Paard gaat rennen met iemand anders erop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Paard gaat rennen met iemand anders erop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:29

Sinds een maandje of 4 heb ik een eigen paard. Ben helemaal gelukkig met hem en we zijn echt dikke vriendjes. Hij is nu 3,5 dus we doen nog rustig aan: 3 keer per week max een half uurtje (incl instappen) en verder wat werken aan de hand, wandelen etc. Onder het zadel is hij super voorwaarts maar wel koel in het koppie: schrikt bijna nergens van en is bepaald niet gemeen. Ben ook al een paar keer met hem naar buiten geweest en hij kijkt nergens naar.
Een paar maandjes geleden was een vriendinnetje van me mee. Ze had al lang niet meer gereden en aangezien hij hartstikke braaf is voor een kleuter heb ik haar er even op gezet. Stap ging prima maar zodra ze ging aandraven ging hij steeds meer versnellen om er tenslotte met een rotgang vandoor te gaan. En dit goed lang vol te houden, tot ik er uiteindelijk voor ben gesprongen. Vriendinnetje de bibbers in de benen, paard van de kook en ik heb vier weken nodig gehad om mijn vertrouwen terug te krijgen: zo kan hij dus ook zijn.
Blijkbaar, was mijn redenering, was het vriendinnetje wat zenuwachtig en reageerde hij daar op. Aangezien hij zo'n ukkie is zoekt hij steun en dat kreeg hij niet, dus is hij gaan rennen.
Vandaag echt geweldig gereden: hij liep zo lekker dat ik een stalgenootje vroeg even op hem te gaan zitten. Stappen ging prima, drafje wilde ook nog maar toen ze ging galopperen gebeurde hetzelfde als een paar maanden ervoor: hij ging rennen. Weer versnellen, nog harder en harder. Tot ze er uiteindelijk vanaf is gedonderd doordat hij een onverwachte beweging maakte. (allemaal goedgekomen, op wat blauwe plekken na) Stalgenootje voelde zich rot: ze wist zeker dat ze wat verkeerd had gedaan. Ik voelde me rot, omdat ik er weer iemand op heb gezet terwijl dit dus duidelijk niet verantwoord was. Maar wat nu? Ik wil toch, zeker als hij straks wat ouder is, dat iemand hem voor me door kan rijden als ik bijvoorbeeld ziek/op vakantie ben! Ik heb beide meiden niet zien trekken, klemmen etc wat ik kan zien als een verklaring voor zijn wegrengedrag. En het stalgenootje is al helemaal geen bangerd dus aan spanning in haar kan het haast niet liggen...

Annienke

Re: Paard gaat rennen met iemand anders erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 06:58

Ik denk dat je paard nog erg onzeker is. Hij vertrouwt jou dus dat geeft geen problemen. Maar hij weet waarschijnlijk niet goed wat hij met vreemden aan moet. Iedereen rijd anders dus alles voelt anders aan. Signalen die net anders zijn dan hij gewend is. Misschien dat je vriendin/stalgenootje wat onzeker over zijn gekomen, het is tenslotte een paard van een ander waar ze nog nooit op hebben gezeten en dan zijn de meeste mensen toch wat voorzichtiger. Bij zo'n jong paard dat net onder het zadel is kan dat paniek veroorzaken. Die willen zekerheid en begeleiding.

Mijn knollie kan ik ook niet zomaar door iedereen laten rijden, die moet echt eerst goed kennis maken vanaf de grond. Hij zal er niet vandoor gaan (denk ik) maar de spanning straalt er vanaf.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 07:10

Denk eerlijk gezegd dat je vriendin heeft zitten klemmen met haar benen. En dat is nou precies wat je niet moet doen bij een jong paard. Daar raken ze van in paniek en gaan dan rennen (of andere reactie). Doordat je vriendin daar dan weer een onzeker van wordt gaat ze nog meer klemmen en paard nog harder rennen.

Dat hij heel braaf is met een kleuter op zijn rug begrijp ik wel. Die klemmen niet en zitten er zonder spanning op.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 07:27

Dit is exact wat mijn merrie ook had. Ze is nu 4,5 en tot een paar maanden geleden ding ze ook steeds harder draven, dan galoperen en dan steeds harder. Bij mij deed ze het niet. Was allemaal onzekerheid en verandering van hulpen die ze niet snapte. Toen heb ik er een poosje niemand meer opgelaten ( hadden 3 andere eens opgereden en bij alle 3 deed ze het ) en heb ik haar rustig doorgereden. Nu rijd mijn zusje haar af en toe en een vriendin van mijn zusje is al wezen rijden, zonder geren of spanning.

Kleine kinderen is mijn paard ook heel lief bij. Die zijn zo makkelijk met hulpen en rustig dat ze daar niet van in de stres schoot...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 07:57

Haha ik bedoelde dat mijn paard een kleuter is :) Verder is hij overigens echt heel lief, op een kleine streek na (iemand aan de kant duwen als hij los de paddock uitkomt en dan heel hard naar stal scheuren zodat hij bijna uit de bocht vliegt. Bij mij blijft hij keurig achter me lopen en als ik zie dat hij gaat duwen haal ik hem er een keer uit met zweepje, geef ik hem een tikje op zijn borst en is het weer klaar) dus rottigheid is het zeker niet. Voorlopig even niemand meer op mijn paard inderdaad, op mijn instructrice na (heeft er nog niet op gezeten trouwens) want heb de schrik er flink in zitten! Wel fijn om te horen dat jullie bevestigen wat ik elke keer al denk :)

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:07

Zelfde probleem bij mijn pony.. Een kind van 4 kan ik er zo op zetten daar is ze onwijs voorzichtig mee en durft ze amper mee te lopen.. Als ik iemand anders erop zet die wel dingen van haar vraagt wordt ze vervelend en gaat ze de hele tijd versnellen. Ze gooit er hooft in de lucht en gaat in een dribbel drafje.. zit dat maar ff uit haha.. Ze test je onwijs uit..(ook nog steeds bij mij hoor) ook al word ik wel heel boos op der dus ze weet bij mij wel wat wel en niet mag.. Verder is ze niet gemeen ofzo.. het is puur en alleen testen en kijken hoe ver ze kan gaan..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 09:01

_Naomii_, ik geloof niet dat het testen is..hij schrok er ook zelf van dat ze ernaast was gaan liggen en stond meteen stil...Denk echt dat het zijn onzekerheid is omdat het ineens anders voelt. Hij heeft bij mij ook best een tijdje spanning gehad met opstijgen, dat gaat nu gelukkig goed. Na een kwartier racen loopt hij als een zonnetje meestal :)

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:04

Hm oke.. ja bij mijnes gaat er kop op onweer en zie je er denken hoe kom ik onder dit meisje uit haha..
Ik heb een pittige tante als pony die absoluut niet bang is en dondersgoed weet hoe en wat ze wel en niet mag.. misschien is jouw paardje indd gewoon heel onzeker en moet je voorlopig maar even de enige zijn die haar berijd.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:46

Herkenbaar! Mijn zus heeft er ook zo eentje, een onzeker ruintje, kwam bij ons als 4jarige, ingereden en klaar om op te stappen. Met mijn zus erop ging het van begins af aan goed. Tot zij een jaar en een half later haar schouder blesseerde en een jaar niet meer mocht rijden. Ze vroeg of ik hem wou rijden, ik had toen geen eigen paard en wel zo wat dezelfde rijstijl als haar. Om de eerste keer met hem te rijden ging ik naar de rijles op de manege. Ik zat nog niet goed neer of meneer was er al vandoor! En ik heb hem het eerste uur niet stil kunnen zetten. Ik weet nog dat ik zó veel schrik had, die lerares maar roepen dat ik niet aan mijn teugels mocht zitten. En paardje maar in volle paniek aan het rondcrossen. De tweede keer kreeg ik hem na een kwartiertje stil. De derde keer probeerde hij maar wist ik dit hij enkel ging lopen en niet ging bokken of zo, dus bleef ik rustig en had geen schrik en er gebeurde niets. Om je een idee te geven, nu ong. 3 jaar later, kan ik er na 4 maanden stilstaan gewoon opstappen en gebeurt er niets, super braaf beestje!
Door de jaren heen hebben we enkele bijrijdsters gehad, maar geen enkele die goed met hem overweg kon. Eentje die nog niet zat of er afgebokt werd, eentje waar hij mee ging lopen en die niet meer durfde.
Mijn zus haar vriend kan er wel mee rijden. Maar hij zal altijd gevoeliger blijven dan andere paarden.
Dus als jij een bijrijd(st)er wil, dan zou ik hem/haar eerste veel laten kroelen, prutsen met je paard. Iemand zoeken die hier dus tijd in wil steken, maar ook iemand die wel wat kan rijden en wil doorzetten en dan komt het vast goed. Het ene paard is gevoeliger dan het andere. Het lag dus niet persé aan de rijkunsten van je stalgenootje!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:48

Nog een tip van mij die ingaat tegen wat anderen zeggen: probeer je paard net wél bloot te stellen aan nieuwe dingen, dus aan andere ruiters. Als dat goed gaat, gaat je paard zijn zelfvertrouwen groeien! Mijn zus heeft veel verandering in haar paard gemerkt door er andere ruiters op te laten, was goed voor hem!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:02

danoesje schreef:
_Naomii_, ik geloof niet dat het testen is..hij schrok er ook zelf van dat ze ernaast was gaan liggen en stond meteen stil...Denk echt dat het zijn onzekerheid is omdat het ineens anders voelt. Hij heeft bij mij ook best een tijdje spanning gehad met opstijgen, dat gaat nu gelukkig goed. Na een kwartier racen loopt hij als een zonnetje meestal :)

Ik denk ook dat 't die onzekerheid is. Elke ruiter heeft een ander lijf en houdt bij voorbeeld de benen net ietsjes anders, gebruikt z'n gewicht wat anders, zit wat meer naar links of rechts, enz.

Wat me het handigst lijkt is dat jij lekker op je paardje blijft rijden totdat dat helemaal goed gaat, kilometers maken. En als je wil dat anderen er ook op kunnen rijden kun je dan daarna af en toe eens iemand anders erop zetten zodat hij dat ook leert. Misschien wel handig om dat eerst in stap te doen en eventueel korte stukjes draven. Ook al kan je paardje al goed met een ruiter (jou) galopperen. Het andere aan een andere ruiter is kennelijk voor hem reden om het op een lopen te zetten. Heel begrijpelijk, dus bouw het langzaam op. Jij ging er ook de eerste keer dat je erop zat niet met 'm galopperen.

En daarmee bedoel ik niet dat je de rest van z'n leven élke nieuwe ruiter zo moet introduceren. Als je dit met een aantal ruiters zo doet gaat hij het makkelijker vinden dat elke ruiter dingen net ietsjes anders doet, en zal hij denk ik ook minder heftig reageren als hij weer een vreemde aan boord heeft.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 10:09

Koper, helemaal mee eens. 't Is een vrij gevoelig paard. Moet eerlijk zeggen dat ik wel meteen met hem heb gegalloppeerd aangezien ik m moest proberen om te kopen. Heb er uiteindelijk 3 keer op gezeten voor ik de aankoop heb gedaan, hij heeft gelukkig nooit wat uitgespookt.
Stappen met iemand gaat gelukkig goed, zelfs mijn vriend reed er van de week vrolijk op rond :D Maar je hebt gelijk, misschien moet ik eerst maar ns wat meer aan de balans werken en dan weer uitbouwen..bezig met rechtrichten :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:12

Laat 'm gewoon lekker wennen aan het bestaan als rijpaard. Als hij meer in balans komt (vooral in z'n hoofd dan dus) kun je er af en toe eens iemand anders op zetten. Is alleen maar goed voor 'm.

Grappig dat hij met jou met proefrijden in galop wel rustig bleef. Kennelijk is er dan iets aan jouw manier van rijden/zitten wat niet het rennen triggert. Had ik ook met mijn paard: hij had een spierprobleem aan de rechterkant van z'n rug en rechterachterbeen. En smeet/smijt dus alle ruiters naar links. En ik zit als ik er niet goed op let ook wat te veel op de linkerkant. Dus dat matchte wel :P 't Is alleen best een klus om ons allebei nu rechter te krijgen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 10:16

Koper, blijkbaar vond hij me wel oke inderdaad haha...Mijn zadel begint nu iets naar rechts te zakken dus die wordt morgen weer opgevuld, wordt hij ook niet beter van denk ik, al loopt hij er prima om. Viel me vorige week ineens op en kan het niet corrigeren met mijn zit. vriend en stalgenootje voelden het ook.
Als ik m vergelijk met twee maanden geleden gaat hij echt heel goed vooruit...steeds meer lekker nagevelijk en ontspannen met neusje eruit. Helaas nog geen foto!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:20

Toen mijn vader voor het eerst op mijn pony ging zitten, ging paardlief ook alleen maar rondjes lopen vlak om mij heen en zat ze me de hele tijd aan te kijken :) Gewoon onzekerheid dus.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:20

Leuk :) Mijn instructrice zegt: je moet recht boven je paard zitten, ook al zit je dan niet recht boven je zadel. Want mijn zadel gooit 'ie dus naar links en hij wil mij ook meer met z'n linkerhelft dragen. En dat lukt 'm steeds minder goed omdat ik leer rijden }:0

Natuurlijk wel heel goed om je zadel na te laten kijken, z'n bespiering zal nog wel een tijdje blijven veranderen naarmate hij rechter, leniger en sterker wordt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:33

volgens mij is dit een leiderschaps dingetje. Jij bent duideljk de leider en je paard put daar vertrouwen uit, dit leiderschap heb je ws. verdiend door vertrouwen op te bouwen. Iemand anders die er 'zomaar' opstapt heeft dit vertrouwen niet opgebouwd waardoor je paard ws. angstig wordt en zijn natuurlijke reactie laat zien; vluchten.
Omdat hij nog zo jong is zou ik ervoor kiezen er alleen zelf mee te werken, en iemand anders eventueel alleen op de grond vertrouwen te laten opbouwen.
Eigenlijk dus heel mooi om te zien dat je zijn vertrouwen hebt gewonnen. Een jong veulen vertrouwt in eerste instantie ook alleen moeder, net zoals dat bij kleine kinderen gaat. Langzaam aan bouwen ze meer levenservaring op en kunnen de vertrouwensrelatie als het ware leren kopieeren. Maar dat alles niet te snel, want een kleine kleuter kan ook niet ineens lopen of rennen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:38

hmmm dit zie ik ook als iemand op mijn fjord rijd. :+

Dit komt waarschijnlijk gewoon omdat jou paard jou kent. jij hebt iets met je paard opgebouwd en jullie snappen elkaar. Als iemand anders erop rijd kunnen sommige paarden er iets moeilijker tegen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 10:39

Freya6, klopt. Ik merk ook dat hij bij mij veel minder brutaal is dan bij iemand anders aan de hand. Hij haalt het echt niet in zijn koppie om me in te halen bijvoorbeeld, terwijl hij mijn vriend gewoon aan de kant duwt en voor m gaat lopen. En verder is het gewoon een heel erg leuk paard met een super-karakter, die erg onzeker wordt als ik het niet weet of onzeker of gestresst ben...Anyways, gewoon MIJN knollie die ik voorlopig maar lekker voor mezelf moet houden:P

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:43

Ik heb er ook zo eentje, denk dat Ze zo reageert omdat het plots heel anders voelt als er iemand anders op gaat zitten. Ze doet het al haar hele leven en t is pure paniek vanaf het moment dat iem probeert aan te draven. ben er dus maar mee gestopt om te proberen andere mensen er op te laten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:44

danoesje schreef:
Freya6, klopt. Ik merk ook dat hij bij mij veel minder brutaal is dan bij iemand anders aan de hand. Hij haalt het echt niet in zijn koppie om me in te halen bijvoorbeeld, terwijl hij mijn vriend gewoon aan de kant duwt en voor m gaat lopen. En verder is het gewoon een heel erg leuk paard met een super-karakter, die erg onzeker wordt als ik het niet weet of onzeker of gestresst ben...Anyways, gewoon MIJN knollie die ik voorlopig maar lekker voor mezelf moet houden:P

Klinkt als een vuurpaard (onzeker, gevoelig paard dat veel begeleiding nodig heeft en gek is op aandacht/publiek) Deze paarden zijn meestal ook intelligent. Wat heel goed werkt met die paarden is: bevestigen. Laat 'm merken dat hij het goed doet, beloon 'm veel. Naar je idee overdreven veel. Dan doet zo'n paard alles voor je en bereik je er het meeste mee.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:48

Herkenbaar! Ik reed ooit op een doodbrave 3,5 jarige hengst. Mijn man had al eens een paar keer op een paard gezeten en deed dat heel aardig, dus die erop gelaten. Beest had nog nooit een stap verkeerd gezet. Na een paar rondjes rennen stopte hij in de hoek en lanceerde mn man... Gelukkig niks gebeurt, maar zo zie je maar dat er toch meer bij een jong paard komt kijken ;-)

Gewoon lekker zelf blijven rijden tot ie meer bevestigd is, of ervaren mensen erop zou ik zeggen. Paard en ruiter aan nare ervaringen blootstellen heeft imo niet zo veel zin :-)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 11:10

[/quote]
Klinkt als een vuurpaard (onzeker, gevoelig paard dat veel begeleiding nodig heeft en gek is op aandacht/publiek) Deze paarden zijn meestal ook intelligent. Wat heel goed werkt met die paarden is: bevestigen. Laat 'm merken dat hij het goed doet, beloon 'm veel. Naar je idee overdreven veel. Dan doet zo'n paard alles voor je en bereik je er het meeste mee.[/quote]
Klinkt wel als hem, dus ik ga die beschrijvingen eens opzoeken. Hempfling? :) Hij is inderdaad erg slim en ook erg voorwaarts haha...Verder ook heel erg gek op aandacht, van alles en iedereen :) En op eten. Heb hem echt nog nooit sacherijnig gezien. Op de een of andere manier had ik meteen een goede klik met hem en veel vertrouwen. Waar ik normaal nog wel eens uit mijn slof wil schieten heb ik met hem heel veel geduld. Ik kan echt genieten van een ritje, zeker als hij dan lekker ontspannen met het neusje eruit loopt. Echt, wat een heerlijk paard!
WowAmigo, nu twee negatieve ervaringen gehad met andere mensen dus voorlopig gaat er wat mij betreft even niemand meer op, hooguit mijn instructrice...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:14

Dit is volgens mij een boek van eric laarakker. Paardentypen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:14

danoesje schreef:
Klinkt wel als hem, dus ik ga die beschrijvingen eens opzoeken. Hempfling? :) Hij is inderdaad erg slim en ook erg voorwaarts haha...Verder ook heel erg gek op aandacht, van alles en iedereen :) En op eten. Heb hem echt nog nooit sacherijnig gezien. Op de een of andere manier had ik meteen een goede klik met hem en veel vertrouwen. Waar ik normaal nog wel eens uit mijn slof wil schieten heb ik met hem heel veel geduld. Ik kan echt genieten van een ritje, zeker als hij dan lekker ontspannen met het neusje eruit loopt. Echt, wat een heerlijk paard!

Geen idee wie de term "bedacht" heeft, zou zomaar KFH kunnen zijn. Jij + je paardje klinkt net als ik + mijn paardje: wij wisten allebei dat we bij elkaar hoorden :) Mijne houdt trouwens ook bizar veel van voedsel :D

Voordeel van een vuurpaard, vind ik, is dat ze zich erg uitsloven in de ring. Mijne heeft niet bepaald het lichaam (en ik niet de vaardigheden) om spectaculaire prestaties neer te zetten in een proefje. Maar hij valt wel altijd op omdat hij het leuk vindt en geilt op de aandacht. Bij de ringmeester begint het al: hoi ik ben er! Jij komt zeker ook speciaal voor MIJ? 8-)