Staken, hupsen, stijgeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Staken, hupsen, stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:14

Heei,

Ik rij sinds deze zomer zo af en toe het paard van de boerin waar mijn shetlandertje staat.
Nu heeft ze 5 jaar in de wei gestaan voor ik haar weer ben gaan oppakken.
Dit heb ik eerst samen met vriendje van haar gedaan (samen op stap buitenritjes) en
sinds een paar maanden rij ik ook alleen met haar door het bos en soms in de bak.

Nu het probleem, madam wil soms ergens gewoon NIET langs.
Ze is blind aan 1 oog, dat even voorop gezecht. Dit deed ze bij de eigenaresse ook en die
stapte dan af en nam haar stukje aan de hand mee en stapte dan weer op, maar ik
vertik het gewoon om er vanaf te stappen.

In de bak vertoont ze dit gedrag niet.

Ze blijft nu standaart op 2 vaste punten stilstaan. Vlak nadat ik het bos in rij, bij het weiland
van de buren waar ook paarde en andere beesten in staan. En bij een bankje een kilometer
verder op. Wat ze dan doet is stil staan, achteruit lopen. Als ik haar aanspoor verder achteruit.
Dan probeert ze om te keren, of een ander pad in te gaan. Dan word ik het zat en krijgt ze een
tik. Dat begint heisa en gaat ze stijgeren en hupsen en bokken. Dan zet ze sprong galop erin en raced ze erlangs.
(Nu ik dit zo typ lijkt het me een slim plan om zodra ik er langs ben geweest om te draaien en nog x te gaan)

Bij het bankje is het nog vervelender wat daar kan ze niet weg, dus daar loopt ze gewoon tegen het schrik draad
aan ... >;) Nougoed blijkbaar voelt ze dit niet want ze rent er nooit vandoor.

Terug weg is nooit een probleem, kijkt ze alleen even en thats it. Langs het weiland houd haar wel altijd enorm bezig.
Ook de rest van de rit gedraagt ze zich prima. Lekker vlot op been en niet springerig of wat dan ook.

Tips?

Lianne86

Re: Staken, hupsen, stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:19

Als gewoon afstappen en aan de hand mee helpt, waarom dat dan niet doen?

Doordat ze aan 1 oog blind is, ziet ze een stuk minder, paarden kijken al "vooral aan de zijkant" (niet recht vooruit) dus ga even na hoe het dan is. Je kan ook problemen op gaan zoeken :) Denk dat je meer rekening moet houden met het paard...

(En serieus, als ik de eigenaresse zou zijn en ik zou zoiets weten... Aanpakken mag hoor, daar niet van... maar ik zou je nooit meer alleen naar buiten laten, als je uberhaubt nog terug mocht komen :S)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:20

jij bent 18 en je past nog op een shet?
Is de shet heel groot of ben jij heel klein? ;)
Misschien zit je hem dwars omdat je te lang bent?

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:24

geerke schreef:
jij bent 18 en je past nog op een shet?
Is de shet heel groot of ben jij heel klein? ;)
Misschien zit je hem dwars omdat je te lang bent?

Als ik het zo lees rijdt ze het paard van de boerin waar haar shetje staat...

brendavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:26

er staat niet dat ze een shetlander rijd maar het paard van de boerin waar haar shetlander gestald staat :)

het kan ook komen doordat jij nu weet dat ze zo doet op die plek en je er alvast voor gaat voorbereiden maar dat paard weet helemaal niet wat er gaat komen doordat ze blind is aan een oog en wilt ze er daarom niet meer langs? ik zou gewoon afstappen en erlangs lopen gewoon blijven oefenen zodat ze weet dat ze er gewoon langs kan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:30

brendavd schreef:
er staat niet dat ze een shetlander rijd maar het paard van de boerin waar haar shetlander gestald staat :)

het kan ook komen doordat jij nu weet dat ze zo doet op die plek en je er alvast voor gaat voorbereiden maar dat paard weet helemaal niet wat er gaat komen doordat ze blind is aan een oog en wilt ze er daarom niet meer langs? ik zou gewoon afstappen en erlangs lopen gewoon blijven oefenen zodat ze weet dat ze er gewoon langs kan.

Ohhhh....Sorry TS...verkeerd gelezen :o Ik had er al een vreemd beeld bij.

Kan het niet liggen aan het blinde oog?Ik ken een paard wat ook bind is aan een oog en daar moet je toch steeds rekening mee houden.
Als ze angstig worden ze even naar de kant draaien waar het eng is met hun goede oog.
In de bak is het natuurlijk vertrouwd.

brendavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:32

ja dat is natuurlijk ook zo het is echt wennen gewoon en weten dat het niet eng is zoals in de bak

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:34

Let voor de gein even op wat een paard ziet (dus beeldvlak zeg maar?) en haal dat dan bij 1 oog weg... Dan snap je wel waarom een paard niet altijd door durft te lopen of wat dan ook...

(Vandaar ook mijn redelijk boze reactie... maar een half blind paard gaan slaan en er toch langs "jagen" is in mijn ogen echt de domste actie ooit :S) Als ze het echt niet willen, lopen ze ook aan de hand niet mee...)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:36

Met name met zo'n paard (deze handicap) zou ik toch eerst aan grondwerken denken.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:38

geerke schreef:
brendavd schreef:

Ohhhh....Sorry TS...verkeerd gelezen :o Ik had er al een vreemd beeld bij.

Kan het niet liggen aan het blinde oog?Ik ken een paard wat ook bind is aan een oog en daar moet je toch steeds rekening mee houden.
Als ze angstig worden ze even naar de kant draaien waar het eng is met hun goede oog.
In de bak is het natuurlijk vertrouwd.

Ja heb ik zelf natuurlijk ook al aan zitten denken! (daarom vermeld ik het ook haha :P ). Maar weetje wat het is, ik heb al zoooooo veel geprobeerd.
Haar laten kijken, erheen laten lopen. Gewoon een kwartier stil staan.
Het is echt niet zo dat ik haar oneerlijk hard sla of er gevaarlijke situaties ontstaan hoor :n Maar ik vind het gewoon te raar voor woorden dat ze alleen
op dat ene puntje niet wil. de eigenaresse zei ook al dat je haar overal goed naar moet laten kijken, daarom rij ik ook met vrij lose teugel waardoor ze
lekker om zich heen kan koekeloeren. De rest van de rit waar we ook langs weilanden komen doet ze wel gewoon normaal op wat kiikerigheid na (normaal in mijn ogen dus).

Even verbetering van mezelf; er is beginnende staat geconstateerd bij het paard. De dierenarts kan hier alleen geen garantie op geven omdat haar ogen soms
ook enorm helder is en hij dacht dus dat ze 50/50 blind was.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:41

Lianne86 schreef:
Als gewoon afstappen en aan de hand mee helpt, waarom dat dan niet doen?

Doordat ze aan 1 oog blind is, ziet ze een stuk minder, paarden kijken al "vooral aan de zijkant" (niet recht vooruit) dus ga even na hoe het dan is. Je kan ook problemen op gaan zoeken :) Denk dat je meer rekening moet houden met het paard...

(En serieus, als ik de eigenaresse zou zijn en ik zou zoiets weten... Aanpakken mag hoor, daar niet van... maar ik zou je nooit meer alleen naar buiten laten, als je uberhaubt nog terug mocht komen :S)

Omdat zodra je eraf stapt madam in een keer op bijna elk plekje gaat stoppen omdat ze dus blijkbaar gezellig samen wandelen veel leuker vind :+
(kan ik mij ergens ook voorstellen haha)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:42

De eigenaresse heeft het altijd anders opgelost, dus daarom zal het moeilijker zijn op jouw manier.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:44

Lianne86 schreef:
Let voor de gein even op wat een paard ziet (dus beeldvlak zeg maar?) en haal dat dan bij 1 oog weg... Dan snap je wel waarom een paard niet altijd door durft te lopen of wat dan ook...

(Vandaar ook mijn redelijk boze reactie... maar een half blind paard gaan slaan en er toch langs "jagen" is in mijn ogen echt de domste actie ooit :S) Als ze het echt niet willen, lopen ze ook aan de hand niet mee...)

Ik snap je reactie heel goed hoor lianne. Maar ze kent die route op haar broekzak... daar reed haar baasje ook altijd met haar langs.
Ik jaag haar er niet langs, ik wil gewoon niet dat ze achteruit gaat lopen enz. maar gewoon doorloopt, ze begint dan zelf te snurken en de dribbelen. Als ze er wel langs loopt beloon ik haar natuurlijk ook uitgebreid. Ze mag van mij met haar hele hoofd en hals die kant op draaien om het met andere oog te zien, no problemo.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:49

Dat idee van eraf stappen staat mij gewoon heel erg tegen :(:) Zo van oke paard ik doe alles wat jij wilt, jij mag met mij rondrijden.

Even een ideetje, zou het denken jullie positief werken als ik mijn shetje aan touw meeneem? dit heb ik al eerder gedaan toen er een meisje
op reed en haar paardenvriendje ook mee reed (even btw. toen wilde ze er ook niet langs, haar vriendje wel..... ook nog op een ander stuk bos, blijft
ze gewoon stilstaan omdat het niet de weg naar huis is denk ik)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:54

Wat wil je nou eigenlijk horen?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:57

Die van mij vindt ook bepaalde dingen eng (nouja... tis een tuthoofd die de "straat" eng vind... en in het bos is het opeens helemaal over :S Is niet altijd staken of wat dan ook, maar meer gespannen of er moet iemand langslopen/langs fietsen) En wat er zo anders aan is, geen idee...

Als ze elke keer stoppen --> "spelletje"... Lijkt mij tenminste? Maar als het echt alleen maar op 2 punten is, dan hoort ze daar misschien iets engs? Ziet ze niet alles goed of weet ik veel wat? (ik heb er ook niet altijd een verklaring voor) Dan mag aanpakken wel wat meer hoor ;) maar dacht als het maar op 2 punten is, dan moet daar gewoon iets zijn wat het voor haar eng maakt...

(Heb zelf ook ooit een paard verzorgd dat maar 1 oog had.. en er ooit bijna 1 gekocht met maar 1 oog :')) maar vanuit daar weet ik ook dat het soms zo raar is... Als ik zo weinig zou zien, zou ik ook veel dingen niet "durven")

Zo te lezen (na je uitleg :+) pak je het wel gewoon netjes aan... Maar heb ook ooit dingen gezien... mensen die maar gaan meppen en denken dat het allemaal aanstellerij is, maar niet door hebben hoe weinig zo'n paard ziet :S)

Ander paard kan helpen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:04

Afstappen, erlangs lopen en er weer op. Voor het paard fijner.
Er bestaat voor paarden niet iets als 'winnen' in zo'n situatie.
Erlangs gaan is het belangrijkste, of je erop zit of ernaast loopt maakt niet uit.
Ik snap niet waarom je dat tegenstaat.
Juist door het ineens anders aan te pakken dan de eigenaar maak je het probleem groter lijkt me.
Zou dus niet eigenwijs doen en gewoon hetzelfde doen als de eigenares.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:06

tja het kan lastig zijn is ze zo erg geschrokken op die kant misschien ooit met de baas , zou het eens vragen en loopt ze aande hand wel meteen mee of ook lastig dus tijdens wandelen. leg eens een spoor brood langs die bank

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:01

loveidefix schreef:
Dat idee van eraf stappen staat mij gewoon heel erg tegen :(:) Zo van oke paard ik doe alles wat jij wilt, jij mag met mij rondrijden.

Even een ideetje, zou het denken jullie positief werken als ik mijn shetje aan touw meeneem? dit heb ik al eerder gedaan toen er een meisje
op reed en haar paardenvriendje ook mee reed (even btw. toen wilde ze er ook niet langs, haar vriendje wel..... ook nog op een ander stuk bos, blijft
ze gewoon stilstaan omdat het niet de weg naar huis is denk ik)

Dat je een hekel hebt aan eraf stappen kan ik mij helemaal voorstellen. Dat zou ik ook niet snel doen. In mijn beleving kun je er beter op zitten dan en naast staan. Erop zitten is veel veiliger.

Aan welke kan zit op de heenweg het blinde oog?
Daarnaast is het erlangs racen niet zo raar iets, een paard is een vluchtdier en vindt iets eng en vlucht.
Ik zou haar daarin gewoon haar gang laten gaan. Maar oefen of het optijd terug krijgen. (zodat je niet tegen het schrikdraad aanloopt)

Ik zou geen shet meenemen, probeer of iemand mee wil om bij die stukjes te helpen. Op de fiets ofzo.
Zorg dat ze die persoon goed vertrouwt en laat haar achter de persoon aanlopen, evt zet de persoon de fiets even neer en loopt naast het hoofd mee. Nadat ze doorgelopen is haar heel goed belonen.

Wanneer dit toch niet werk, probeer dan om van te voren al meer tempo aan te nemen, en haar voorwaarts erlangs te laten lopen. Maar vooral zelf doen of er niets aan de hand is.

Ga haar niet met de zweep slaan etc. probeer te voorkomen dat ze achteruit gaat etc. Dit doe je door zelf gewoon rustig te blijven. Hoe meer jij doet, hoe meer ze de link gaat leggen dat het eng is. Dus blijf zelf rustig en kalm.

Dit heeft veel te maken met vertrouwen in jou!!

Zelf heb ik dit met mijn paard met koeien en dit is tot nu toe bij mij de beste manier. Ga ook niet er express vaak langs.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:06

Nou idd, ik vind erop ook veiliger, maar durfde het niet te typen omdat ik bang was een leger van
''grondwerkers'' over me heen kreeg die dan bleren, jaa als je er niet naast kan lopen... haha. Vergeten ze vast
dat paard een vlucht dier is :+ nougoed dat even terzijde.

Ik weet dus ook niet aan welke kant het blinde oog zit, omdat je het niet ziet ... eigenaresse weet het ook niet :')

Met de fiets iemand mee laten gaan in een prima idee! :D helaas kan dit natuurlijk niet met dit weer dus dan moet ik even
weer wachten met rijden tot het bos een beetje fiets begaanbaar is. Ik zit er dan ook aan te denken om in de bak te gaan rijden met
''enge'' dingen om er achter te komen aan welk oog ze nu blind is. Longeren kan ik helaas niet met haar. De eigeraresse deed
dit met speciale klanken die ik niet uit mijn mond krijg :') maar gewoon lekker rondhobbelen kan ik daar wel.

Ik geef haar pas tik met de zweep als ze alleen nog maar achteruit blijft lopen. Ik weet niet echt andere oplossing dan of tikje om
uit dat gedrag te ''snappen''. Tuurlijk ga ik ook liever zonder, maar ook als ik dus niets doe zet ze de achteruit erin.....

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:16

Ook mijn verzorgpaard staakt regelmatig tijdens ritten, het hangt er voor mij vanaf of het op een plek is waar ik erop kan blijven zonder gevaarlijke situaties verzoorzaak of op een 'gevaarlijke' plek. Maar meestal stap ik puur voor de veiligheid gewoon af, loop ik een eindje en merk ik aan het paard zelf wel of het weer vertrouwd is om op te stappen. Dit puur voor de veiligheid van mij, paard en medemens. Tuurlijk erger ik mezelf ook wel eens dood als ze 'alweer' stilstaat, maar los het liever veilig op dan dat ik elke keer weer doordram tot ze geen vertrouwen meer in me heeft. Wil niet zeggen dat TS ervan beschuldig dat ze verkeerd bezig is, weet niet hoe druk het is op de plekken dat haar paard staakt. Maar ik zou als het puur om 2 plekken gaat, gewoon afstappen! Het is een kleine moeite, en als je je paard ermee helpt.. Waarom niet? :)

edit: typo

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:04

Ja joh, die blèren allemaal maar wat...
En wie hebben er überhaupt bedacht ooit op een paard te gaan zitten?
Succes he!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:56

Beetje raar dat de eigenaressen niet weet welk oog blind is en dat is heel simpel zelf te testen als het paard echt blind is, want wie heeft er gezegd dat het paard blind is dan als de eigenares niet weet aan welk oog?
Als je gaat werkeb met een blind of aan 1 oog blind paard dan zul je moeten werken aan vertrouwen en dat vertrouwen krijg je nooit door erop te blijven zitten en hem er doorheen wil meppen .
Neem idd eens het shetje mee , miss begrijp je dan wat vertrouwen is .
En je hebt het heel oneerbiedig over die grondwerkers, maar grondwerk is altijd de basis van vertrouwen , niet stoer erop blijven zitten en zeggen dan kan ik het beter , laat het dan een uitdaging zijn om ook van af de grobd vertrouwen te krijgen want erop heb je dat dus niet.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 14:52

Locanda schreef:
Ja joh, die blèren allemaal maar wat...
En wie hebben er überhaupt bedacht ooit op een paard te gaan zitten?
Succes he!

Hahaha sorry hoor maar ik moet echt om je lachen.
Je blijft maar reageren zonderd dat er op jou gereageert word.
Je komt echt heel gefrustreerd over :(:) als je zo geirriteerd word
kun je er denk ik beter voor kiezen om niet te reageren :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 14:58

midgie schreef:
Beetje raar dat de eigenaressen niet weet welk oog blind is en dat is heel simpel zelf te testen als het paard echt blind is, want wie heeft er gezegd dat het paard blind is dan als de eigenares niet weet aan welk oog?
Als je gaat werkeb met een blind of aan 1 oog blind paard dan zul je moeten werken aan vertrouwen en dat vertrouwen krijg je nooit door erop te blijven zitten en hem er doorheen wil meppen .
Neem idd eens het shetje mee , miss begrijp je dan wat vertrouwen is .
En je hebt het heel oneerbiedig over die grondwerkers, maar grondwerk is altijd de basis van vertrouwen , niet stoer erop blijven zitten en zeggen dan kan ik het beter , laat het dan een uitdaging zijn om ook van af de grobd vertrouwen te krijgen want erop heb je dat dus niet.

Tjaa.. de dierensarts schijnt ooit staar te hebben geconstateerd?

Haha, ja tuurlijk weet ik het nut van grondwerk, met een shetlander kun je ook niet veel anders doen :+
Ik mep haar er niet door heen, dat zeg jij, zijn niet mijn woorden. Maar om met een mogelijk blind paard
te gaan grondwerken met kans dat ze er vandoor schiet, de straat op rent, een auto niet ziet en dood gereden word
vind ik het niet waard. Zoals ik in een eerdere post al zij ben ik van plan om het een en andere te gaan uitproberen :D
maar wel op een manier waar ik me ook veilig bij voel