Mijn pony houdt zijn rechter kaak vast.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maureen58

Mijn pony houdt zijn rechter kaak vast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:51

He bokkers,

zoals de titel al zegt houdt mijn pony sinds twee maandjes zijn rechterkaak vast, niet iedere dag en niet heel erg maar het is toch best vervelend. Ik hoop dat er mensen zijn die tips hebben of oefeningen weten om dit te op te lossen! Het ligt niet aan het bit, zijn tanden of dergelijke. Natuurlijk heb ik wel een goede instructrice maar ben benieuwd wat anderen hier nou aan doen.

Alvast bedankt :)

jentel

Re: Mijn pony houdt zijn rechter kaak vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:53

Ik volg dit even want ik ken het probleem! Hoop dat je hier goeie tips krijgt!
Maar tandarts was je al geweest?

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:59

Ja, een half jaartje geleden is hij nog helemaal gecheckt, niks aan de hand! En zijn wolfskiesjes zijn ookal getrokken.. Hoop het ook :)

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:03

Kleine opmerking; paard kan niet zn rechterkaak vasthouden want hij heeft geen rechterkaak of linkerkaak. Hij houdt dus op de rechterhand het bit vast en geeft geen lengtebuiging rechtsom neem ik aan.

Veel op de volte, zowel linksom als rechtsom. Met de buitenhand het paard op lengte houden en met de binnenhand iets, met de nadruk op iets, spelen. Ook in de wending je hand goed van de hals af zodat het hoofd je hand volgt en het paard niet korter wordt in de hals. Aan de hand werken en longeren kunnen ook zeer goed helpen. Het probleem zit n.a.w. niet in zn mond, die heb je laten nakijken geloof ik, maar in een ander deel van zn lichaam.

Dit helpt denk ik, veel succes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:05

Maar het paard kan wel degelijk minder los zijn in het bewegen van de kaak naar rechts. Geen idee of dat hier wat mee te maken heeft..

TS, ga jezelf eens na. Ben jij niet sterker in je rechterhand? Is het paard niet gewoon scheef naar links?

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:11

Een kaak kan niet naar rechts of links, kaken gaan open en dicht. Problemen met inbuigen kunnen van zn neus tot zn staart een oorzaak hebben natuurlijk dus waar het precies aan ligt is moeilijk te zeggen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:15

Dan draagt zijn rechterachterbeen niet voldoende. Het zo genoemde vasthouden komt voort uit te weinig doen in de achterhand. Verdiep je eens in het rechtrichten van je paard.

Er vanuit gaande dat er medisch niets aan de orde is natuurlijk!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:15

Dan heb ik waarschijnlijk een raar paard :) Of het is iets anders dat beweegt? Dierenarts keek hem helemaal na, bewoog zijn kaken naar links en naar rechts en zij toen dat de rechterkaak wat stroever ging. En dat terwijl hij rechts tijdens het rijden iets minder fijn los liet :)

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:18

Geryon schreef:
Dan heb ik waarschijnlijk een raar paard :) Of het is iets anders dat beweegt? Dierenarts keek hem helemaal na, bewoog zijn kaken naar links en naar rechts en zij toen dat de rechterkaak wat stroever ging. En dat terwijl hij rechts tijdens het rijden iets minder fijn los liet :)

Andere dierenarts erbij halen!! :') :D

Misschien dat er iets stroef ging aan de rechterkant en kon hij het niet op een andere manier verwoorden. Net als een mens heeft een paard een onder en een bovenkaak.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:19

Jij kan toch ook je (onder)kaak naar links en rechts bewegen.. Paarden kunnen dat niet uit zichzelf (lijkt mij?), maar je kan wel de kaak pakken en naar links en rechts bewegen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:22

Geryon schreef:
Jij kan toch ook je (onder)kaak naar links en rechts bewegen.. Paarden kunnen dat niet uit zichzelf (lijkt mij?), maar je kan wel de kaak pakken en naar links en rechts bewegen.

De kauw beweging is toch een een "ronde"(weet even geen beter woord) beweging? Gaat ook wel degelijk van beetje links naar rechts.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:25

Geryon schreef:

Ja OK, ik snap hem. Wat ik bedoel is dat een paard, of mens, anatomisch gezien geen rechterkaak of linkerkaak heeft. Er kan wat soepelheid inzitten om het eten goed te kunnen malen, dat wel. Het is alleen niet de bedoeling dat hij zn mond scheef houdt tijdens het rijden, zn hele hoofd moet dan naar links of naar rechts kijken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:29

Ik denk dat als mensen het hebben over linker of rechterkaak, gewoon het verschil tussen de linker en de rechterkant aan willen geven maar dat een beetje onhandig verwoorden.
Er is inderdaad alleen maar een boven en een onderkaak.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:31

Ik snap je punt Marjolein29 maar het wordt gewoon vaak zo benoemt, ook een instructrice op de KNHS verwoorde het zo dus had er daarom niet verder over na gedacht. Wat ijssnuiver zegt klopt denk ik wel, dat rechter achter been probeert hij altijd zo min mogelijk te laten werken, ook met halthouden staat hij altijd net niet vierkant, altijd dat beentje er een stukje achter.. Maarja, hopelijk komen er nog meer tips en oefeningen voorbij! We moeten ook zeker werken aan het vlugger maken en beter onder laten treden van de achterhand.. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:33

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Staat ene heleboel informatie in over het rechtrichten van je paard en het sterker maken van beide achterbenen. Daardoor kunnen de achterbenen meer gewicht op gaan nemen, door training word je paard gelijkmatiger buigzaam en zal het vasthouden weggaan.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:36

laat eens een sport fysio naar je paard kijken.
ik herken hetzelfde probleem bij mijn paard...
maar vorige week is Mirtje Reijns langs geweest voor een massage en hij zat idd boven in de nek wat vast.
merkte een groot verschil na de massage !
kan het zeker aanraden!

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:40

Dankje ijssnuiver! Zal even gaan kijken. Ja TinkerTom, ongeveer drie jaar geleden heeft hij drie behandelingen van een osteopaat gehad omdat dat hem goed zou doen en dat was ook zeker zo maar wil toch eerst even eraan werken door middel van rijden omdat het nog niet zo lang en ernstig is, later kan dit wel een optie zijn!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:22

osteopaat is wat anders als sportmasseur he..
osteo werkt op gewrichten e.d. en fysio op spieren...
het is sowieso niet onverstandig om eens per jaar een fysio te laten komen...

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 00:15

Ja ik weet het verschil TinkerTom. Maar een keer per jaar een fysio? Dat doe je bij jezelf toch ook niet als er niks aan de hand is? (Even niet naar mijn pony gekeken omdat jij zegt dat het niet onverstandig is) Maar wat ik al eerder zei, het is nu nog niet ernstig en wil het eerst met rijden oplossen en dan kan daar altijd later nog naar gekeken worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:27

Dit is vast rijtechnisch te verbeteren/op te lossen. De meeste paarden zitten vast(er) op een kant.
Een kwestie van gymnastiseren.
Eerst je paard lekker losrijden op eigen benen, vervolgens volte werk, schoudervoor, zijgangen, overgangen en schijnovergangen.
Ga niet alleen aan de 'stijve kant' werken. Dan krijg je een eenzijdige bodybuilder i.p.v. een soepel paard.
Kijk ook kritisch naar je eigen houding; als jij aan een kant spant, zal de pony dit ook gaan doen.
Vaak versterk je elkaar in sterke en zwakke punten.

Dus lekker door oefenen met dressuur.
Succes.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 03:14

Even nagaan,voelen en redeneren.. Niet blijven rommelen met 1 manier; als het niet verbeterd eens kijken naar een ander uitgangspunt (misschien samen met je instructrice).

Pony houdt rechts vast omdat pony de spiergroepen links niet zo goed kan verlengen (bol maken), en dus rechts ook moet verkorten(hol maken).

Dit gaat dus inderdaad om het trainen in voornamelijk kracht van het rechter achterbeen. Maar dit betekend óók dat het linker achterbeen leniger moet worden om de grotere afstand (om makkelijk te snappe; in bijv. een volte) te kunnen overbruggen.
Komt weer terug opdat het rechter achterbeen meer draagkracht moet gaan ontwikkelen om linksachter de tijd te geven om die 'afstand' makkelijker af te leggen.

Focus je op het ontspannen op lengte houden maar wel begeleiden (en dus ook begrenzen) van de linkerkant. Houdt in je achterhoofd dat pony rechts vasthoud om links te ontzien.

Let er vooral op dat stelling in eerste niets te maken heeft met trekken aan de teugel om meer druk nemen; stelling is pas zinvol als onderdeel van de buiging (die je dus beter moet hebben zodat pony méér buigt= links boller, rechts holler) als de hand alleen van de hals af gezet wordt; niet naar je eigen lichaam toehalen, niet naar beneden brengen of 'spelen' (op de verkeerde manier; fractie te lang druk nemen), altijd opletten dat de rechterhand gelijke of (vind ik, zelfs liever) minder spanning heeft dan de begeleidende buitenhand.

Wat je feitelijk doet is het paard laten zien, door stelling te vragen op deze manier, waar er ruimte is om met zijn lichaam heen te gaan, heel simpel gezien.

Focus je niet alleen op het correct onderzetten, dragen, activeren etc van de achterhand; soms is kijken naar de voorhand de eye-opener om het op te lossen.

Hiermee bedoel ik; als je stelling vraagt rechts, geef je het rechter VOORbeen eigenlijk ook de ruimte een wending in te 'stappen'.

Het rechter voorbeen moet óók gewicht dragen; soms kan een fractie contra-stelling vragen vlak voor een wending de pony duidelijk maken dat (simpel gezien) het binnen voorbeen alsnog het dragende been moet zijn (het buitenbeen moet dus het 'langere-afstands-been'ook zijn).

Pony kan dit misschien niet snappen/kunnen, dan kan je even kijken of kort voor het wenden of 1 pas tijdens het vasthouden op rechts, hem iets contra-stellen de oplossing is. Je zet dan het gewicht op de schouders een fractie naar binnen.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 07:12

maureen58 schreef:
Ja ik weet het verschil TinkerTom. Maar een keer per jaar een fysio? Dat doe je bij jezelf toch ook niet als er niks aan de hand is? (Even niet naar mijn pony gekeken omdat jij zegt dat het niet onverstandig is) Maar wat ik al eerder zei, het is nu nog niet ernstig en wil het eerst met rijden oplossen en dan kan daar altijd later nog naar gekeken worden.

en waarom zou dat niet??
sportmensen gaan zowat iedere maand naar de fysio....
maargoed het was maar een tip....
ik deed het ook nooit bij mijn paard omdat ik dcht dat ik dat rijtechnisch wel kon oplossen...maar heb nu het verschil gemerkt...

maargoed het was maar een tip :-)

s6

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:50

Heb hier zeker wat aan senna21 en muiszje! En met schijnovergangen, dan neem ik aan, bijvoorbeeld van draf naar stap en gelijk weer naar draf? Toch? :) Ik heb vanavond weer les dus we gaan goed oefenen en ik leer inderdaad ook dat je je binnenhand altijd toe moet staan om hem de pas ook daadwerkelijk te kunnen maken of met galop aanspringen ook bijvoorbeeld.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:21

Ben benieuwd of je er iets aan hebt gehad en je probleem al iets is opgelost?
Of op welke manier je met je instructrice het hebt aangepakt?

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:33

Neem goed les. Je kan wel zo tips krijgen maar goede begeleiding heb je meer aan tijdens het rijdenn