paard 'hard' in de mond, welke oplossing ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lien01

paard 'hard' in de mond, welke oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:43

Hey bokkers !

Sinds een maand heb ik een paard dat op proef staat, er is werk aan en hij is soms niet de gemakkelijkste, maar toch vind ik het fijn om met hem te rijden omda ik merk dat we steeds wel vooruit gaan. Het enige waar hij nu vaak verzet op geeft is zijn bit. op zijn bit zit hij rechts vast, en hij is vrij hard in zijn mond. Momenteel rij ik met een koper enkel gebroken bit. Mijn lesgeefster ( die ook als beroep jonge paarden opleerd en probleempaard rijdt) heeft mij geadviseerd om een pessoa bit te proberen. Omda het gevecht tussen mij en hem te lang duurt telkens wanneer hij in verzet gaat..
Nu voor ik direct naar de winkel hol om een nieuw bit te kopen om te proberen waarvan ik dan nog niet zeker van ben of het probleem hiermee opgelost is, zou ik willen vragen wat jullie mening is en wat jullie evt zouden doen ?

mirim

Re: paard 'hard' in de mond, welke oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:45

Als hij zich vastzet laat jij los...duurt een tijdje, maar hij gaat jouw hand wel weer opzoeken .

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:47

Ik denk niet dat het een goede oplossing is om naar een scherper bit te grijpen. Kijk liever naar waarom het paard vastpakt en stug is. Het kan heel goed een rugprobleem zijn bijvoorbeeld, of een slecht passend zadel.

Probeer het paard vertrouwen in je hand te laten krijgen, door niet terug te pakken als hij vastpakt, maar door een ophouding het vastpakken te doorbreken. Van achteren naar je hand toe rijden en vooral werken aan ontspanning, lang en laag over de rug.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:48

ja daar oefenen we wel altijd op in de les, maar als hij goed loopt, ontspannen en mooi aan de teugel kan hij soms zijn neus in de lucht zwieren en snok zegt hij, is niet egt om aan te zien hoe ik dan plots van mijn ontspannen houding naar voren word getrokken..

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:49

zelf zoveel mogelijk ontspannen, vooral rechts in jou geval.
verder kun je toch altijd een ander bitje proberen? als je t niet doet weet je ook niet hoe het is ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:49

Ok, begrijpelijk, maar dat is geen reden om een scherper bit in te hangen. Probeer te voelen dat hij omhoog wil komen, dan kun je ingrijpen door bijvoorbeeld aandrijven naar je hand toe.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:50

En misschien laten controleren door de tandarts.
Je hebt hem pas, dus je weet niet wanneer of dat hij ooit door een tandarts is behandeld.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:53

Ik ben van enkel gebroken bustrens naar dubbel gebroken watertrens gegaan. Wat een verschil. Ik had het probleem voornamelijk op links.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:54

tandarts heb ik laten komen hoor toen hij hier net stond

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:59

Snokt hij zijn hoofd op linker en rechterhand omhoog? misschien een (pollen)allergie? Ik zou er ook geen strenger bit in hangen, worden ze alleen maar harder van. Gewoon rustig door blijven trainen lijkt me het beste, en vooral zelf niet vastpakken.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:00

Ik moet ook toegeven dat ik bijna niks ken van verschillende bitten en hun werking, vandaar dat ik het even vraag ipv direct naar de winkel te lopen om zo'n bit te gaan halen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:03

een paard wat stug in de mond is is stug in zijn rug, ik zou het dus niet in een ander bit zoeken maar in correcte rechtrichtoefeningen die jouw paard soepeler maken aan beide kanten. Het is bij het vastpakken ook niet dat hij niet wil maar niet kan. Verder zag ik nog een opmerking over een zadel etc. dat dat correct ligt is een eerste verreiste en neem ook je eigen zit onder de loop, zit je scheef bijv. en hoe stug ben je zelf rechts ? Ik zeg niet dat dat zo is maar het zijn wel aandachtspunten die je ook mee moet nemen. Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:09

Ik zou 2 nieuwe 'dingen' aanschaffen, een dubbelgebroken bitje en een nieuwe instructrice. Een ander bit gaat het probleem namelijk niet oplossen, en zeker een passoa niet. Dat helpt alleen maar om harder in te werken en dat is nou precies wat je niet moet doen.
Het ineens 'uitbreken' kan te maken hebben met dat het paard de oefening te moeilijk vind, verzuurd in de spieren, ergens van schrikt, maar ook door een onrustige of harde ruiterhand. Een harder bit zal alleen maar voor meer verzet zorgen of ervoor zorgen dat je paard niet meer durft uit te breken maar dan andere manieren gaat proberen om onder het probleem uit te komen.

Geduld is een schone zaak, voor jou en voor je instructrice, paard en jij kennen elkaar pas een maand, verwacht niet dat het dan meteen vlekkeloos gaat. Ga kritisch bij jezelf te raden of jij niet het 'probleem' bent, heb je een stille hand, zit je het paard in de weg? Vraag je te moeilijke dingen van je paard?

Succes :)

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:18

Ik moet nu wel ook even vermelden dat ik er nu een maand mee rij nadat hij 3 jaar heeft stilgestaan op een wei ( kinderen wouden nog rijden maar deden het niet en zo is er uitstel gekomen om met hem te werken ) , er was geen reden waarom hij anders niet gereden zou worden, dit paard is van goede kenissen van dus en zouden er zeker niet om liegen. dus qua conditie kan ik hem ook niet langer dan een half uur rijden, we bouwen rustig op, en de problemen nemen toe wanneer ik merk dat hij het allemaal wat beu begint te worden ( door geen conditie te hebben, en 3 jaar zijn goesting mogen doen en nu plots trg moeten luisteren en werekn )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:19

o, maar dan zou ik nog helemaaal niet aan een ander bit denken en eerst eens aan zijn conditie werken. Grote kans dat dat de reden is waarom hij in verzet komt, hij heeft er gewoon moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:21

Idd dan zou ik nog niet eens teveel aan de kop zitten maar eerst lekker gaan rondrijden. Dan komt het allemaal wel.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:22

ja ik heb nu 1 a 2 keer in de week les, en zowiezo rij ik anders ook maar hooguit 3 kwartier. Bij de lessen vraag ik ook nog geen zware oefeningen, vooral nu trg de overgangen, actief reageren op been, stilstaan, aan de teugel rijden, gisteren hebben we een stukje proberen wijken ( dit heeft hij vroeger wel allemaal gedaan: wijken ,gallopwissel, schouderbinnenwaarts ) dus dit is enkel op te frissen maar ook rustig opbouwen met zijn conditie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:23

Aan de teugel rijden is geen oefening, dat is een manier van gaan van het paard wat vanzelf komt als het paard zijn lijf goed kan gebruiken.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:27

ok, maar op zich, dit is waar ik me nu mee bezig hou, dus volgens mij kan de rest nog ni zo'n zware oefeningen zijn waardoor hij zo'n verzet kan geven toch ?
Ik longeer hem ook 1x per week met een pessoateugel, voor zijn spieren en rug goed te gebruiken.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:28

Hey,

ik heb ook een paard voor iemand gereden dat heel hard in de mond was. Ik liet hem halthouden en zette zachtjes druk op zijn mond. Zodra hij los liet, al was het maar een seconde, liet ik ook losser. En zo hebben we stapje voor stapje eraan gewerkt. En ja, het kost tijd, maar uiteindelijk snapte hij het wel.

En over het bit, ik zou een dubbel gebroken koperen bit nemen. Een dubbel gebroken is paardvriendelijker :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:29

Eerst aan de basis werken, voordat je aan de zwaardere oefeningen begint. En zoals ik het lees is hij daar nog niet aan toe. En niet aan die teugels gaan zitten. Ontspanning moet vanuit je paard zelf komen. En dat kost gewoon tijd.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:29

Wie ben ik om dit te zeggen? maar:

Ik denk, dat je veel te veel verwacht van de combinatie tussen jouw en het paard.
Pas je aan aan je paard, pas dan word je een mooi passende combinatie.
(of te wel: rustiger aan doen :) )

Tip: zoek een andere instructrice, zij wilt ook te snel resultaat zien, zoals het "plaatje" hoort te zijn.
Luister naar je paard.

Succes!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:31

Wellicht ook een idee om hem een keer te laten behandelen door een goede paardenmasseur. Wellicht dat ie ergens blokkeert. Bij die van mij heeft het heel goed geholpen. Bij die van mij zat het voornamelijk in de achterhand. Ik moet er goed op trainen om het lekker soepel te houden. Die van jou heeft toch lang stil gestaan, dus kunnen er best knopen in de spieren zijn gekomen. Verder goed veel voorwaarts neerwaarts rijden, contrastelling meenemen om hem op die manier weer op 2 teugels te krijgen. Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:32

Lien01 schreef:
ok, maar op zich, dit is waar ik me nu mee bezig hou, dus volgens mij kan de rest nog ni zo'n zware oefeningen zijn waardoor hij zo'n verzet kan geven toch ?
Ik longeer hem ook 1x per week met een pessoateugel, voor zijn spieren en rug goed te gebruiken.

Het is zo zwaar als jij het maakt. Halthouden is voor een paard met weinig kracht ook al moeilijk. Lekker overgangen maken, figuren rijden, actief laten stappen draven en galopperen. Dan kom je al een heel eind, zeker omdat hij zo lang heeft stilgestaan, dan kun je bijna helemaal overnieuw beginnen.
En vooral niet teveel aan de kop zitten. Eerst lekker laten lopen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:33

Ts, aub, overleg het met de kundige mensen om je heen. Laat je instructrice uitleggen waarom zij denkt dat dit bit een oplossing zou kunnen zijn en wat de werking volgens haar is. Maar zonder verdere info en beeld kan geen enkele zichzelf respecterende ruiter/instructrice hier iets af- of aanraden.