Achteruit lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LittleDream4

Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 20:10

Hallo,
Heb een klein paard, die van sulky afkomt, enige wat zij niet kan/vertikt is achteruit lopen, als ik erop zit en zo ook als ik er langs sta, ze kan het alleen als zij op poets plaats staat. Ik ken de techniek al lang op veel pony's/paarden gedaan daar licht het niet aan. Heeft er iemand nog oefeningen of tips?
Alvast bedankt :)

Naomi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:18

Ik zou zelf het eerst aan de hand oefenen met het woordje terug, zodat je onder het zadel je stemhulp als aanwijzing kan gebruiken. Als jij de hulpen kent, is het namelijk ook nog de bedoeling dat je paard ze leert kennen. Zo'n stemhulp geeft hem een idee van wat er verwacht wordt, en kan je altijd afbouwen als de andere hulpen bij hem aanslaan. Ik vond dat althans een handig hulpmiddeltje, en omdat ik ook wil dat mijn paard aan de hand terug gaat als ik dat aangeef, twee vliegen in een klap.

LittleDream4

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 20:33

Probleem is als ik haar stil laat staan, en voeg de techniek toe dan denkt zij dat ze aan teugel moet lopen of vooruit moet lopen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:34

Ik weet niet wat jouw techniek is.. maar enkel aan de teugels zitten werkt ook niet :)

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 20:42

Dat weet ik, zoals ik al zei :bij veel andere paarden kan ik het wel, aan de techniek licht het niet aan zegt mijn instructeur, zo achteruit lopen kan zij ook niet dan wordt ze sterk en sleurt ze je mee,

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:46

Heb je haar al eens fysiek na laten kijken?
Het kan maar zo dat je paard het achterwaarts gewoon echt niet kan.

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 20:55

Nee, dat vindt mijn instructeur ( eigenaar stalling, advies gever, enzov,) onnozel omdat ze niet veel waard is. Ze heeft wel nare ervaringen aan sulky dat weet ik, ze kan makkelijk achteruit, dat zie ik op poets plaats daar loopt ze heen en weer of het niks is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:02

LittleDream4 schreef:
Nee, dat vindt mijn instructeur ( eigenaar stalling, advies gever, enzov,) onnozel omdat ze niet veel waard is. Ze heeft wel nare ervaringen aan sulky dat weet ik, ze kan makkelijk achteruit, dat zie ik op poets plaats daar loopt ze heen en weer of het niks is.

Pardon?
Hij vind het onnozel dat het paard misschien ergens last van heeft? Mijn enige advies is een andere stal en raadgever kiezen. Daar zou ik niet op stal willen staan.

En nare ervaringen staan niet percee gelijk aan fysieke problemen. Paard kan ook een schuiver hebben gemaakt op het land en daardoor wat last van het bekken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:04

Moet je even zoeken op youtube naar een filmpje van Pat Parelli waar hij de porcupine game doet achterwaarts. Het is een kwestie van leren wijken voor druk. Bij dominantere paarden is de achterwaarts soms wat lastiger omdat ze daarmee hun positie opgeven, maar daarbij wel goed omdat jij daarmee meer leiderschapsvertrouwen krijgt.

Je doet eerst alleen het haar aanraken op de borst en zeg je 'terug', dan vrij snel de huid, dan de spier en dan bij wijze van het bot, oftewel je bouwt je fases op totdat hij het snapt.
Handig hierbij is een onbuigzame stick te gebruiken ipv je vingers zodat je de fase 4 wel kunt bereiken. Zodra hij maar zijn gewicht verplaatst in de goede richting laat je onmiddelijk los en geeft hem even de tijd om na te denken, hij likt dan ws. zijn lippen als teken dat hij iets nieuws heeft geleerd.

Dan begin je weer met fase 1, het haar enz. Je zult zien dat het steeds sneller gaat en je uiteindelijk allleen fase 1 nodig zult hebben.

Je kunt het ook aanleren door hetzelfde te doen op de neus met je hand, opbouwen in druk en onmiddelijk loslaten bij respons.

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 21:16

wijken kan ze met gemak. Maar die pension is niet slecht zo als jij denkt ijssnuiver! Echt luxe stalling en raadgeving is gewoon goed, hun hebben mij wel goed verder geholpen toen ik van manege naar eigen paard ben gegaan :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:22

Jouw techniek kan wel goed zijn maar het paard moet wel begrijpen wat er bedoelt wordt. Gewoon aan de hand mee beginnen. Je hebt verschillende manieren omdat te doen maar het beste in mijn ervaring is gewoon platte hand op de borst en druk op bouwen, zeker als het paard wijken voor druk kent, zit dat er zo op. Later met je stem erbij en dan alleen op stem en dan onder het zadel ga je dan weer verder en ga je het van stem op hulpen zetten.

Citaat:
dat vindt mijn instructeur ( eigenaar stalling, advies gever, enzov,) onnozel omdat ze niet veel waard is.

Kan het toch niet laten om hierover wat te zeggen. Maar een instructeur, pensionhouder die er zo over denkt is zelf nog geen cent waard. Dus omdat je een goedkoop paard hebt moet je er niets aan spenderen maar wel betalen voor lessen zeker. Walgelijke uitspraak. -:(-
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 11-02-13 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:23

Ik zeg niet dat ze slecht zijn ;) . Maar wel ontzettend kort door de bocht, maar dat vind ik ook van jou. Je moet eigenlijk zelf even verder kijken dan je pension eigenaar.

Maar als je zeker weet dat er fysiek niks is, dan is er toch iets in jullie techniek/aanleer methode niet goed.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:23

bij rijden is het ook een kwestie van zit. juist je heupen naar voren kantelen, alhoewel je het later ook aan kan leren met achteroverkantelen.

heel belangrijk is dat je de druk nageeft zodra het paard ook maar NEIGT tot het jouste gedrag.

Je neemt dus de teugels aan en houdt die (bescheiden) druk gewoon daar tot het paard doet wat ie moet doen: dwz het kleinste beweginkje ahcterwaarts laat je DIRECT daarna de druk weg. Als je dat drie keer correct gedaan hebt gaan de meeste paarden al meewerken.

heel belangrijk is dat je nageeft voordat de volgende actie van het paard begint, en dat kan enorm snel zijn. meestal heb je minder dan een tiende van een seconde. dit fenomeen wordt door veel mensen onder het verzamelwoord 'gevoel' gesmeten.

heel veel horsemanship werkt ook op dat principe, of je nou je paard in een trailer wilt hebben of wat dan ook, is het grondprincipe van leren vaak dat: je geeft een signaal en moet ook duidelijk maken wanneer het paard het juiste gedaan heeft (dmv nageven) en hij moet dat begrijpen.

Naarmate je dat met meer dingen doet krijgt het paard ook meer zelfvertrouwen en vertrouwen dat hij het goed doen KAN.

Het is echt heel simpel, maar daarmee nog niet makkelijk.

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 21:25

ijssnuiver schreef:
Ik zeg niet dat ze slecht zijn ;) . Maar wel ontzettend kort door de bocht, maar dat vind ik ook van jou. Je moet eigenlijk zelf even verder kijken dan je pension eigenaar.

Maar als je zeker weet dat er fysiek niks is, dan is er toch iets in jullie techniek/aanleer methode niet goed.

ik wil niet veel zeggen maar die eigenaar rijdt zelf ZZ dressuur.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:28

LittleDream4 schreef:
ijssnuiver schreef:

ik wil niet veel zeggen maar die eigenaar rijdt zelf ZZ dressuur.

Dat zegt mij vrij weinig :) .
Als die echt zo goed is als jij zegt, dan gaat hij samen met jou naar een oplossing zoeken en zorgt ervoor dat jij je ook bewust word van het belang van fysiek gezond zijn!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:32

1 er op, 1 er naast. En dan de grondhulp langzaam omzetten naar de rijhulp, even kort gezegd.

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 21:35

Fysiek zegt mij weinig, zag hem van morgen als een gek bokken tegen anderen paarden. Mare de eigenaar laat mij zelf proberen. omdat hij weet dat zij daar moeite mee heeft! En hij heeft geen vertrouwen met dat paard. Ik heb dat vertrouwen wel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:38

Klinkt alsof jouw paard jou niet snapt. Wat zegt jouw instructeur hoe je het noet aanpakken?

Koppel een commando aan hetgeen je vraagt. Zet je hand tegen de borst en zeg 'terug'. Beloon zodra het paard beweegt naar achter, voer de druk op als je geen reactie krijgt. Probeer dit eerst op de poetsplaats waar ze dus wel naar achter gaat. En niet vergeten te belonen als ze doet wat jij vraagt.

Wat betreft 'het niet waard zijn want het is een goedkoop paard', neem de verantwoordelijkheid voor een dier dat van jou afhankelijk is. Winst ga je toch niet halen met een hobby als paardrijden. Dat jij een goedkoop paard hebt betekend alleen maar dat je de rest van dat geld in je paard kan steken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:39

Het is jammer dat je niet verder wil kijken dan je neus lang is. Als een paard pijn heeft, kan hij dingen niet. Ik dwing jou toch ook niet je bekken te kantelen als je net zwaar gekneusd hebt? Het kan zo simpel zijn om even een osteopaat te laten kijken.

Bokken is kantelen van het bekken de andere kant op dan tijdens het achterwaarts. Dus dat is al niet met elkaar te vergelijken...

Ik vind het zonde van je paard en jou kennis/willen leren, dat je zo kort door de bocht bent. Maar ik denk dat je verder niet op mijn tips zit te wachten, dus succes met zoeken naar een juiste oplossing.

LittleDream4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 21:39

en zij zoekt de ruzie zelf ook op!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:44

gaat over het paard, laat de persoonlijke onzin erbuiten, is zo ontzettend off topic

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:47

En eh TS, als je maar een weg kent (leert) is dat altijd de juiste weg natuurlijk ;) maar er zijn meerdere (betere) wegen. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:51

Denk dat ts bedoelt dat haar paard zelf de anderen op zoekt om ruzie te maken.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:54

LittleDream4 schreef:
hun hebben mij wel goed verder geholpen toen ik van manege naar eigen paard ben gegaan :)

Doelde meer op (mede) deze uitspraak.

Edit: Bokt is erg fijn om andere inzichten te horen.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 11-02-13 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:56

Ik doelde op de opmerking van Airnt ;)