Iets mis met ''gewoon'' rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Iets mis met ''gewoon'' rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:05

hoihoi,

ik heb een tijdje na zitten denken om een topic te openen en zo ja,hoe ik het 't beste kon verwoorden.

Ik vraag me het volgende af:
Ik rijd sinds een jaar een heel leuk paard bij,maar wanneer mensen vragen ''wat'' ik dan precies met dit paard doe weet ik er even geen woorden aan te geven! Ik rijd geen dressuur zoals men dat gewend is in de dressuurlessen,ik spring recreatief maar wel met persoonlijke records zal ik maar zeggen :+ Wat ik tijdens ''mijn'' engelse rijden doe is gewoon overgangen rijden,heeeeel veel figuren (ook dingen als dubbele gebroken lijn,voltes verkleinen etc). Maar als ik dan klaar ben en iemand heeft een tijdje staan kijken langs de kant hoor ik wel eens 'hij liep niet echt netjes he..?'

Nou vroeg ik me af,is dit verkeerd als ik weinig doe qua stelling,buiging etcetera? Ik heb hier gewoon weinig mee en weet eigenlijk niet waarom. Verder vraag ik mij ook wel eens af wat ik precies wil met de paarden,ik richt me dus niet specifiek op iets en weet ook nooit zo goed wat ik moet zeggen als ik bijvoorbeeld solliciteer naar een nieuwe stage voor de paardenhouderij. (wanneer ze vragen wat ik precies doe). Ik ben het liefst de hele dag met paarden bezig,en ik huppel niet alleen rond hoor,ik train dus op mijn eigen manier maar ik vraag me af of er behoefte is aan iemand zoals ik. Moet ik blijven doen wat bij me past of kan ik me beter aanpassen?

groetjes Femke

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:07

Als jij er plezier in hebt, dan zou ik me niet te veel aantrekken van wat anderen ervan vinden. Niet iedereen houdt van dressuur, gewoon lol met je knol is ook heerlijk toch :)?
Laatst bijgewerkt door Kyarahh op 04-02-13 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:07

Denk dat je gewoon een recreatieruiter bent dus? Niks mis mee toch :)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:08

ik moest een keer een shetje doorijden en deed ik ook alleen maar dit mee hoor! waren mensen die vragen wat ik hem eigenlijk leerde (hij was 4) en ben pas op zijn 5de begonnen met dressuur maar toen ook al snel gestopt vanwege de eigenaar die vond dat ik hem meer "echt" dressuur moest gaan doen. kijk nageeflijk lopen en stelling doe ik wel hoor beetje wijken maar voorderest niet echt veel.

YelaBrenda11

Re: Iets mis met ''gewoon'' rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:11

ik trek me er ook niets van aan hoor! Ik betwijfel alleen of ik het wel goed doe omdat het meerendeel het anders doet. Is dit een gewoonte of is het echt beter voor je paard om 'in de juiste houding' te lopen?

Ik rijd inderdaad geen wedstrijden dus je zou me recreatieruiter kunnen noemen!
Jammer lilieska,de paardenwereld moet soms nog beseffen dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:14

Het is idd echt beter om een paard in de juiste houding te laten lopen, dan gebruiken ze hun rug en hun achterbenen goed, en train je daadwerkelijk iets, anders geef je gewoon beweging. Is ook niets mis mee, maar het is geen trainen.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:14

Ja was echt een leuk beestje heel leergierig ook en was best speciaal voor mij omdat ik het merendeel zelf aangeleerd heb ze kon alleen harder (beetje zachter) en klein beetje sturen. maar door de eigenaar ben ik ermee gestopt. wou wel meedoen met behendigheidswedstrijdjes van stal maar dat was geen echte dressuur dus dat mocht niet van de eigenaar heb haar uiteindelijk 1 wedstrijdje gereden maar alleen voor de drukte als schriktraining zegmaar.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:20

Vjestagirl schreef:
Het is idd echt beter om een paard in de juiste houding te laten lopen, dan gebruiken ze hun rug en hun achterbenen goed, en train je daadwerkelijk iets, anders geef je gewoon beweging. Is ook niets mis mee, maar het is geen trainen.

Nouja,de traint ze er natuurlijk wel op om scherper op je hulpen te reageren wanneer je veel overgangen en tempowisselingen rijdt neem ik aan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:21

YelaBrenda11 schreef:
Vjestagirl schreef:

Nouja,de traint ze er natuurlijk wel op om scherper op je hulpen te reageren wanneer je veel overgangen en tempowisselingen rijdt neem ik aan?

Mja, maar dat vind ik niet echt trainen. Dat is gewoon basis, geen training maar opleiding.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:25

Ligt er ontzettend aan hoe het paard loopt onder jouw rijden. Loopt ze gewoon ontspannen, zonder een erg weg gedrukte rug, hoef je je niet zo'n zorgen te maken.

Loopt ze echter naar de sterren te kijken met een weggedrukte rug, dan is het beter voor het paard om dressuurmatig te gaan rijden. Want anders is het funest voor haar rug.

Mijn pony bijv. loopt op de tweede manier als ik recreatief rijd. Oortjes naar voren, vanalles bekijken, onderhalsje erop, puntige billen kweken. Dus het is erg belangrijk dat ik een aantal keer in de week ook dressuurmatig train. Om hem vrij te houden van blokkades en zodat hij mij goed kan dragen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:26

Klinkt alsof je "gewoon" recreatie ruiter bent. En daar is niks mis mee! :)

Ik heb 1 keer per week dressuurles (afhankelijk van het weer, want we hebben geen binnenbak hier), maar we gaan nooit echt in op de moeilijkere oefeningen. De les is gewoon om alle moeilijkheden te corrigeren waar ik op dat moment tegenaan loop met mijn paardje en om te zorgen dat ze ook minimaal 1 keer per week 'netjes' loopt. Daarnaast heb ik les om mijn eigen houding te verbeteren.
Bovendien is dressuur de basis van alles en het helpt me ook om mijn paard onder controle te houden wanneer ik buiten rijd, zonder zadel rond hobbel of voor de lol een keer wat balkjes spring. :)
Maar ik zou mezelf ook niet beschrijven als 'dressuurruiter' en ik heb totaaal geen wedstrijdambities. Ik rijd voor het rijden zelf en verder ben ik blij om gewoon tijd door te brengen met mijn paardje.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:30

Je hoeft geen wedstrijden te rijden of appuyementen te trainen om dressuur te rijden hoor! Als jij werkt aan een fijn ontspannen paard, dan ritmisch (in takt) blijft lopen en je bijvoorbeeld in je overgangen op een steeds kleinere hulp reactie krijgt, dan ben je in mijn ogen gewoon aan het dressuur trainen. Wel natuurlijk onder voorwaarden dat je paard niet met enorme hals erop loopt te sterrenkijken.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:34

ik snap wat jullie bedoelen! Maar nee,ze loopt niet in de kameelhouding zal ik maar zeggen. Meer naar voren met de hals. Min eigen paard heeft hier wel een handje van maar deze niet. Ze is ook niet zwaar op de hand maar loopt gewoon lekker naar mijn gevoel.
Vind het vooral heel leuk om figuren te rijden en daarin wat nieuws te proberen zoals een slangenvolte met heel veel bogen of door een S van hand veranderen met 3 bogen :+ Niet bestaande figuren zal ik maar zeggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:37

Daar ben ik echt jaloers op! Die van mij is echt een hel _O- Nooit in te zetten voor een beginnerslesje ofzo, dan gebruikt hij de totaal verkeerde spieren, net als met buitenrijden of even lange teugels geven.

Mijn andere liep altijd ontspannen, ook zónder verbinding (neck rope etc.). Maar deze.. :')

Dus bij die andere was echt dressuurmatig rijden ook veel minder nodig, deden we dan ook maar heel soms :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:27

Vjestagirl schreef:

Volgens jouw persoonlijke definitie van training.
Het is echter wel degelijk training wat de TS doet, ze traint alleen iets anders dan wat jij belangrijk vindt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:30

YelaBrenda11 schreef:
hoihoi,

ik heb een tijdje na zitten denken om een topic te openen en zo ja,hoe ik het 't beste kon verwoorden.

Ik vraag me het volgende af:
Ik rijd sinds een jaar een heel leuk paard bij,maar wanneer mensen vragen ''wat'' ik dan precies met dit paard doe weet ik er even geen woorden aan te geven! Ik rijd geen dressuur zoals men dat gewend is in de dressuurlessen,ik spring recreatief maar wel met persoonlijke records zal ik maar zeggen :+ Wat ik tijdens ''mijn'' engelse rijden doe is gewoon overgangen rijden,heeeeel veel figuren (ook dingen als dubbele gebroken lijn,voltes verkleinen etc). Maar als ik dan klaar ben en iemand heeft een tijdje staan kijken langs de kant hoor ik wel eens 'hij liep niet echt netjes he..?'

Nou vroeg ik me af,is dit verkeerd als ik weinig doe qua stelling,buiging etcetera? Ik heb hier gewoon weinig mee en weet eigenlijk niet waarom. Verder vraag ik mij ook wel eens af wat ik precies wil met de paarden,ik richt me dus niet specifiek op iets en weet ook nooit zo goed wat ik moet zeggen als ik bijvoorbeeld solliciteer naar een nieuwe stage voor de paardenhouderij. (wanneer ze vragen wat ik precies doe). Ik ben het liefst de hele dag met paarden bezig,en ik huppel niet alleen rond hoor,ik train dus op mijn eigen manier maar ik vraag me af of er behoefte is aan iemand zoals ik. Moet ik blijven doen wat bij me past of kan ik me beter aanpassen?

groetjes Femke

Klinkt als de ideale bijrijder die wel een paard beweging geeft maar hem niet verkloot door hem in de krul te trekken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:33

Anne_GTI schreef:
Klinkt als de ideale bijrijder die wel een paard beweging geeft maar hem niet verkloot door hem in de krul te trekken.

Waarrrrr is de 'i like it' knop??? :Y)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:34

Ik vind dressuur de basis voor het paard. Paarden zijn niet gemaakt om op te rijden, maar dit doen we wel. Een paard moet daardoor anders gaan lopen, gaan dragen, anders kan het ten koste gaan van de gezondheid. De voorhand is een stuk zwakker dan de achterhand en een paard loopt van nature 70% op de voorhand en 30% op de achterhand. Want voor grazen en wegvluchten is zijn alleen stuwende achterbenen nodig. Met dressuur willen we dat het 50%-50% wordt in ieder geval, zodat het paard de ruiter ook echt kan dragen op een goed manier. De achterhand kan dit namelijk, na oefening wel goed aan. Daarnaast heeft een paard een natuurlijke scheefheid, en wordt die scheefheid alleen maar erger als dat niet gecorrigeerd wordt, en hoe meer dat bevestigd wordt hoe moeilijker het is om het paard weer recht te richten. Dus het gewicht te verdelen over 4 benen, en niet bijv veel meer dragen met het linkervoorbeen. De rug wordt weg gedrukt en het paard kan problemen ondervinden. Een paard die dressuurmatig getraind wordt zal bij een buitenrit graag weer lopen in zijn natuurlijke scheefheid, dus met zo'n buitenrit verpest je in zekere zin weer wat je met dressuur gedaan hebt. Geeft niet, het is een stukje bewustwoording.

Dit is mijn visie erop, hoop dat je het kan begrijpen.

trainerhes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:26

Hallo Femke,

Gefeliciteerd! Met 'gewoon' paardrijden is namelijk helemaal niets mis! Fijn dat jij en je paard plezier hebben!

Wat ik je wil meegeven is het volgende: Je paard gaat het langst mee als hij over alle vier de benen even hard 'slijt' en zijn spieren aan iedere zijde even veel belast. Dat lijkt me helemaal jou bedoeling, als ik ervan uit mag gaan dat je zo lang mogelijk plezier wilt maken met je paard.

Om dat te bewerkstelligen is het fijn om je paard zo te trainen dat hij zijn lichaam op de meest efficiente manier gebruikt. Daar zijn allerlei trainingen voor, maar uiteindelijk komt het op bovenstaande neer.

Gebruik de manier waar jij en je paard zich fijn bij voelen!

Heel veel succes!

Hartelijke groeten,

Hester Bransen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:10

saskiakefie schreef:
Ik vind dressuur de basis voor het paard. Paarden zijn niet gemaakt om op te rijden, maar dit doen we wel. Een paard moet daardoor anders gaan lopen, gaan dragen, anders kan het ten koste gaan van de gezondheid. De voorhand is een stuk zwakker dan de achterhand en een paard loopt van nature 70% op de voorhand en 30% op de achterhand. Want voor grazen en wegvluchten is zijn alleen stuwende achterbenen nodig. Met dressuur willen we dat het 50%-50% wordt in ieder geval, zodat het paard de ruiter ook echt kan dragen op een goed manier. De achterhand kan dit namelijk, na oefening wel goed aan. Daarnaast heeft een paard een natuurlijke scheefheid, en wordt die scheefheid alleen maar erger als dat niet gecorrigeerd wordt, en hoe meer dat bevestigd wordt hoe moeilijker het is om het paard weer recht te richten. Dus het gewicht te verdelen over 4 benen, en niet bijv veel meer dragen met het linkervoorbeen. De rug wordt weg gedrukt en het paard kan problemen ondervinden. Een paard die dressuurmatig getraind wordt zal bij een buitenrit graag weer lopen in zijn natuurlijke scheefheid, dus met zo'n buitenrit verpest je in zekere zin weer wat je met dressuur gedaan hebt. Geeft niet, het is een stukje bewustwoording.

:')
Als jou paard buiten loopt is het 1. maar de vraag of hij scheef loopt en 2. verpest je niet gelijk wat je hebt gedaan.
Wat denk je dat er gebeurd als je paard in de stal staat of op het land?
Ik ben het met je eens qua trainen, ook als je recreatief rijdt zou ik ervoor kiezen om er een basis in te rijden (rechtrichten). Maar het belangrijkste vind ik wel dat je plezier hebt in wat je doet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:16

YelaBrenda11 schreef:
ik snap wat jullie bedoelen! Maar nee,ze loopt niet in de kameelhouding zal ik maar zeggen. Meer naar voren met de hals. Min eigen paard heeft hier wel een handje van maar deze niet. Ze is ook niet zwaar op de hand maar loopt gewoon lekker naar mijn gevoel.
Vind het vooral heel leuk om figuren te rijden en daarin wat nieuws te proberen zoals een slangenvolte met heel veel bogen of door een S van hand veranderen met 3 bogen :+ Niet bestaande figuren zal ik maar zeggen.

belangrijk is dat je dan niet teveel aan je binnenteugel gaat trekjken, want dan trek je hem letterlijk scheef.
Verder is het toch prima

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:25

saskiakefie schreef:

:') Dan zullen we ze ook maar niet meer buiten laten lopen... Ik denk dat elk paard nu juist baat heeft bij een buitenrit. Het kan op zijn eigen benen lopen, leert recht lopen en blijft fris in het koppie. Of te wel, reden er maar meer dressuurruiters buiten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:44

Een paard wat in de wei loopt zal inderdaad scheef lopen, maar minder erg als met de ruiter erop en ja je gaat de natuurlijke scheefheid tegen dus als je een paard nou eens duidelijk zou kunnen maken om recht te lopen in de wei en ook nog even regelmatig wat buigoefeningen te doen... zou inderdaad schelen :D

Ik zeg niet dat je geen buitenritten kan/moet maken, want mentaal is het juist heel goed die afwisseling. Maar ja het gaat wel wat ten koste van de dressuur :j Maar aan de andere kant als je het niet zou doen en alleen zou dressuren zou het paard daar op een gegeven moment minder zijn best doen, dus dat schiet ook niet op.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:59

Sorry, een buitenrit maken gaat ten koste van de dressuur? Wel eens een heel lang zandpad gereden met alleen maar tempowisselingen? Wijken naar links, omstellen en vervolgens naar rechts, weer rechtuit en dat herhalen? Zelfde met schouderbinnenwaarts links en rechts. Die lange rechte paden zijn juist perfect om zaken waar je in die 'kleine' rijbak moeite mee kan hebben, te trainen. En wat denk je van eens een flinke galop in het bos, daar kan een paard ontzettend los en ontspannen van worden. (En dan heb ik het nog niet eens gehad over het mentale stukje bij je paard)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:35

Tango ik ga er natuurlijk niet vanuit dat je dressuurmatig een buitenrit gaat maken :=
En zoals je kan lezen heb in bovenstaande post wat geschreven over het mentale aspect