Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mooney1 schreef:eerst maar eens uitvogelen waarom ze dit doet
Duuk2011 schreef:Krijg je les of hulp van een instructeur? Ik vind namelijk straffen dmv een ruk in de mond te geven echt bizar:S. Zorg dat je consequent bent en leiding neemt. Niet dat je hem pijn doet.
Probeer er eerst eens achter te komen waar dit gedrag vandaan komt! Heeft ze geen pijn? Past het tuig etc allemaal goed? Is ze goed bereden of begrijpt ze eigenlijk niet wat jij wil? Geef jij wel de juiste hulpen?
Je kunt toch niet een paard straffen als je niet eens weet waar dit gedrag vandaan komt? En in de mond lopen rukken en schoppen slaat al helemaal nergens op.
xmaudieee schreef:mooney1 schreef:eerst maar eens uitvogelen waarom ze dit doet
ik weet wel waarom ze dit doet denk ik: ze heeft veel energie, en als ik dan bijvoorbeeld rustig aan. het galopperen ben, heeft ze daar geen zin in & gooit ze de kop in de lucht en gaat ze er vandoor. uit verveling denk ik..? & ze ziet spoken als ze ergens al 10 x langs is gelopen is het opeens eng.
Misty12 schreef:Zeker niet stil zetten. Probeer het voorwaarts op te lossen. Als ze stilstaan kan ze omhoog komen. Laat je haar werken en lekker draven dan wordt het een stuk lastiger om te steigeren. Kijk of je het aan kan voelen komen. Probeer de pony voor te zijn door haar aan het werk te zetten (figuren maken). Niet teveel aandacht aan schenken. Ik ben niet zo voor het gebruik van hulpteugels, maar misschien een martingaal eraan maken zodat ze haar hoofd niet zover in de lucht kan gooien. En probeer te ontdekken waarom ze dit soort gekke dingen gaat doen. Is het joligheid (hoe oud is ze?) , zit haar iets dwars, vindt ze het werk te moeilijk?
En anders even longeren voor je erop stapt zodat ze haar energie kwijt is.
Clown_14 schreef:Ben het met Duuk2011 eens.misschien past het tuig niet goed of heeft ze pijn.het kan idd ook zijn dat jij met het rijden verkeerde hulpen geeft of niet duidelijk bent.en voor schrikken kun je een paard niet straffen want dat is gewoon de aard van een paard.het zijn vluchtdieren dus... vogel eerst maar uit wat het veroorzaakt en vraag er een meer ervaren iemand bij.veel succes