'Sloom' paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikiej92

'Sloom' paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:57

Hoi sinds een aantal maanden heb ik er erg veel last van dat mijn paard bij gebrek aan een beter woord 'sloom' is tijdens het rijden. Hij is wel super alert, stuitergek als hij los komt en hartstikke gezond! Toch als we rijden kakt hij een beetje in.

Hij staat op anderhalve kilo sportbrok en een halve kilo haver per dag, komt elke dag buiten en krijgt voldoende afwisseling in het rijden (dressuur, springen, longeren, buitenrijden etc).

Het valt mij vooral op omdat hij een paar jaar geleden stuiter en stuiter gek was tijdens het rijden (meerdere mensen durfde er niet mee te lopen laat staan te rijden zo heet dat hij was). Nu is hij wel rustiger maar toch ook sloom... Niet meer zo heet voor het been, steeds terug vallen in tempo noem maar op.

Ik heb geprobeerd meerdere (schijn)overgangen achter elkaar te rijden maar dat zorgde ervoor dat meneer nog rustiger ging lopen alsof hij verwachte dat hij weer een overgang moest maken. Ook als ik met zweep (rij meestal alleen met sporen) rij dan tik ik hem aan als hij niet of nauwelijks reageert op mijn been dan schiet hij even vooruit en na 2a3 rondjes is het tempo al weer weg.

Het is trouwens een ruintje van 14 jaar
Heeft iemand tips hoe ik hem feller en heter krijg??

Anoniem

Re: 'Sloom' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:11

Kan het zijn dat het zadel niet lekker ligt waardoor hij niet lekker voorwaarts wilt lopen of denk je echt dat het iets rijtechnisch is?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:15

Misschien helpt het als je wat meer afwisseld, dus af en toe springen, op buitenrit of grondwerk/vrijheidsdresuur ofzo? En is er anders iets met het zadel of zijn tanden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:15

Hij reageerd dus slecht op je been? (aangezien hij super alert is en gezond over komt)
Dan is het een rijtechnisch probleem..heb je goed les?
schijnovergangen zijn voor de ruiter,zodat hij kan leren aanvoelen wat het omslagpunt is, wanneer hij een gang terug valt.
Schakelen is een manier om het paard juist scherper te krijgen. Echter heeft dat wel met de juiste timing te maken en te veel of te weinig aansporen. (les)
Wanneer je dat nog niet goed onder controle hebt, raad ik je aan om de sporen af te doen.

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:33

Ik heb elke week les, heeft sinds een maand of 3 een nieuw zadel en is in september naar de tandarts geweest dat is het dus allemaal niet..

Schakelen lukt ook niet echt want ik druk me de pleures om hem iets naar voren te krijgen maar valt gelijk weer door mijn been..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:50

In dit geval doe je het dus heel waarschijnlijk niet goed.
Je moet er gewoon super duidelijk in zijn , ik vraag jou iets, dus moet je ook onmiddellijk reageren, das heel duidelijk.
Ik zou ook dit zonder sporen gaan aanpakken, je zal het met sporen er alleen maar erger door maken.

Maaikiej92 schreef:
Ik heb elke week les, heeft sinds een maand of 3 een nieuw zadel en is in september naar de tandarts geweest dat is het dus allemaal niet..

Schakelen lukt ook niet echt want ik druk me de pleures om hem iets naar voren te krijgen maar valt gelijk weer door mijn been..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:16

aeolusnr1 schreef:
In dit geval doe je het dus heel waarschijnlijk niet goed.

idd.
Misschien ook een andere instructeur, want als je paard niet aan je been is en gaat, dan kun je verder ook niks.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:41

Als je paard zonder jou er op wel fris en voorwaarts kan lopen. En je zadel ligt goed, dan lijkt het er op dat het aan jou ligt.
Maar voor de zekerheid zou ik toch je paard en je zadel nog een keer nalaten kijken door een onafhankelijk iemand.
De pasvorm van je zadel komt heel nauwkeurig en al lijkt hij op het oog goed te liggen, kan anders voelen voor je paard. Mooiste is een digitale drukmeting laten doen.
Verder andere dingen uitsluiten, je paard kan ergens een blokkade hebben waar je nog niet achter bent, omdat het wellicht iets kleins is, maar waar hij met rijden toch wel hinder van heeft.

Dan heb je nog het feit of jij wel goed aan het rijden bent. Ik ken jou en je instructeur niet. Kan dus niet over jullie oordelen, maar het is nooit verkeerd om eens een les te nemen bij een ander. Die kijkt met een nieuwe blik naar jullie en ziet wellicht net een stukje waar je nu tegen aan loopt waar hij of zij jou bij kan helpen.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:38

Japeloup schreef:
Als je paard zonder jou er op wel fris en voorwaarts kan lopen. En je zadel ligt goed, dan lijkt het er op dat het aan jou ligt.
Maar voor de zekerheid zou ik toch je paard en je zadel nog een keer nalaten kijken door een onafhankelijk iemand.
De pasvorm van je zadel komt heel nauwkeurig en al lijkt hij op het oog goed te liggen, kan anders voelen voor je paard. Mooiste is een digitale drukmeting laten doen.
Verder andere dingen uitsluiten, je paard kan ergens een blokkade hebben waar je nog niet achter bent, omdat het wellicht iets kleins is, maar waar hij met rijden toch wel hinder van heeft.

Dan heb je nog het feit of jij wel goed aan het rijden bent. Ik ken jou en je instructeur niet. Kan dus niet over jullie oordelen, maar het is nooit verkeerd om eens een les te nemen bij een ander. Die kijkt met een nieuwe blik naar jullie en ziet wellicht net een stukje waar je nu tegen aan loopt waar hij of zij jou bij kan helpen.

Sluit mij hierbij aan, je zegt ook dat het sinds een aantal maanden is en je hebt sinds een aantal maanden ook een nieuw zadel. Ikzelf heb ook wel een beetje last van een 'sloom' paard, maar dat komt echt door mij. Een oefening die ik bv ook moet doen (naast heel veel schakelen, kleine stukjes) is hem 2 rondjes in middendraf houden en dan zelf het tempo terug nemen, komt hijzelf al eerder terug, dan gewoon weer gas geven, net zolang tot hij op mijn hulp terug komt in tempo.
Heeft je instructeur er ook al eens op gezeten en deed je paard dan hetzelfde? Ik weet wel dat je gewoon super consequent moet wezen (en ja dat lukt mij ook vaak niet helaas). Succes in ieder geval en laat het maar horen als je de oplossing hebt kunnen vinden.

xOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:40

Werkt veel overgangen maken , volte's rijden, schakelen echt niet?

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 21:53

Zadel ligt het echt niet aan, heb nog een springzadel waar hij precies hetzelfde bij doet.. Heb vandaag met zweep gereden en meteen heel consequent en ging al iets beter, heb ook geen overgangen terug gereden alleen naar voren. Dus gaan dit maar een tijd proberen kijken of het lukt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 08:59

Maaikiej92 schreef:

Dan zou ik toch eens een andere lesgeefster zoeken .
En zelf leren snappen wat jij fout doet , want het is jou fout en niet dat van het paard, hoe meer je zal drukken hoe minder hij zal lopen,
Leer de techniek en begin bij de basis en dat is ook het theorie gedeelte, waar zit je op en waarom loopt het dier niet , het is jou fout , leer rijden zou ik zeggen , ga je paard zo trainen dat hij wel kan lopen met jou op zijn rug, jij ben de stoorzender met al je gedruk.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:07

doe eens een mest onderzoek...mijne had rode wormen en na de wormenkuur voelde ze zich een stuk beter.

Misschien is het dat ??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:06

Maaikiej92 schreef:
Zadel ligt het echt niet aan, heb nog een springzadel waar hij precies hetzelfde bij doet.. Heb vandaag met zweep gereden en meteen heel consequent en ging al iets beter, heb ook geen overgangen terug gereden alleen naar voren. Dus gaan dit maar een tijd proberen kijken of het lukt

Als je niet schakelt, maar alleen harder gaat rijden, wordt hij niet scherper op je been.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:02

superwoman schreef:
Maaikiej92 schreef:

Als je niet schakelt, maar alleen harder gaat rijden, wordt hij niet scherper op je been.

Mee eens, denk dat veel mensen veel bewuster moeten rijden, weten wanneer je been geeft. Want vele hebben dat niet eens door. Kun je een paard in de cruise controle laten lopen? Kan je als ruiter dus niet doen, zonder dat je paard veranderd?
Ik ben van mening dat je een langzaam paard juist niet continu naar voren moet rijden. Rij hem bv even een paar passen naar voren en dan hem weer terug rijden, naar een tempo wat net iets anders is dan hij graag wil. Daarin dan niets kunnen gaan doen. Klinkt heel simpel, maar niets doen is nog niet zo eenvoudig.

TS laat je zelf eens filmen, en bekijk die dan heel nauwkeurig. Elke keer dat jij been geeft doe je dat bewust en wat is de reactie van je paard.
Ga ook eens proberen om overdreven je been af te steken, klinkt raar, maar soms zie je dat de paarden dan gewoon op hun manier en tempo "door lopen".

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:06

Je instructeur/instructrice, heeft die geen idee?
aangezien je elke week les hebt, kan hij/zij misschien ook voor een groot deel ondersteunen als het echt door het 'rijden' komt. Dan wordt je op het goede moment (als het fout gaat dus) meteen begeleidt en kun je het probleem imo beter aanpakken.
Veel schakelen inderdaad heeft bij mijn fries ook heel goed geholpen toen ik vorig jaar weer het rijden heb opgepakt. Die was ook 'sloom' (conditie moest daarentegen ook nog opgebouwd worden en hij was stijf) en niet goed aan't been. Veel schakelen en overgangen rijden (en consequent zijn) en toen ging het bij mij al snel beter. En sporen zou ik dan ook echt achterwege laten, daar doe je imo meer fout dan goed mee als je zo'n probleem als dit moet oplossen

valeryshogun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 07:05

ik had hetzelfde probleem met mijn paard. heb uit eindelijk een asteopaat erbij gehaald geloofde er eerst niet in. maar hij zat bij zijn luchtwegen waardoor jij zijn singel aantrekt en dan minder lucht krijgt. het klinkt heel gek maar het is waar. ze is 1 behandeling geweest en hij loopt weer als een trein !

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 12:32

Hoi allemaal, ik heb hem nu 2 dagen met zweep gereden en gisteren was hij weer helemaal de oude! Ik gooi het even op uitproberen van zijn kant!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:34

Maaikiej92 schreef:
Hoi allemaal, ik heb hem nu 2 dagen met zweep gereden en gisteren was hij weer helemaal de oude! Ik gooi het even op uitproberen van zijn kant!

uitproberen doen ze niet. Ze nemen de ruimte die de ruiter geeft.
Als je de schuld aan het paard geeft, ga je nooit beter rijden....(tenzij het lichamelijke pijn is)

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:08

Of gewoon de edward gal manier proberen! Geen enkele zijde het zelfde tempo rijden :) als jij vindt dat je paardje sloom is leg je het tempo hoger, loopt die lekker door neem je hem terug! Zo wordt hij veel feller op het been :)

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:11

Ik heb even je profiel bekeken! En wat heb jij een ontzettend mooi paard! Veel beweging! Als je hem scherper maakt komt het zeker weten goed. Neem de tijd

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 16:15

Citaat:
uitproberen doen ze niet. Ze nemen de ruimte die de ruiter geeft.
Als je de schuld aan het paard geeft, ga je nooit beter rijden....(tenzij het lichamelijke pijn is)

Ik geef helemaal geen schuld aan mijn paard, ik ken hem door en door en weet dat hij een paard is dat erg uitprobeerd, hoever kan hij gaan etc etc.. Vind het wel heel knap dat jij aan de andere kant van het computerscherm kan vertellen of het aan mij ligt of het paard en opmerkingen van: leer zelf eerst rijden vind ik ook erg grappig als je mij nog nooit daadwerkelijk hebt zien rijden!

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 16:16

madameoilily schreef:
Ik heb even je profiel bekeken! En wat heb jij een ontzettend mooi paard! Veel beweging! Als je hem scherper maakt komt het zeker weten goed. Neem de tijd

Dankjewel :D!

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:12

misschien zit je "tegen de beweging in"? Te ver met je bovenlichaam naar voren, waardoor je met je bekken naar achteren duwt en dus tegen de voorwaartse beweging in gaat? Te ver naar achteren is natuurlijk ook niet goed. Maar misschien kan je er wat mee?

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:46

Yaika schreef:
misschien zit je "tegen de beweging in"? Te ver met je bovenlichaam naar voren, waardoor je met je bekken naar achteren duwt en dus tegen de voorwaartse beweging in gaat? Te ver naar achteren is natuurlijk ook niet goed. Maar misschien kan je er wat mee?

ik heb wel een typische springruiter houding (licht naar voren gebogen) misschien zou dat ook kunnen, kan er altijd wat beter op letten, dankje