[HELP] Doorzitten maar niet onder de knie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJellybeex12

[HELP] Doorzitten maar niet onder de knie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 22:57

Lieve Bokkers, :o

Ik zit met een probleem,
Ik krijg het doorzitten maar niet onder de knie,
Zonder zadel natuurlijk geen probleem, en dan is het ook niet zo dat ik veel heen en weer ga,
Zit dan gewoon mooi rechtop,
Maar zodra ik met zadel rij en wil gaan doorzitten,

Lijk ik net een stuiterbal :') hihi,
Zonder beugels gaat ook prima, alleen hou ik mijn paard die ik nu heb,
Dan moeilijk in bedwang.

Ik heb al vanalles geprobeerd beugels een gaatje langer,
wat meer achterover zitten,
benen aanknijpen,
Bekken aanknijpen.

Ik hoop dat jullie wat tips & trucs voor mij weten,
Of wat oefeningen, :o

Alvast bedankt !! :D

Maureen95

Re: [HELP] Doorzitten maar niet onder de knie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:58

Misschien gewoon zitles nemen?

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 23:04

Maureen95 schreef:
Misschien gewoon zitles nemen?

Daar zat ik inderdaad aan te denken,
Maar ik ben ook iemand die graag zelf vordering maakt, hihi.
Als ik het hierna nog niet onder de knie heb, zou ik dat inderdaad eens kunnen proberen

Dankje! :D

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:07

Je moet juist niets aanknijpen, gewoon ontspannen blijven zitten.

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 23:10

Maartenn schreef:
Je moet juist niets aanknijpen, gewoon ontspannen blijven zitten.

Hoe bedoel je dat? :$ in stap/draf. echt net draf, kan ik blijven zitten, alleen als mijn paard dan ook maar sneller gaat vlieg ik zo steeds 10 cm omhoog, nou ben ik ook een springer daar gaat het niet om, maar galop gaat prima,

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:36

Je moet eerst gewoon echt helemaal ontspannen, net alsof je een pop bent zeg maar. Dan blijf je vanzelf beter zitten en dan kun je ook wat rechter op gaan zitten en je benen stil houden

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 23:53

Maartenn schreef:
Je moet eerst gewoon echt helemaal ontspannen, net alsof je een pop bent zeg maar. Dan blijf je vanzelf beter zitten en dan kun je ook wat rechter op gaan zitten en je benen stil houden

Ik ga het proberen dankje! :o

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:03

heeft het meeste te maken of je paard z'n rug loslaat,
strakkere rug, meer gestuiter.

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 00:05

liss schreef:
heeft het meeste te maken of je paard z'n rug loslaat,
strakkere rug, meer gestuiter.

dat kan ook een hoop verklaren inderdaad,
heb hem laten kraken door de osteopaat,
mag nu alleen maar longeren 5 maart heb ik weer een afspraak voor de volgende behandeling. :)
Aangezien het mij opviel toen ik op een ander paard op stal mocht rijden dat ik omhoog gegooit werd,
In draf, met gewoon lichtrijden, dit heb ik nooit gevoelt bij mijn paard,
(heb hem vanaf 15 september, )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 07:14

Klinkt ook alsof je misschien teveel je hakken uitdrukt, aangezien het zonder zadel en zonder beugels wel goed gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 07:42

Bovenbenen los, billen los, niet knijpen, alles lekker los (klinkt zo makkelijk, ik vind de uitvoering vrij wat moeilijker)

En je paard gaat pas de rug loslaten als jij goed zit (en dus niet op de rug stuitert) :) niet andersom :)

luckyswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:50

Inderdaad ontspannen en niet je benen vastklemmen. Veel oefenen en het komt wel goed!

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:35

Ik weet niet hoe hoog je paard opgooit? Maar wat ik zelf goed vind helpen, is eerst goed oefenen met doorzitten op een paard of pony met lekker vlakke gangen. Daarop leer je het vaak sneller en dan weet je hoe goed doorzitten zou moeten voelen. Daarna lukt het op paarden die hoger opgooien vaak ook makkelijker. Sowieso niet gaan klemmen, probeer ontspannen te zitten en je benen mooi lang te laten.

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:59

phormicola schreef:
Klinkt ook alsof je misschien teveel je hakken uitdrukt, aangezien het zonder zadel en zonder beugels wel goed gaat :)

ik denk dat ik gewoon, teveel mijn voeten gebruik in de beugels om stil te zitten en mijn benen aanknijpen. ik ga mijn beugels mooi 2 gaatjes korter laten, en dan weer oefenen en desnoods eerst even 2 rondjes zonder beugels moet hopelijk goed gaan :D

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:01

Yamcha schreef:
Bovenbenen los, billen los, niet knijpen, alles lekker los (klinkt zo makkelijk, ik vind de uitvoering vrij wat moeilijker)

En je paard gaat pas de rug loslaten als jij goed zit (en dus niet op de rug stuitert) :) niet andersom :)

Nee dat is waar, maar aangezien zijn rug vast zat, kan het meschien daar ook mee te maken hebben,
Maar als ik aan het lichtrijden ben heb ik zowiezo een tik dat ik voorover ga rijden, ook omdat ik een springer ben en dit gewend ben.
maar doormiddel van doorzitten en mijn balans zo te vinden, denk ik dat dat ook minder zou gaan worden,

Anderen kunnen het ook op mijn paard,
Dat is geen probleem het probleem licht bij mijzelf :o

Als ik weer kan rijden ga ik het zeker proberen :D

Horsess4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:30

Probeer steeds een klein stukje, dan weer lichtrijden en dan weer een klein stukje. Probeer dit steeds iets uittebreiden totdat je het langer kan volhouden.
Werkte bij mij iig wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:38

Ik vind je iig heel eerlijk, vind ik knap!
Is er iemand die je eraan kan herinneren om echt op je billen te zitten? Dat helpt al veel denk ik. En idd, de tip om een paar passen door te zitten, en als het niet meer lukt, te gaan lichtrijden, is imo een heel goede. Die heeft mij ook goed geholpen :)

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 00:16

Yamcha schreef:
Ik vind je iig heel eerlijk, vind ik knap!
Is er iemand die je eraan kan herinneren om echt op je billen te zitten? Dat helpt al veel denk ik. En idd, de tip om een paar passen door te zitten, en als het niet meer lukt, te gaan lichtrijden, is imo een heel goede. Die heeft mij ook goed geholpen :)

Dankje :o
Ik ga het proberen ik hoop begin maart weer te kunnen gaan rijden, :)
Natuurlijk eerst even zijn conditie weer opbouwen, aangezien ik voorheen al 2 maand niet heb kunnen rijden,
Aangezien de da zij dat hij niets mankeerde, en dat een ander zadel geschikt was,
dit geprobeerd geen vordering,
Osteopaat erbij gehaalt en wat bleek? Hij zat van tussen zijn oren tot het puntje op zijn kont compleet vast.
Nou sorry maar zo iemand noemt zich een dierenarts!? als je dit over het hoofd ziet is.. (lijkt mij sterk).

Ik laat jullie weten hoe het verloopt :D :PB

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:52

Ben wel benieuwd hoe het je vergaat (niet banketstaaf bedoeld!).
Ik heb hetzelfde probleem en toen ik het er over had met mijn instructeur zei hij dat ik mijn rug te strak vast zet. Je moet je bekken kantelen en meegaan met het paard, maar verder alles loslaten en gewoon zitten. Inderdaad steeds een klein stukje verder proberen en dan voel je vanzelf als het goed gaat.
Bij mij was het namelijk dat als ik mijn aandacht op de instructeur had, dan ging het goed, maar lette ik op mijzelf, dan ging ik tegenwerken. Puur omdat ik me dan ging aanspannen om te blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:30

Beterschap voor je paard, TS! Hadden ze ook nog een idee wat de reden is dat hij vastzat (om in de toekomst zoiets te voorkomen)?

eefjj22: iig een instructeur die eerlijk is tegen je, misschien kan hij je er in de les mee helpen :) zuinig op zijn, zulke mensen!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:34

En misschien als hulp wanneer je begint met doorzitten het zadel aan de voorkant (in de kamer) beetpakken totdat je het ritme wat in de gaten hebt. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:43

ik heb dat zo geleerd, idd, maar daar leerde ik vooral me van vasthouden en klemmen, en heb nu heel veel moeite met mijn handen op de juiste hoogte houden, dus persoonlijk zou ik dit niet aanraden..... ik moest daarna heel veel weer afleren.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:47

ga gewoon zo ontspannen mogelijk zitten. Je kan desnoods een heel klein beetje naar achteren leunen.
gewoon je benen los laten en de rest van je lichaam ook, eerst maar proberen om stil te zitten, dan kan je later wel weer netjes rechtop. En laat jezelf gewoon mee bewegen met je paard, juist niet aan knijpen, want dan duw je jezelf als het ware juist van je paard af, dat wil je niet.
Nu dus eerst alle spanning los laten, ik leerde altijd dat je gewoon moet denken dat je lekker onderuit op de bank zit, dan ga je meer onderuit gezakt en stiller zitten.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:34

wat ik al eens heb gehoord is dat doorzitten met langere beugels een stuk makkelijker is ;)
zelf heb ik moeite met doorzitten als de pony niet wilt ontspannen/niet los laat.
Dan stuiter ik alle kanten op, zodra hij ontspant zit ik al een stuk makkelijker.

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 23:59

eefjj22 schreef:
Ben wel benieuwd hoe het je vergaat (niet banketstaaf bedoeld!).
Ik heb hetzelfde probleem en toen ik het er over had met mijn instructeur zei hij dat ik mijn rug te strak vast zet. Je moet je bekken kantelen en meegaan met het paard, maar verder alles loslaten en gewoon zitten. Inderdaad steeds een klein stukje verder proberen en dan voel je vanzelf als het goed gaat.
Bij mij was het namelijk dat als ik mijn aandacht op de instructeur had, dan ging het goed, maar lette ik op mijzelf, dan ging ik tegenwerken. Puur omdat ik me dan ging aanspannen om te blijven zitten.

Haha bedankt :o
Ik ga het proberen, :D
Zodra ik weer kan rijden natuurlijk.