paard niet nagevelijk in galop krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renskesanne

paard niet nagevelijk in galop krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:28

ik kan me paard wel in stap en draf nagevelijk laten lopen maar in galop niet ik probeer stelling te vragen en dat hij meer gaat zakken maar hij gaat heel erg met zijn neus naar voren maar in draf en stap lukt het wel heeft iemand ook tips? want ik zou het wel fijn vinden al zou het me lukken want dan heb ik namelijk meer controle over hem en is hij makkelijker te sturen.

xpikolover

Re: paard niet nagevelijk in galop krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:51

Misschien kun je de zoekfunctie gebruiken ?
Er is een topic voor aan de teugel rijden ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:11

Miss les nemen?
Past het zadel goed?
Hoe vraag je je paard nageeflijk en weet je wat nageeflijk is ?
Waar zit het stuur van je paard?
En wat is jullie basis?
Ik zou voorlopig even niet galopperen en eerst eens het paard gymnastiseren zodat hij in zijn lijf wel kan galopperen met een ruiter op zijn rug.
Het is niet het paard zijn mankement maar jou fout als trainer/ruiter van het paard.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:04

Wellicht is het handig om er een ervaren iemand bij te halen, het is lastig het via de pc aan te geven. Het kan nl. Diverse oorzaken hebben.

xSamiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:08

Ik heb precies het zelfde probleem.
In stap en draf doet ze het uit haar zelf.
Zelf doe ik het nu dat ik voor dat ik ga aan galopperen haar helemaal goed onder controle heb lopen in draf en dan zo rustig mogelijk aan galoppeer. Dan loopt ze meestal een paar passen aan de teugel, dan beloon ik haar en ga ik het weer proberen... Zo lukt het bij mij steeds langer.

x

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:11

midgie schreef:
Miss les nemen?
Past het zadel goed?
En wat is jullie basis?
Ik zou voorlopig even niet galopperen en eerst eens het paard gymnastiseren zodat hij in zijn lijf wel kan galopperen met een ruiter op zijn rug.
Het is niet het paard zijn mankement maar jou fout als trainer/ruiter van het paard.

ik heb les
en het is een op maat gemaakt zadel
dat ie net achter de hoofdlijn loopt vind ik al nagevelijk
en ik stuur gwn met me handen en dan ook met me kuiten als ik naar rechts wil voordbeeld geef ik een beetje druk op de rechter teugel en druk me linker kuit wat harder aan
en het is niet meteen mijn fout
en onze basis wat versta je eronder?

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:12

xSamiera schreef:
Ik heb precies het zelfde probleem.
In stap en draf doet ze het uit haar zelf.
Zelf doe ik het nu dat ik voor dat ik ga aan galopperen haar helemaal goed onder controle heb lopen in draf en dan zo rustig mogelijk aan galoppeer. Dan loopt ze meestal een paar passen aan de teugel, dan beloon ik haar en ga ik het weer proberen... Zo lukt het bij mij steeds langer.

x

maar al ga ik aangaloperen gaat ie meteen met zijn neus naar voren.

xSamiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:14

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:14

Het klopt dat het niet meteen jouw fout is, maar let er wel op dat VAAK als een paard iets niet naar wens doet, dit aan de ruiter ligt...

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:15

xMyrth schreef:
Het klopt dat het niet meteen jouw fout is, maar let er wel op dat VAAK als een paard iets niet naar wens doet, dit aan de ruiter ligt...

maar ik krijg ook les en op andere paarden doe ik hetzelfde en lukt het wel maar dat paard is zoieso redelijk hard in zijn mond.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:15

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:18

oke ik heb even een stukje gekopieerd van die site want deze kloppen niet alleen de eerste wel maar 3,4 en 5 niet.

• de neus is duidelijk voor de loodlijn
• de plooien in de nek laten zien dat het paard getrokken wordt en tegen de teugel is
• de duidelijke bespiering in de ondernek laat zien dat het paard zijn rug niet loslaat
• het paard is dus niet "losgelaten" en gaat dus ook niet aan de teugel
correctie: verbeter het samenspel van de hulpen en laat het paard "de teugel uit de hand kauwen"

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:20

Je kan een paard niet nageeflijk rijden, vind ik persoonlijk. Je kan hem wel naar nageeflijkheid toerijden. Dus vanuit stelling/buiging en ontspanning. Maar daarentegen wel van achter naar voor. Ik zou dus les nemen en kijken of de instructeur/instructrice er achter kan komen wat bij jullie de blokkade is, dat het paard niet zakt in de galop.

xSamiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:21

renskesanne schreef:
oke ik heb even een stukje gekopieerd van die site want deze kloppen niet alleen de eerste wel maar 3,4 en 5 niet.

• de plooien in de nek laten zien dat het paard getrokken wordt en tegen de teugel is
• de duidelijke bespiering in de ondernek laat zien dat het paard zijn rug niet loslaat
correctie: verbeter het samenspel van de hulpen en laat het paard "de teugel uit de hand kauwen"

Je zou het altijd kunnen proberen. Wie weet helpt het? Krijg je les op het paard waar je dit probleem mee hebt?

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:21

kimberly1995 schreef:
Je kan een paard niet nageeflijk rijden, vind ik persoonlijk. Je kan hem wel naar nageeflijkheid toerijden. Dus vanuit stelling/buiging en ontspanning. Maar daarentegen wel van achter naar voor. Ik zou dus les nemen en kijken of de instructeur/instructrice er achter kan komen wat bij jullie de blokkade is, dat het paard niet zakt in de galop.

ik heb ook les maar zal de volgende les vragen of ze me daar wat meer mee wil helpen

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:22

xSamiera schreef:
renskesanne schreef:

Je zou het altijd kunnen proberen. Wie weet helpt het? Krijg je les op het paard waar je dit probleem mee hebt?

ja altijd met ze 2en dus te weinig aandacht daar ligt het niet aan

xSamiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:25

ja altijd met ze 2en dus te weinig aandacht daar ligt het niet aan[/quote]

Citaat:
Nee dat klopt, maar net als je hier boven al zei dat je gewoon moet vragen of ze je daarbij wilt helpen! Dan komt het vast wel goed :)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:26

xSamiera schreef:
ja altijd met ze 2en dus te weinig aandacht daar ligt het niet aan

Citaat:
Nee dat klopt, maar net als je hier boven al zei dat je gewoon moet vragen of ze je daarbij wilt helpen! Dan komt het vast wel goed :)
[/quote]
want ze is nu meer bezig met doorziten met beugels want vindt dat nog wel lastig om me benen dan stil te houden en wijken maar zal het vragen ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:56

renskesanne schreef:
midgie schreef:
Miss les nemen?
Past het zadel goed?
En wat is jullie basis?

ik heb les
en ik stuur gwn met me handen en dan ook met me kuiten als ik naar rechts wil voordbeeld geef ik een beetje druk op de rechter teugel en druk me linker kuit wat harder aan

Hoe lang geleden is het zadel op maat gemaakt?
Je stuur met je handen op het bit ?
Het hoofd van het paard is niet het stuur, dat zijn de teugels tegen de hals en je zit, vraag het je instructrice .
Het is altijd de fout van de ruiter als het op techniek aankomt.
Een paard hoort ook niet achter de loodlijn te lopen ook niet iets,
Jij bent toch de gene die het paard rijd neem ik aan??
IK zou eens aan je instructrice vragen hoe je een paard stuurt en dat is niet aan de teugel trekken .

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:10

midgie schreef:
renskesanne schreef:
ik heb les

Hoe lang geleden is het zadel op maat gemaakt?
Je stuur met je handen op het bit ?
Het hoofd van het paard is niet het stuur, dat zijn de teugels tegen de hals en je zit, vraag het je instructrice .
Het is altijd de fout van de ruiter als het op techniek aankomt.
Een paard hoort ook niet achter de loodlijn te lopen ook niet iets,
Jij bent toch de gene die het paard rijd neem ik aan??
IK zou eens aan je instructrice vragen hoe je een paard stuurt en dat is niet aan de teugel trekken .

1 ding hoe weet je zo zekker dat het aan mij ligt? want ik zij tog ook ik geef een beetje druk op de teugel en stuur ook met me benen en jij zegt meteen dat ik loop te trekken. hij is soms wel lastig met sturen maar dan ga ik minder aan het bit zitten en meer met me benen omdat ik weet dat hij dan niet goed reageerd. want nu zeg je dat ik niet kan rijden enzo daar komt het om neer. al had ik anders moeten rijden had de lesgeefster het wel gezecht ze kent dat paard door en door het paard is al minimaal 10 jaar van haar dus

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:15

Ja waar ligt het anders aan dan?
Aan het paard?
Miss wel aan jou lesgeefster , miss leert ze hou het verkeert,
Maar geloof me het ligt niet aan het paard!!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 06:33

midgie schreef:
Aan het paard?

het paard is ook niet de soepelste en is wel hard in zijn mond.
maar jij zecht nu dat het helemaal aan mij ligt enzo maar dat is niet zo.
en het ligt al helemaal niet aan de lesgeefster.
het is gwn oefenen. zodat hij wat soepeler daar in wordt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:41

renskesanne schreef:
midgie schreef:
Aan het paard?

het paard is ook niet de soepelste en is wel hard in zijn mond.
maar jij zecht nu dat het helemaal aan mij ligt enzo maar dat is niet zo.
en het ligt al helemaal niet aan de lesgeefster.
het is gwn oefenen. zodat hij wat soepeler daar in wordt.

Ja en wie moet dat paard soepel maken en van wie moet jij het leren ?
en hoe komt het paard stug in de mond, dat komt echt door de ruiter, als jij dit paard altijd rijd en het is stug bij jou ben jij oorzaak toch?
Dan zou ik al helemaal niet galopperen en miss zelfs niet draven , maar het paard eerst soepel in stap krijgen, dat zou een goeie instructrice ook moeten weten en jou geen galop opdrachten geven, maar gymoefeningen in stap en dan zonder bit in,

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:51

probeer eens halsstrekken in de galop. Dat is zeg maar de beloning daar is het fijn. Let op tempo behoud.
Vanuit daar zou je je paard makkerlijker nageeflijk kunnen rijden. Ook longeren wil helpen.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:11

Ik heb dit probleem ook gehad.
Bij mij zat het hem in het niet sterk genoeg zijn van de achterhand, daardoor misten we wat balans en werd het voor haar te lasten om na te geven.
Dit probleem kwam ook een beetje voor bij wijken en middendraf.
Wat ik heb gedaan:
Veel volte's rijden, grote achten en slangenvoltes. En op de gewone volte's veel schakelen. Dus wat naar voren toe verruimen en weer terug. Als ze tegen de hand komt gewoon met een stille hand een kleinere volte inzetten, pas als ze nageeft weer terug op de grote volte. Verder ook volte sluiten en op de kleine volte in het midden overgangen rijden. Verder ook (als dat kan) schouderbinnenwaarts en travers. Zorg dat de achterhand goed actief blijft en mooi onder de massa komt.

Bij mijn pony is het al flink gevorderd. Ze blijft mooi nagevelijk in het wijken, middendraf, galop en middengalop. Al moet de achterhand nog iets sterker worden, ben ik al erg tevreden :)