Pony draait rondjes bij opstijgen... Help?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzie99

Pony draait rondjes bij opstijgen... Help?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 21:18

Hallo allemaal!

Ik heb sinds kort een verzorgpony ( *\o/* )
Het is een Haflinger en is 8 jaar. <3

Het rijden gaat goed, alleen met het opstijgen draait ze continu rondjes... -O-
Ik krijg haar niet meer stil, als ik haar tegen de bakrand aanzet draait ze zich om en drukt me tegen de wand aan.

Ik zat al te denken aan grondwerk en oefeningen met het stilstaan met opstijgen.
Alleen ik heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken.

Iemand tips?

Brand maar los! :D

Riaaantje

Re: Pony draait rondjes bij opstijgen... Help?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:19

Ik heb het ook wel eens gehad.
Ik heb toen net zo lang met mn hand in de beugel gehangen tot ze het rondjeslopen zat was.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:20

hahaha 1 bij ons op stal doet dat ook.
nog voordat je je voet op de beugel zet loopt ie al rondjes.
een keer boos aanspreken werkt bij hem meestal al.

ben je zelf wel zelfverzekerd? :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:32

Ze hebben mij geleerd bij een manegepaard dat hetzelfde deed hem dan maar 100.000 rondjes te laten lopen. Maar dan verplicht. En ook niet mogen ophouden totdat jij dat zegt. Dan zijn ze het snel beu en verkiezen ze stilstaan (wat aanmerkelijk minder energie kost) boven het weglopen. Ik heb ook een paard wel eens rustig 100 meter achteruit laten lopen bij dit soort geintjes. Gewoon meteen (rustig!) achteruit zetten en als hij er zat van is, nog 10 meter doorgaan. Dan weer proberen op te stijgen, doet hij weer moeilijk, dan gewoon rustig (maar beslist!) weer drie rondjes door de bak achteruit zetten. Of zo ver als nodig is. Je geeft hem de keuze: of gewoon stilstaan zonder moeite, of zich het apezuur werken. Hij mag het zeggen ;)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:37

En als je hem begrenst met je buitenteugel? Dus als hij linksom rondjes loopt je rechterteugel er bijhouden.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:39

meestal zet ik zo een paard in een hoekje of ik laat ze inderdaad rondjes lopen tot ze zelf stoppen :P de meeste worden het snel beu en stoppen :) nero de pony die ik wel eens verzorg als zijn eigenaar op vakantie is deed dat ook. Die hebben we steeds in een hoekje gezet of uit laten draaien :) nu doet hij het niet meer

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 21:40

brechtje122 schreef:
En als je hem begrenst met je buitenteugel? Dus als hij linksom rondjes loopt je rechterteugel er bijhouden.

Ja ik begrens d'r wel goed, ze loopt er alleen doorheen... dan loop je bijna te lange teugelen....

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 21:41

@Elles: dat achteruit en rondjes lopen ga ik zeker doen!
@KM_Ris; ik ben zelfverzekerd! (ohw dat klinkt bestwel ego.. :o )
Laatst bijgewerkt door Suzie99 op 13-12-12 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:44

Wat ik altijd "geleerd" heb is dat je ze dan rondjes van je af moet laten draaien, zodat jij niet geplet kan worden, en idd net zolang doorgaan tot ze stil staan.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:48

Suzie99 schreef:
@Elles: dat achteruit en rondjes lopen ga ik zeker doen!
@KM_Ris; ik ben zelfverzekerd! (ohw dat klinkt bestwel ego.. :o )

Neejoh, is alleen maar goed!

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:49

Heeft mijn paard in het begin ook gehad, ik bleef rustig meelopen in het rondje tot mijnheer stopte. Eerste keer 20 minuten rondgelopen volgens mij tot hij het zat was, tweede keer een minuut of 7 en de derde keer moest ik maar een kort rukje geven en hij stond al stil. Wel rustig blijven, als jij stresst gaat hij/zij ook stressen en blijf je bezig.

Laten lopen tot wanneer jij bepaalt dat hij stopt wil ook wel helpen.

Neem de tijd en blijf rustig, succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:01

Hoe stap je op?
Stap op met een opstapje, het paard vind de druk miss niet fijn die het geeft als hij opstapt en dat is 3x jou gewicht, heel slecht voor de ruggen wervel van je paard,
Laat de teugel los, vaak word er te veel druk op de mond van het paard gezet zodat hij niet anders kan dan weglopen,omdat een paard nu eenmaal van nature tegen de druk in gaat,
Maak er een oefening van en laat het dier niet tig rondjes lopen, , maar zet hem telkens stil voor de opstap en ga eerst eens leren om naast hem op de opstap te staan en stap niet op , als het uiteindelijk lukt om op te stappen ga dan niet rijden maar ga er gelijk weer af, dit alles gaat niet lukken in een kwartier , maar neem de tijd, de allereerste oefening die je maakt is als je een paard ruitermak maakt is stilstaan met opzadelen en opstappen, dus neem de uitdaging aan en neem de tijd dan heb je er voor altijd plezier van.
Bedenk dat het paard er niks aan kan doen, het is hem geleerd weg te stappen , controleer ook of het zadel goed ligt want ook daar gaat het vaak mis.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:03

Het is je verzorgpony? Doet ze het bij de eigenaar ook? En kan de eigenaar je hier niet mee helpen?

Moet mijn verzorgster dit probleem hebben met mijn pony (en dat zou wel is goed kunnen gebeuren als ze hengstig is) dan zou ik willen dat ze naar mij kwam voor een oplossing.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:21

ik ga altijd eerst hangen, tot de pony stilstaat en dan erop. en dan krijgt hij altijd een beloning :D (alleen als hij heeel goed stil blijft staan)

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 09:24

Bedankt voor alle reacties :D

@Ympi: ze is mijn verzorgpony, alleen ik met 2 andere meisjes rijden er op ;)

Wat ik ga proberen:
- Rondjes laten lopen totdat ze stopt
- Met een opstapje opstappen

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:40

Kan je dan niet aan één van die andere meisjes vragen om haar vast te houden?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:46

Ympi schreef:
Kan je dan niet aan één van die andere meisjes vragen om haar vast te houden?

Dan leer je het dier toch niks?
Juist helemaal alleen oefenen , daar bereik je veel meer mee, het si een kwestie van geduld en op het juiste moment belonen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:49

Ghoh liever goed opstappen zonder klooien met een beetje hulpen dan de pony helemaal om zeep helpen om het cru te zeggen. TS is maar 12 hoor en de gemiddelde 12-jarige moet nog net iets teveel leren om zo een probleem op te lossen. Door pony vast te houden verlies je helemaal niets, je kan dat later nog steeds afbouwen.

PsyDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:53

Dat is vrij gemakkelijk op te lossen, mits je de tijd ervoor neemt en het consequent aanpakt. Zorg om te beginnen voor een goede basis: zorg dat je je teugels gelijkmatig aanhaalt en een licht en recht contact hebt met de mond. Zorg dat het paard dit door ontspanning te tonen goed accepteert. Zet dan je voet in de beugel om op te stijgen. Als het paard nu al aanstalten maakt om te gaan draaien of lopen zet je hem op zijn plaats en doe je het weer. Als hij gaat draaien zodra je in de beugel staat zet je hem ook weer op zijn plaats en herhaal je weer. Zorg ook dat als je eenmaal zit het paard eerst je hulpen moet afwachten voordat hij mag gaan lopen! Kwestie van de langste adem. Als je dit consequent aanpakt hoef je het misschien 2-3 keer te doen, en dan heeft het paard ook door dat draaien bij het opstijgen geen positief effect heeft.

Wel handig is om na te gaan of het paard geen pijn heeft: is het zadel nog symmetrisch, glad en sluit het goed aan? Heeft het paard geen blokkades in de rug? Schuift het zadel niet erg naar links als je in de beugel hangt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:58

PsyDream schreef:
Dat is vrij gemakkelijk op te lossen, mits je de tijd ervoor neemt en het consequent aanpakt. Zorg om te beginnen voor een goede basis: zorg dat je je teugels gelijkmatig aanhaalt en een licht en recht contact hebt met de mond. Zorg dat het paard dit door ontspanning te tonen goed accepteert. Zet dan je voet in de beugel om op te stijgen. Als het paard nu al aanstalten maakt om te gaan draaien of lopen zet je hem op zijn plaats en doe je het weer. Als hij gaat draaien zodra je in de beugel staat zet je hem ook weer op zijn plaats en herhaal je weer. Zorg ook dat als je eenmaal zit het paard eerst je hulpen moet afwachten voordat hij mag gaan lopen! Kwestie van de langste adem. Als je dit consequent aanpakt hoef je het misschien 2-3 keer te doen, en dan heeft het paard ook door dat draaien bij het opstijgen geen positief effect heeft.

Wel handig is om na te gaan of het paard geen pijn heeft: is het zadel nog symmetrisch, glad en sluit het goed aan? Heeft het paard geen blokkades in de rug? Schuift het zadel niet erg naar links als je in de beugel hangt?

Je hebt het over geen blokkades in de rug , dat krijg je juist door in de steigbeugel op te stappen, ook juist de teugel los gooien want door de druk op beide teugel komt er juist spanning, met opstap houd je blokkades weg en zonder druk word het voor het dier ook makkelijker om zijn balans te houden, want druk op de teugel daar drukken ze juist de rug van weg en dat geeft een heel naar gevoel in de ruggenwervel, miss eens kijken wat die wervel doet als een paard teveel druk van voren krijgt dan snap je miss waar ik heen wil met los laten en opstap ;)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:02

Als je op stijgt ga je hangen .. staat je paard dan stil is het braaf stijg je op.. zo niet probeer je het tot die het doet. En dat altijd! En dan wel belonen , desnoods een snoepje

Het kan ook zijn dat hij ergens pijn heeft. Sluit dat uit ! Dan pas het boven staande doen

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:43

Wat ik wel goed vind werken is gewoon eerst een half uurtje gaan rijden (moet je natuurlijk wel eerst opstijgen) en dan na dat half uurtje stoppen midden in de bak, afstijgen en weer opstijgen. Meestal zijn ze dan een stuk rustiger.

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 17:08

catootje schreef:
Wat ik wel goed vind werken is gewoon eerst een half uurtje gaan rijden (moet je natuurlijk wel eerst opstijgen) en dan na dat half uurtje stoppen midden in de bak, afstijgen en weer opstijgen. Meestal zijn ze dan een stuk rustiger.

Ook een goed idee :)*

xBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:10

Het is hier al gezegd maar haar gewoon rondjes laten lopen tot ze het beu is. Moest ik ook altijd doen, na een tijdje weten ze het en stoppen ze er mee. Bij mij toch :')

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:15

Ik zou eerst het zadel en de rug maar eens laten nakijken.
De pony vertoont dit gedrag niet voor niets.