Oefeningen/tips om mond zachter te rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Oefeningen/tips om mond zachter te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 11:26

Hallo!!!

Sinds een jaar heb ik een oudmanegepaard in mijn bezit en zij is erg hard in haar mond. Nu heb ik niet de beschikking over een bak en ook geen goed passend zadel. Wij rijden dus voornamelijk buiten en zonder zadel. Door haar blessure heeft ze het eerste 3-kwartjaar bij mij stilgestaan en nu wil ik haar weer graag oppakken.

Oké, kan nog wel veel meer achtergrond etc. vertellen, maar mocht er iets niet duidelijk zijn oid kan het altijd gevraagd worden.

Ik ben dus benieuwd naar oefeningen om haar wat zachter in haar mond te krijgen. Ik rijd momenteel met een D-trens met koperen rolletjes en rommel niet aan de voorkant. Komt ze naar beneden is het mooi, zo niet, ook goed. Ik rijd een hoop overgangen, met buiging en vraag soms wat wijken/schouderbinnen. Galop doen we alleen voor de lol, want dan wordt ze gewoon echt té hard in haar mond, dus dan vraag ik helemaaaaal niets meer van voren en is het gewoon een normale buitenrit :D Moet ook ruimte zijn voor lol op de buitenrit haha.

Wat kan ik doen om haar wat gevoeliger te maken?!

_Woodstock

Re: Oefeningen/tips om mond zachter te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:45

misschien kun je een tijdje bitloos proberen?
dat je haar dan fijn kunt sturen, veel overgangen en figuren rijden, en als ze daar fijn op is/word weer op den duur overstappen op een simpel dubbel gebroken bitje?

ik heb zelf ook goede ervaringen met een dubbel gebroken bustrens van Robart, deze heeft een los plat midden stukje, waardoor beide kanten van het bit apart kunnen inwerken, de meeste paarden lopen hier heel fijn op :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:46

Waarom rijd je met zn bit?
Ik zou gewoon als eerste al eens over gaan op een ander bit ik heb bijna alle paarden op een dubbelgebroken argentaan bit lopen
hier reageren ze allemaal meer dan prima op :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 11:51

Hmm, dat is wel een idee.. Eens kijken of ik dat durf :')

Sta ook zeker open om te experimenteren met bitjes, maar eigenlijk heb ik het liefst dat ze natuurlijk op elk bit lekker loopt.
Mijn andere paard rijd ik altijd met de D-trens, daar heb ik er dus ook een aantal van, vandaar dat ik haar daar ook mee rijd. En ik heb altijd het idee dat ze sneller loslaten en gaan knabbelen door de koperen rolletjes. Heb ook een enkelgebroken trensje, maar die gebruik ik bijna nooit.
Dubbelgebroken spreekt mij ook zeer aan :j

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:54

Even helemaal niets met die mond doen. Dat je paard niet nageeflijk is heeft meer te maken met de achterkant dan met de voorkant. Ik vrees dat je dit paard heel anders moet gaan rijden. Het paard moet zijn lijf anders gaan gebruiken, beter in balans komen, soepeler worden, meer ondertreden enz. Dat los je dus niet op aan de voorkant. Dat kost een hoop tijd dus heb geduld. Wel goed dat je bezig bent met overgangen en buiging, dat zal wellicht helpen mits dit op goede manier gedaan wordt. Dat is allemaal niet zo via internet uit te leggen, overigens zijn er wel genoeg topics over te vinden maar in de praktijk is toch iedere situatie uniek en moet goed begeleid worden.
In de galop verliest ze mogelijk haar balans waardoor ze hard gaat rennen en niet meer makkelijk terug komt. Daar zou ik voorlopig ook niet te veel van verwachten. Eerst maar eens zorgen dat het paard weer lekkerder in het lijf komt te zitten. Heb je les? Je kan het beste les gaan nemen van een instructeur die niet op de voorkant gefocust is. Succes!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 12:07

Ohh ze rijd prima nageeflijk hoor :j Als ik haar vraag om te zakken doet ze dat onmiddelijk. Maar ik heb liever dat ze niet nageeflijk loopt en wel gevoelig is dan andersom. Waar zijn topics genoeg over te vinden? Want ik heb gezocht op het probleem wat ik ervaar, maar kon niet veel vinden :P En het is idd heel moeilijk om via internet over te brengen. Zo is het voor mij ook moeilijk om precies te vertellen waar het probleem zit :P

In galop kan ik haar in elk tempo laten lopen als ik zou willen, zelfs heel erg verzameld. Maar alles moet met een enorme hoeveelheid kracht van mijn kant komen. En dat rijd gewoon níet fijn. Vandaar dat ik voor de galop lekker de teugels losgooi en het gewoon fun is :P Focus me daar idd totaal nog niet op.

Les kan dus niet, aangezien ik niet de beschikking heb over een bak. Vandaar dat ik tips vraag om het met buitenrijden te kunnen oefenen.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:10

Alles moet met enorm veel kracht van jouw kant komen, hoe bedoel je dat?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:11

Ik volg even, ben benieuwd wat voor oefeningen je kan doen om de mond wat zachter te maken.

Ik snap trouwens de reactie van Ansie niet echt. TS vraagt iets over een harde mond, en heeft het helemaal niet over dat ze haar paard nageeflijk wil laten lopen.
Toelichting op je reactie misschien...?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 12:11

Nou, letterlijk trekken aan het bit om haar in het tempo te laten galoperen wat ik wil. Alleen in de galop is dit het geval, dus daarom laat ik die links liggen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:16

Wat bedoel je precies met hard in de mond? Hangt ze in de teugels of reageert ze niet op je teugelhulpen of beide? En als ze niet reageert op je teugelhulpen is dat alleen met langzamer gaan of ook met afwenden of gebruik je daar geen teugelhulpen voor?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:18

Als paardrijden zo veel kracht kost zoals jij omschrijft dan is er rijtechnisch een probleem, dat heeft dus niet zozeer met de mond of de gevoeligheid daarvan te maken. Als je paard goed door het lijf loopt, met o.a. de voorwaarden zoals ik hierboven geschreven heb, dan biedt het paard zichzelf aan in jouw hand, en hoef jij dat alleen maar op te vangen zonder het af te dwingen. Als dat vanuit het paard zelf komt, kan het dus niet zo zijn dat het JOU (zoveel) kracht kost.
Maar ik begrijp je probleem denk ik niet zo goed, hoe kan je paard goed verzameld gaan als het zo veel kracht kost, houd je haar dan aan de voorkant tegen? Hoe krijg je haar nageeflijk? Wat doe je dan?

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:22

Met trekken win je het nooit, paard is zoveel malen sterker dan jou..
Ik zou gaan oefenen met overgangen rijden, stappen, paar meter echt door laten stappen en weer terug, overdreven langzaam etc, zelfde in draf, als dat goed gaat in galop proberen, leren dat ze zoveel mogelijk naar jou zit moet gaan luisteren. Overdreven belonen als het goed gaat. Heeeeeeel veeeeeel oefenen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 12:23

Ze hangt niet, en ze reageert prima op de hulpen. Ik kan haar alleen niet op 2 pinkies rijden en dat zou ik heel fijn vinden. Gezien mijn andere (zelfingereden) paard wel zo loopt.

Ansie.. Nog 1 keer: ze is alleen in de galop zo, wat ik dus niet meepak in de 'training'.
In de galop kan ik haar dus verzamelen op kracht, wat dus niet de manier is, maar om aan te geven dat ze wel handelbaar is en niet domweg onder me vandaan rent.
Ik rijd haar nageeflijk zoals de bedoeling is.

Nogmaals: ik heb tips nodig om haar mond zachter te krijgen, zijn er überhaupt oefening voor om zoiets voor elkaar te krijgen? Andere rijtechnische tips zijn niet nodig. Ik heb elke week les op een manege, van deze instructrice krijg ik in de zomer ook les op mijn andere paard en mocht ik vragen hebben (rijtechnisch) kan ik altijd bij haar terecht. Ik vroeg me alleen af of er misschien iemand op bokt een gouden tip had.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:28

Dus het probleem is puur en alleen in galop?
Wat doet ze dan precies, als je de teugels gewoon op maat hebt, hangt ze dan?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:34

Ik denk dat je al goed bezig bent. Laat de galop even links liggen en vermijd dat ze gaat hangen op het bit. Eens ze de tempo schakelingen en overgangen zonder te hangen kan je beginnen met het contact vooraan terug op te nemen. Het kost zeker geduld, maar vaak heb je toch al snel de eerste resultaten. Rijd veel overgangen, veel figuren en van zodra je paard wat meer in balans loopt zonder te hangen kun je proberen van een normaal contact te krijgen met het bit, want zoals je het beschrijft heeft jouw paard geleert om op het bit te hangen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:38

MirandaDvG schreef:
Ik volg even, ben benieuwd wat voor oefeningen je kan doen om de mond wat zachter te maken.

Ik snap trouwens de reactie van Ansie niet echt. TS vraagt iets over een harde mond, en heeft het helemaal niet over dat ze haar paard nageeflijk wil laten lopen.
Toelichting op je reactie misschien...?

Heel simpel, ik geloof niet in een 'harde mond', als het paard met kracht gereden moet worden dan klopt er iets niet in de africhting en moet je het dus zoeken in het lichaam, niet in de mond. Een mond is zo 'gevoelig' als de ruiter het paard maakt, dus heb jij het paard fijn onder je lopen, reageert het op jouw zit en hulpen dan hoef je niet met kracht te rijden lijkt me. Vandaar dat ik begin over nageeflijkheid, een paard dat nageeft, loslaat in de kaak, is ook gewoon licht in de mond.

Maar ik zal er wel niks van begrijpen :+

TS: voel je aub door dit antwoord niet aangesproken want blijkbaar zit het probleem bij jou alleen in de galop. Ben daarom ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van saskiakefie.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:44

Ik zou haar bitloos oppakken en kijken of je haar daar gevoeliger mee kan krijgen, het patroon doorbreken als het ware. Mocht je weer terug willen naar een bitje dan kun je na een tijdje weer met bit erin en eerst teugels aan de neusriem, als dat goed gaat weer met teugels aan het bit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:45

Je rijd haar nageeflijk, hoe doe je dat dan b.v?
Er is geen goude tip voor het paard maar alleen voor jouzelf, word bewuster hoe je de hulpen geeft en los het rijtechnisch op, ik zou bij zo,n paard bitloos in stap gaan beginnen of een combi kaptoom en bit, maar blijf zoveel mogelijk van het bit af , een goeie keus om niet te galopperen dan, maar je zal wel aan de gang moeten om te gaan rechtrichten om dit op te lossen, dat vergt tijd en geduld, maar het kan wel als je zelf weet waar je mee bezig ben en de juiste begeleiding hebt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:46

Ansie je hebt gelijk dat de mond van een paard door de ruiter word gemaakt, maar een paard die op die manier is afgericht krijg je niet zomaar omgeschakeld, daar kruipt tijd in.
Ik rijd soms voor een fokker, bijna al die zijn paarden zijn zo. Hij denkt dat het aan de genen ligt (oudere stam), maar ik ben zeker van dat het aan de persoon ligt die zijn paarden heeft afgericht. Het is spijtig, want vaak heb ik bijzonder goede paarden mogen rijden met dit africhtingsprobleem en hierdoor ontlopen ze vaak een heel leuke thuis gewoon omdat niemand de tijd heeft genomen om hen onder de man in balans te leren lopen zonder te hangen. Dit wordt aangeleerd door ruiters die het paard nageefelijk trekken...

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:19

betadine schreef:
Ansie je hebt gelijk dat de mond van een paard door de ruiter word gemaakt, maar een paard die op die manier is afgericht krijg je niet zomaar omgeschakeld, daar kruipt tijd in.
Ik rijd soms voor een fokker, bijna al die zijn paarden zijn zo. Hij denkt dat het aan de genen ligt (oudere stam), maar ik ben zeker van dat het aan de persoon ligt die zijn paarden heeft afgericht. Het is spijtig, want vaak heb ik bijzonder goede paarden mogen rijden met dit africhtingsprobleem en hierdoor ontlopen ze vaak een heel leuke thuis gewoon omdat niemand de tijd heeft genomen om hen onder de man in balans te leren lopen zonder te hangen. Dit wordt aangeleerd door ruiters die het paard nageefelijk trekken...

Dat schreef ik inderdaad ook in mijn eerste post. Het kost een hoop tijd en geduld om een paard weer fijn in het lijf te krijgen, met het uiteindelijke gevolg dat het paard dus weer op lichte hulpen kan reageren. Wat overigens niet wil zeggen dat je tot die tijd wel met harde hulpen aan de slag moet.. maar daarvoor is goede beleiding dus echt van belang. Jij moet als ruiter leren hoe je hulpen moet geven, zo licht mogelijk.

Maar goed, TS schrijft dat dat het probleem niet is, dus dan laat ik het maar bij goedbedoelde tips..
In mijn ogen geldt voor de galop hetzelfde als voor stap en draf v.w.b. soepelheid, ondertreden, balans. Paard moet op z'n minst in balans en krachtig genoeg zijn om aan te kunnen springen en galopsprongen vol te kunnen houden op een goede manier zonder voorover te denderen/in ruiterhand te hangen. Het is me alleen nog niet duidelijk wat er precies gebeurt in de galop dus vandaar dat ik benieuwd ben naar het antwoord op de vraag van saskiakefie.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:44

betadine schreef:

Dat is ook het probleem van TS (zij heeft een oud manegepaard)
En dat probleem heb ik ook met Boyo uit m'n onderschrift
Aangezien hij (Boyo) niet beter weet is het erg lastig om hem uberhaupt al normaal te kunnen rijden. Hoe moet ik het dan oplossen...?
Vandaar dat ik aandachtig meelees :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:54

xXutopiaXx schreef:
Ze hangt niet, en ze reageert prima op de hulpen. Ik kan haar alleen niet op 2 pinkies rijden en dat zou ik heel fijn vinden. Gezien mijn andere (zelfingereden) paard wel zo loopt.

Ansie.. Nog 1 keer: ze is alleen in de galop zo, wat ik dus niet meepak in de 'training'.
In de galop kan ik haar dus verzamelen op kracht, wat dus niet de manier is, maar om aan te geven dat ze wel handelbaar is en niet domweg onder me vandaan rent.
Ik rijd haar nageeflijk zoals de bedoeling is.

Nogmaals: ik heb tips nodig om haar mond zachter te krijgen, zijn er überhaupt oefening voor om zoiets voor elkaar te krijgen? Andere rijtechnische tips zijn niet nodig. Ik heb elke week les op een manege, van deze instructrice krijg ik in de zomer ook les op mijn andere paard en mocht ik vragen hebben (rijtechnisch) kan ik altijd bij haar terecht. Ik vroeg me alleen af of er misschien iemand op bokt een gouden tip had.

Om licht op de hulpen te zijn heeft een paard genoeg spierkracht nodig om lijf bij elkaar te houden en dus snel = licht op een hulp te kunnen reageren. Is een combi van goed trainen (ouder paard + tijdje stil gestaan, dus die bespiering is er hoogst waarschijnlijk nog niet) en ruiter die met echt zachte hulpen begint, die langzaam genoeg opvoert om paard de tijd te geven er op te reageren EN op dat moment ook meteen kan stoppen met de hulp geven.

Belangrijkste is dus spieren trainen en hier zeker 3-4 maanden voor uittrekken.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:05

misschien bitloos rijden, zoals eerder al gezegd is.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:10

Twee paarden maar geen zadel? en geen les? en geen mogelijkheid om in afgezette omgeving te rijden? Het lijkt me dat je beter naar 1 paard terug kunt gaan en zorgen dat je dit allemaal wel krijgt. Dan kan je je paard op een verantwoorde manier gaan rijden. Wij kunnen dit probleem zo niet van achter de computer oplossen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:17

Het is mogelijk, maar ik kan je niet uitleggen via een toetsenbord hoe. Je kunt je paard een andere manier aanleren van 'remmen en sturen', dmv. je benen, het zal voor een ruiter die dit nog niet kent moeilijker zijn dan voor het paard, omdat het in principe heel prettig aansluit op de bewegingen van een paard.
Ook kun je proberen om toch dressuurmatig wat te verbeteren met verzamelen, maar als het een paard is die meer voor de recreatie is, of je hebt helemaal geen behoefte om constant maar dressuur te rijden, dan is de vorige methode veel makkelijker en brengt meer ontspanning met zich mee, een paard begrijpt dat over het algemeen heel snel.
Maar daar heb je iemand voor nodig die jou CR, klassiek etc. les kan geven.