voordat iedereen meteen gaat oordelen zal ik even de situatie uitleggen!
ik heb ervaring met sporen rijden sinds dat ik 13 ben (ben nu bijna 19) en heb dit nog nooit gehad bij geen enkel paard, en heb veel verschillende gereden.
ik heb ook een stille beenhouding en lange benen en ben bewust wanneer ik mijn spoor gebruik en wanneer niet.
ik kan dit paard niet met zweep rijden omdat hij daar doods bang van is, als ik het probeer dan wordt hij gewoon ontzettend drammerig en rent hij steeds weg.
sporen zijn daarom gewoon veel verfijnder om ermee te rijden als je ze niet te vaak gebruikt bij hem, alleen als het even nodig is (anders wordt hij ook veelste drammerig)
het is dus niet zo dat ik ze constant gebruik anders zou ik dat wel voelen aan mn paard!
ik ben dus nu ongeveer 2-3 weken zonder sporen aan het rijden al omdat ik absoluut niet wil dat hij hier kale plekken van krijgt (hij is niet geschoren btw, heeft wel altijd een hele dunne vacht gehad en volgens mij gewoon een hele gevoelige huid)
na 2-3 weken zonder sporen en zonder zweep te hebben gereden, wat moeilijk is maar we komen er wel doorheen
zijn de plekjes er nog steeds en ik heb niet het idee dat ze minder worden. ook toen ik in de kerstvakantie op vakantie was, heeft de staleigenaresse (met springzadel en hele korte beentjes en met sporen) 2x op mijn paard gereden, en hij heeft hier ook al meteen plekjes van. hij heeft dus nu eigenlijk 2 kale plekjes, ik heb een dressuurzadel dus die plekjes van de andere die erop heeft gereden komen net onder het zweetblad uit en deze gaan ook niet weg.
ik rijd hem vanaf de zomer, heb hem bijna altijd met sporen gereden en hij heeft nooit zoiets gehad, tot een maand geleden toen begon het ineens!
wat kan ik hieraan of hier tegen doen?? heeft iemand hier ervaring mee?