Airnt schreef:ik heb een ongeloofelijke hekel aan martingalen. zodra die beginnen te werken heb je je paard al zo hoog dat je hem toch al kwijt bent. het gaat om nageefleijkheid, ook in die situatie, en hulpteugels werken dan helemaal niet meer. nog iets waar ie zich tegen kan verzetten.
ja, een ander bit zou kunnen helpen, juist voor nageefelijkheid ook, maar aleen als je dat bit begrijpt en kan gebruiken, anders slaan ze alleen maar op hol.
Je kunt ook remmen door sterk schouder binnewaarts te galloperen, dat vinden ze moeilijk. ca 30 graden uit de bewegingsrichting of meer. (dat werkt ook alleen als je het wel netjes rijdt, niet met je hand bij je knie ofzo)
Er zijn natuurlijk allerlei gemene trucjes. en soms is buiten dingen oplossen niet handig. die smalle paden kunnen je echt erg beperken in je mogelijkheden om er wat aan te doen. ik zou echt overwegen om hem in een trailer te gooien en ergens heen te gaan waar je dat wel kan.
Ikzelf heb ook mijn paard een lang stuk (3,5 km) heuvelop laten galloperen, dan is ie zo moe, dan gaat ie wel luisteren, en ue lopen ook gelijk mooi, goeie spieropbouw.
Wat bedoel je precies met het sterk schouder binnenwaarts galopperen? Ik rij (naar mijn idee) aardig netjes.