Stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:13

Hallo,

Wie kan mij helpen 2 weken terug ben ik in mijn paardrijles van een pony af gevallen
En nu durf ik niet meer maar ik heb ook het gevoel alsof rijden eigenlijk niks voor mij is heb eerder iets met shetlanders enzo ik vind het leuker om te poetsen etc.
Wie kan mij helpen???
En moet ik maar stoppen??

RusselNuwell

Re: Stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:15

Vind je het oprecht niet leuk, en vond je dat ook al voor je val? Dan zou ik stoppen. Zo niet, zou ik gewoon rustig je angst gaan overwinnen.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:17

Myraxhorse,
Niemand kan voor jou bepalen of je moet stoppen, je moet gewoon luisteren naar je gevoel.
Als je paardrijden echt leuk vind zou ik zeggen vraag om een superbrave pony/paard en laat je in het begin weer even vasthouden of aan de longe. (ga in ieder geval even onder 1 op 1 begeleiding op een paard)

Maar als je het verzorgen op dit moment leuker vind, dan ga je dat lekker doen.
ik zou zeggen alles is goed als jij je er lekker bij voelt.
Ingrid.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:17

Eerst je angst overwinnen, daarna nog een keer nadenken over stoppen :) Dan weet je zeker dat je niet uit angst wil stoppen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:19

Je kan ook rijden én met shetlanders knuffelen ;)
Het is gewoon de schrik van het vallen. Als je weer een paar keer gereden hebt en dat goed gaat, dan ben je er weer vanaf.
Niet te lang wachten met weer gaan rijden, anders wordt in jouw herinnering de pony waar je vanaf viel steeds groter en de val steeds harder -O-

Zeg anders gewoon tegen diegene die lesgeeft dat je nogal geschrokken bent van de val zodat ze daar een beetje rekening mee kunnen houden.

Komt goed!

Anyday

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:45

Hoelang zit je al op paardrijden? Het is zonde om gelijk te stoppen, het beste is zo snel mogelijk weer gaan rijden zoals eerder ook al gezegd. Als het dan weer een paar keer goed is gegaan, heb je wel weer vertrouwen :) En misschien val je wel nooit meer hoor! Dat je 1 keer valt wil niet zeggen dat je altijd valt.
Ik ben zelf nog maar 1 keer van een pony gevallen (heeeel lang geleden) toen de pony op hol sloeg, toen reed ik nog maar net. Verder ben ik nooit meer gevallen! Dus kop op meid, je kunt het !!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:25

Wat jammer dat je een angst hebt gekregen voor het paardrijden, maar het is een logische reactie hoor!
Vallen is niet leuk! Daarom is je gevoel ook een stukje uiting van angst.. Want als je er niet op stapt, val je er ook niet af!
Maar als je paardrijden voor je val leuk vond, vind je het stiekem van binnen nog steeds leuk ;)
Praat er eens over met je instructrice! Je bent echt niet de enige die angst heeft na een val!

Iedereen die van zijn pony valt staat daarna te trillen op zijn benen, dat is de adrenaline.
Zelfs je instructrice is wel eens gevallen.. Praat er maar met haar over, vraag naar haar ervaring of andere mensen die paardrijden.

Ik ben er ook wel eens afgevallen. vorig jaar zelfs nog, toen brak ik mn vinger :o
Dat was best even schrikken hoor! Maar ik ben blij dat ik nog steeds paardrij!
Want wat is er nou leuker om te doen? Lekker met je paard bezig zijn.. Lekker poetsen en daarna lekker rijden.

Denk er maar eens rustig overna.. Als het nu van binnen kriebelt, dan weet je dat het goed zit.
En anders neem je een paarden-pauze.. kriebels komen vanzelf weer! ;)

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 15:28

ik ben toch gestopt van paardRIJDEN is niks voormij ik vind mennen en longeren enzo leuker wel gek he maar tis echt zo

Davy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:07

Je moet maar zo denken, Iedereen valt wel eens van het paard! Zelfs de toppers zijn er met vallen en opstaan gekomen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:31

Wat "anyday" hier zegt klopt voor geen meter.
Als je gaat paardrijden dan is de kans op vallen echt wel bestaande.
Als een paard je eraf wil ga je er ook af, zo simpel is dat, dus ook de beste ruiter zal van het paard vallen als het dier het maar echt wil volhouden.
Vallen hoort er dus een deel bij, het is een deel van het leerproces, je leert hier dat je zit op dat moment nog niet is wat het zou moeten zijn, als je jaren en jaren en jaren kan rijden op heel veel verschillende paarden dan leer je dat ieder paard net zijn eigen gang heeft, en ook op zijn eigen manier ongenoegen kan uiten, licht bokje tot heel hevige bokken en zelfs steigeren.
Hoe beter je kan rijden hoe kleiner de kans om eraf te vallen, maar de kans blijft wel bestaan.
Om paard te rijden heb je dus een deel ook lef nodig, maar ook inzicht in het wezen paard, hoe om te gaan met ongenoegen van het paard, hoe te reageren op, een beetje psychologie van het paard, en voldoende training.
Het enkel op brave paarden blijven rijden is uiteraard veiliger maar dan leer je ook minder, en zal je dus ook nooit die net iets moeilijkere paarden kunnen rijden, het is een leerproces zonder einde.

Anyday schreef:
Hoelang zit je al op paardrijden? Het is zonde om gelijk te stoppen, het beste is zo snel mogelijk weer gaan rijden zoals eerder ook al gezegd. Als het dan weer een paar keer goed is gegaan, heb je wel weer vertrouwen :) En misschien val je wel nooit meer hoor! Dat je 1 keer valt wil niet zeggen dat je altijd valt.
Ik ben zelf nog maar 1 keer van een pony gevallen (heeeel lang geleden) toen de pony op hol sloeg, toen reed ik nog maar net. Verder ben ik nooit meer gevallen! Dus kop op meid, je kunt het !!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:33

Je moet naar je eigen gevoel luisteren.
Toen ik de eerste keer van een pony ben gevallen was ik ook bang, maar ik moest er meteen weer op.
Maar goed ook, want je moet weer vertrouwen krijgen etc.

Als het rijden op zich niet leuk voor jou is, dan kun je inderdaad beter mennen en longeren etc.
Je moet doen waar je je goed bij voelt :D

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:08

ik heb ooit het zelfde gehad als jij, ik ben toen ook gestopt en heb er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg spijt van gehad!
Ik zou nog een paar lessen volgen en je zelfvertrouwen terug winnen.
Misschien een privé lesje volgen voor je zelfvertrouwen. heb ik toen ook gedaan! ( nadat ik ben gestopt)
Ik heb nu 2 verzorg shetlanders en daar doe ik ook heel veel mee. Dat geeft ook zelfvertrouwen meer rijden en ook iets anders doen dan alleen maar rijden. zoals poetsen, longeren, in het bos wandelen, kunstjes. En dat kan je MEESTAL niet bij manege paarden.... Het is ook vertrouwen in een pony hebben!

suc6

@ je moet natuurlijk wel zelf kiezen, of JIJ wilt stoppen. dat kan niemand anders voor jou beslissen!

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:21

Myraxhorsey schreef:
Hallo,

Wie kan mij helpen 2 weken terug ben ik in mijn paardrijles van een pony af gevallen
En nu durf ik niet meer maar ik heb ook het gevoel alsof rijden eigenlijk niks voor mij is heb eerder iets met shetlanders enzo ik vind het leuker om te poetsen etc.
Wie kan mij helpen???

Ik herken jou probleem. Ik ben ook een held op sokken :+
En ben toch in het bezit van een paard van ruim 1.70 ( HELP... tis groot, sterk en indrukwekkend /3 )... En als ik val durf ik eigenlijk ook niet meer te rijden.
Maar gelukkig bezit ik het doorzettingsvermogen om er weer op te stappen en door te gaan. Inmiddels ken ik mijn paard zo goed dat ik de afgelopen drie jaar niet meer ben gevallen (even afkloppen _/-\o_ ) ondanks haar maffe sprongen ed.
Mijn eigen paard ben ik inmiddels wel gewent en de angst ben ik dan ook kwijt. Het vertrouwen van constant het zelfde paard heeft mij goed gedaan. Misschien helpt een vast bijrij-paard/ verzorg-paard jou om vertrouwen te krijgen om te blijven rijden.
Want elke week een ander paard? mij niet gezien :o

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:24

Tatanka1 schreef:
Myraxhorsey schreef:
Hallo,

Wie kan mij helpen???

Ik herken jou probleem. Ik ben ook een held op sokken :+
En ben toch in het bezit van een paard van ruim 1.70 ( HELP... tis groot, sterk en indrukwekkend /3 )... En als ik val durf ik eigenlijk ook niet meer te rijden.
Maar gelukkig bezit ik het doorzettingsvermogen om er weer op te stappen en door te gaan. Inmiddels ken ik mijn paard zo goed dat ik de afgelopen drie jaar niet meer ben gevallen (even afkloppen _/-\o_ ) ondanks haar maffe sprongen ed.

Mijn eigen paard ben ik inmiddels wel gewent en de angst ben ik dan ook kwijt. Het vertrouwen van constant het zelfde paard heeft mij goed gedaan. Misschien helpt een vast bijrij-paard/ verzorg-paard jou om vertrouwen te krijgen om te blijven rijden.
Want elke week een ander paard? mij niet gezien :o

ps: vallen sluit je nooit uit! het is een blijft een dier waar je op rijd en mee bezig bent.. (helaas voor alle helden op sokken :D )

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:26

Niet iedereen vind op 't paard zitten leuk. Lekker mee stoppen en gewoon lekker ergens een Shetlander gaan verzorgen. Lekker poetsen, tutten, wandelen, longeren, vrijheidsdressuur en dergelijke. Zodra je langzaam vertrouwen krijgt en weer zin hebt om te rijden, kan je er altijd weer ergens op stappen.

Tatanka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:51

Myraxhorsey schreef:
ik ben toch gestopt van paardRIJDEN is niks voormij ik vind mennen en longeren enzo leuker wel gek he maar tis echt zo

Wat goed dat je een beslissing hebt genomen! Ik vind de zorg ook heel erg leuk en vind het heerlijk om uren lang te tutten met de paardjes (heb namelijk ook twee minipaardjes :D) En helemaal niet gek! Jij geniet liever op deze manier en dat is beter dan jezelf "verplicht" op een paard gaan te heisen terwijl je er niet van geniet! Respect! En heel veel plezier met het verzorgen en mennen!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:03

Niet gek hoor! Zijn er wel meer die liever mennen e.d. :)

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 21:52

Dank jullie wel echt!!!

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 21:54

Oja trouwends ik had nog een vraagje hihi :-) want weten jullie iets een soort hobby/sport met pony's zonder rijden zeg maar wat niet al te duur is?

Grts

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:38

paarden opzetten, of paardenslachter ??????
nee vrijheidsdressuur is ook leuk
Groom voor één of andere wedstrijdruiter (poetsen , verzorgen, dekens op en af, opzadelen, ...)

Myraxhorsey schreef:
Oja trouwends ik had nog een vraagje hihi :-) want weten jullie iets een soort hobby/sport met pony's zonder rijden zeg maar wat niet al te duur is?

Grts

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:55

Je moet het zelf weten. Jij moet achter je gevoel aan gaan wat jou het beste lijkt en waar je je het beste bij voelt.
Je kan ook op zoek gaan naar een leuke Shetlander die je lekker kan vertroetelen? En misschien zelfs mee wandelen als dat mag? Daar heb je dan misschien het meeste plezier aan. :)

Maar iedereen valt wel eens van zijn paard, dus schaam je er niet voor hihi.

jorindez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:31

Als je echt geen zin meer hebt om te rijden zou ik het gewoon niet doen. Gewoon lekker met de paarden bezig zijn is ook leuk!!!
Maar als je nog wel graag wilt rijden kun je misschien vragen of je door iemand geholpen kan worden. Als er in het begin iemand naastloopt durf je misschien wel!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:17

Als je echt neit meer wilt niet meer doen, als het alleen door de val komt: angst onder ogen zien en toch gaan rijden..

AdmiralChaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:10

Myraxhorsey schreef:
Hallo,

Wie kan mij helpen???

Miss denk je dat paard rijden niks meer voor je is omdat je eraf bent gevallen en nu bang bent, gewoon over nadenken en miss kan je het na verloop van tijd weer proberen? Alleen jij weet wat de goede keuze is, dus nogmaals goed over nadenken :)

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:40

Ik zou eerst je angst overwinnen... dan kan je altijd nog kijken of je het leuk vindt...