevaarlijk werd,
dit waren de eerste 3 weken dat ik haar reed en voor haar dat ze in tijden werd gereden.
nu doet ze het nog af en toe maar wel minder hoog, dat zit ik dan gewoon uit en ondertussen geef ik haar een schop en een tik met een zweepje.

Het is een dominante merrie, en ze begrijpt nu wel dat ze naar mij moet luisteren en wat ze bij mij niet mag/kan doen,
ik ben heel consequent en duidelijk tegen haar wat ze de ene keer niet mag mag ze de 2de keer ook niet en andersom.

maar bij andere kan ze nog wel heel hoog gaan steigeren en de 'uitprobeerfase' herhalen bij iedereen,

ik ben heel slecht in uitleggen haha mijn punt is:
wat doen jullie als een paard naast je steigert aan de hand of als je er op zit

ankehoix

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:24

Steigeren mag mn paardje echt niet doen, niet als ik erop zit en niet als ik ernaast sta.
Ik heb een paard dat altijd z'n grenzen opzoekt, dus ik ben bang dat als ik hem niet aanpak als hij een keer omhoog komt hij het steeds hoger gaat proberen.
Ik vind het helemaal niet erg als ie eens even een bokje geeft, maar steigeren vind ik te gevaarlijk.
Ik drijf hem meestal direct naar voren en aan de hand heeft ie 't een keer gedaan bij de bakrand op maar heeft zichzelf toen zeer gedaan dus dat heeft ie snel afgeleerd :+

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:27

Kalm blijven en voorwaarts rijden. Aan de hand dus ook voorwaarts oplossen. Iets te doen geven. Veel wendingen rijden bijvoorbeeld. (Wat Cesar Millan ook wel zegt bij honden 'snap out of it'. Ze moeten mentaal aan het werk gezet worden en niet kunnen blijven focussen op dat wat je niet wil, in dit geval steigeren.) Aan het werk zetten met iets, maakt niet uit wat. Maar wel iets waarbij de controle ook bij je blijft en niet bij paard. Dus niet wegrennen.

Maar je moet het natuurlijk wel kunnen uitzitten, wat jij al kan. Dat is ook belangrijk.

Edit: en als het paard dan het werk oppakt, wel goed belonen natuurlijk. Dat is dan het positieve bevestigen. Met je stem of even je hand over de hals.

iamadreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:32

aan de hand voorwaarts oplossen gaat bij het paard dat ik doe niet,
ze gaat juist stilstaan omdat ze bijvoorbeeld niet verder wil,
omdat zei in gedachten heeft *ik wil naar stal* en ik de gedachten heb *nog even in de stapmolen*
haha en voorwaarts gaat ze dan pas als er iemand schuin achter haar staat om haar vooruit te zetten,
maar als ik alleen ben dan zet ik haar in haar achteruit en na 5 passen geeft ze zich meestal over en dan kan ik haar weer omdraaien en verder wandelen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:35

Als ze gewoon aan het klooien zijn in de bak met losgooien heb ik er geen problemen mee, Calli en Mona stoeien zovaak dat dat me niks uitmaakt.
Onder het zadel aan de hand mag van mij echt niet. Nog nooit gedaan gelukkig, en zou het ook nooit mee willen maken..

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:39

iamadreamer schreef:
omdat zei in gedachten heeft *ik wil naar stal* en ik de gedachten heb *nog even in de stapmolen*
haha en voorwaarts gaat ze dan pas als er iemand schuin achter haar staat om haar vooruit te zetten,
maar als ik alleen ben dan zet ik haar in haar achteruit en na 5 passen geeft ze zich meestal over en dan kan ik haar weer omdraaien en verder wandelen

Dat is ook een goede oplossing. Dus wat te doen geven is in dit geval achteruit laten gaan. Het maakt ook niet uit wat ze doet, als ze maar wat doet. Gaat ze ook niet opzij naar links of rechts? Dat wil soms ook helpen.

iamadreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:42

zoutenootjes schreef:
iamadreamer schreef:

Dat is ook een goede oplossing. Dus wat te doen geven is in dit geval achteruit laten gaan. Het maakt ook niet uit wat ze doet, als ze maar wat doet. Gaat ze ook niet opzij naar links of rechts? Dat wil soms ook helpen.

dat probeer ik altijd eerst voordat ik haar achteruit zet, maar het is bij haar echt een rem bij mij,
en bij mensen die 'te lief' zijn rent ze gewoon naar waar ze naar toe wil, maakt niet uit of ze haar dan nog vast hebben of niet.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:45

Op het moment dat ie stilstaat ben je eigenlijk al te laat. Die van mij deed het in het begin ook. Het er niet mee eens zijn, stilstaan en dan omhoog. (ook gevalletje eigenwijze merrie..)

Je moet het leren zien en voelen aankomen, en meestal als je ze aan het werk hebt, komt het niet eens meer in ze op.

Ze moeten op jou letten of je er nou op zit of ernaast staat. Jij bepaalt wat er gaat gebeuren.

Bezig houden en voorwaarts houden, als ze niet stilstaan komen ze ook niet makkelijk omhoog.

iamadreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:51

hoe zie jij dat voor je noekaa?
aan het werk wandelend?
soms kan ik het van te voren voorspellen (als mijn eigen paard in de paddock staat en ik er langs moet lopen)
maar dan kan ik proberen haar aandacht bij me te houden maar ik kan een paard van 5 a 600 kilo niet vooruit trekken dus ik denk niet dat dat bij (in ieder geval bij dit paard) niet zou werken

maar ik ga nu naar de paarden toe, kijken hoe ze het vandaag doet :)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:57

Stappen, naast je stappen, doorstappen. Langzaam stappen. Keertje halthouden en gelijk weer weg als jij het zegt, dus een steigeraar niet te lang stil laten staan. stukje opzij. Niet op eigen houtje allemaal dingen gaan laten verzinnen.

Je moet het gedrag doorbreken. Dan neem je een keer een zweepje mee, trekken werkt inderdaad nooit.

Nog een plan C is een snoepje/wortel/whatever. Dan heb je zeker de aandacht. Maar daar moet ie dan wel wat voor doen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:06

Steigeren is eigenlijk altijd een probleem dat je zelf veroorzaakt. Het is een uiterste manier van het paard om iets duidelijk te maken. Meestal is de oplossing vrij simpel: een paar stapjes terug doen in de training.

Als het probleem bij de vorige eigenaar is ontstaan, moeten er meestal heel wat stapjes terug worden gezet om het paard weer wat vertrouwen te geven.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:16

Voorwaarts of opzij of achterwaarts, als de voeten maar in beweging worden gehouden. En de aandacht bij wat er gevraagd wordt. Een snoepje, wortel of whatever is ook goed, omdat het de aandacht afleidt. En het is een positief iets. Als het maar op het juiste moment gegeven wordt. Dat wel.
Het vooruit trekken, daar heb je een goed punt. 500 kilo paard trek je niet even. ik zou het bij de dingen houden die wel werken. Zoals dat stukje achterwaarts gaan. En dan weer vooruit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:29

Steigeren om welke reden dan ook = een klap. Zo werkt dat bij mij.

Vaak zit er iets achter het steigeren. Ze kunnen ermee aangeven dat ze pijn hebben, dat ze heel erg veel moeite hebben met iets. Ze kunnen het ook gewoon uit dominantie doen of door teveel energie. Als je paard steigert, zoek dan naar de oorzaak.

In alle gevallen krijgt mijn paard een klap. Steigeren is ontzettend gevaarlijk en veiligheid gaat boven alles. Ze leren maar om iets aan te geven op een andere manier.

Mijn pony is een dominant hittepetitje die hoog in het bloed staat (kruizing arab). Ziet hij een eng dingetje maar blijft een kwartier lang lopen 'blazen', groot maken, staart omhoog, om me heen draven. Vaak gaat hij dan ook steigeren en let totaal niet meer op mij. Dan krijgt hij gewoon een schopje.

Mijn vorige springpaard (vosse merrie..) gaf héél snel op als ze moeite had met iets (je kon haar op welke manier dan ook niets leren) en ging dan meteen in de staak. Dat deed ze eerst door te steigeren, maar dan kreeg ze een klap tussen haar oren. Toen ze door had dat steigeren niet de bedoeling was, gaf zij aan als zij iets niet wilde, door stil te staan of haar oren in haar nek doen. En dat werd dan uiteraard niet afgestraft :)

iamadreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 10:53

NoekAa_ schreef:
Stappen, naast je stappen, doorstappen. Langzaam stappen. Keertje halthouden en gelijk weer weg als jij het zegt, dus een steigeraar niet te lang stil laten staan. stukje opzij. Niet op eigen houtje allemaal dingen gaan laten verzinnen.
Je moet het gedrag doorbreken. Dan neem je een keer een zweepje mee, trekken werkt inderdaad nooit.
Nog een plan C is een snoepje/wortel/whatever. Dan heb je zeker de aandacht. Maar daar moet ie dan wel wat voor doen.

Ik loop af en toe wel met een zweepje, maar dat is niet een middel wat haar niet zou laten steigeren.
Ik ben niet zo voor het lokken met voedsel, ik beloon haar wel en soms ook wel met voedsel.
sanne83 schreef:
Steigeren is eigenlijk altijd een probleem dat je zelf veroorzaakt. Het is een uiterste manier van het paard om iets duidelijk te maken. Meestal is de oplossing vrij simpel: een paar stapjes terug doen in de training.
Als het probleem bij de vorige eigenaar is ontstaan, moeten er meestal heel wat stapjes terug worden gezet om het paard weer wat vertrouwen te geven.

Ik ben al voor de 3de keer vanaf 0 begonnen dus meer stapjes kan ik niet terug doen :P
Ik begin met grondwerk elkaar leren vertrouwen en bij haar ook vooral duidelijkheid dat ze niet beslist wat ik moet doen, maar dat ik beslis wat zei moet doen.
Geryon schreef:
Steigeren om welke reden dan ook = een klap. Zo werkt dat bij mij.
Vaak zit er iets achter het steigeren. Ze kunnen ermee aangeven dat ze pijn hebben, dat ze heel erg veel moeite hebben met iets. Ze kunnen het ook gewoon uit dominantie doen of door teveel energie. Als je paard steigert, zoek dan naar de oorzaak.
In alle gevallen krijgt mijn paard een klap. Steigeren is ontzettend gevaarlijk en veiligheid gaat boven alles. Ze leren maar om iets aan te geven op een andere manier.
Mijn pony is een dominant hittepetitje die hoog in het bloed staat (kruizing arab). Ziet hij een eng dingetje maar blijft een kwartier lang lopen 'blazen', groot maken, staart omhoog, om me heen draven. Vaak gaat hij dan ook steigeren en let totaal niet meer op mij. Dan krijgt hij gewoon een schopje.
Mijn vorige springpaard (vosse merrie..) gaf héél snel op als ze moeite had met iets (je kon haar op welke manier dan ook niets leren) en ging dan meteen in de staak. Dat deed ze eerst door te steigeren, maar dan kreeg ze een klap tussen haar oren. Toen ze door had dat steigeren niet de bedoeling was, gaf zij aan als zij iets niet wilde, door stil te staan of haar oren in haar nek doen. En dat werd dan uiteraard niet afgestraft :)

De oorzaak is dus al duidelijk het is een ontzettend dominante merrie, en ze is hier lang mee weg gekomen. Ik ken het paard al heel mijn leven al vanaf dat ze veulen was, ze is gekeurd en de fysio is geweest dus ik weet zeker dat het niet medisch is (99% want zeker weet je het nooit)
Ik zie mij niet, als een paard van zeg 1.75 naar me steigert, haar een ‘schopje’ geven. En zelfs terwijl ik daar eigenlijk best wel tegen ben heb ik haar in het uiterste een tik tussen haar oren gegeven maar ook dat maakt haar niets uit.
Ik ben er van overtuigd dat het met vertrouwen, duidelijkheid, consequentheid tussen mens en dier wel op te lossen is maar het probleem is dat ze meerdere mensen moet gaan toestaan en dat ze dus gewoon helemaal stopt met steigeren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:12

-> RT-P

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:33

ik heb een dominante bijna 18 jarige ruin .. zeer heet/pittig met rijden en zoekt grenzen op ... heeft 4 maanden terug veel/vaak op zijn achterbenen gestaan ..paar keer in gedachten een kruisje geslagen zo hoog ging ie dat ik dacht .... we klappen achterover nu !

boos worden had geen zin .. vooruit drijven ook niet want dan werd ie nog gekker en begon ie te stuiteren ... knal om zijn oren hielp ook niet ... dus rustig gebleven geen aandacht aan besteed en als ie klaar was weer gewoon doorgaan met wat ik wilde gaan doen ....

na een jaar hebben we dit jaar januari eens een ongebroken watertrens geprobeerd -- en sinds hij dit bitje in heeft is het stijgeren echt over !! reed met een k&k aurigan dubbelgebroken watertrens
S&T geprobeerd ook hiermee was het stijgeren klaar .

het beste is : zoek eerst naar een oorzaak -- tuurlijk het paard kan idd ook dominant zijn TS maar ben me met dit paard zeer bewust geworden dat je met geduld veel meer bereikt dan hardhandig worden ;)

iamadreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 22:44

Dankjewel lucianos,
Dat is nu ook wat ik doe, ze steigert 1x en dan ga ik weer gewoon verder waar ik gebleven was,
Ongebroken watertrens is toch een soort van stang?
Ik heb verschillende bitten gehad op dit moment heeft ze een dubbelgebroken watertrens
Ik hoop gewoon zo erg dat ze ermee stopt want ' we are running out of options'

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:50

Mijn 5 jarige ging vandaag ook ineens in het gangpad stil staan en de lucht in. Gelukkig was het niet hoog maar ik wist niet goed hoe ik er mee om moest gaan. Ik probeerde hem voorwaarts te rijden en aan het werk te zetten. In de begin was het lastig want hij liep achteruit, maar er word hierboven ergens genoemd: dan ben je al telaat. En dat was vandaag denk ik het geval.. Gelukkig deed hij het maar 1 keertje. Volgende keer proberen beter op voor te bereiden. :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:49

Idd de oorzaak zoeken, waarom steigert het dier?
Wat doe jij van te voren waarop het dier gaat steigeren?
Vraag je moeilijkere dingen ?
Een paard steigert echt niet zomaar.
En is het wel dominantie, kan ook puur onzekerheid zijn .

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:52

En wat denk je over les nemen ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:53

aeolusnr1 schreef:

Ja die was ik nog vergeten :D

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 07:05

iamadreamer schreef:
Dankjewel lucianos,
Dat is nu ook wat ik doe, ze steigert 1x en dan ga ik weer gewoon verder waar ik gebleven was,
Ongebroken watertrens is toch een soort van stang?
Ik heb verschillende bitten gehad op dit moment heeft ze een dubbelgebroken watertrens
Ik hoop gewoon zo erg dat ze ermee stopt want ' we are running out of options'

dit is een ongebroken trens ... is niet scherper .... wij denken dat mijn paard he dubbelbrokentrensje veelste veel vind bewegen in zijn mond .

http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... 14-mm.html

Queelens hier op bokt gebruikt dit bitje ook

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:53

Met een ander bit krijg je dat niet op gelost als je op de zelfde manier blijft doorrijden

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:15

daar heeft Midgie wel gelijk in --- je moet ook je rijstijl aanpassen - lesnemen - mischien magnesium bij geven zodat het paard niet zo gestrest raakt -- voer aanpassen ? poeh kunnen zoveel oorzaken zijn -- veel buiten laten lopen als het mogelijk is... eventueel van te voren longeren zodat het ergste energie eruit is ... ik heb veel dingen aangepast waardoor mijn

hittepetit een stukje makkelijker is geworden

iamadreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 11:23

midgie schreef:
Idd de oorzaak zoeken, waarom steigert het dier?
Wat doe jij van te voren waarop het dier gaat steigeren?
Vraag je moeilijkere dingen ?
Een paard steigert echt niet zomaar.
En is het wel dominantie, kan ook puur onzekerheid zijn .

zoals ik al eerder heb gezegd weet ik het zeker,
medisch is ze onderzocht het zadel ligt goed, haar tanden zijn goed etc.
Wat ik van te voren doe? nou ik geef bijv. been als ik er op zit,
of als ik er naast loop wat ik doe? ik loop naast haar..
ik ken haar al 8 jaar (vanaf haar geboorte) ik weet hoe ze is,
en ik weet dat het de dominantie is, het is zonde dat je niet even langs kan komen dan zou je het gelijk door hebben.

aeolusnr1 schreef:

Genoeg lessen genomen, ik sta gewoon op een manege dus kan een les in stappen wanneer ik wil en dat doe ik ook genoeg.
Toen het bij mij allemaal goed ging, toen mocht ze meelopen in manegelessen en toen is het weer mis gegaan.
Dus nu begin ik weer overnieuw..