Rugbespiering - meningen & tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Rugbespiering - meningen & tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 13:23

Ik twijfel een beetje over de rug van mijn paard. Deze is vrij arm bespierd. Ik weet niet zo goed of het altijd al zo is geweest, het erger is geworden, of dat het mij nu gewoon meer opvalt. Haar rug is vrij arm bespierd, je kan de ruggengraat goed zien zitten, en het begin van de ribbenkast. Je gaat eerst een stuk naar beneden, en dan heb je redelijk plat haar ribben lopen, eigenlijk zit daar weinig spier/ vet op. Ze is tijden wat 'fors' geweest, maar ze is momenteel niet te mager of iets. Je kan haar ribben duidelijk voelen, maar ze is niet te mager naar mijn idee. Ik weet niet zo goed of ze gewoon wat 'vetter' was waardoor het mij minder opviel, of dat de bespiering echt weg valt.

Mijn zadel is een paar maanden terug weer nagekeken en opgevuld. Daarna kwamen er wel witte plekken (verharing). Van de zomer had ze al eens vochtbultjes gehad na lange ritten, dus ben er vanuit gegaan dat het 'oude' drukkingen zijn die naar boven komen met de verharing. Het zadel ligt nu weer goed volgens de zadelmaker, 2 lesgeefsters hebben er naar gekeken, evenals een vriendin (tevens ook zadelmaker) en deze vinden hem niet slecht liggen.

De laatste tijd heb ik een aantal keer gehoord 'ze is wel erg arm bespierd op de rug' dat ik mij er toch wat 'zorgen' om ga maken. Ze loopt echter steeds meer nageeflijk dan de jaren hiervoor, je zou denken dat ze daarbij ook haar rugspieren aan het ontwikkelen is. We zijn 'rechtrichtend' bezig, ala academische rijkunst, en ondanks dat ze het wel moeilijk vind (bekken kantelen) pakt ze het wel aardig op (kleine stapjes voor stapjes). Met buitenritten loopt ze in eigen houding (hoofd omhoog), ik longeer haar regelmatig met longeerhulp (lang en laag), of met kaptoom op de rechtrichtende manier waar ze ook de voorwaarts neerwaartse houding netjes aan neemt met een aardig actieve en dragende achterhand (= wel nog heel lastig voor haar, ze heeft haar bouw niet mee wat dat betreft - tuiger kruis).

Verder komt er regelmatig (2x per jaar iig) een osteopaat bij. Ze zit snel vast bij de lendenen (tuiger kruis??) vandaar dat ik ze regelmatig laat komen. Dit is wel al een heel stuk beter geworden na enkele behandelingen, maar toch altijd wel een aandachtspunt. Verder begint ze vaak wel wat stijf, komt ze moeilijk op gang. Ik heb meerdere malen bloedtesten laten doen (licht magnesium tekort, niet noemenswaardig, maar dat krijgt ze wel bijgevoerd - zonder merk ik dat ze stijver is), pas nog de vitamine E en alles wat met spierbevangenheid of problemen te maken zou kunnen hebben laten testen, en ook haar hormoonlevel heb ik laten nakijken evenals een scan laten doen omdat problemen met de eierstokken ook voor meer last zouden kunnen zorgen. Dit is allemaal in orde.

Verder is het een blij paard, gaat ze soms behoorlijk uit haar dak, loopt ze hele dagen buiten maar met dit winter weer (nat of koud) staat ze wel snachts op stal.

Anyway, heel verhaal. Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie er van vinden, zover dat van fotos te zien is (zal ook nog eens een foto van voren/achteren maken). Vooral zo in beweging is het goed te zien.
Ik ben ook benieuwd naar eventuele tips om eventueel haar buikspieren/rugspieren beter te trainen, om die rugspieren beter te ontwikkelen. Het is echter wel een paard dat zich niet laat dwingen in bepaalde houdingen, bijzetten met longeerhulp lukt bijvoorbeeld wel, maar dan wel in aardig losse stand omdat ze anders in verzet gaat (ontploffingen waar je u tegen zegt). Pessoa heb ik daarom ook nog niet gedurfd, omdat ze met die rare sprongen en bokken soms dan behoorlijk in haar mond zal gaan trekken? Ze is al een stuk beter bewerkbaar, dus ik sta zeker wel open voor zulke dingen, maar ik moet altijd voorzichtig zijn in de uitvoering bij haar ;)

Nog een toevoeging; we krijgen dus wel les (vleug academische rijkunst), ze wordt regelmatig nagekeken door osteo, en met longeren heb ik ook zo nu en dan hulp.

Alvast bedankt voor reacties :)

De fotos zijn wat groot uitgevallen met uploaden, dus hij pakt ze niet als directe fotos. Sorry hiervoor. (hooguit maand oud)
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 38e9f3.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 24920c.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 2d5669.jpg

Deze van eind 2011
http://img.photobucket.com/albums/v177/ ... 7a0d3b.jpg

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:52

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik schrik van de foto's, ik heb dit nog niet eerder gezien. Ondanks dat het zadel is nagekeken, vraag ik mij af of daar niet (een deel) van het probleem ligt. Sowieso vind ik je paard arm bespierd, maar zo te zien wel voldoende op gewicht. Ik hoor wel een van mensen dat de rugbespiering een heel eind toeneemt wanneer ze boomloos gaan rijden, misschien een idee? Verder kun je ook rechtrichten etc. aan de hand, misschien dat dit een idee is? En een massage van een Happy Athlete masseur lijkt me ook een goeie. :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:00

Weet je wat het lastige is van tuigpaarden, die kun je een uur p/d netjes trainen. Maar als ze de rest v/d dag in de tuighouding staan, is het moeilijk rugspieren kweken hoor. Wat dat betreft is het met rijpaarden makkelijker. Oefeningen kan je fysio/ostheo uitleggen. Als je aan je zadel twijfelt, is boomloos een hele goede optie! Zeker als ze zo wisselend is qua gevuld zijn, kan een verkeerd zadel spieratrofie veroorzaken.

CM_

Re: Rugbespiering - meningen & tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:04

Inderdaad, veel tuigpaarden hebben een dergelijke rug, toch vind ik voor een gereden paard, je paard enorm arm bespierd.
Hoe train je, oftewel hoe loopt ze als je dressuurmatig traint?
Probeer in houding zoveel mogelijk af te wisselen in hoog en laag, alleen laag rijden zorgt voor gespierde buikspieren, moet een paard hoger lopen dan worden de rugspieren meer aangespannen, door te wisselen hierin krijg je een mooi evenwicht in spiermassa.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:11

boomloos zou een hogere druk betekenen door een keiner draagoppervlak, past echter wel redelijk 'vanzelf'.

een passend zadel met boom geeft pertinent minder druk. het onderdeel 'passend' is het probleem over het algemeen.

een gebrek aan bespiering in de ahcterhand suggereerd dat wellicht ook een ruiterlijk probleem is?
osteopaath kan veel helpen. de juiste (verzamelende) oefeningen zouden moeten helpen.

een paard hoort onder de man te leren de rug omhoog te brengen, evenals de schoft. Je zit weliswaar direct op de rugspier, daar is dus je contact, ja, maar de dragende structuren zijn juist andere spieren, oa de buikspieren. die moet je aan het werk zetten. dat kan vooral heel goed door zijgangen.

Lijkt mij het volgende station als er al zo veel zadelmensen naar hebben gekeken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:16

Ik schrik ook van je fotoos. De foto uit 2011 is echt een prima foto. Maar je recente fotoos zijn echt zorgwekkend.
Misschien ligt het voor een deel aan je eigen rijden. Maar ik vind je paard ook erg schraal, niet alleen op zijn rug maar overal op zijn hele lijf, hij heeft ook geen hals meer of niets en de achterhand is helemaal weg. Het ziet er meer uit dat je paard heel slecht te eten krijgt en is gaan interen op zijn spiermassa. Zelf manegepaarden die alleen maar met beginners lopen zien er stukken beter uit.

Wat is zijn leeftijd en stokmaat en wat krijgt hij aan voer?

Ik heb even je profiel doorgekeken en daar zie ik allemaal hele leuke fotoos van je paard waar hij er goed uit ziet. Wat is er het afgelopen jaar veranderd dat je paard zo is teruggevallen? Ben je anders gaan rijden of ben je van stal gewisseld?
Laatst bijgewerkt door Abacab op 22-01-13 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:21

Krijgt dit paard genoeg eiwitten binnen?
Zonder voldoende eiwitten kan het dier ook geen spieren opbouwen.
Verder lijkt het dat het zadel niet genoeg vrijheid geeft om spieren te maken bij het schofgedeelte.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 17:51

Bedankt voor de antwoorden :)

Even als eerste; bedankt het geweldige compliment Abacab :? Alsof mijn paard zwaar ondervoed is ofzo? Dat doet echt flink pijn wat jij zegt. Ik doe hartstikke mijn best met dit paard, ben altijd bezig het haar zo goed mogelijk te maken, kijk verder dan mijn neus lang is, vraag hier om TIPS! en adviezen, en krijg ik te horen dat mijn paard er echt super slecht uit zien. Thanks. Ik ben altijd met haar welzijn bezig, en dat is niet altijd even makkelijk omdat het een moeilijke merrie is met een handleiding van hier tot tokyio, die ik ook niet altijd nog 100% weet ondanks dat ik haar inmiddels 8 jaren ken.

Ze krijgt meer dan genoeg te vreten. Ze staat sowieso op onbeperkt ruwvoer in de vorm van graszaadhooi (is een arme variant ja), krijgt over 3 porties zo'n 8 kilo voordroog/hooi verdeeld over de dag daarbij, wat stro in stal om te knabbelen (staat op vlas), heeft ALTIJD zowel buiten als op stal het graszaadhooi tot haar beschikking, loopt in de zomer op het land, en qua muesli krijgt ze een volle schep Safe & Sound, een kwart schep Leisure Mix, Omega 369 en lijnzaadolie.

Mogelijk zou ik in de brokken nog een verandering kunnen aanbrengen om wat meer 'opbouwende voeding' kan geven? Al is mijn paard vrij snel gestresst, en ben ik huiverig om er extra energieen in te stoppne wat dat betreft.

@ Dorientjuh; Boomloos heb ik met het inrijden (inmiddels 6 jaar terug) geprobeerd, maar hier kreeg ze steeds drukkingen van. Ik zou het nog eens kunnen proberen met haar, dat zeker. Maa heb toen al verschillende gehad zonder geweldig resultaat. Ik doe nu ook veel oefeningen zonder zadel en wil een barebackpad aanschaffen om mee te rijden, echter is het zonder zadel draven etc nog te hoog voor ons gegrepen, omdat ze dan teveel haar rug spant en ik er dan enorm op hots en bots, wat ook niet fijn voor haar moet zijn.
Rechtrichten aan de hand (en onder het zadel) doen we al. Ik heb pas mijn eerste les gehad bij een tweede instructrice die ook veel met de zit doet, ik denk dat zij ook ons enorm kan helpen. Bj haar hebben we ook weer een hoop huiswerk mee gekregen voor het rechtrichten aan de hand.

@ Locanda; bedankt voor je antwoord. Tuigpaarden zijn idd wel lastig qua bouw. Ze heeft altijd een mini-contje gehad, en heeft ook alle jaren voornamelijk omhoog gelopen met haar kop. Sinds 2 jaartjes zitten we op de goede weg, we maken vooruitgang, maar dat komt wel met stapjes. Ze vind nageeflijk lopen en de rug goed loslaten nog altijd lastig, maar de stukken worden wel langer en langer.

@ CM: Ik train niet heel lang, half uur tot 3 kwartier. Ik ben het bakwerk nu weer aan het oppakken (nou ja, nu niet met de sneeuw ;)) want dat heb ik een tijdje niet met haar gedufd. Ik doe het niet vaak genoeg nog, dat wil ik wel veranderen, zeker nu ik begin te twijfelen over haar uiterlijk.
Ik ben vooral bezig haar in de juiste lengtebuiging en balans te krijgen, met een voorwaarts neerwaarts houding, en ook wat zijgangen en ubertreden omdat ik merk dat ze daar losser van wordt in de achterhand.
Bedankt voor de tips wat betreft het wisselen van hoog en laag!

Dit is overigens een topic met wat recentere rij fotos (van les), onderaan.
[RIJ-ITP] Wietje en ik gaan langzaam vooruit - overzichtje

@ Abacab; om verder te reageren op de vragen, paard is 10 jaar en 160.
Wat betreft veranderingen, een half jaar terug zijn we idd verhuisd van stal. Dit heeft er enorm op ingehakt, ze is een autist (noem ik het altijd) die al dagen van slag is als ze van landje wisselde, en nu van een hele stal. Sinds november pas (we zijn per 1 juli verhuids) kan ik zeggen dat ik weer 100% mijn paard qua gedrag terug heb. Al had ze de week met het vuurwerk weer een terug val wat dat betreft (stress). Dat zou ook een grote rol kunnen spelen? Ik ben wel van mening dat ze verder hier beter in haar vel zit. Ze is (nu dan nu ze gesetteled is) minder gestresst, loopt meer buiten, is ook soepeler in haar lijf - op de andere stal was ze altijd flink stijf, zeker als ze van stal kwam. Nu ook nog wel, maar een heel stuk minder.

@ Funnyhorse; Ik heb geen idee of ze eigenlijk genoeg eiwit binnen krijgt, daar zeg je wat.... Ik heb begin van dit bericht mijn voer neer gezet. Ze krijgt wel 'arm' muesli - omdat hier weinig zetmeel/suikers in zaten, en ook weinig 'heet makers' in zitten, aangezien ze snel gestresst is in haar kop en overtollige energieen of drukheid niet wensbaar zijn. Ook om haar rustig in haar kop te houden. Ze krijgt overigens verder nog magnesium bij, ik merk dat ze daar positief op reageerd, en 2 bloedtesten gaven ook een (heel lichte, maar toch) 'tekort' van mangesium aan.

Ik ga uit van de kundigheid van mijn zadelmaker, maar zal er toch eens eentje extra bij laten komen voor een second opinion. Iemand nog tips?

Verder ben ik blij met de meningen en tips, al is het toch een beetje naar als mensen zeggen dat het er idd wel slecht uit ziet :o Maar aan de andere kant, dan zie ik dus geen spoken, en moet er gewoon wat aan gedaan worden indien mogelijk. Klaar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:03

Magnesium verhogen lijkt me nu een goed plan,ze is snel gestresst zeg je?Dat kan door het magnesium tekort komen.
Magnesiumwaardes in het bloed geven niet altijd een goed beeld nml,en meer magnesium geven kan ook niet veel kwaad.
Als ze zo stram is met 'opstarten" geeft het aan dat ze iets tekort komt,vit.E kan ook heel goed bijdragen om soepeler te worden (zonder selenium daar moet je wat voorzichtig mee zijn)

Als ze onder het zadel en ook zo niet lekker (soepel) loopt compenseerd je paard dat door een andere houding aan te nemen.Dan kom je nooit uit dat cirkeltje.
Pijn maakt paarden ook nerveus en stressig nml.

Ik zou het voer anders gaan geven,gewoon 1 compleet voer en hooi/voordroog en daarbij magnesium en vit.E
Gewoon uittesten hoe ze het daarop gaat doen.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:37

Second opinion voor je zadel kan nooit kwaad. Je paard heeft een heel rechte rug en daar past ook niet zomaar ieder zadel op. Ik heb een klein jaar getobd met mijn paard en het bleek uiteindelijk voor een groot deel aan de vorm van de boom te liggen. Ze loopt nu fijn onder een Kent en Master cob dressuur zadel. Mijn merrie is niet zozeer breed gebouwd maar heeft wel een flinke schouder en een erg rechte rug en daar sluit dit zadel perfect op aan. Succes, het hebben van een paard is niet altijd de makkelijkste hobby... (wel de leukste ;) )

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:40

lees je niet te veel negativiteit in abacabs post? ik snap niet zo wat er zo hard aan is, ze probeerd te helpen.

opbouwen werd mij in engeland altijd barley aangeraden, en in duitschland altijd haver (ongeplet)

Ik voer mijn paard nu vrijwel uitsluitend op goed hooi en haver, en hij groeit als kool. hij is er ook geen snars heter van geworden. allebei mijn paarden overigens.

beste blijft groen gras, maar daar is er nu niet zo veel van.
je zou ook nog naar een opnameprobleem kunnen kijken... wormen? geen idee.

Ik denk nog steeds aan correct rijden bij betere voeding...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:59

In het topic met rijfoto's zie je al duidelijk verbetering. Op de eerste foto's zie ik veelal een gespannen rug.

Je zegt dat je het rijden in de bak nu wat oppakt. Ik zou voorstellen om een vast schema te maken. Bijvoorbeeld: 2 keer per week dressuur in de bak en 2 keer per week longeren (eventueel met bijzet, maar dat hoeft niet perse). De rest lekker buiten rijden.

Ik zou pas ophouden met longeren als ze nageeft, dan weet ze ook dat dat haar beloning is.

Ik zou niet te veel druk gebruiken bij het nageeflijk rijden, dat komt vanzelf wel als je haar goed rijdt. Zorg ervoor dat je haar goed soepel en actief maakt.

Als je dit nou minimaal een maand volhoudt, en dan nog eens naar haar bespiering kijkt, foto's maakt, dan kun je zien of er iets is veranderd. Ik zou zeker niet boomloos gaan rijden, want dat kan haar rug nu juist verkeerd belasten. Je zou nog een fysiotherapeut kunnen laten kijken naar haar rug.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:38

Wow, dan hebben wij gewoon dezelfde paarden. :D alleen ander geslacht en kleur

Zie wel foto's waarin ze er beter uit ziet, miss algeheel wat meer/ander voer?
Dat ze niet meer op haar spieren teert, het is ook koud.

Boomloos kan overigens wel :) met de juiste pad, inlages, pommel. (miss met VPS)
Als ze snel wisselt tussen bol en schraal (beter van niet natuurlijk, maar ja) is boomloos wel erg fijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:09

Ik kreeg een PB van een bokker die vroeg of ik hier wil regeren dus bij deze dan

Arme rugbespiering (verkorte rugspieren) komt vaak door een niet passend (te krap) zadel
en meestal niet door het rijden..
Onbegrijpelijk dat mensen denken dat alles maar door verkeerd rijden komt
en ook dat je alles maar met trainen/rijden op kan lossen.. dit is NIET zo
Je zou er als ruiter een minderwaardigheidcomplex van krijgen :\
Spierproblemen ontstaan door uitglijden, vastliggen in de box, hangen aan het halster etc.
en ook door slecht passende zadels.
Boomloos met (mits met de juiste inlages) kan een prima (evt. tijdelijke) oplossing zijn
(Rug) bespiering krijg je snel terug door diep op het weefsel te masseren en is prima oplosbaar http://www.happy-athlete.nl
Heel gaaf om te zien dat je de bespiering ter plekke op ziet bollen :j

Bij deze foto's voor en na het masseren (6 jarig paard)
casus:

Eigenaresse heeft paard ruim 8 maanden in bezit. Sinds enkele maanden loopt het paard niet meer fijn. Hoewel ze nog heel rustig aan doet merkt ze dat het paard steeds minder zin krijgt in het rijden. Ze springt moeizaam aan in galop vooral links om. Verruimen kan ze niet, de wendingen gaan lastig en sinds kort stopt ze soms met lopen. Het advies wat ze van de meeste mensen krijgt is dat ze het paard moet aanpakken maar daar gelooft ze niet zo in want het is in de omgang een heel lief dier. Ze besluit te kijken hoe het paard er fysiek aan toe is. Naar DA gegaan, onderzoeken gedaan, gereden, zadel bekeken. Weinig aanmerking. Paard lijkt gezond, zadel goed, vooral tips meegekregen m.b.t. het trainen. Eigenaresse is toch verder gaan zoeken en kwam bij ons terecht.
We plaatsen zo een viertal foto's. De eerste is voor het masseren (paard is bloot in rug en lendenen) de tweede is direct na het masseren (hier zie je deze bovenlijn al veel meer gevuld als het ware. De andere twee foto's van het zadel. Veel te rond gemaakte harde kussens, hierdoor versmal je het tussenkanaal. Deze breedte tussen de kussens past naar ons idee, geen een paard of pony. Nu kan een zadel bij de schoft wel aardig aanvoelen ook het deel onder de zit moet goed liggen.

Voor het masseren
Afbeelding

Na het masseren ( een uur later)
Afbeelding

Veroorzaakt door dit veel te krappe zadel die net "kundig" was opgevuld door een erg bekende zadelmaker voor 200 euro
Hoe help je je jonge paard naar zijn grootje :=

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 8231_n.jpg
lekker breed kussenkanaal..dus niet
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 8231_n.jpg[/quote]

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:00

@ Funnyhorse, bedankt voor je antwoord :) Daar kan ik wel wat mee. Ze krijgt nu de 'basis' hoeveelheid magnesium, maar kreeg laatst ook al een tip om het wat op te schroeven. Het scheelt bij haar idd wel. Ze is snel stresserig in haar hoofd. Is ze vrij snel ook met het veranderen van weer etc. en veranderingen, maar dat gaat aardig goed nu ze een 'stabiele factor' heeft (mijn shetlander :+ ).
Vitamine E heb ik eind van de zomer nog laten testen, evenals alles wat met spieren te maken heeft (selenium, spierenzymen etc.) en dat was allemaal in orde. Zou het kwaad kunnen dat bij te voeren als er geen tekort aanwezig is?

@ Akke: bedankt voor je reactie, ga zeker een second opinion vragen, er moet ook ruimte zijn om de spieren te ontwikkelen idd. Ik vind het wel lastig om te bepalen wie je moet laten komen. Ik heb nu steeds Arno Brandt er bij, naar mijn idee ook niet de eerste de beste, ben erg over hem te spreken (in zoverre ik dat als leek kan beoordelen ;)) en heb ook eigenlijk niets negatiefs over hem gelezen. Ga ook wel uit van zijn kundigheid. Maar een second opinion kan nooit kwaad. En idd, het is geen makkelijke hobby. Zeker niet met Wiet, maar een ander paard wil ik niet ;) Ik leer wel enorm veel van haar :)

@ Airnt; Misschien bedoeld ze het ook goed, en ik zie ook tips in haar post, maar de uitspraak dat ik een ondervoed paard heb dat er slechter uit ziet dan een of ander afgetrapt en slecht verzorgd manege paard vind ik niet fijn om naar mijn hoofd te krijgen.
Ontwormen doe ik met het schema van de DA (4x per jaar) en wil ik nu overstappen op worm-eitelling omdat d ehele stal dat doet. Al lees ik daar niet altijd goede verhalen over...
Haver, ik zou bang zijn dat ze daar druk van zou worden. Ze gaat soms al door het plafond van de onrust in haar kop (ze uit dit in slaan met het hoofd, kan ze haar frustratie en stress niet kwijt), ben daarom best huiverige haar meer 'energie' te gaan voeren. Maar ja, het moet wel ergens van groeien ja....

@ Toad bedankt voor je adviezen. Ik wil haar idd serieuzer, en regelmatiger gaan trainen (eerst de sneeuw weer weg, al heb ik net wel aan de hand met haar gewerkt dat is nog te doen). Fysio zat ik ook aan te denken, zou dat meer kunnen toevoegen dan de osteo's doen? (nu schrijf ik dat, maar maak mij ook zorgen om de beSPIERing en daar gaat de fysio natuurlijk meer over ;))

@ Locanda; Hetzelfde paard qua bespiering en bouw bedoel je? Ook zo lekker zijn bouw mee dus :D
Qua kou; ze heeft het snel koud en slaat ook snel op de spieren, vandaar dat ik onder dekens heb staan.

@ Unamie; Verhelderend verhaal. Dat is zeker het proberen waard zo'n massage *gaat op de site kijken* Interessante casus ook, met die voor en na fotos.
Wat betreft zadelmakers, dat maakt het ook zo moeilijk... ik weet ongeveer zelf wel hoe een zadel moet liggen, maar dat zijn de grote lijnen maar de details ontgaan mij en ga je uit van de kundigheid van een zadelmaker. De ene loopt er mee weg, de andere vind diegene vreselijk, dat maakt het zo moeilijk. Ook omdat er zoveel keuze is... Lastig die zadels. Eigenlijk moeten we gewoon zonder zadel rijden. Al is dat ook niet altijd wat.

Overignes wil ik deze foto nog even toevoegen van het 'geheel' dat weer een iets ander beeld geeft. Deze foto is van een aantal dagen terug, op de dag dat ook de sneeuw-bewegingsfotos van de begin post zijn genomen.
Afbeelding

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:11

@Tancreda4
Je paard heeft ook heel veel problemen in de hals en de boeg
Daarom is het voor je paard bijna onmogelijk om zijn eigen hals te dragen en vanzelf te zakken
welke zadelmaker en welk merk zadel heb je?

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:23

unamie schreef:
Ik kreeg een PB van een bokker die vroeg of ik hier wil regeren dus bij deze dan

Arme rugbespiering (verkorte rugspieren) komt vaak door een niet passend (te krap) zadel
en meestal niet door het rijden..
Onbegrijpelijk dat mensen denken dat alles maar door verkeerd rijden komt
en ook dat je alles maar met trainen/rijden op kan lossen.. dit is NIET zo
Je zou er als ruiter een minderwaardigheidcomplex van krijgen :\
Spierproblemen ontstaan door uitglijden, vastliggen in de box, hangen aan het halster etc.
en ook door slecht passende zadels.
Boomloos met (mits met de juiste inlages) kan een prima (evt. tijdelijke) oplossing zijn
(Rug) bespiering krijg je snel terug door diep op het weefsel te masseren en is prima oplosbaar http://www.happy-athlete.nl
Heel gaaf om te zien dat je de bespiering ter plekke op ziet bollen :j

Bij deze foto's voor en na het masseren (6 jarig paard)
casus:

Eigenaresse heeft paard ruim 8 maanden in bezit. Sinds enkele maanden loopt het paard niet meer fijn. Hoewel ze nog heel rustig aan doet merkt ze dat het paard steeds minder zin krijgt in het rijden. Ze springt moeizaam aan in galop vooral links om. Verruimen kan ze niet, de wendingen gaan lastig en sinds kort stopt ze soms met lopen. Het advies wat ze van de meeste mensen krijgt is dat ze het paard moet aanpakken maar daar gelooft ze niet zo in want het is in de omgang een heel lief dier. Ze besluit te kijken hoe het paard er fysiek aan toe is. Naar DA gegaan, onderzoeken gedaan, gereden, zadel bekeken. Weinig aanmerking. Paard lijkt gezond, zadel goed, vooral tips meegekregen m.b.t. het trainen. Eigenaresse is toch verder gaan zoeken en kwam bij ons terecht.
We plaatsen zo een viertal foto's. De eerste is voor het masseren (paard is bloot in rug en lendenen) de tweede is direct na het masseren (hier zie je deze bovenlijn al veel meer gevuld als het ware. De andere twee foto's van het zadel. Veel te rond gemaakte harde kussens, hierdoor versmal je het tussenkanaal. Deze breedte tussen de kussens past naar ons idee, geen een paard of pony. Nu kan een zadel bij de schoft wel aardig aanvoelen ook het deel onder de zit moet goed liggen.

Voor het masseren
[ Afbeelding ]

Na het masseren ( een uur later)
[ Afbeelding ]

Veroorzaakt door dit veel te krappe zadel die net "kundig" was opgevuld door een erg bekende zadelmaker voor 200 euro
Hoe help je je jonge paard naar zijn grootje :=

lekker breed kussenkanaal..dus niet
[/quote].
Volgens mij staan ze nog steeds omgekeerd Unamie, de voor en na fotos??

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:30

Ze stonden idd eerst verkeerd maar nu staan ze goed hoor
Of zie jij een andere :\

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 22:37

unamie schreef:
@Tancreda4
Je paard heeft ook heel veel problemen in de hals en de boeg
Daarom is het voor je paard bijna onmogelijk om zijn eigen hals te dragen en vanzelf te zakken
welke zadelmaker en welk merk zadel heb je?

Hoe zie je dat wat betreft hals en boeg? Qua spieren?
Ze is tussen de voorbenen overigens wel gevoelig op de spieren, zeker als ze 'koud' is.
Mijn zadel is een Ruiz Diaz, tweedehands gekocht bij de zadelmaker. Ik heb ook nog een springzadel gekocht van de zomer voor haar, dat is een JC volgens mij, ook tweedehands bij dezelfde, maar die gebruik ik enkel met springen (wat ik nu niet doe, enkel in zomer seizoen).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:49

Tancreda4 schreef:
Hoe zie je dat wat betreft hals en boeg? Qua spieren?
Ze is tussen de voorbenen overigens wel gevoelig op de spieren, zeker als ze 'koud' is.

Dat is te zien aan de stand van haar voorbenen
ze staat strak/ onderstandig en ook is de bovenlijn/hals hol
Dit duid op spierproblemen
Gevoeligheid is daar een symptoom van

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:06

Ja lichamelijk, ook een tuigje, soortgelijke aandachtspunten. En qua gedragingen, eigenaardigheden, problemen...

Haver op zich zouden ze niet heet van worden, maar 'reinigt' het lichaam, waardoor ze zich beter voelen, en daardoor wakker worden. Vind het wel vrij eenzijdig :) ben meer fan van complete, gemengde dingen. (en dan moeten het ook nog eens dingen zijn die onze zorgenkindjes zonder dwang willen eten ;) ) Daarbij wil die van jou miss ook niet teveel krachtvoer eten (tenminste, dat heb ik hier dan..) dus dan is het wel fijn als alles er in zit, met het beetje wat er in gaat.

Nog een tipje (is misschien al) ruwvoer + krachtvoer van de grond laten eten, voor de natuurlijke graashouding.
(jammer van dit seizoen, zomerweitje zou haar goed doen)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 09:41

Krachtvoer eet ze wel goed, ze krijgt best een volle bak van 1.5 schep vol (in kilo's is het niet zoveel verder omdat het 'licht' voer is) en dat gaat met smaak op.

Ik ben altijd wat bang voor suikers bij haar, dus heb voer waar niet zoveel in zit qua zetmeel en suikers, ook omdat ze snel stijf wordt. Met rijker voer (van bemest land) had ik ook het idee dat dat meer op de spieren sloeg (zoals koeienkuil), maar of dat door de eiwitten of suikers komt geen idee. Daarnaast heeft ze ook snel last van stalbenen, al gaat dat nu wel beter na meer gewenning op stal staan snachts.

Krachtvoer en ruwvoer krijgt ze grotendeels op graashouding (wel in een hooi net, maar op de grond in bakken), maar het graszaadhooi moet ze wat schuin eten, en in stal heb ik ook en hooinet hangen vol graszaadhooi. Haar gewone hooi voor de nacht heb ik de ene keer los in stal, andere keer ook in een hooi netje. Krachtvoer krijgt ze ook op e grond te eten, maar zal eens kijken of ik dat wat meer kan doen, echt van de grond laten eten.

Ik heb contact met Unamie, mogelijk komt ze eens bij mijn merrie kijken.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:56

Ik zie vooral een erg arm bespierd paard, met name de rug en hals.
Maar zeker geen ondervoed of mager paard.

Denk dat je met de juiste training en voeding een heel eind komt. Echter, wel op een goed passend zadel. Heb je regelmatig (goede) instructie?

Vraag me echter wel af of onbeperkt graszaadhooi goed is. Is ze een paard wat snel dik wordt? Zo niet, dan zou ik onbeperkt hooi voeren.
En hoe geef je het hooi? In een ruif, net of op de grond? Eten van de grond is de meest natuurlijke houding, zeker voor zo'n paard als de jouwe.

Edit: lees net dat je paard het voer van de grond eet.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:56

Tancreda, ik zeg niets over de kwantiteit die jij voert, ik denk dat er een probleem is met de kwaliteit. Een paard moet kunnen beschikken over goede kwaliteit hooi, geen arme kwaliteit. Als een paard een tekort aan eiwitten en vetten binnenkrijgt zal het interen op de spiermassa. Die bespiering in de rug is arm, maar de bespiering in de achterhand en kruis is ook arm, net als de bovenlijn van de hals. Ik weet dat je alleen het beste voor je paard wilt en daarom heb ik de moeite genomen om te reageren. Niet als verwijt maar omdat ik getroffen werd door je fotoos.

Ik denk dat de verandering van stal dit paard heel erg heeft geraakt. Paarden kunnen echt heimweh krijgen en hun vertrouwde omgeving en soortgenootjes zo missen dat ze daardoor een een beetje down of heel gestressed raken en hun eetlust verliezen of door de stress niet aan eten toekomen.

Massage kan je paard helpen te ontspannen en geeft verlichting voor vastzittende spieren maar je mag er geen wonderen van verwachten. Verbetering boek je enkel door alle!! aspecten aan te pakken, masseren, zadel controleren, voldoende en afwisselende beweging geven, specifieke oefeningen in het rijden of grondwerk toepassen, voer aanpassen, hoefbeslag laten controleren. Vooral dat laatste wordt nog wel eens onderschat, maar een paard dat structureel te kort of verkeerd op de voeten staat zal gelijdelijk aan zijn beweging gaan aanpassen en daar zal het spierskelet zich ook op gaan aanpassen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 09:59

Locanda schreef:
Weet je wat het lastige is van tuigpaarden, die kun je een uur p/d netjes trainen. Maar als ze de rest v/d dag in de tuighouding staan, is het moeilijk rugspieren kweken hoor. Wat dat betreft is het met rijpaarden makkelijker. Oefeningen kan je fysio/ostheo uitleggen. Als je aan je zadel twijfelt, is boomloos een hele goede optie! Zeker als ze zo wisselend is qua gevuld zijn, kan een verkeerd zadel spieratrofie veroorzaken.

boomoos inderdaad , ik rij ook boomloos , en mijn pony's rug was toch best veel doorgezakt ,
toen had ik een paar weken een boomloos zadel ( barefoot ) en zag je '' hét gat '' gevuld worden met spieren , nu nog steeds zo
( ps de site van barefoot is www.barefoot-saddle.nl )