Problemen na de sneeuwperiode =(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Problemen na de sneeuwperiode =(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:27

Tsjaa... Ik heb het echt getroffen met mijn maatje...
We rollen van het ene probleem naar het andere..
Voordat de sneeuw er lag gingen we EINDELIJK vooruit.
En niet zomaar, maar met sprongen! Eindelijk boekten we vooruitgang in plaats van dat het zo slecht ging.
Gaspard heeft artrose, dus het is altijd rustig aandoen, en kijken hoe het gaat.
Voordat de sneeuw er lag was hij soepel en zat er eigenlijk geen dag tussen dat hij niet goed liep..
Maar nu, het is net of ik op een compleet ander paard rijd. Samen met zijn eigenaresse zijn we eerst begonnen met longeren een week geleden.
Maandag zat ik er voor het eerst weer op, en ben ik ervanaf gedonderd omdat hij spoken zag. Ik vond het niet erg, want ondanks dat hij verder hard ging en me eraf gooide, deed hij heel erg zijn best.
Maar vandaag.... Hij ging zo ontzettend hard, en als ik hem rustig (dat normaal wel wil helpen) vroeg om rustiger te gaan, ging hij vrolijk verder. Op een gegeven moment was ik het zat, hij kwam iedere keer van de hoefslag af, negeerde mijn rem compleet, en ging als een trein door de bak heen.
Ik was het zo zat dat ik hem omtrok. RUSTIG NU! dacht ik, ik denk, dan stap ik rustig verder, maar nee.
Een bom kwam tot barsten, en mijn 23 jarige artrose maatje begon te bokken, steigeren, springen en doen. Normaal ben ik iemand die op zo'n moment even laat weten dat ik daar niet van gedient ben, zonder reden word er bij mij niet gek gedaan, maar ik kan het niet bij hem!
Op dat moment was hij 1 bonk spanning, als een van jullie het gevoel kent, dan zou die weten hoe ik me op dat moment voelde, die zou weten dat je op zo'n moment je paard niet moet aanpakken maar gerust moet stellen...
Ik weet even niet wat ik moet doen. Ik weet ook niet of ik hem op zo'n moment aan moet pakken of niet.
Is het een stuk spanning van hem uit?
Is het enthousiasme dat hij weer aan het werk mag?
Is het omdat hij wat stijf is door zijn artrose en zijn winterstop van 2 maanden?
Is het gek doen omdat hij blij is weer aan het werk te mogen?
Of is het toch wat anders...?
Als dit komende zondag nog zo is, zeg ik tegen zijn eigenaresse dat ik hem voorlopig alleen wil longeren, en er pas weer op wil als hij wat tot rust gekomen is. Of als ze me komt begeleiden en lesgeven. Ik ben maandag niet hard gevallen, en ben zeker niet bang om erop te zitten, maar ik heb wel gemerkt dat zo'n oudje van 23 met artrose nog flink wat gemene sprongen kan maken. Ik rijd eigenlijk altijd alleen, en als ik er een keer verkeerd vanaf val, tegen het hek aan bijv, dan ben ik verder van huis...
Ik was ook echt boos net, en uit frustratie moest ik na het rijden gewoon echt ff janken. Hij kan je zo onschuldig en lief aankijken, daar ben ik denk ik gevoelig voor want hoe boos ik ook op hem ben, ik ten om hem toch nog te knuffelen, en dan breek ik gewoon.. Wie heeft er tips voor mij, ik weet nu namelijk even niet waar ik goed aan doe... -O-

FriesWytske

Re: Problemen na de sneeuwperiode =(

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:29

Mijn eerste gedachte is hoeveel voer krijgt dit paard?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:32

Zeker niet teveel
's ochtends een halfje biks met hooi, 's middags wat slobber met hooi, en 's avonds 1/3 meusli.
In meusli en slobber zitten toch niet zoveel voedings stoffen?

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:35

:o ik zou de biks er zolang afhalen en dat vervangen door muslie . maar dat is mijn idee

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:39

Inderdaad net wat montoya zegt. De biks er voor nu even bij weg laten en dit evt. dan vervangen door de meusli. Denk dat je paard dan al een heel stuk rustiger word.
Ik heb ze hier ook sinds eind vorig jaar gehalveerd of nog meer er af gehaald van de brok. Ze krijgen zodra we in het voorjaar komen hun normale portie weer.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:40

Heb je hem met de sneeuw even niet gereden? Dat is de indruk die ik krijg, maar dat staat er niet letterlijk...

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:40

Ik denk pijn. Het is koud en het dier heeft artrose...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:42

Komt het paard wel buiten? En hoe lang?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:44

En als je hem van te voren longeert wat doet hij dan?

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:48

mijn paard loopt ook al een tijdje onregelmatig en krijgt nu nog maar een handje brok en een halve muslie en een hele lurcerne en dat 2x op een dag en 4 x op een dag hooi . hij is erg relext hier onder . alle engerie die je er in gooit moet er op 1 of andere manier ook weer uit

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:49

Nee met de sneeuw niet gereden. We hebben enkel een buitenbak dus dat was niet mogenlijk.
Hij staat samen met zijn maatje gewoon de hele dag buiten. Ze gaan rond 9 uur lekker de bak in samen, tot een uur of 12. Dan krijgen ze middag eten, en dan rond 1 uur weer naar buiten tot een uur of 4 half 5. De weide is bij ons niet goed in de winter dus daar kunnen ze nu niet op.

Is alleen meusli niet te weinig voor een paard van ong 1.70..? Ik heb geen verstand van voer hoor!

Ik denk zelf niet dat het pijn is. Hij loopt verder soepel naar mijn idee, maar ik sluit het niet uit. We bouwen het nog altijd zo rustig mogenlijk op.

Toevallig heb ik hem vandaag voor het rijden even een kwartiertje gelongeerd, maar het heeft helaas niet geholpen..

Het gekke is dat hij nu qua voer minder krijgt dan voor de sneeuw er lag, en hij ervoor zo relaxt was, en nu niet meer.. =(

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:51

NWDynamite schreef:
Ik denk pijn. Het is koud en het dier heeft artrose...

Hier moest ik ook gelijk aan denken..

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:52

nee hoor je paard krijgt dan niet te weinig als hij ook voldoende hooi krijgt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:54

Is dat dan niet gewoon het probleem? Een tijdje niet gereden, het is koud en dus het paard is fris?
Moet je dit afstraffen? Ja! Je wil toch niet dat het gebeurt? Ook al is het joligheid oid, dat wil je gewoon niet hebben onder het zadel.
De topics van de afgelopen tijd gaan allemaal over te hoog in het voer, te weinig buiten, etc. Soms zijn paarden gewoon stout en moet je aangeven dat dat niet de bedoeling is :+ .

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:01

Doubtless schreef:
Is dat dan niet gewoon het probleem? Een tijdje niet gereden, het is koud en dus het paard is fris?
Moet je dit afstraffen? Ja! Je wil toch niet dat het gebeurt? Ook al is het joligheid oid, dat wil je gewoon niet hebben onder het zadel.
De topics van de afgelopen tijd gaan allemaal over te hoog in het voer, te weinig buiten, etc. Soms zijn paarden gewoon stout en moet je aangeven dat dat niet de bedoeling is :+ .

dat ben ik ook wel met je eens , maar denk dat je met het voer een boel problemen kunt voor komen

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:07

Ik zou het eens overleggen met zijn eigenaresse!

Doubtless, normaal ben ik wel van aanpak bij onterecht ongewenst gedrag, maar ik durf hem niet te streng aan te pakken aangezien ik bang ben dat hij zichzelf dan stukloopt. Soms moet je ze tegen zichzelf beschermen, en aangezien ik bij mijn vorige verzorgpaarden ben weg gestuurd, omdat ik te snel opbouwde, zonder begeleiding, en daarbij een paard kreupel reed (3 jaar geleden). Ik hou zoveel van dit paard, dus ben ik voorzichtig met hem

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:07

Paard krijgt niet zoveel gevoerd. Als je het hebt over een paard dat 2 of meer kg krachtvoer krijgt en amper hoeft te werken, à la. Maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:09

LoveUggs schreef:
aangezien ik bang ben dat hij zichzelf dan stukloopt.

Als een paard rodeo geeft en je corrigeert 'm, waarom zou 'ie zich dan stuk lopen?
Heel vervelend wat er bij je vorige verzorgpaard is gebeurd, maar dat is nu toch niet de situatie? Het gaat hier toch niet om opbouwen etc, maar om een paard dat ineens gekke trucen uit begint te halen?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:19

Dat is waar, maar wel een met artrose, en een die 2 weken vrijwel stil heeft gestaan..
Ik ben gewoon bang dat ik te streng voor hem ben, maar ik wil ook niet over me heen laten lopen..
Wat sprongen enz, kan ik heb wel aan, maar zoals ik net al zei, soms moet je ze tegen zichzelf beschermen. Af en toe denkt hij dat hij alles nog kan ofzo, en met die sprongen die hij nu maakt, kan je hem met een 4 jarige vergelijken :+, en tsja, hij maakt wel die sprongen, en als hij die maakt zonder mijn extra gewicht, is het niet zo'n probleem. Maar ik weet haast 100% zeker dat hij dit niet doet uit protest ofzo.. Toen hij dit vandaag deed stond hij daarna te trillen als een rietje, ik moest hem eerst geruststellen, een klopje geven en aan een lange teugel weg stappen. En je zou op denken dat ik hem daarmee beloon, maar zodra ik de teugels op dat moment wou oppakken om hem weer op te pakken begon hij weer. Vandaar de lange teugel. Alsof hij zelf schrok van zijn uitbarsting, hij leek wel in paniek.. (Zal wel tussen mijn oren zitten)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:35

in meusli zit volgens mij juist veel meer energiën en vetten. hou hem maar lekker op de brokken! en ik zal gewoon lekker longeren en daarna er pas opstappen, ook fijner voor jezelf.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:38

en afstraffen heeft nooit zin. een paard doet zoeits niet voor niks en het klinkt ook niet als 'streken'. ik denk dat het er gewoon even uit moet... of misschien bang voor iets, alles heeft een rede, maar als jij er al van te voren op stapt met het idee : 'daar gaan we weer' dan kan je er beter niet op gaan, want dat zal dat de rede zijn. misschien was je zelf gestresst of zat je niet lekker in je vel , het kan zo veel redenen hebben. ik vind het heel goed hoe je over heet beestje praat en je hebt het heel goed opgelost! met straffen win je niks, wat wil je doen tegen 600 kilo?! haha dus van mij krijg je complimenten meid! je ziet het vaak anders aflopen....

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:47

Bedankt!
Ik ben er dan wel maandag afgedonderd, maar ik ging er niet met een ander instelling op dan normaal.
Ik heb van hem geleerd, dat ik met de dag moet kijken hoe het gaat. Je weet bij hem nooit hoe het gaat. De ene dag loopt hij goed en de andere dag niet. Ik heb een aantal maanden geleden enorm lopen stressen omdat hij maar niet normaal bij me liep. Ik ben er toen op een dag opgestapt met het idee: "Ik ga rijden, en als hij hard gaat, dan gaat ie maar lekker hard, maar ik ga rijden" vanaf die dag was het over. Was hij de rust zelf. Maar nu is het niet alleen hard gaan. In het jaar dat ik hem doe, heeft hij nooit gebokt met mij erop, laat staan die uitbarstingen als de laatste 2 keer... Ik hoop maar dat het dat stukje enthousiasme is, en blijdschap, en dat het dalijk weer normaal is..!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:50

lissie_zigor schreef:
en afstraffen heeft nooit zin.

Mag ik vragen hoe jij reageert op een rodeo?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:56

Ik vind dat je op sommige momenten echt wel mag 'straffen'. Zo heb ik laatst op een paard gereden dat bewust plekken ging zoeken die eng waren. Zo waren er nieuwe scharnieren op de bakdeur geplaatst waar ze niet langs wou de hoeken waren eng, en elke keer ging ze er in volle galop al bokkend en springend vandoor. Dan kan ze van mij echt wel een paar flinke tikken krijgen en dan rij ik haar vooruit. (Dan praat ik over een manegepaard) en toen ik haar eenmaal 'aanpakte' was het over. Maar er zit een verschil tussen straffen, en straffen. Als je straft op het verkeerde moment heeft het geen nu. Doe je het op het juiste moment, is het vaak over, en dat is dan ook weer net even per paard verschillend...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:59

Ik geloof er niet in dat een paard op zoek gaat naar enge plekken. Maar op zo'n moment moet de ruiter wel de leiding nemen en duidelijk maken wat de bedoeling is & wat niet.
Als er sprake is van een rodeo lijkt passief afwachten me niet de oplossing...