Blijven zitten in de galop ? Help..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pienie_

Blijven zitten in de galop ? Help..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 15:01

Heeeeeeeeeeey bokkers *D Ik zou graag tips en trucjes krijgen over hoe je in de galop goed blijft zitten (ik zit niet heel erg te stuiteren maar gaat steeds beter hoor *D ) Mijn pony heeft ook een lastige galop.. Op wedstrijd kreeg ik vandaag ook weer dat amazone diep moest zitten.. (had vandaag 2e B wedstrijd) Iemand tips ? Hier van begin dit jaar: Afbeelding Maar nu zit ik al 20 cm minder te stuiteren, ik heb dit alleen als ze zeg maar, omhoog met der voorbenen gaat in de galop. Help ? :(:)

xx :D

Pienie_

Re: Blijven zitten in de galop ? Help..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 15:08

Hellup ?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:12

Allereerst; erg leuke pony!!!
Op je kont leren zitten lijkt heel moeilijk,maar je reden is waarschijnlijk dat je;
A: teveel steunt in je beugels, dus zorg dat de druk daar tijdens de galop iets af zit.
B: veel in galop zonder beugels, krijg je een mooie onafhankelijke zit van
C je moet vanuit je bekken los blijven, je "drukt" het zadel als het ware naar de nek van de pony tijdens de galop ( niet letterlijk nemen natuurlijk!)
D; niet hangen aan de teugels tijdens de galop helpt ook vaak
Qua gevoel raad ik je aan een keer met zo'n hoelahoep te hoepelen, dan voel je wat losse bekken zijn :j
Laatst bijgewerkt door Lowara op 15-12-12 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:13

Wat een prachtige pony heb je!! Heb je al eens zonder beugels gereden? Probeer in elk geval goed te ontspannen en niet met je benen te klemmen, want dan knijp je jezelf uit het zadel. Je moet ook niet meteen alles loslaten, dan rol je eraf, maar hele lichte spierspanning houden in je benen en je laten meevoeren.
Makkelijker gezegd dan gedaan, dat wel.

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 15:14

Lowara schreef:
Allereerst; erg leuke pony!!!
Op je kont leren zitten lijkt heel moeilijk,maar je reden is waarschijnlijk dat je;
A: teveel steunt in je beugels, dus zorg dat de druk daar tijdens de galop iets af zit.
B: veel in galop zonder beugels, krijg je een mooie onafhankelijke zit van
C je moet vanuit je bekken los blijven, je "drukt" het zadel als het ware naar de nek van de pony tijdens de galop ( niet letterlijk nemen natuurlijk!)
Qua gevoel raad ik je aan een keer met zo'n hoelahoep te hoepelen, dan voel je wat losse bekken zijn :j

Dankje, zonder beugels gaat m voorlopig niet worden ! Nikita gaat ook een beetje hard *D

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 15:15

jiehaaa schreef:
Wat een prachtige pony heb je!! Heb je al eens zonder beugels gereden? Probeer in elk geval goed te ontspannen en niet met je benen te klemmen, want dan knijp je jezelf uit het zadel. Je moet ook niet meteen alles loslaten, dan rol je eraf, maar hele lichte spierspanning houden in je benen en je laten meevoeren.
Makkelijker gezegd dan gedaan, dat wel.

M'n zus doet wel een paar x in de maand zitles aan mij, dan galopeer ik zonder handen (aan de longe)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:18

misschien eens een bokriempje aan je zadel vast maken en je daar ook aan vast houden samen met je teugels, dan kan je minder snel gaan hobbelen, verder goed proberen je hakken uit te drukken, diep zitten, lang maken en lekker ontspannen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:18

Denk er in de galop goed aan om niet aan de teugels te hangen, als ze te hard gaat dan in het begin laten racen tot jij goed zit. En dan goed je bovenbenen ontspannen en meegaan met de beweging, niet duwen, dat doen veel mensen, maar meegaan. Voel hoe je pony beweegt en probeer precies met haar mee te gaan. Super fijn gevoel als je dat lukt!

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 15:20

Frederieke_ schreef:
misschien eens een bokriempje aan je zadel vast maken en je daar ook aan vast houden samen met je teugels, dan kan je minder snel gaan hobbelen, verder goed proberen je hakken uit te drukken, diep zitten, lang maken en lekker ontspannen...

Wat is een bokriempje ? :o

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:20

Indd zonder beugels... heeft mij gelukkig niet lang gekost voor ik goed kon zitten in alle gangen.
Vraag of iemand wil longeren als je erop zit? Misschien op een rustiger paard leren...? Kleine stapjes :)

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 15:24

M'n zus geeft een paar x in de maan zitles aan de longeerlijn.
Op rustiger paard leren heb ik al wel is gedaan maar werkt niet.. Ik rijd ook wel is zonder zadel alleen geen galop

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 08:54

Ja bokriempje mag ook op wedstrijd, die zal ik wel eens gaan kopen..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:01

Heb je les ?
IK zou dan ook voor een bokriempje gaan want nu zoek je steun in de mond van je pony en dat kan heel goed de rede zijn dat hij gaat rennen.
Miss eens proberen de teugels meer los te laten want je trekt jezelf uit het zadel ,er mag geen druk komen in de mond van het paard.
Ik zou les gaan nemen van iemand die jou echt kan helpen met je houding en zit, daar heb je echt heel veel aan en als je niet kan blijven zitten in galop dan gewoon even niet galopperen totdat je wel kan blijven zitten,

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 09:46

midgie schreef:
Heb je les ?
IK zou dan ook voor een bokriempje gaan want nu zoek je steun in de mond van je pony en dat kan heel goed de rede zijn dat hij gaat rennen.
Miss eens proberen de teugels meer los te laten want je trekt jezelf uit het zadel ,er mag geen druk komen in de mond van het paard.
Ik zou les gaan nemen van iemand die jou echt kan helpen met je houding en zit, daar heb je echt heel veel aan en als je niet kan blijven zitten in galop dan gewoon even niet galopperen totdat je wel kan blijven zitten,

Ik heb les van superinstructrice ! Maar niet galoperen doe ik niet.. Ik heb ook wedstrijd en ja.. Je snapt het we denk ik :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:51

Zonder beugels op een zadel zit ook niet echt heel erg lekker, misschien kun je eens zonder zadel aan je zit werken ?

Een lekker dik dekje of een opgevouwen dekentje met een singel erom ( of een barebackpadje ook zonder beugels natuurlijk ) en dan aan de longe ?

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:54

je kan ook eens proberen om aan de longe te galopperen en dan je ogen dicht te doen en focussen op de passen die je paard zet. je moet het voelen!! en aan de longe zonder beugels is geen optie?

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 12:23

Ja ik kan wel een keer proberen :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:28

Heb je je beugels al eens flink lang gemaakt? Dat helpt echt :j
Ook met doorzitten in draf. (gister zelf nog ondervonden).

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 08:02

met m'n beugels lang raak ik m'n beugels kwijt of juist helemaal gevaarlijk met m'n voeten, heb al wel nieuwe beugelblokjes besteld deze zijn helemaal glad geworden :)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 08:30

Hoe gaat het in draf als je moet doorzitten, lukt dat wel?

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 12:22

ja dat gaat heel goed ! stuiter dan absoluut geen milimeter !

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:24

Oefenen met verlichte zit? misschien dat je zus je daarmee kan helpen, want ook daarbij moet je niet teveel uit het zadel komen. Dan kun je goed de bewegingen van je pony voelen in galop.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:27

En met je voeten in de beugels maar dat je er niet op steunt
En dan goed met je kont in het zadel blijven
Dan heb je je beugels nog wel in maar puur als ze echt veel te hard gaat
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 17-12-12 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:32

ik denk dat je je been te strak houd en misschien wel knijpt met je knieen?
ik ga niet voor het advies om zonder beugels te oefenen, juist je beugels aanhouden, steun op je beugels houden maar los in je knieen, scharnieren en je enkels los en verend. ook vooral je hak niet uitdrukken! dat duw je juist je onderbeen naar voren en haal je de balans uit je zitten. hou de achterkant van je been lang en je voet onder je lichaam.
als je in de galop zit kun je dan je aren ontspannen en een beetje optillen? de balans moet uit je lichaam komen, je onderlijf los in je heupen, billen ontspannen en hou je lijf lang, trek jezelf niet inelkaar en strak, dus door blijven ademen en lengte houden en los blijven.

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 12:34

knollentuin schreef:
ik denk dat je je been te strak houd en misschien wel knijpt met je knieen?
ik ga niet voor het advies om zonder beugels te oefenen, juist je beugels aanhouden, steun op je beugels houden maar los in je knieen, scharnieren en je enkels los en verend. ook vooral je hak niet uitdrukken! dat duw je juist je onderbeen naar voren en haal je de balans uit je zitten. hou de achterkant van je been lang en je voet onder je lichaam.
als je in de galop zit kun je dan je aren ontspannen en een beetje optillen? de balans moet uit je lichaam komen, je onderlijf los in je heupen, billen ontspannen en hou je lijf lang, trek jezelf niet inelkaar en strak, dus door blijven ademen en lengte houden en los blijven.

hihi , mijn instructrice zegt ook altijd zoiets :)