Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xcaro schreef:Ik heb hetzfde probleen. Ik wil ook een martingaal gebruiken want mijn pony wil er soms nog wel is in een rotvaart van doorgaan. Maar mijn paard is redelijk gevoelig in dr mond. Dus ik weet ook niet of het wel slim is..
jensvl schreef:Je kan het, maar het is niet verstandig. Dat sterk worden kan je oplossen door het paard te leren op lichte drukken te reageren door middel van voorbereidende commando's. Met een martingaal rijden is enkel symptoombehandeling. De oorzaak is een niet volledig correcte manier van trainen en rijden. Dat krijg je dus niet opgelost met een hulpmiddel. Enkel door een verandering in je eigen manier van rijden.
Als je niet weet wat voorbereidende commando's inhouden, dan zal ik dat hier posten.
Ymkeerica schreef:Anders moet je een keer met een instructeur je paardje ff aan de slofteugel rijden. Maar ik zou het niet alleen doen want als je het niet goed doet dan kan er vanalles fout gaan!
JustMyZtje schreef:Ymkeerica schreef:nou elastiek en slof ga ik zeker niet proberen. paard is namelijk een keer gaan steigeren en ik lag er onder.
ik weet trouwens niet of dit bij een martingaal ook kan gebeuren? *( bij een slof en elastiek is het toch zo dat je de mond belast( om het zo te zeggen) en een maringaal drukt toch op de borst?)
KozieZ schreef:Een martingaal werkt niet in op de borst hoor. Een martingaal trekt als het ware je teugels omlaag, als het hoofd van je paard te hoog komt. Ook met een martingaal komt er dus druk op de mond te staan.
Wat is precies je probleem met rijden, wat je met een martingaal op wilt lossen? Een martingaal is eigenlijk alleen bedoeld om je paard stuurbaar te houden als het hoofd van je paard echt hoog gaat. En met hoog bedoel ik dus onstuurbaar hoog.
JustMyZtje schreef:KozieZ schreef:Een martingaal werkt niet in op de borst hoor. Een martingaal trekt als het ware je teugels omlaag, als het hoofd van je paard te hoog komt. Ook met een martingaal komt er dus druk op de mond te staan.
Wat is precies je probleem met rijden, wat je met een martingaal op wilt lossen? Een martingaal is eigenlijk alleen bedoeld om je paard stuurbaar te houden als het hoofd van je paard echt hoog gaat. En met hoog bedoel ik dus onstuurbaar hoog.
Het probleem is vaak dat ze onder me uit gaat lolen en sterk word.