In de piste alles prima, buiten geen rem meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

In de piste alles prima, buiten geen rem meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:28

Hallo allemaal,

ik loop tegen een rot probleempje aan de laatste tijd. In de piste is mijn haflinger prima te rijden, niks aan het handje, rem zit erop en ik kan heel fijn rijden. Ook op buitenrit gaat alles prima, maar soms begint ze wat te huppelen wat uiteindelijk draven word en ik dat drafje krijg ik haar niet meer stop.

Ik wil eigenlijk geen strenger bit of dat soort toestanden, vind dat het ook gewoon zonder moet kunnen. Soms (als de weg tenminste vrij is van wandelaars, fietsers, auto's etc) zet ik haar op een hele kleine volte. Soms moet ik haar gewoon met geweld stoptrekken (want normaal rijd ik niet graag vanuit de mond) als er wel auto's of fietsers zijn.

Haar voer is op dit moment een schep basisbrok en een kwart schep pavo care4life en ze heeft dagelijkse weidegang.

Wat kan ik het beste doen op dit moment. Nogmaals, ik wil niks van dikkere of strengere bitten, slofteugels ofzo. Het enigste waar ik buiten wel mee rijd is een mexicaans hoofdstel maar ik merk niet veel verschil met mijn gewoon gecombineerd hoofdstel eigenlijk :)

edit: paard word 4 tot 6 dagen per week in de piste gereden. En dan de laatste tijd voor de fun veel buitenritten

ZusJacobs

Re: In de piste alles prima, buiten geen rem meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:23

Mag ik vragen waarom je haflinger (een ras wat eigenlijk op weinig kan leven, helemaal weinig krachtvoer) best hoog in het voer staat? Wellicht dat daar een boel energie vandaan komt, en hoe is hij/zij? aan de hand buiten?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 23:54

ZusJacobs schreef:
Mag ik vragen waarom je haflinger (een ras wat eigenlijk op weinig kan leven, helemaal weinig krachtvoer) best hoog in het voer staat? Wellicht dat daar een boel energie vandaan komt, en hoe is hij/zij? aan de hand buiten?

Vind je dat veel.. ? Ik dacht juist dat het juist vrij weinig was, aangezien ik zie dat andere paarden op stal meer krijgen dan haar. Maar ik kan zeker eens overleggen met mijn staleigenaresse wat het beste is qua voer. Misschien toch eens een tijdje proberen iets minder te geven dan

Aan de hand is ze altijd wel wat kijkerig maar niet storend en dan is ze veel makkelijker bij me terug eigenlijk.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:02

Ik vind het krachtvoer ook veel.
Mijn haflinger voerde ik een halve schep verdeelt over 2 voerbeurten (toen ik zelf nog voer klaar moest zetten) en dan ook nog eens een brok voor sobere rassen.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:04

Mijn haf stond eerst ook op een hele schep brok en staat 24/7 buiten. Buiten het verdikken kropte ze meer en meer energie op en was ze met rijden een tikkende tijdbom. Nu krijgt ze nog 1/4 schep dieetmengeling waar niet veel energie inzit. Nu is het een prachtpaard met rijden en kan er zo na 2 maand terug op stappen zonder dat ze vervelend is (had een gebroken voet en ben er daarna zo terug opgestapt)

verder zou ik zo niet weten wat je kan doen sorry

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:04

Ik wilde vragen of het een schep per keer is of een schep per dag... Maar ook een schep per dag is voor een haflinger al best veel. Misschien gewoon onderhoudsbrok voor sobere rassen gaan geven? En ook dan nog maar een klein beetje.

Verder: dat doordraven : doet ze dat op de heenweg of ee terugweg? Of ,met andere woorden: is het frisheid, of is ze ongehoorzaam? ( loopt ze gewoon naar huis...). Dat scheelt nogal in de aanpak van het probleem.

Als het frisheid is zou je eerst even in de bak kunnen rijden (echt aan het werk zetten) voordat je naar buiten gaat, en dan beginnen met buiten uitstappen en dit dan langzaam uitbouwen. Dan is ze in ieder geval rustiger buiten en train je geen vervelende gewoonte in.

Als het ongehoorzaamheid is ( gewoon bit vast, en naar huis lopen...), tja... dan kan het zijn dat je toch een keer wat scherper in moet werken, náást het dan dus een punt maken van gehoorzaamheidsoefeningen op de terug weg... Dus als het ware dressuur rijden buiten. Aandraven en na een meter of 10 weer terug naar stap. Even paar seconden halthouden. Wegstappen.. weer klein stukje dragen, en weer terug. Voortdurend rijden en schakelen dus, en er op trainen dat dit met zo licht mogelijke hulpen kan... En misschien dan tóch zorgen dat je iets extra's bij de hand hebt voor het geval ze tóch door je hulpen heen loopt ...

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:08

Vervelend probleem!
Ik zou ook eerst nog even naar het voer kijken.
Met dit weer zijn ze natuurlijk al een stuk frisser dan in de zomer.
Die van mij kan er nu ook behoorlijk wat van.
Mijn haflinger staat op 70 gram marstall force verdeeld over 2 keer en daar wat pavo care4life bij om het te mengen. Anders vind hij het niks :D .
Dit is echt maar een heel klein handje voer.
Als mensen het zien vinden ze het altijd een beetje zielig maar mijn haflinger heeft energie voor 10.
Ze hoeven naast hun hooi eigenlijk niks te hebben, marstall force vind ik erg handig omdat je er weinig van hoeft te voeren en ze wel hun vitamine en mineralen binnen krijgen.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:18

Heb eigenlijk een beetje hetzelfde probleem, ook al voer ik weinig: 2x per dag een klein kwartje biks en voor de rest alleen maar hooi. In de bak stik braaf, buiten druk druk druk druk. Tegenwoordig gaat het wel beter dan eerst, maar die 'drafstreek' ken ik. Ik neem ze gewoon elke x terug, blijft ze doorgaan zet ik ze goed stil en desnoods achteruit. Mijn regel is: door de hulpen gaan = terug en overnieuw. Wat bij sommige paarden ook wel kan helpen, maar dat doe ik nooit, als hij weer begint te dribbelen, nog drijven tot een hele voorwaartse draf en dat een hele tijd, tot hij bekaf is. Dan een poosje stappen en de gewone arbeidsdraf herhalen, is hij 100 meter braaf, stoppen en belonen. Ze leren het vanzelf wel.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 07:58

M_hartje_M schreef:
ZusJacobs schreef:

Vind je dat veel.. ? Ik dacht juist dat het juist vrij weinig was, aangezien ik zie dat andere paarden op stal meer krijgen dan haar. Maar ik kan zeker eens overleggen met mijn staleigenaresse wat het beste is qua voer. Misschien toch eens een tijdje proberen iets minder te geven dan

Aan de hand is ze altijd wel wat kijkerig maar niet storend en dan is ze veel makkelijker bij me terug eigenlijk.

Ik denk dat je genoeg hebt aan dat handje muesli en verder genoeg hooi voor de vitamines e.d.

En ik denk toch dat er in haar opvoeding nog best wat gedaan kan worden, omdat je zegt dat ze met wandelen ook kijkerig is. Wellicht eerst zorgen dat ze met wandelen 100% op jou gefocust is (dit hoeft als je consequent bent echt geen weken te duren) en vanuit daar gaan rijden. Als je buiten rijd kun je er ook voor kiezen je paard dressuurmatig te gaan rijden, dus een schouderbinnen, dan een travers, enzovoort. Echt zorgen dat je paard op jou gefocust is en niet op dat stukje struik of die auto. En daar hoef je echt geen zwaarder bit o hulpteugel voor in te hangen!

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:31

Ik vind het vervelend voor je maar als ik nu inderdaad lees dat Angel best veel brok krijg snap ik het wel een beetje.
En het is behoorlijk fris weer!
Zij is erg gevoelig op brok al vanaf het begin. Ze kreeg van mij alleen brokjes als beloning of als ik haar dagelijks beweging zou geven of los kon gooien.
Bij de andere stal kreeg ze max een halve kilo per dag! En daar was ze al mega druk onder!
Toen ben ik gaan overstappen naar muesli en brok, 2 zakken muesli 1 zak brok en dan ochtend een kwart en avond een kwart.
Als ze gelopen had de avond een half.

En anders voor het rijden zomaar 10 minuten longeren! Als het gekke er maar uit is!
Succes Maureen!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 11:34

Bedankt voor alle reacties ! Ik ga eventjes op iedereen reageren :)

@moyra: dat is nog best weinig eigenlijk !

@Love_Mirra: Oke bedankt voor de tip :)

@riagr: Sochtends krijgt ze een afgestreken schep basisbrok en 1/4 pavo care4life. En savonds 3/4 basisbrok en 1/2 pavo care4life.
Op de heenweg gaat alles vaak wel prima, soms wilt ze in een drafje toch nog net wat sneller en flink doordrammen. Dan zet ik haar gewoon halt en 3 passen achteruit. Dan is ze ook echt zwaar beledigd en gaat ze helemaal dribbelen en als ik haar weer wat meer vrijheid geef is het meestal wel ok. Op de terugweg is gewoon werkelijk een ramp. Dan is het continue dribbelen echt geen stappen meer en als ze echt begint te draven moet ik haar soms echt met geweld stoptrekken. Helemaal niet fijn natuurlijk, maar het is ook voor mijn eigen veiligheid, dan moet het maar iets minder lief. Merendeel van de bokkers zou het zelfde doen geloof ik.
Gisteren hebben we ook eerst in de bak getraind, ging prima, en toen naar buiten met 2 andere, EEN RAMP! Ik werd zo vreselijk kwaad op der dat ik der zelfs een flinke rotschop verkocht heb, mogen jullie best weten. Daarna was ze toch wel echt heel erg beledigd. Het dressuur rijden buiten is bijna niet te doen. Ze heeft een hele sterke onderhals van jaren verkeerd gereden te zijn en als ze die de lucht in duwt ben ik der kwijt. Ook met een martingaal.

@_KaWi_: Dat is idd ook erg weinig ja ! Moet toch eens gaan overleggen met mijn stal eigenaresse, lijkt me het beste.

@tossielove: Oke dus jij loopt eigenlijk tegen hetzelfde aan! Wel fijn voor jou dat het nu al veel beter gaat :)

@ZusJacobs: Ze mag van mij best naar dingen kijken buiten, we stappen vaak toch aan een lang teugeltje (op de heenweg dan de terugweg gaat dat niet). Kijken mag altijd maar stop staan voor iets wat 'eng' is mag niet, daar moet ze gewoon doorheen. Ook omdraaien of dat soort gekke dingen mogen ook niet.

@Alieke: Achja, we leven met de ups en downs. Alleen gisteren was weer een down (letterlijk.. want we gingen een berg af :') ) Maar het gekke is, in de piste kan ik opstappen en wegrijden. IN het begin van de draf misschien wat vrolijk maar daarna is het gewoon een verzamelde draf, stap, galop etc en dat tot aan de einde van de training. Laatst hadden we gesprongen! vond ze heerlijk <3

Heb zojuist een berichtje gestuurd naar mijn staleigenaresse dat ik graag wil gaan afbouwen met het voer en echt veel minder wil gaan geven. Want als ik jullie reacties zo lees moet er gewoon minder gevoerd worden.

Buiten haar eigen voer krijgt ze 3 x per dag hooi en altijd wel iets lekkers zoals een wortel en een appel. Ze is nu de laatste tijd op prima gewicht.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:50

Ik weet helemaal wat je bedoelt, als ik dat allemaal zo lees. Wat misschien ook nog wel kan helpen zijn duidelijke stemhulpen. Maar anders, en ik weet nu krijg ik heel bokt over me heen maar ik zeg het toch, als jou haf zo hard is, gewoon eens een paar x met stang rijden, heb ik ook gedaan en nu gaat het redelijk op een trensje met thiedeman. Hoe oud is je paard, en is het een haflinger van 'vroeger' zeg maar of een wat luxere? Want die tanken kunnen echt doordrammen en dan kun je echt in gevaar komen en kun je dat risico beter niet nemen. Een paar keer een ophouding met een stang is in mijn ogen veeeel beter dan de hele tijd gepluk aan een trensje.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:36

TS: als ik jouw antwoord hierboven lees is frisheid niet het probleem. Gehoorzaamheid w'el!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 14:53

@tossielove: Het probleem is dat ze 3 jaar met een stang is gereden (een liverpool) geef hier de oude eigenaar niet de schuld van, ze wist toenertijd niet beter, ben al trots erop dat ze haar terug op een normaal trensje kon rijden. Dit is dus de reden waarom ik geen stangetje erin wil leggen. Angel is een vrij luxe type haflinger. Ik heb wel gedacht aan een pessoa bitje en dan met dubbele teugel. Op momenten dat het echt niet meer gaat eventjes die 2de teugel op te pakken, maar ik doe dit liever niet

@Riagr: Dus ik mag eigenlijk toch nog strenger optreden ?

Vanaf morgen beginnen we met minder te voeren :) ik houd jullie op de hoogte

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:19

Heb je ooit bitloos geprobeerd? Sommige paarden reageren daar veel fijner op, helemaal als de mond al heel ruw is gemaakt door verkeerd bitgebruik.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:43

M_hartje_M, je paard is dus gewoon hard in de mond.. Inderdaad vanaf nu gewoon heel erg duidelijk in je grenzen zijn, en desnoods op stemhulpen rijden, weet je zeker dat het doorkomt! Heel veel succes :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:49

Ga eens met haar aan de lange teugel werken, eerst in de bak, dan naar buiten. Een verandering van positie, en dan aan gehoorzaamheid werken. Ik denk dat ze ooit heeft geleerd dat ze buiten toch sterker is dan de ruiter. Dat moet je nu weer eruit gaan trainen. Dat is lastig, maar niet ondoenlijk. Wie weet dat een andere positie van jou kan helpen haar in een andere modus te zetten buiten. Nu is dat ohz blijkbaar Ha, ik ga naar buiten, ben toch sterker, lekker mijn eigen zin doen....

Overigens, als het moet, zit er soms niks anders op dan hard in te komen in de mond. Natuurlijk kies je er niet voor, maar als het niet anders kan.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 14-02-13 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:51

Ik heb een soortgelijk probleem. Vooral als ik met een ander paard erbij na het bos ga.
Draf of galop niet te houden krijg hem soms niet eens om.
Ik kon nooit alleen naar buiten.
Vorige maand voor het eerst alleen gegaan maar dan nog niet naar de bos maar op een rustig stukje gereden vlakbij de pension stalling. Heen weg gaat best, terugweg wil hij in volle draf naar huis dat mag natuurlijk niet.
Nu gaat het steeds beter als we alleen gaan ik laat hem wijken totdat ik hem weer in stap heb.
Jij mag draven maar je doet wel wat ik zeg dus gaan we wijken als jij uit jezelf de draf in gaat.

Nu gaat hij al halverwege de terugweg al over in een wel relaxede stap dat was er eerst echt niet bij.
Tuurlijk ik heb me handen vol maar merk al verschil.

Ik heb iemand gevraagd die veel verstand heeft van grondwerk enz. Het kan ook zijn dat je paard bijvoorbeeld angstig is en snel naar huis wilt. Ik ken jou paard niet vind het bij mijn lease paard al moeilijk te zeggen wat het probleem is. Is hij bv angstig of is het van opwinding? Maar ik zie wel het gaat steeds beter als je maar consequent blijft en vertrouwen moet groeien in elkaar.

In de bak nooit geen problemen het is een heel ander paard buiten.
Degene van het grondwerk zei ook tegen mij je kan bv ook een touwhalster heette het dacht ik kopen en onder je hoofdstel doen. In geval van nood stop je hem daarmee. Een touwhalster geeft druk achter de oren en op de neus en daar reageren paarden dan wel goed op. Maar heb het zelf nog niet geprobeerd.
Ik wil ook geen ander bit of met hulp teugels de deur uit.

Het is een lange weg, veel geduld hebben en concequent blijven.
Ik probeer vaak het paard ook af te leiden door te gaan slaommen, gebroken lijnen en tempo wisselingen te rijden.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 14-02-13 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:52

Wat doe je op het moment dat je haar stil getrokken hebt? Ontspan je dan zelf, of hou je vast? Probeer het gedrag te doorbreken. OP het moment dat zij onder jou vandaan loopt zet je haar stil met een ophouding, daarna ontspannen met je handen. Ze mag pas weer wegstappen als ze nageeflijk stilstaat. Zodra ze het tempo weer over wil nemen, weer stilzetten, ontspannen en bij nageeflijkheid weer wegstappen. Op een gegeven moment zal het kwartje vallen dat bij overnemen van tempo de consequentie stilstaan is. Enig nadeel is dat je buitenrit erg lang zal duren in het begin. Belangrijk is wel dat je ontspant als ze stilstaat, anders valt haar beloning voor het goede gedrag (stilstaan) weg.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:56

maaikemuis jou tip ga ik ook eens gebruiken een ophouding werk niet altijd ze lopen er zo doorheen maar is wel een goede oefening.

Lepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:05

Onze haf op stal krijgt vooral veel ruwvoeder want is inderdaad genoeg voeding voor een sober ras. Veel succes hiermee!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:43

Je ophouding moet wel zo zijn dat ze stil staat. Dat mag ook best een forse ophouding zijn als dat nodig is. Als je bij stilstand maar gelijk weer los bent met je handen en niet vast blijft houden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 18:33

@Zusjacobs: Ik ben niet zo van het bitloze :) Niet voor de gene bedoeld die bitloos rijden hoor ! Maar ik vertrouw het gewoon niet zo goed, ben bang dat ik dan al helemaal geen rem heb op de momenten dat het nodig is !

@tossielove: Hard in de mond ja, dat zal het zijn. Bedankt :D

@Fransje_70: Het zal ook wel eventjes duren voordat dat gedrag eruit is maar het heeft misschien gewoon wat tijd nodig. En ja, ik wil ook helemaal niet zo in der mond zitten maar soms moet het gewoon ff...

@linnie050: Angst is bij de mijne absoluut niet het probleem. Soms vind ze wel iets engs maar dan moet ik even aansporen en loopt ze er dapper langs, dat vind ik wel iets heel goed van haar. Vaak zet ik haar gewoon een paar passen terug of met haar neus tegen een boom aan ofzo. Alles voor haar maar stop te krijgen

@maaikemuis: Soms betrap ik me erop dat ik nadat ik een flinke ophouding heb gegeven en zelfs, ben ik heel eerlijk in, sorry als bokt nu over me heen komt, een flinke ruk. Dit is echt niet omdat ik wil dat ze luistert maar vaak gewoon uit angst. De gedachte dat ze met me gaat rennen en er vervolgens ongelukken gaan gebeuren, dat is gewoon eng. En soms blijf ik even vasthouden. Als ik dan ontspan wilt ze wel eens wegstappen en dan zet ik haar meteen een pas terug, dan hoor ik zo'n knorretje, ze vind het dan echt niet leuk.

Ik ben super benieuwd hoe het gaat worden als ze minder brok krijgt !

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:36

Maar met bit vertrouw je het dus wel? :D

Beetje open staan voor dingen kan veel doen :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 18:37

ZusJacobs schreef:
Maar met bit vertrouw je het dus wel? :D

Beetje open staan voor dingen kan veel doen :)

Met bit vertrouw ik het wel eigenlijk ja. Ik heb er wel vaker over nagedacht bitloos te rijden maar ik heb er gewoon niks mee :) En dat is ieder voor zich denk ik maar

Ben wel van plan voor een barefoot nevada te sparen ! (zeg ik al jaren maar wil er nu echt aan beginnen) en daarna misschien eens bitloos te proberen.