Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

iamadreamer schreef:aan de hand voorwaarts oplossen gaat bij het paard dat ik doe niet,
ze gaat juist stilstaan omdat ze bijvoorbeeld niet verder wil,
omdat zei in gedachten heeft *ik wil naar stal* en ik de gedachten heb *nog even in de stapmolen*
haha en voorwaarts gaat ze dan pas als er iemand schuin achter haar staat om haar vooruit te zetten,
maar als ik alleen ben dan zet ik haar in haar achteruit en na 5 passen geeft ze zich meestal over en dan kan ik haar weer omdraaien en verder wandelen
zoutenootjes schreef:iamadreamer schreef:aan de hand voorwaarts oplossen gaat bij het paard dat ik doe niet,
ze gaat juist stilstaan omdat ze bijvoorbeeld niet verder wil,
omdat zei in gedachten heeft *ik wil naar stal* en ik de gedachten heb *nog even in de stapmolen*
haha en voorwaarts gaat ze dan pas als er iemand schuin achter haar staat om haar vooruit te zetten,
maar als ik alleen ben dan zet ik haar in haar achteruit en na 5 passen geeft ze zich meestal over en dan kan ik haar weer omdraaien en verder wandelen
Dat is ook een goede oplossing. Dus wat te doen geven is in dit geval achteruit laten gaan. Het maakt ook niet uit wat ze doet, als ze maar wat doet. Gaat ze ook niet opzij naar links of rechts? Dat wil soms ook helpen.

NoekAa_ schreef:Stappen, naast je stappen, doorstappen. Langzaam stappen. Keertje halthouden en gelijk weer weg als jij het zegt, dus een steigeraar niet te lang stil laten staan. stukje opzij. Niet op eigen houtje allemaal dingen gaan laten verzinnen.
Je moet het gedrag doorbreken. Dan neem je een keer een zweepje mee, trekken werkt inderdaad nooit.
Nog een plan C is een snoepje/wortel/whatever. Dan heb je zeker de aandacht. Maar daar moet ie dan wel wat voor doen.
sanne83 schreef:Steigeren is eigenlijk altijd een probleem dat je zelf veroorzaakt. Het is een uiterste manier van het paard om iets duidelijk te maken. Meestal is de oplossing vrij simpel: een paar stapjes terug doen in de training.
Als het probleem bij de vorige eigenaar is ontstaan, moeten er meestal heel wat stapjes terug worden gezet om het paard weer wat vertrouwen te geven.

Geryon schreef:Steigeren om welke reden dan ook = een klap. Zo werkt dat bij mij.
Vaak zit er iets achter het steigeren. Ze kunnen ermee aangeven dat ze pijn hebben, dat ze heel erg veel moeite hebben met iets. Ze kunnen het ook gewoon uit dominantie doen of door teveel energie. Als je paard steigert, zoek dan naar de oorzaak.
In alle gevallen krijgt mijn paard een klap. Steigeren is ontzettend gevaarlijk en veiligheid gaat boven alles. Ze leren maar om iets aan te geven op een andere manier.
Mijn pony is een dominant hittepetitje die hoog in het bloed staat (kruizing arab). Ziet hij een eng dingetje maar blijft een kwartier lang lopen 'blazen', groot maken, staart omhoog, om me heen draven. Vaak gaat hij dan ook steigeren en let totaal niet meer op mij. Dan krijgt hij gewoon een schopje.
Mijn vorige springpaard (vosse merrie..) gaf héél snel op als ze moeite had met iets (je kon haar op welke manier dan ook niets leren) en ging dan meteen in de staak. Dat deed ze eerst door te steigeren, maar dan kreeg ze een klap tussen haar oren. Toen ze door had dat steigeren niet de bedoeling was, gaf zij aan als zij iets niet wilde, door stil te staan of haar oren in haar nek doen. En dat werd dan uiteraard niet afgestraft
iamadreamer schreef:Dankjewel lucianos,
Dat is nu ook wat ik doe, ze steigert 1x en dan ga ik weer gewoon verder waar ik gebleven was,
Ongebroken watertrens is toch een soort van stang?
Ik heb verschillende bitten gehad op dit moment heeft ze een dubbelgebroken watertrens
Ik hoop gewoon zo erg dat ze ermee stopt want ' we are running out of options'
midgie schreef:Idd de oorzaak zoeken, waarom steigert het dier?
Wat doe jij van te voren waarop het dier gaat steigeren?
Vraag je moeilijkere dingen ?
Een paard steigert echt niet zomaar.
En is het wel dominantie, kan ook puur onzekerheid zijn .
aeolusnr1 schreef:En wat denk je over les nemen ?