Mijn paard doet zijn hoofd extreem omhoog, Wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

Mijn paard doet zijn hoofd extreem omhoog, Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:25

hallo.

Mijn paard doet elke keer met rijden zijn hoofd omhoog.
Voonamelijk met het in en uitstappen, of het ontspannen rijden/buitenrit.
Onder het trainen zelf laat ik hem aan de teugel lopen, dat doet hij echt super dus daar helemaal geen problemen mee.
Ik weet dat het niet goed is voor zijn rug als hij zijn hoofd zo omhoog doet.

Dus wil ik met bijvoorbeeld een bijzetteugel gaan rijden als dat helpt.
Heeft misschien iemand tip's wat ik het beste kan gaan gebruiken??

graag reactie's

xx

aeolusnr1

Re: Mijn paard doet zijn hoofd extreem omhoog, Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:55

De oplossing zoeken in hulpmiddelen is daar waar de kennis en kunde van de ruiter eindigt.
Je zegt dat het tijdens het trainen je wel lukt om hem nageeflijk te rijden, daar twijfel ik dan heel sterk aan, waarom lukt het je hier dan ineens niet meer ?????
Je moet niet op kracht rijden, je moet het paard vragen zo te lopen, dus niet echt trekken dus.
In wezen is het rijden van een buitenrit niet zo heel verschillend aan het rijden in een piste, jij moet het paard in beide gewoon correct rijden.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:58

Ik weet wat je bedoeld, gewoon laten gaan, als hij dat doet, doet die het helemaal zelf, je zou misschien wel met je zweep een klein tikje op ze nek geven zodat die weet dat het niet mag.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:02

aeolusnr1 schreef:
De oplossing zoeken in hulpmiddelen is daar waar de kennis en kunde van de ruiter eindigt.
Je zegt dat het tijdens het trainen je wel lukt om hem nageeflijk te rijden, daar twijfel ik dan heel sterk aan, waarom lukt het je hier dan ineens niet meer ?????
Je moet niet op kracht rijden, je moet het paard vragen zo te lopen, dus niet echt trekken dus.
In wezen is het rijden van een buitenrit niet zo heel verschillend aan het rijden in een piste, jij moet het paard in beide gewoon correct rijden.

ik rijd mijn paard correct, ik vraag hem naar beneden ik 'trek' hem niet naar beneden.
Hij loopt goed aan de teugel daar hoef je niet aan te twijfelen, naar mijn zin soms zelfs een beetje te overdreven.
En omdat ik hem niet continu aan de teugel wil hebben, maar zodra ik dat niet vraag heeft hij zijn hoofd omhoog.
Laatst bijgewerkt door x_Nadia op 19-01-13 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:03

Hier is gewoon een deel basistraining niet of niet goed gedaan geweest, dus dit weer even oppakken.
Ook hier zit de fout niet bij het paard, je moet de fout dus bij het leerproces zoeken, dus bij de ruiter.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:03

biancalaylo schreef:
Ik weet wat je bedoeld, gewoon laten gaan, als hij dat doet, doet die het helemaal zelf, je zou misschien wel met je zweep een klein tikje op ze nek geven zodat die weet dat het niet mag.

Ik wil mijn paard zijn rug hier mee niet verpesten :)
en met zweep kan ik hem niet rijden dat flipt hij hem een beetje zeg maar. }>

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:07

ieder paard kan met een zweep gereden worden, dus ook jouw paard.
Je zegt hij begint dan te flippen, das dus zoals ik al zei een tekort in het leerproces, dit deel hoort bij het sensybiliseren en desensybiliseren.

BlazeLove schreef:
biancalaylo schreef:

Ik wil mijn paard zijn rug hier mee niet verpesten :)
en met zweep kan ik hem niet rijden dat flipt hij hem een beetje zeg maar. }>

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:07

Als een paard correct gereden wordt, ontspant het zijn rug en loopt over de rug, vanuit daar komt de nageeflijkheid.
Een paard dat over de rug loopt zal op buitenrit niet ineens met zijn hoofd bij de sterren zijn...

Blijkbaar rijd je hem toch verkeerd :j

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:10

Ik heb hem nog maar sinds een week dus ik weet ook niet wie of hoe hij beleert is.
Het enige wat ik wil is dat hij zijn hoofd niet zo extreem hoog heeft zodat hij niet naar een tijd rugklachten ofzo krijgt.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:12

ik weet ook niet of het er misschien mee temaken kan hebben dat hij meer als een jaar niks heeft gedaan?

Dobbelsteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:13

ik denk dat ik al weet waar de fout zit... Het ''aan de teugel'' laten lopen. Hoe doe je dit? Een paard moet vanzelf ''aan de teugel'' gaan vanuit de ontspanning, en niet omdat het zo mooi is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:14

Dan moet jij idd alles weer opbouwen, even checken wat hij al kan, en dan wat er niet goed gaat apart gaan intrainen.
Maar doe dit niet op eigen houtje , zoek een instructeur en volg les, das echt een noodzaak.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:17

Dobbelsteenn schreef:
ik denk dat ik al weet waar de fout zit... Het ''aan de teugel'' laten lopen. Hoe doe je dit? Een paard moet vanzelf ''aan de teugel'' gaan vanuit de ontspanning, en niet omdat het zo mooi is.

zeer licht knijpen in de teugels ik wil hem zo min mogelijk in de mond zitten en beetje been.
zodra hij nagevelijk loopt ontspan ik alles, dan loopt hij een paar ronden zo, en dan moet ik hem weer vragen omdat hij zijn hoofd zo omhoog doet dan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:17

Weet je niet of hij hiervoor bereden/getraind is?

Het is niet even een kwestie van hem aan de teugel rijden, het is een kwestie van het hele lichaam trainen waardoor hij beter op zijn achterhand komt en de juiste bespiering krijgt. Gevolg is nageeflijkheid.
En daar gaat tijd inzitten :j

Heb je les?

Dobbelsteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:19

BlazeLove schreef:
Dobbelsteenn schreef:

zeer licht knijpen in de teugels ik wil hem zo min mogelijk in de mond zitten en beetje been.
zodra hij nagevelijk loopt ontspan ik alles, dan loopt hij een paar ronden zo, en dan moet ik hem weer vragen omdat hij zijn hoofd zo omhoog doet dan.

Je moet niet knijpen in de teugels, dit doet pijn in de mond van je pony. Dan gaat hij voor jouw gevoel wel ''aan de teugel'' maar dan doet hij niks meer dan de druk vanuit zijn mond ontwijken. Meestal wordt dan ook de rug eruit gedrukt, en dan krijg je problemen in zijn rug.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:19

aeolusnr1 schreef:
Dan moet jij idd alles weer opbouwen, even checken wat hij al kan, en dan wat er niet goed gaat apart gaan intrainen.
Maar doe dit niet op eigen houtje , zoek een instructeur en volg les, das echt een noodzaak.

ik wil hem ook het liefst niet mer bijzetteugels of zoiets in die form rijden.
Maar ik wil zijn rug niet verpesten snap je.
en zodra hij alles weer door heeft wil ik zonder gaan rijden.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:20

laetitia schreef:
Weet je niet of hij hiervoor bereden/getraind is?

Het is niet even een kwestie van hem aan de teugel rijden, het is een kwestie van het hele lichaam trainen waardoor hij beter op zijn achterhand komt en de juiste bespiering krijgt. Gevolg is nageeflijkheid.
En daar gaat tijd inzitten :j

Heb je les?

Bereden is hij hij heeft alleen een lange tijd stil gestaan.
Ik rij hem nog maar een week dus ben nog niet op les.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:21

Jouw methode is niet goed meis. Eerst moet je zijn lichaam soepel krijgen dmv veel voltes, wendingen, overgangen. Heel veel figuren!
Hij moet soepel en los in zijn lijf en rug worden, dan loopt hij uiteindelijk vanzelf nageeflijk.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:23

laetitia schreef:
Jouw methode is niet goed meis. Eerst moet je zijn lichaam soepel krijgen dmv veel voltes, wendingen, overgangen. Heel veel figuren!
Hij moet soepel en los in zijn lijf en rug worden, dan loopt hij uiteindelijk vanzelf nageeflijk.

dat doe ik ja, maar zoals ik getypt hand met het in rijden, daar versta ik dat onder doet hij zijn hoofd zo omhoog en dat wil ik voorkomen.
en meestal doet hij het ook wel vanzelf zo niet vraag ik hem ik trek hem niet!

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:25

Om ff terug te vallen op:
''aeolusnr1: elk paard is te rijden met zweep''
Dat is niet waar;) en een zweep is een hulp middel, dus niet nodig tog?

en over nageeflijk rijden. je moet indd eerst je paard voorwaarts laten lopen, etc etc.
een vriendin heb een eigen paardje heb nu les en mag NIET haar vragen pas als haar paard der hand op zoekt dan mag ze vragen. dus ik zou indd even een instructeur erbij halen! die kan je meer leren:)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:25

Zo iets moet je stapje voor stapje opbouwen dit heb je niet zo 1..2..3 voor elkaar. Ik heb een tinker en die wilt ook graag met haar hoofd omhoog lopen... Tegenwoordig wilt ze zakken.. Nog niet nagevelijk maar ik vind dit al een vooruitgang gewoon laag ontspannen met de hals vind ik al een goede stap in de richting :).. En neem les anders ga je er alleen maar mee prutsen... Niet stom bedoeld natuurlijk!

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:35

sowieso iedereen bedankt voor de tips.
zo gezegt ik heb hem nog maar een week dus moet ik hem nog leren kennen en hij mij.
maar ik stoor mij hier aan, omdat ik weet dat het niet goed voor zijn rug is.
Dus vroeg ik via hier om tips hoe ik dit voorkomen kan omdat ik het beste wil voor mijn paard.

Naar les ben ik opzoek maar nog geen passende dressuur instructeur gevonden.
Voor de lente, zomer & herfst hebben we sringlessen op het programma.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:38

"biancalaylo" dat is dus perfect wel mogelijk en zelfs al bij de eerste training.
Daar durf ik dus echt een weddenschap op te zetten, durf je het aan ????????
dit hoort bij sensybiliseren en desensybiliseren.
Gewoon trainen dus.

biancalaylo schreef:
Om ff terug te vallen op:
''aeolusnr1: elk paard is te rijden met zweep''
Dat is niet waar;) en een zweep is een hulp middel, dus niet nodig tog?

en over nageeflijk rijden. je moet indd eerst je paard voorwaarts laten lopen, etc etc.
een vriendin heb een eigen paardje heb nu les en mag NIET haar vragen pas als haar paard der hand op zoekt dan mag ze vragen. dus ik zou indd even een instructeur erbij halen! die kan je meer leren:)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 08:57

BlazeLove schreef:
Ik heb hem nog maar sinds een week dus ik weet ook niet wie of hoe hij beleert is.
Het enige wat ik wil is dat hij zijn hoofd niet zo extreem hoog heeft zodat hij niet naar een tijd rugklachten ofzo krijgt.

Je hebt hem nog maar een week?
Wat heb je vooraf gedaan aan longeren b.v of het dier laten wennen aan zijn nieuwe omgeving of nieuwe kudde?
Past het zadel goed, want dat kan ook een rede zijn .
Heeft het dier al geen rugklachten ?
Want als je hem dwingt laag te lopen dan krijgt hij vanzelf rugklachten , dus hoe vraag je hem laag te lopen?
Ik zou een goeie instructrice zoeken en gaan gymnastiseren , eerst vanaf de grond in stap als dat goed gaat in draf enz enz, dat is ook een hele fijne manier om een goeie band met mekaar te krijgen, en wil je rijden doe dat dat eens zonder zadel, kijk hoe hij dan reageert op je zit b.v en blijf van die teugels af daar heb je niks aan t ezoeken als je niet weet wat het doel ervan is, dus les is denk ik wel erg belangrijk

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:05

Is dit het paard waar je drie dagen geleden een topic over opende, over dat je rustig aan ging doen en voorlopig nog niet ging rijden, omdat hij een half jaar had stil gestaan?
Als dat inderdaad zo is, wil je echt serieus antwoord, of ga je zelf nadenken?