hoe rust krijgen bij een hypere pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liiszle

hoe rust krijgen bij een hypere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:09

Inmiddels word ik er wel een beetje radeloos door..

Onze pony Romy, een ontzettend lieve haflinger is gígantisch druk in haar doen en laten en ik kan dat inmiddels niet meer zo goed hebben
iedere keer rijden is min of meer een strijd, want meer dan 3 seconden ontspanning is er niet, ik ben alleen maar bezig met rust er in krijgen en haar aan het werk zetten, genieten en ontspannen van mijn kant uit is er niet meer bij.

Sinds een week hebben we een nieuw zadel voor haar aangeschaft, een mooi dressuur Thorowgood zadel die perfect ligt. ons oude zadel lag namelijk voor geen meter, en ik vermoedde dat daar ook een deel onrust vandaan kwam.
nu mét nieuw zadel is ze mogelijk nóg drukker!

longeren van te voren is zinloos, rennen, springen, bokken doet ze fanatiek maar moe worden? ho maar. als ik er dan op zit gaat ze gewoon door.
grondwerk houd ze zo ongeveer 5 seconden haar aandacht bij, op buitenrit is het enige waar ze aan denkt TERUG NAAR HUIISSS dus dribbelen springen en klooien. Als we gaan springen is ze helemaal één brok energie want dat vind ze leuk, en dan heb ik zelfs nog ontspannen stukjes er tussen zitten.
Zonder zadel zelfde verhaal, met haar wandelen zelfde verhaal.

kort om, ze is zo hyper als wat.

Les krijg ik ook al een poosje en dat helpt zeker wat betreft mijn houding en het ontspannen in rug/hals van Romy, maar de snelheid gaat er niet uit.

Ik zou hier graag aan werken, om ook voor mezelf wat ontspanning te vinden in het rijden.

wat raden jullie aan? Zowel voor óp het zadel als op de grond.

alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Liiszle op 05-02-13 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xTesslove

Re: hoe rust krijgen bij een hypere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:11

Ik volg even, haflinger met zelfde probleem.. Na 3kw serieus bakwerk kan ik meestal pas serieus goed werken..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:12

wat krijgt ze te eten? En hoeveel.

Mocht het daar niet aan liggen Rustig blijven, blijf lachen en ga vooral niet er met het idee opzitten dat je het vandaag wel even doet. Eerst de rust erin trainen dan pas verder gaan. Ikzelf ga dan gewoon zingen :) Hou ik mezelf lekker bezig ondertussen er een hyper-de-pieper onder je is. Het is nu vooral belangrijk dat ze het interessant vind om met jou aan het werk te gaan ipv meer haar eigen gang te gaan. En daarbij is een ruiter met engelen geduld enorm belangrijk.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:14

Ze krijgt amper wat. enkel Kuil/hooi verdeeld over de dag en een handje brokken als ze op stal gaan savonds

Ik zing inderdaad wel eens mee met het muziek van mijn mobiel oid, of ik ga lekker tegen haar praten. vaak stop ik ook zodra ze wél een goede oefening gedaan heeft of dat ik iniedergeval een goed gevoel heb.

wat raad je aan qua trainen? wel iedere dag of juist wat gedoseerder?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:16

Ik zou wel blijven iedere dag beweging geven denk. Of even uit proberen wat fijner is. Staat ze overdag lang op wei? want als ze elke dag op stal staat begrijp ik waarom ze zo hyper is.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:19

Komt ze verder ook buiten? of heb je daar de mogelijkheid niet voor. Ikzelf trainde echt eerst om de rust erin te krijgen, ga dan pas verder met andere dingen. En vooral variatie, niks is zo dodelijk voor een druk dier om altijd hetzelfde te moeten doen. Hoe interessanter de training voor haar, hoe sneller ze geneigd zijn met je samen te gaan werken.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:19

Liiszle schreef:
longeren van te voren is zinloos, rennen, springen, bokken doet ze fanatiek maar moe worden? ho maar.

Door blijven longeren , tot dat ze echt moe is... is dat zo ga je er 10 minuutjes op. Dan wel echt belonen ook!

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:26

Ik lees stiekem ook even mee! Mijn shetter heeft ook energie voor 20, niet te stoppen! Hoe meer ik doe, des te meer energie ze krijgt! Terwijl ze idd alleen op hooi en twee handjes brok staat! Moe laten rennen heb geen zin, ja voor twee tellen, en dan is het weer hop, energie voor 20 weer!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:34

Wij hebben ook zo'n pony die altijd druk is.
Wat (bij ons) goed helpt is zelf langzamer gaan lichtrijden zodat de pony mee gaat in jouw ritme.
Als hij écht onder je uitloopt een flinke ophouding maken zodat hij écht even terugkomt. Dan weer loslaten, en weer een ophouding als hij weer (veel) te hard gaat. Zeker niet gaan trekken en blijven hangen, dan gaan ze alleen maar harder (is mijn ervaring).
Bij ons hielp longeren vantevoren trouwens ook niet. Pony kreeg (en krijgt) vrijwel geen brok, alleen hooi verdeeld over de dag en 's zomers op de wei. Ook staat ze de hele dag buiten. Maar hoe moe ze ook was, ze ging niet langzamer lopen!
Wij hebben het uiteindelijk maar geaccepteerd dat haar tempo nu eenmaal zo hoog ligt, en dat ze nooit een superdressuurpony zal worden. Was ook nooit de bedoeling met haar dus dat komt goed uit. Pony rijdt nu met mijn broertje 1 keer per week in de dressuurles en de rest buiten of wat springen, en dat gaat hardstikke goed zo! Ook in de les is ze nu al veel minder druk als eerst, maar dat snelle gaat er denk ik nooit helemaal uit.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:35

[RT-P] Hoe rust erin krijgen?

hier ook al veel tips uit kunnen halen!

maar ben erg benieuwd wat ik nog meer kan doen, en zeker ook naast het paard

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:36

ze staan iedere dag van uur of 9-10-11 tot uur of 5 op de paddock met vriendjes en mits het weer het toelaat ook in het land. dus gemiddeld een uur of 6 buiten op een dag

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:42

hoe zinvol is het om eerst in stap de rust te rijden? want stap is voor haar 10x moeilijker dan draf, dan blijft ze maar dribbelen en klooien. in draf ontspant ze meer door haar lijf maar wel met de fast forward knop aan :')

ik kan wel eens proberen haar héél lang te longeren. geregeld half uur gedaan zonder resultaat.. maar wellicht dat langer een betere optie is

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 21:58

daarbij zou ik graag willen weten of het zinvol is om eerst met haar aan de hand aan de slag te gaan juist onder het zadel verder te trainen

Davy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:04

Ik denk dat je toch in de voeding wat moet gaan veranderen, en staat ie op de weide? of op stal? En soiso zoals ze al zeggen langer longeren en maar eventjes rijden, en dit zo opbouwen.

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:07

ben het met Davy1993 eens

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 22:11

daar had ik al antwoord op gegeven; ze krijgt verdeeld over de dag 4x kuil/hooi aangeboden (8u, 12 u, 5u, 10u) ze staat met vriendjes vanaf de ochtend tot 5 u in een ruime paddock en met goed weer in het weiland met vriendjes.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:35

Ik heb zo'n IJslander, ze was echt niet te hanteren. Het ging zelfs zover dat mensen erover na dachten haar af te voeren omdat niemand er meer iets mee kon. Eigenaar had zelf iets met de rug dus hield haar niet en dus liet hij haar altijd maar gaan op de weg naar huis..
Ik ben begonnen bij de basis. Grondwerk met name. Ze is nog steeds even druk maar ze luistert gewoon veel beter. Ho is ho. Ze is er een stuk relaxter door geworden, alhoewel er nog steeds niemand anders op kan en ze echt nog wel haar buien heeft. En als ik in een groep ga rijden fokt ze zichzelf helemaal op, maar ik ben allang blij dat ik haar nu alleen op een halster rondje dorp kan rijden op lange teugel.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:53

Oh ik herken je verhaal heel erg goed !! Drama.... Maar door heel erg consequent te zijn ga je het meeste bereiken. Ophouding, los, ophouding los... Soms moet ik dit wel 100 keer herhaling in 10 minuten tijd. Maar ze MOET naar je ophouding gaan luisteren. Na heel veel herhalen gaan ze het begrijpen. En ja dat kost engelen geduld. Fout die heel veel mensen maken ( inclusief mijzelf ) is vast blijven houden. Hoe langer je vasthoudt, hoe sterker paardluief wordt en hoe harder je gaat. Geen optie dus.

Ik stap mijn paard in aan de hand, stap erop en draaf meteen weg, want anders heb ik meteen een geflipt paard onder mij. 5 minuten linksom, 5 minuten rechtsom. Daarna meteen galop, ook 5 minuten links en 5 minuten rechtsom. Pas in de galop krijg ik ontspanning, lang laag galopperen op de volte, niet uit laten breken, jouw tempo galopperen. Liefs net iets onder het paard zijn tempo.

Pas daarna kan ik fatsoenslijk draven en stappen. En ja ik heb ook zo een dribbelkont, maar het is echt al met 80% verbeterd.

Succes !!!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:15

Lang longeren is bij zo'n paard nutteloos, krijgen ze meer conditie van en het helpt niet om je paard rustiger te krijgen.

Wat bij mij werkte: Niet vasthouden/trekken, maar goed op je zit gaan rijden. Benen niet afsteken, maar gewoon netjes langs je paard af laten hangen. Zelf heel goed op je lichtrijden letten, echt continu onder haar tempo willen blijven lichtrijden. Ik reed heel veel achten (halve volte linksom, halve volte rechtsom) om ze ook geestelijk wat meer te vermoeien.

Stappen zou ik zoveel mogelijk laten tot ze zelf wat rustiger is en dan enkel aan een lange teugel om de spanning te vermijden. Als dat eenmaal ok is kun je ze natuurlijk gaan oppakken.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:22

ankehoix schreef:
Ik heb zo'n IJslander, ze was echt niet te hanteren. Het ging zelfs zover dat mensen erover na dachten haar af te voeren omdat niemand er meer iets mee kon. Eigenaar had zelf iets met de rug dus hield haar niet en dus liet hij haar altijd maar gaan op de weg naar huis..
Ik ben begonnen bij de basis. Grondwerk met name. Ze is nog steeds even druk maar ze luistert gewoon veel beter. Ho is ho. Ze is er een stuk relaxter door geworden, alhoewel er nog steeds niemand anders op kan en ze echt nog wel haar buien heeft. En als ik in een groep ga rijden fokt ze zichzelf helemaal op, maar ik ben allang blij dat ik haar nu alleen op een halster rondje dorp kan rijden op lange teugel.

en wat doe je dan precies met het grondwerk?

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:24

dankjewel voor de tips!

ik kan inderdaad ook het beste maar gelijk gaan draven, dus ga jouw manier eens toepassen!

ga over een uurtje rijden, dus dan eens zien wat er gaat gebeuren. eindeloos ophoudingen maken ben ik bang voor ;)

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:27

princesj, dat longeren heb ik dus inderdaad ook het idee van dat het geen nut heeft, ze blijft even druk daardoor.

langzamer lichtrijden probeer ik soms, vind ik erggg moeilijk! maar wel goede om mee door te oefenen. korte wendingen rijden moet ik inderdaad meer doen.

bedankt!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:30

Liiszle schreef:
princesj, dat longeren heb ik dus inderdaad ook het idee van dat het geen nut heeft, ze blijft even druk daardoor.

langzamer lichtrijden probeer ik soms, vind ik erggg moeilijk! maar wel goede om mee door te oefenen. korte wendingen rijden moet ik inderdaad meer doen.

bedankt!

Dat is zeker moeilijk, maar goed volhouden en iedere keer als zij het tempo van je afneemt weer in je hoofd herhalen, want echt waar, dat is de enige (eerlijke!) oplossing. Anders ga je met je hand afremmen en dat moet je niet willen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:34

Flink geestelijk aan het werk zitten wil nog wel eens helpen. Constant figuren en tempowisselingen rijden, laat haar maar nadenken.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:39

Liiszle schreef:
ankehoix schreef:

en wat doe je dan precies met het grondwerk?

Je begint met de basis; je leert je paard je te volgen, aandacht voor je te hebben en niet in 'jouw ruimte' te komen.
http://www.horseplay.nl/basics.htm
Daar wordt van alles volledig uitgelegd :D