stijgerend & schrikkerig paard straffen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmaudieee

stijgerend & schrikkerig paard straffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 13:02

hoi ! ik heb sinds een paar maanden nu een nieuwe pony. we weten het ras niet precies, maar er zit waarschijnlijk wel veel Arabier in. ze is hartstikke lief & als je gewoon stapt & draaft is ze zo mak als n lammetje, maar naarmate je haar aan het werk zet wordt ze erg vrolijk. dan kan ze uit het niets haar kop in de lucht gooien en keihard bokkend wegspringen, na een zo'n 10 meter heb ik haar dan wel weer terug, maar het is wel erg vervelend. gister schrok ze & stijgende ze zelfs een paar keer ! ik begrijp dat ik haar daarvoor duidelijk moet straffen, maar op welke manier ? een ruk in de mond, een schop stil zetten ? ik hoop dat jullie tips hebben ! alvast bedankt !! ;)
Laatst bijgewerkt door xmaudieee op 26-12-12 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:03

Een ruk in de mond zou ik sowieso niet doen!
Gewoon een flinke schop geven?

mooney1

Re: stijgerend & schrikkerig paard straffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:05

eerst maar eens uitvogelen waarom ze dit doet

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 13:06

elizexbeau schreef:
Een ruk in de mond zou ik sowieso niet doen!
Gewoon een flinke schop geven?

oke dankjewel. maar tijdens het rennen ? dan gaat ze toch alleen maar harder ? of eerst stil zetten ? of straf ik haar dan juist weer terwijl ze dan juist stil staat ?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:06

Krijg je les of hulp van een instructeur? Ik vind namelijk straffen dmv een ruk in de mond te geven echt bizar:S. Zorg dat je consequent bent en leiding neemt. Niet dat je hem pijn doet.
Probeer er eerst eens achter te komen waar dit gedrag vandaan komt! Heeft ze geen pijn? Past het tuig etc allemaal goed? Is ze goed bereden of begrijpt ze eigenlijk niet wat jij wil? Geef jij wel de juiste hulpen?

Je kunt toch niet een paard straffen als je niet eens weet waar dit gedrag vandaan komt? En in de mond lopen rukken en schoppen slaat al helemaal nergens op.

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 13:08

mooney1 schreef:

ik weet wel waarom ze dit doet denk ik: ze heeft veel energie, en als ik dan bijvoorbeeld rustig aan. het galopperen ben, heeft ze daar geen zin in & gooit ze de kop in de lucht en gaat ze er vandoor. uit verveling denk ik..? & ze ziet spoken als ze ergens al 10 x langs is gelopen is het opeens eng.

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 13:10

Duuk2011 schreef:
Krijg je les of hulp van een instructeur? Ik vind namelijk straffen dmv een ruk in de mond te geven echt bizar:S. Zorg dat je consequent bent en leiding neemt. Niet dat je hem pijn doet.
Probeer er eerst eens achter te komen waar dit gedrag vandaan komt! Heeft ze geen pijn? Past het tuig etc allemaal goed? Is ze goed bereden of begrijpt ze eigenlijk niet wat jij wil? Geef jij wel de juiste hulpen?

Je kunt toch niet een paard straffen als je niet eens weet waar dit gedrag vandaan komt? En in de mond lopen rukken en schoppen slaat al helemaal nergens op.

nee, ik heb geen officiële les, mensen van stal helpen me wel. het tuig etc. past ook allemaal goed. het rennen wordt al wel veel minder, meestal nog maar 1 keer tijdens het rijden, maar het moet er gewoon helemaal uit. tot nu toe heb ik haar nog niet echt gestraft, meer op een volte sturen & terug nemen naar een rustige galop...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:11

Huh je spreekt jezelf een beetje tegen, in de titel heb je het over een schrikkerig stijgerend paard en nu heb je het over een paard wat teveel energie heeft en uit verveling gaat rennen...

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:12

xmaudieee schreef:
mooney1 schreef:

ik weet wel waarom ze dit doet denk ik: ze heeft veel energie, en als ik dan bijvoorbeeld rustig aan. het galopperen ben, heeft ze daar geen zin in & gooit ze de kop in de lucht en gaat ze er vandoor. uit verveling denk ik..? & ze ziet spoken als ze ergens al 10 x langs is gelopen is het opeens eng.

Denk ik... Denk ik...
Zorg dat je eerst al het ander uit kunt sluiten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:12

Zeker niet stil zetten. Probeer het voorwaarts op te lossen. Als ze stilstaan kan ze omhoog komen. Laat je haar werken en lekker draven dan wordt het een stuk lastiger om te steigeren. Kijk of je het aan kan voelen komen. Probeer de pony voor te zijn door haar aan het werk te zetten (figuren maken). Niet teveel aandacht aan schenken. Ik ben niet zo voor het gebruik van hulpteugels, maar misschien een martingaal eraan maken zodat ze haar hoofd niet zover in de lucht kan gooien. En probeer te ontdekken waarom ze dit soort gekke dingen gaat doen. Is het joligheid (hoe oud is ze?) , zit haar iets dwars, vindt ze het werk te moeilijk?
En anders even longeren voor je erop stapt zodat ze haar energie kwijt is.

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:15

Ben het met Duuk2011 eens.misschien past het tuig niet goed of heeft ze pijn.het kan idd ook zijn dat jij met het rijden verkeerde hulpen geeft of niet duidelijk bent.en voor schrikken kun je een paard niet straffen want dat is gewoon de aard van een paard.het zijn vluchtdieren dus... vogel eerst maar uit wat het veroorzaakt en vraag er een meer ervaren iemand bij.veel succes

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 13:17

Misty12 schreef:
Zeker niet stil zetten. Probeer het voorwaarts op te lossen. Als ze stilstaan kan ze omhoog komen. Laat je haar werken en lekker draven dan wordt het een stuk lastiger om te steigeren. Kijk of je het aan kan voelen komen. Probeer de pony voor te zijn door haar aan het werk te zetten (figuren maken). Niet teveel aandacht aan schenken. Ik ben niet zo voor het gebruik van hulpteugels, maar misschien een martingaal eraan maken zodat ze haar hoofd niet zover in de lucht kan gooien. En probeer te ontdekken waarom ze dit soort gekke dingen gaat doen. Is het joligheid (hoe oud is ze?) , zit haar iets dwars, vindt ze het werk te moeilijk?
En anders even longeren voor je erop stapt zodat ze haar energie kwijt is.

hoi. ja inderdaad daar was ik ook mee bezig, veel figuren rijden & overgangen dat ze goed op mij let. ik voelde ook wel wanneer ze weer wilde gaan stijgeren tijdens stappen maar door dan inderdaad goed door te rijden lukt t haar niet & gaf ze ook op. ze is net 13, maar ik vraag me af of dit klopt, want er is niks van te herkennen bij haar gedrag, ze kent ook nog heel weinig qua rijden

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:18

Als ze er vandoor gaat, op een kleine volte zetten. Gaan ze vanzelf zachter.
Maar sws NIET in de mond trekken om d'r stil te krijgen

En les nemen.

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 13:18

Duuk2011 schreef:
Denk ik... Denk ik...
Zorg dat je eerst al het ander uit kunt sluiten

ja, maar ik kan het moeilijk aan dat paard vragen

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 13:19

Clown_14 schreef:
Ben het met Duuk2011 eens.misschien past het tuig niet goed of heeft ze pijn.het kan idd ook zijn dat jij met het rijden verkeerde hulpen geeft of niet duidelijk bent.en voor schrikken kun je een paard niet straffen want dat is gewoon de aard van een paard.het zijn vluchtdieren dus... vogel eerst maar uit wat het veroorzaakt en vraag er een meer ervaren iemand bij.veel succes

oke, bedankt voor de tip !

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:21

Als ze bang is en schrikt moet je haar vooral niet straffen want dan versterk je de angst alleen maar. Echter moet je wel zorgen dat ze luistert naar jouw hulpen. Dus als jij ergens langs wilt rijden en ze wijkt er van weg en schiet ervoor weg, gelijk omdraaien en er weer langsheen net zolang tot ze het braaf doet. Maar dan wel zonder te schoppen, of boos te worden. :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:22

Misschien voor het rijden eerst even longeren?
Zodat je pony zijn energie even kwijt raakt.
En als je pony vervolgens als nog gaat steigeren, zou ik een schop geven.
Maar probeer vooral de pony bezig te houden, door overgangen te rijden, figuurtjes, etc.
Zo geef je je pony geen tijd om te steigeren.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:38

ON -> RT-P

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:03

Ik zou het verder ook niet weten, maar ik weet in ieder geval zeker dat je
niet in de mond moet gaan rukken! Verder zou ik advies vragen aan mensen
op bokt die er verstand van hebben, of iemand met verstand d'r van er bij halen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:07

Is het paard zeker weten vrolijk??? Ik betwijfel dat namelijk.... Dit gedrag komt namelijk in de meeste gevallen door miscommunicatie, lichamelijke ongemakken of tuig dat niet past.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:12

Als jij denkt dat het komt door een teveel aan energie, dan is het zaak daarnaar te kijken. Dus even kijken wat het paard te eten krijgt en dit eventueel verminderen, krijgt het paard voldoende beweging zoniet meer beweging zodat de energie eruit kan. En met rijden gewoon goed aan het werk zetten en houden. Je hoeft niet zozeer te straffen beter kan je het voorkomen, dus als je het voelt aankomen gewoon even goed aan werk zetten en geen 2 sec het paard zelf laten denken, maar pasje vooruit, pasje terug, figuren gewoon het koppie erbij houden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:19

Zoel eerst maar ns uit waarom ze dat doet, als t bijv pijn js, is t natuurlijk niet iets om te straffem.
Maar als t echt iets van van 'geen zin hennen', dan mag je wel een flinke tik geven ja (dan heb ik t dus over het steigeren). Zelf ook zon bijrijdpaard gehad, die had er geen zin in em kwam toen omhoog, en hoog ook! Toen heb ik een flinke tik gegeben, daarna heeft ze nooit meer echt gesteigerd.
Maar dit ded ze ool aan de hand, en ostheopaat,is langs geweest.
Maargoed, laat haar eerst,maar eens controleren!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:38

Ik ben het ook eens met Tigra. Komt ze elke dag buiten? Krijgt ze voldoende kans om haar energie te uiten? Wat krijgt ze aan voer?
Misschien eerst longeren voordat je er op klimt.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:09

zorg sowieso dat je het tuig na laat kijken . is ze erg jong ? (sorry als ik daar misschien overheen gelezen heb ) laat voor de zekerheid haar gebit nakijken.. als ze inderdaad te veel energie heeft zoals jij aangeeft , kun je eerst longeren zoals hier al genoemd is...

mijn bijrijdpaard begon ook te steigeren etc . oorzaak verkeerd zadel. laatst probeerde hij onder het werk uit te komen door achtrtwaarts te gaan, streng toespreken is dan bij mij de oplossing met slaan en pijn toevoegen bereik je imo het tegenovergestelde.. zorg dat jij de leider wordt en niet je paard :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:13

Schrikken straf ik niet af
Steigeren daar in tegen wel...
Mijn bijrijpaard heeft periode gehad dat ze me uittestte door te steigeren...
Paar keer flinke pets op dr hoofd gegeven (1x zo hard dat t mij zeer deed) en ze heeft t nooit meer gedaan
Met schrikken doe ik t zo niks van aantrekken en door rijden
Schrikt ze ergens van op de volte en er weer langs
Evt nog een keer en dan weer verder rijden
Soms zet ik haar bij t enge stil en laat ik dr kijken en ruiken en dan is het vaak wel over