Weet niet of ik het nou goed doe..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Weet niet of ik het nou goed doe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 17:47

Hallo bokkers,
Ik heb géén idee of het hier goed staat..
Als een paard naar me hapt, of trapt, dan geef ik altijd een flinke klets met mijn hand op zijn schouder, en roep ik iets in de richting van 'Stoppen!'.
Is dit nou zielig, of slecht of iets?
Ik twijfel er altijd over, want het voelt niet zo leuk namelijk..

Bedankt.

Dav

Re: Weet niet of ik het nou goed doe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:49

Wat heb je liever?
Jij die een paard een relatief zacht tikje geeft op'n dikke huid
of dat je een stel paardentanden in je lijf hebt staan?

Corrigerende tikje is niks mis mee,zolang je het paard maar niet de stal door slaat.
En dat het paard na de tik ook wat heeft geleerd!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:49

Nee hoor, is niet slecht :n
Een paard mag je niet bijten, punt. Wat ik er meestal bij zeg is een flinke NEE of UH, dan is het ook wel duidelijk :).

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:52

Ik vind dat je nog vriendelijk ben met een klets op de schouder, als hij het de volgende keer weer doet weet je dat je niet duidelijk genoeg geweest ben.
Het woord stoppen is te lang, roep lieven nee of hee.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:54

Als je paarden een flinke dreun geeft voelen ze ongeveer de helft maar maar als je ze met een zweep slaat doet het wel zeer ik haat zwepen maar ik geef mijn paarden alleen een tik met mijn hand op zijn schouder en een flinke 'nee' of een keer een brul!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 17:55

Okee, bedankt voor de reacties :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:55

Het licht eraan..
Wil een pony je écht bijten uit gemeenheid?
ken er een en die doet het vanuit angst, als je hem dan gaat slaan ben je nog verder weg.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:57

Je bent nog lief eigenlijk.
Trappen mag gewoon niet, ik geef vaak een tik met mn hand en zeg duidelijk : Uuh! Of EE! of soms zelfs FOEI (leuk hoor, een pup in huis, neem je woorden van over :') ).
Dus als ze de neiging hebben en ik zeg het woord dan is het al af. Misschien is het een keer zielig, maar beter dat dan dat je elke keer bont en blauw bent.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 17:58

Líéf? Haha dat had ik echt niet verwacht ;p Tsja leuk een pup, heb ik ook gehad, hond is nu wat ouder haha.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:59

Nee hoor, niks ergs aan. Je mag hem echt wel duidelijk maken dat hij dat écht niet mag doen.
Als mijn bijrijdpaard iets echts stouts doet (wat eigenlijk nooit gebeurd), dan geef ik ook wel een tik. Maar meestal is een EH of EEH genoeg :) Dat is ook handig voor een afstand, als je paard op afstand iets doet.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 18:01

Casperzazoe, hij hapt gewoon flink naar me als ik de singel pak. Ik ben altijd zo zacht als ik weet niet wat met het zadel en bit, singel en alles.. Dus het is eigenlijk puur uit ja.. ik weet niet eigenlijk :=

Eileen, ja inderdaad, Eh gebruik ik ook nog wel eens, of zo'n brom haha, ik weet niet hoe je dat noemt :D

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:01

Mijn paard heeft me een paar keer geflikt om me proberen te trappen
Gewoon een stamp op mijn tenen dan, dan tilde ze dr been op en BAM op mijn tenen..
Afgestraft met een duidelijke EH en nu hoef ik maar EH te zeggen of ze houdt direct op waar ze mee bezig is

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:06

dat is zeker niet zielig, een paard mag je gewoon niet bijten of schoppen.
gewoon een tik geven en daarmee is het ook klaar. dat doen paarden in een kudde ook, en reken maar dat die nog iets harder slaan/bijten!
je moet niet de rest van de dag boos op hem blijven want dat is wel zielig.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 18:08

Nee, dat doe ik ook niet, minajtje, ik geef hem een klets en zeg er even streng wat van, maar vijf minuten later, als ie afgezadeld is, dan geef ik hem gewoon een aai en praat even tegen hem (ja ik praat tegen hem :+ )

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:08

Arc_En_Ciel schreef:
Casperzazoe, hij hapt gewoon flink naar me als ik de singel pak. Ik ben altijd zo zacht als ik weet niet wat met het zadel en bit, singel en alles.. Dus het is eigenlijk puur uit ja.. ik weet niet eigenlijk :=

Eileen, ja inderdaad, Eh gebruik ik ook nog wel eens, of zo'n brom haha, ik weet niet hoe je dat noemt :D

Als hij je bijt dat je de singel pakt.
Vind ik niet dat je hem mag straffen. Hij bijt omdat het hem irriteerd of misschien zelf pijn doet.
Misschien even je zadel controleren? Of je singel misschien zit er wel iets wat prikt.

Als hij je bijt om dominant of valsheid vind ik dat ie wel een tik verdiend.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:12

bijten mag nooit, zelfs al is het vanuit het paard 'terecht', dan laat je maar op een andere manier merken dat het je niet aanstaat, bijten/schoppen mag NOOIT

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:14

Nu word het een ander verhaal, je paard geeft duidelijk aan iets niet fijn te vinden...bijten/slaan mag niet hoor daar ben ik het mee eens, maar nu heeft het bijten/slaan dus een oorzaak.
Doet hij het alleen met de singel van het zadel of met alle singels?
Singeldwang is te trainen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 18:19

Nou ja, als het met de singel is dan sla ik niet zomaar hoor.. Niet dat mensen die indruk gaan krijgen.
Laatst trapte een paard naar me toen ik de deken gewoon op wilde doen. Dus hij stond daar met een blote rug, en ik stond een meter op afstand, en toen haalde hij flink naar me uit. Toen gaf ik hem pas een tik. En vandaar dit topic.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:25

ik vind dat je hem daar ook zeker een tik voor mag geven!

senna1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:25

Nou dan mga je hem best een keer een tik geven hoor.
Dat met die deken slaat echt nergens op. Dat kan geen pijn zijn of angst want een deken is zacht en er lag niks op zijn rug.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:26

als een paard bijt of slaat, of zelfs alleen nog maar aanstalten maakt om dat te doen vind ik een gepaste correctie op zijn plaats. dwz 1 tik of schop, niet herhaaldelijk straffen, maar 1x duidelijk.
Wat de reden ook is, een paard mag nooit uithalen naar een mens, alleen al omdat dat dodelijk kan zijn voor ons. Niemand verdient het dood geschopt te worden omdat een singel niet lekker zit of iets banketstaaf als dat.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:33

Die van mij legt haar oren in de nek als ik ga aansingelen, tsja tuurlijk voelt dat niet fijn. Maar ze zal nooit schoppen of bijten.
Controleer of ze echt pijn heeft, bijvoorbeeld het dubbel trekken van een huidplooi met singelen of een niet goed passend zadel. Als ze gericht naar je uithaalt mag je best een flinke tik geven, desnoods op dr neus als ze te dicht bij komt.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:33

Dat vind ik ook zeker hoor alleen heb je nu te maken met een probleem waarvan je de oorzaak wss wel op kan lossen.
Dat met die deken slaat nergens op dat paard mag niet zomaar slaan.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 18:35

Okee, bedankt voor de reacties !

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:36

die van mij , ( en niet alleen die van mij , doe ik ook zonder pardon bij een ander paard )
heeft dan een mep op de neus tepakken ,
dan is het meteen gedaan ! ( of soms pas na 2 keer )

ik vind jou eigenlijk nog te soft :=