Zwaar, welk ras geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlackHorse19

Zwaar, welk ras geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 05:51

Ik heb een vraagje.
Vind het zelf best poedersuiker om er over te beginnen maar ik hou super veel van dieren, en vooral van paarden.
Nu is mijn probleem dat ik niet een van de lichtste ben.
Ik weeg met mijn 175 rond de 120 kilo. (dit was voorheen bijna 140)
Ben dus echt wel aan het afvallen maar dit gaat jammer genoeg langzamer dan ik zou willen.
Maar ik zou gewoon zo graag willen paardrijden.
Ik heb wel eens stapritjes gemaakt op een KWPN'er en op een Fjord en dit was geen probleem.
Maar ik schaam me toch best voor mijn gewicht!

Nu zou ik graag willen weten aan welke rassen ik eventueel zou kunnen denken om op te rijden?
Of is dat met mijn gewicht nog gewoon niet te doen?

Is er misschien ook iemand die tips heeft om aan zo'n rijpaard te komen? Aangezien op een manege vaak een maximaal gewicht van 90 kilo geld.

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben. Alvast bedankt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 06:03

Ik ben nog zwaarder geweest dan jij en om eerlijk te zijn zou ik voorlopig nog even wachten met op een paard stappen tot je rond de 90 kilo zit. Het is een hele belasting voor de paardenrug om er nu op te gaan zitten en jouw pleziertje mag uiteraard niet ten koste gaan van de gezondheid van het paard ;) Ook voor de zwaardere rassen is het een hele belasting en dat vergeten sommige mensen nog weleens.

Super dat je al zoveel bent afgevallen, ga zo door! :)

Uppojono

Re: Zwaar, welk ras geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 06:27

Ik zou ook nog even wachten als ik jou was. Superknap dat je zoveel bent afgevallen en misschien dat het makkelijker is om vol te houden als je bij je doel van 90-100 kg weer te paard kunt gaan. Voor mij is dit namelijk echt het maximum voor een paard. Succes.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 07:14

Ik zou kijken naar de wat zwaardere rassen bv belgisch trekpaard oid. Ik heb ook 120 gewogen en altijd op Belgen gereden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 07:50

Om een ruiter te kunnen dragen is niet alleen de bouw van een paard belangrijk maar vooral hoe goed de rug- en buikspieren getraind zijn zodat het paard het gewicht kan ondersteunen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:15

Hier zijn echt al veel topics over geopend de afgelopen tijd..
Had je best even naar kunnen zoeken.

Ik vind 120 kilo persoonlijk veel en veel te zwaar om paard te rijden.
Als je 1.75 bent zou ik sowieso pas weer gaan beginnen als je rond de
90 kilo weegt. (met uitzondering van trekpaarden maar niet iedereen
Heeft deze paarden tot zijn beschikking)

Klinkt hard, maar een paardenrug kapot rijden is veel erger.
Ze kunnen zelf niet aangeven dat het te zwaar is, of mensen
Zien het niet.

Heel veel sterkte en succes met afvallen! Het is moeilijk maar de paarden
Mogen daar niet onder lijden (is mijn mening)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:23

ja helemaal mee eens, het is niet onaardig bedoeld, al klinkt het misschien wel zo: ga eerst op zoek naar een goede sportschool en dan kun je je daar al zwetende bedenken wat voor een paard je wilt als er nog eens een tig kilo af is!
Heel veel succes er mee!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:28

Wat goed dat je al zoveel afvalt! Nou, een vriendin van mij rijdt gewoon op kwpnr's en laten we zeggen dat zee ook niet de lichste is :=
Ik denk rond hetzelfde gewicht, misschien wel wat lichter.Maarja als je ene paard goed naar beneden rijdt, en het paard zijn rug laat gebruiken hebben ze hier al veel minder last van.( hun handelen in paarden en die paarden hebben nog nooit rugklachten gehad) Maar een belgische trekpaard, shire, Ardenner of noem maar op.Die kunnen je zeker houden.
Dit betekent niet dat dit goed voor ze is, maar als je ze de rug laat gebruiken, scheelt dat wel al heel veel +:)+

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:46

Ik zou idd ook nog even wachten en miss ben je nog meer gemotiveerd om af te vallen als je weet wat het doel is en dat is in jou geval willen paardrijden,
Hoeft niet te betekenen dat je niks met paarden kan doen, je zou kunnen starten met leren longeren , los en grond werk en handwerk enz enz , erg leuk om te doen en daar is het doel van je paard soepel en sterk te maken zodat hij de ruiter kan dragen , miss zelfs een ruiter met een maatje meer, maar daar zul je het paard op moeten voor bereiden .
Maar heel knap dat je al zoveel kilo,s kwijt ben en gewoon lekker door gaan en het voordeel van naast je paard werken , je bent in beweging en dat helpt jou ook weer aan meer conditie toch ;-)

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:30

over je gewicht is volgens mij genoeg gezegd. Misschien is het een leuk cadeau voor je zelf dat je wanneer je een gewicht beneden de 100 kilo gehaald hebt je zelf rijlessen cadeau geeft?

Echter weet ik niet hoe je rijdt, maar een dunne amazone die niet kan rijden kan soms een paard meer in de weg zitten dan een goede dikkere amazone.

De eigenaar van mijn ex verzorgpaard was een man van 1.95 m die rond de 130 kilo woog. Hij reed een oldenburger van 1.80 m.
Ook zijn Groningse paarden breed gebouwd, dus wellicht in de toekomst ook wat voor je?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:33

Om bezig te zijn met paarden zijn er, naast ermee rijden, nog mogelijkheden : grondwerk en als vervolg daarop de western disciplines "showmanship at halter" en "in hand trail".
Zijn beide erg uitdagend voor paard en ruiter en een goede voorbereiding als je daarna wil gaan rijden.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:40

Ik zat zelf nog aan mennen te denken als je met paarden bezig wilt zijn. Maar grondwerk (Longeren) en vrijheidsdressuur is ook heel leuk. Succes met afvallen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:48

Ik ga mee met de voorgaande reacties.
Eerst mennen en er naast e.d. en pas als je rond de 90 kg ben er weer op
anders is het toch echt zonde voor een paardenrug.
Klinkt natuurlijk heel hard, maar is wel de waarheid.
Heel veel succes met afvallen!

biaamber04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:03

iets van een grote belg!!
mijn nicht heeft er ook 1 van 1,80 hoog en lekker breed en zij zelf weegt ook dik 100kg
en dat gaat prima!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:07

Ik ben zelf 1.85 en weeg dus automatisch al meer dan een gemiddeld persoon. Daarbij ben ik fors gebouwd en zitten er ook wat kilo's teveel. Ik heb zelf een forse KWPN merrie van 1.80. Ik heb wel mijn doelen bijgesteld hoor; zo rijd ik niet meer intensief en zelfs niet elke dag. Ook heb ik voor 2 keer in de week een bijrijdster van 1.60 :D

Ik mag overigens wel gewoon bij manege's rijden. Waarschijnlijk doordat ik langer ben valt dat minder op omdat het meer in verhouding ligt. Ik rijd ook al behoorlijk lang. Ik erken overigens dat ik dus volgens de maatstaven te zwaar ben. Maar mijn ideale gewicht is 85-90 kilo volgens de dietiste.... Tja... daar ga je al!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:08

biaamber04 schreef:
iets van een grote belg!!
mijn nicht heeft er ook 1 van 1,80 hoog en lekker breed en zij zelf weegt ook dik 100kg
en dat gaat prima!!

Ook voor de zwaardere rassen als bijv de Belg of Shire is zoveel gewicht net zo schadelijk.
Dat ze het makkelijker kunnen tillen is een fabeltje! Niet doen dus!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:24

Ik zou inderdaad ook nog niet gaan rijden...
Misschien kun je het als een motivatie zien?
Ten eerste vind ik het wel superknap dat je al 20 kg bent kwijt geraakt.
Daarma mag ik je denk ik ook wel feliciteren.
Ga lekker wandelen met een paard/pony en ga sporten misschien met vrienden oid.
Ik wens je heel veel succes met afvallen.
En wat betreft het ongezond zijn voor het paard.
Het is ook ongezond voor jezelf want je bent al wat zwaarder waardoor je sneller benauwd bent,
En bij een val kun je je minder fijn opvangen.
Dus ook voor je eigen gezondheid is het niet aan te raden :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:27

Ik dacht dat er een berekening was dat paarden gemiddeld zo'n 10% a 15 % van hun gewicht kunnen dragen.
Een gemiddeld rijpaard weegt zo'n 600-800 kilo dus dan zou een ruiter maximaal 90 kg wegen.
Een shire of belg weegt misschien zo'n 1000 kilo?
Dus dan zou het maximaal 100 kg zijn voor de ruiter.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:36

mika11 schreef:
Ik dacht dat er een berekening was dat paarden gemiddeld zo'n 10% a 15 % van hun gewicht kunnen dragen.
Een gemiddeld rijpaard weegt zo'n 600-800 kilo dus dan zou een ruiter maximaal 90 kg wegen.
Een shire of belg weegt misschien zo'n 1000 kilo?
Dus dan zou het maximaal 100 kg zijn voor de ruiter.

Is inderdaad een gemiddelde maatstaaf mits paard in conditie is en zelf geen over- of ondergewicht heeft. Dan is het hele verhaal al weer anders en kunnen ze minder aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:49

Klopt :j het gaat in dat soort tabellen over maximaal ruitergewicht op een paard in optimale conditie. Zodra de conditie minder dan optimaal is, mag er dus ook minder op.

Persoonlijk vind ik 120 kg voor elk paard te zwaar.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:56

als het goed is kan een gemiddeld paard 16% van z'n eigen lichaams gewicht dragen, mits zijn gezondheid goed is

brittkeijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:15

ik zou het eerlijk gezegt niet doen want het paard kan er last van krijgen ik zou nog even wachten alls ik jou was

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:37

BlackHorse19 schreef:
Ik heb een vraagje.
Nu zou ik graag willen weten aan welke rassen ik eventueel zou kunnen denken om op te rijden?
Of is dat met mijn gewicht nog gewoon niet te doen?
Is er misschien ook iemand die tips heeft om aan zo'n rijpaard te komen? Aangezien op een manege vaak een maximaal gewicht van 90 kilo geld.
Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben. Alvast bedankt!

Ik weet niet of je overweegt een paard te kopen, maar het is natuurlijk het leukst om op een paard te rijden waar je zelf persoonlijk voor valt, dat kan als je je streefgewicht hebt bereikt dan kan je echt een paard naar eigen voorkeur kiezen.

Op een gemiddelde manege staat geen Belg of Shire. En als je zelf zo'n type paard aanschaft alleen voor jou gewicht is dat ook een beetje zonde, voor als je gewicht er af is want dan mag je weer alles rijden.
Koop dan een leuk paard waarmee je kan mennen, die ook bereden is. Als je dan je streefgewicht hebt kun je hem fijn rijden.
Het bezig zijn met je paard (stal uitmesten :D, (maar ook alle leuke dingen ) helpt natuurlijk ook weer om af te vallen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:49

Er zijn zat paarden die een gewicht van 120 kilo kunnen dragen.
Je zou wat mij betreft totaal zonder schaamte plaats kunnen nemen op de rug van een zwaarder gebouwd paard van enige omvang. Belg en/of Shire ligt voor de hand, maar een zwaardere, grotere Gelderse KWPN-er moet ook kunnen hoor.

120 kilo is voor een vrouw dan wellicht zwaar te noemen, bedenk dat menig man van 1.90-2.00 meter ook snel een stuk boven de 100 kg weegt. En die mogen toch ook gewoon paardrijden?

Waar het om gaat is dat je je paard niet in de weg zit, en goed (en soepel!) meekomt met de beweging.
Je zou jezelf wat dat aangaat eerst eens kunnen testen op een Equi-Chair oid. Dan weet je waar je staat.

Afgezien daarvan: misschien is het ook wel leuk om te gaan mennen ondertussen, terwijl je langzaam maar zeker in gewicht afdaalt tot de felbegeerde 90 kilo? Of werken met de lange lijnen, ook goed voor je eigen lijn. Om leuk bezig te zijn met paarden hoef je er niet perse op te willen zitten natuurlijk.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:51

Allereerst respect voor je eerlijkheid. Goed ook dat je wilt afvallen en je bent al mooi op weg! Da's ook veel gezonder voor jezelf. Schaam je niet voor je gewicht. Daar schiet je niks mee op en je valt er ook niet van af (vaak zelfs het tegenover gestelde).

Dat je wel op trekpaarden zou kunnen rijden, is een misverstand. Het zijn TREKpaarden, geen lastdieren. Niet doen dus. Stel jezelf als beloning in het vooruitzicht dat je weer op een sterk gebouwd rijpaard mag stappen als je onder de 90 kg bent. Dat lijkt nog een eind weg maar door nu al op de grond met paarden en voor paarden bezig te zijn, val je veel sneller af dan je denkt. Minder en gezonder eten is natuurlijk belangrijk maar bewegen minstens zo belangrijk. Dat gaat veel makkelijker als je dan iets kan doen wat je leuk vindt. Grondwerken bijvoorbeeld is reuze intensief voor jezelf en heel leuk voor een paard.

Hopelijk lezen we over een half jaartje een berichtje van je dat je hebt genoten van je beloningsrit te paard!