Help!!! Stelling vragen!! voor zondag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bongartzfran

Help!!! Stelling vragen!! voor zondag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:37

Beste mensen ik rij nu op stal naaldenhof. Een manege waar je niks anders doet dan stap, draf, galop, voltes, gebroken lijn en van hand veranderen. Mijn vriendin rijdt op stal Jasper (veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer uitdaging) en nu mag ik daar een keer meerijden in haar les en als ik het goed doe dan mag ik daar blijven rijden. Alleen in haar les rijden ze met stelling ik snap het half alleen weet niet helemaal hoe het moet. Kan iemand het zo simpel en goed mogelijk uitleggen voor zondag want dan is de les dus help!!!!!!!!!!!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _-:( _-:(

Eske_B

Re: Help!!! Stelling vragen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:39

Ik zou zeggen, wacht tot zondag en vraag het aan de instructrice daar? Dan heb je een veel betere uitleg dan dat je zelf wat gaat zitten doen, en het dan waarschijnlijk niet geheel correct doet.

bongartzfran

Re: Help!!! Stelling vragen!! voor zondag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:40

nee want ik moet het al kunnen en als ik zeg dat ik ghet niet kan dan is mijn kans verknald

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:42

Nee hoor, gewoon eerlijk zijn. Je kan niet iets 100% goed leren door tips, gewoon zeggen en dan leer je het. Alles op zijn tijd.

bongartzfran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:45

kan je niet een beetje zeggen dan kom ik tenminste niet zo dom over.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:46

Eerlijk zijn lijkt me het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:46

Nee, want dan ga je het verkeerd doen. Daar heb je een instructrice bij nodig, imo, die kan dan met je mee kijken en je gelijk corrigeren, of zeggen dat je het goed doet.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:47

Google is your best friend

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:06

ik zou gwn vragen, en als ze je dan niet willen--> wat is dat dan voor manege?!
bij paardrijden is het continue leren en begrijpen,, dus je kunt niet alles gelijk goed doen

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:35

Het lijkt mij gek dat een manege jou niet neemt omdat je iets niet weet. Daarvoor heb je toch juist les?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:39

KLIK ;) Als alles trouwens verder in orde is, maar alleen de stelling niet, zullen ze je heus niet afwijzen ;) Ook Stal Jasper moet namelijk gewoon verdienen :P En stelling is nou niet echt iets waarop je het talent van iemand kan afmeten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:53

Jouw vraag is niet heel reëel, paardrijden leer je in trapjes, beetje bij beetje.
Aan de hand van goede en juiste tips, blijft het onmogelijk om het zelf correct uit te gaan voeren, dat kan echt alleen door les, de lesgever ziet het dan gebeuren en kan dadelijk bijsturen en/of meer uitleg geven.
Doe het rustig aan, heb ook geduld.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:09

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt je wil graag bij je vriendin in de les maar voor die les moet je dus aan bepaalde "eisen" voldoen anders zou je een andere lesdag of uur moeten hebben neem ik aan?
Is dat dan niet mogelijk? Bedoel je moet het leren en als deze les iets te hoog gegrepen is moet je een stukje lager beginnen niets raars aan alleen maar beter dan te hoog beginnen en niet weten hoe je mee moet komen toch?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:12

Simpel gezegd: stelling is het paard in de bocht een klein beetje naar binnen laten kijken, tot je zijn oog en neusgat kan zien. Dit doe je door je binnenhand een beetje van de hals af te halen naar binnen, en je buitenhand goed tegen de hals aan te houden. Vergeet vooral niet om op beide teugels evenveel druk te hebben, dus niet alleen druk op je binnenteugel!
Succes ermee ;).

bongartzfran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 07:43

allemaal bedankt en Tigra_ je hebt gelijk!!

bongartzfran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 08:07

*\%/*

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 08:32

44Myrthe44 schreef:
Simpel gezegd: stelling is het paard in de bocht een klein beetje naar binnen laten kijken, tot je zijn oog en neusgat kan zien. Dit doe je door je binnenhand een beetje van de hals af te halen naar binnen, en je buitenhand goed tegen de hals aan te houden. Vergeet vooral niet om op beide teugels evenveel druk te hebben, dus niet alleen druk op je binnenteugel!
Succes ermee ;).

Ik zou juist de druk niet op de buitenteugel houden maar iets geven , want als je vraagt aan de ene moet er ruimte komen bij de andere toch?
Anders krijg je nooit de juiste stelling, ook moet je paard niet te hoog met het hoofd zijn, want dan kun krijg je ook geen stelling, er moet namelijk ruimte zijn om te stellen.
Ik zou het in je les behandelen, want waarom vraag je stelling eigenlijk en wanneer is hij goed en wanneer niet?

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:34

midgie schreef:
44Myrthe44 schreef:
Succes ermee ;).

Ik zou juist de druk niet op de buitenteugel houden maar iets geven , want als je vraagt aan de ene moet er ruimte komen bij de andere toch?
Anders krijg je nooit de juiste stelling, ook moet je paard niet te hoog met het hoofd zijn, want dan kun krijg je ook geen stelling, er moet namelijk ruimte zijn om te stellen.
Ik zou het in je les behandelen, want waarom vraag je stelling eigenlijk en wanneer is hij goed en wanneer niet?

Ik denk dat Myrthe bedoeld dat je even extreem gezegd niet je buitenteugel los moet laten hangen. Ik heb nog een kleine toevoeging hou je binnenbeen er aan zodat je paard niet afwend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:13

midgie schreef:
44Myrthe44 schreef:
Succes ermee ;).

Ik adviseer ook om het in de les te behandelen, maar ik persoonlijk houd de buitenteugel er wel aan, omdat ik m'n paard op het binnenachterbeen wil hebben en neit op de buitenschouder.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:19

midgie schreef:
44Myrthe44 schreef:
Succes ermee ;).

Jij bedoelt denk ik dat de je de buitenteugel iets langer moet laten als het paard zijn hoofd daadwerkelijk inbuigt (maar omdat het in het begin vaak maar om een heel klein stukje gaat heb ik dat er maar niet bijgezegd, buitenteugel te lang is nl. een veel voorkomende fout).
Als je op de buitenteugel minder druk hebt dan op de binnenteugel zal je paard over de buitenschouder weglopen, en het is precies dat wat je niet wilt.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:23

Je denkt zeker dat stelling trekken aan de binnenteugel en schoppen met je binnenbeen is als je dat denkt is het helemaal fout!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:26

Levidepevi schreef:
Je denkt zeker dat stelling trekken aan de binnenteugel en schoppen met je binnenbeen is als je dat denkt is het helemaal fout!

Niks trekken aan de buitenteugel, sowieso niet trekken. Schoppen trouwens ook niet. Weet niet hoe je hierbij komt :') ?
gewoon op beide teugels evenveel druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:37

Levidepevi schreef:

:roll:

dit soort dingen maakt sommige discussies zoooooo vermoeiend :roll:

heb jij gelezen dat iemand dat denkt? volgens mij niet, dan moet je mensen ook geen woorden in de mond leggen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:58

De buitenteugel tegen de schouder is ok, maar vaak word er druk op de buitenteugel naar je toe genomen zeg maar ,dus op het bitt en dan kan je een paard nooit in de juiste stelling vragen en ook niet laten buigen want hij word dan tegen gewerkt met de buiten teugel.
En zeker kun je begrenzen op de buiten teugel maar in het aanleren zou ik daar heel voorzichtig mee zijn,
Ik zou zeggen neem les van iemand die jou ook de theorie kan leren en in stapjes werkt goed is goed en stop dan ook, het is best een zware gymoefening voor een paard , dus bouw het op en weet wat de oefening inhoud en waar hij voor bedoelt is.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:44

Misschien ben je nog niet toe om in de les van je vriendin te rijden. In welke les rijdt zij? (heb zelf ook op Stal Jasper gereden)
Als jij nog niet het niveau van die les heb kan je beter in een niveau lager beginnen.
Zo leer je alles wat ze in de les van je vriendin moeten kunnen, en kom je vanzelf wel bij die les!