jong paard staakt bij losrijden (aandraven)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lhundol

jong paard staakt bij losrijden (aandraven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 16:58

Graag tips en ervaringen gevraagd:

Onze 4,5 jarigr PRE ruin heeft een nieuwe (puber) truc. Bij het rijden in de binnenbak is hij stakerig bij het voor het eerst aandraven of bij de eerste rondes losdraven. Hij valt dan terug in stap of zelfs stil met veel staart gezwiep en dreigen door hoofd omhoog brengen met hoofd zwaaien soms. Ik geef dan met de teugels ruimte en drijf hem flink voorwaarts tot aan galop, dit gaat met moeite. Daarna test ik het met opnieuw aandraven en vaak is het probleem na 1 -2 keer verholpen. Nu blijft hij de laatste tijd de eerste 15 minuten wat vlak voor het been, valt tegen binnenbeen in en drijven geeft vaak staart gezwiep met weinig reactie. Vandaag ging aangaloperen maar met veel moeite waarbij hij in galop valt. Boos worden, klap geven, opjutten met stem, toespreken en slaan met teugels op hals hebben matig effect. Verder is hij altijd erg braaf en goed geconcentreerd en wil en doet (te) veel en snel. Heerlijk op de zit hulpen en los in de mond.

We rijden bewust niet altijd met zweep. Zodra ik het zweepje erbij neem is hij voorwaarts en super alert op been en is het hele probleem weg. Vandaar op aanraden van instructrice niet altijd met zweep rijden.
In het bos is hij vlot en vrolijk.

We rijden 3-4 keer per week in totaal en krijgen 2 keer per maand les. We proberen het afwisselend en spannend te houden en werken aan lang en lage nafegelijkheid met schakelen in tempo en overgangen. Het zadel ligt goed en hij is een maand terug nog klinisch goedgekeurd dor een DA.

We berustem dit gedrag zelf op puber gdrag, iemand hier ervaringen mee?

Anoniem

Re: jong paard staakt bij losrijden (aandraven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:03

Ik heb het idee dat dit niet puberen is maar staken vanwege dat hij het niet begrijpt of hij heeft pijn in zn lijf. Vooral het staartzwiepen duid mij op het laatste...

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 17:06

het gaat echt om simpel wegdraven zonder wat dan ook van voren te doen. En met pijn in het lijf bedoel je rugpijn? spierpijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:08

Lhundol schreef:
het gaat echt om simpel wegdraven zonder wat dan ook van voren te doen. En met pijn in het lijf bedoel je rugpijn? spierpijn?

Dat kan idd van alles zijn, ook belastingpijn of in het bekken. Heb je toevallig filmmateriaal van je paard?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:10

ik volg even, heb hetzelfde probleem..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:12

Als het paard hier ineens mee begint denk ik ook aan pijn. Hij denkt echt niet: 'laat ik ineens gaan staken, kijken of dat werkt'. Zo zitten dieren niet in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:13

Kijk, puberen is vaak dingen uitproberen om onder het werk uit te komen, maar als je dat kordaat aanpakt zal een paard daarin ook snel opgeven. Dat doet die van jou niet. Het word ook erger als je strenger probeert te zijn. Dat zijn mij toch tekenen dat er iets anders achter zit.
Je kunt het namelijk ook anders zien, hij probeert het wel maar het lukt hem gewoon niet...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:16

Laat iemand met een longeer zweep erbij blijven, slaan met de teugels op de hals enz, dit dier krijgt zoveel prikkels dat hij niet weet wat hij moet doen, gewoon even terug naar af.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 17:18

Ik vraag met losrijden nog niets van hem, na 15-20 minuten is hij meestal heerlijk los en nagefelijk of er nou wel of niet gestaakt is.
Ik denk bij een lichamelijk probleem meer aan blokkeren of staken op het moment dat we wel met een moeilijkere oefening bezig zijn. Dan snap ik wat je bedoelt met hij probeert het wel maar het lukt hem niet.
In het bos of in de buitenbak draven we ook zo weg?
Als ik het ze gebeuren bij de bijrijdster ziet het er erg uit als he laat ik dit eens proberen. Toen hij dit vorige maand voor het eerst deed had een he houd op! met een tik met hand op de hals of wat dan ook nog heel veel effect.

heb evt wel filmpjes van em

het is een dier da veel wilt en doet, we proberen altijd zelf de rust te houden en als we corrigeren dit kort en direct te doen. hij is laat gecastreerd en heeft gedekt dus ook vanaf de grond heeft hij aardig wat dicipline nodig. het is een mega knuffel maar ook erg happerig, knarig, aan je jas trekken etc
Laatst bijgewerkt door Lhundol op 15-12-12 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:19

Ik ben benieuwd naar een filmpje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:23

Het is idd wel apart dat hij het buiten niet doet. Is de bodem binnen heel anders dan buiten toevallig? Ik noem maar iets hoor. Maar ik blijf het toch raar vinden dat hij wel graag wil werken.
Ben ook benieuwd naar een filmpje.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:25

Klinkt mij wel in de oren als uitproberen/niet snappen, als het beestje pijn zou hebben zou hij het buiten in het bos en met zweepje erbij ook doen!
Wellicht ben je net niet duidelijk/consequent genoeg met je hulpen ook al denk jij misschien van wel.

Ik zou zeggen altijd de eerste tijd zweepje erbij en halverwege je rit zweepje aan de kant leggen.
Waarom problemen opzoeken als ze met een klein hulpmiddel erbij er niet zijn?

Op een gegeven moment snappen ze het consequente gedrag wel, als ie meer bevestigd is
zal hij het waarschijnlijk ook niet meer doen en kan je het zweepje weglaten.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 17:35

we staan op een grote stal en hebben de mogelijkheid uit 3 binnen en 3 buiten bakken. Ik de hal waar ik meestal rijd ligt een achterberg bodem, die is heerlijk!
Ik heb een beetje het gevoel dat elke keer als we een stapke verder komen en hij meer snapt en verder in zn lijf komt er daarna weer een kleine puber periode volgt. Hij is sinds februari echt onder het zadel.

Ik dacht er ook aan om continue met de zweep te beginnen en de confrontatie zo uit de weg te gaan. maar ik wil niet de rest van zijn leven aan zweep vastzitten. In het bos rijden we bruggetjes etc over zonder een zweepje mee te hebben.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:38

Kun je wel willen maar wat is wijsheid ;) je kan je zweep toch halverwege (of op het einde) wegleggen!

Gewoon zweepje afbouwen zeg maar :D ik zou wel consequent zijn, dan maar ff met zweep!

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:45

Heb hetzelfde gehad met mijn paard. Je kunt inderdaad iemand met een longeerzweep in de bak laten staan. Sommige reageren hier al goed op. Ook werkt heel veel schakelen met instappen goed. Of der ineens overdonderen door juist plots aan te draven. Goed recht richten kan ook helpen. Op je stem misschien?
Mijn paard moest ik de ene dag op de ene manier aanpakken en de andere dag anders. Laat ze in de stap zelf ook al wat merken of dat niet?

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 17:47

klinkt als een goed plan met zweepje :-)

We beginnen soms als een stakende pony op de hoefslag en na 10 minuutjes draaft ie heerlijk op de volte...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:55

Ik had ook zo iets, bleek aan het zadel te liggen. Het was bijna instant over met een nieuw zadel. Begon met galoperen, op een gegeven moment in draf ook.
Nadeel is natuurlijk dat je op een gegeven moment niet meer weet of het inmiddels aangeleerd gedrag is, pijn of een gat in jouw consequentie.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:03

Hoe is je paard bij het longeren of grondwerk? Staakt hij dan ook bij het aandraven? Het klinkt alsof je paard vast zit (in de nek of rug), en zodra hij warmer wordt, hij zich beter voelt. Dat heb ik zelf ook als ik hardloop en een spannende week achter de rug heb: dan voel ik bij het inlopen ook mijn pijnlijke schouders en dergelijke, maar na twintig minuten ben ik warm en raak ik in een flow. Misschien kan je je paard eerst losgooien voordat je gaat dressuren. Dat het paard lekker los raakt van wat (bokke)sprongetjes en racen.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:16

Als je aandraaft op welke schouder zet hij zijn gewicht het meest? (ws op de binnenschouder)
Stuur hem met zijn hoofd / hals de andere kant op (van die schouder af) tot het gewicht van die schouder af komt en draaf aan, en je probleem lost ws op.
Een paard kan niet vallen en buigen te gelijk (basis v het rijden van het paard / rechtrichten)
Een paard rijden in theorie is niet mogelijk, zoek goede rechtricht instructie voor de praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:30

Waarom zou dit direct pijn moeten zijn? Ze geeft aan dat hij het alleen doet als ze in de binnenbaan rijdt.
Jonge dieren gaan uitproberen en zoeken de grenzen op.
Soms weten ze wat er gaat komen en worden ze enthousiast, ongeduldig.. Etc...
Ook kunnen ze iets wat moeilijk is uit de weg gaan...

Blijf inderdaad duidelijk, consequent, eerlijk en geef altijd ruimte om naar voren te gaan/ weg te kunnen.
Een zweepje in te begin wil niet zeggen dat je vervolgens nooit meer zonder kan.. ZIe te als zijwieltjes bij een kind dt leert fietsen.. Als het probleem weg s, kun je weer zonder.

Je geeft zelf je antwoord al..geef been en ruimte. Weg is weg....
Belonen en vertrouwen geven... Positief gedrag extra belonen, maar wel reageren op iets wat je niet wilt dat hij doet. Andalusiers zijn extreem slim n gevoelig... Maar ebben wel leiding nodig.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:32

Maar rij je buiten recht toe recht aan? In de bak voltes, stelling, buiging? Past je zadel wel? Komt die niet tegen schouder, verschuift, drukt op schoft? Pre's zijn niet de makkelijkste voor een zadel....zijn staak gedrag lijkt op niet snappen, herken ik van mijn eigen pre....

Vraag eens advies aan de pre eigenaren in het barokke gedeelte, pre's zijn net tikje anders dan de kwpners....

Ik zelf ben er meer voorstander van om een pre, wat toch een volbloed is en laatbloeier pas met 5 in te rijden en dan zeker niet 4 tot 5 keer per week, kan zijn dat daar ook iets in zit bij jouw, overvraagt? Zowel met prikkels als met zijn lijf...je paard is nu 10 maanden onder het zadel, dus was iets ouder dan 3.5 jr oud, zie het als een 2,5 jarige invergelijk met een kwpner....

Mijn ervaring is dat je niet te veel dwang bij een pre er achter moet zetten en zwepen, dus grovere hulpen zijn ze niet van gediend, meer van de subtiele aanwijzingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:33

Een jong dier hoort nu eenmaal niet in protest te gaan als hij aandraaft, zeker als er verder niks van hem word gevraagd. Dan is namelijk de grens wel heel laag om aan het werk te gaan, maar als hij daar zelfs problemen mee heeft vind ik dat toch wel vreemd.
Wellicht dat hij buiten door zijn ongemak heen loopt omdat hij dan wat frisser is...

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:35

Het is niet ongewoon bijvoorbeeld dat kreupele paarden stukken beter lopen als ze fris zijn. Dus ik zou het niet raar vinden als hij buiten door het ongemak heen loopt.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:38

Ik denk ook niet dat het pijn/ blokkade is. Als hij het alleen in de binnenbak doet, en er verder geen last van heeft.
Niet te veel zorgen maken, pubers hebben wel vaker ineens een kleine terugval waarin ze gewoon wat meer uitproberen en aan het werk proberen te ontsnappen.
Hier groeien ze vrijwel altijd na een tijdje wel weer overheen, leg er niet te veel je focus op. Gewoon met zweepje rijden en halverwege wegleggen, blijf ook lekker veel afwisselen in het werk en ga bijvoorbeeld regelmatig naar buiten. Zorg ervoor dat hij plezier blijft houden in zijn werk. Komt wel goed, pubers willen af en toe gewoon eens lekker recalcitrant zijn.

Succes!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:40

Binnen met zweepje erbij zijn de problemen er toch ook niet, lijkt mij dan duidelijk....